Få ro i klasserommet

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.742
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Pink_Panther skrev:
Proffen skrev:
Kan de være en ide å gjeninnføre nivådifferensiering, slik vi hadde her til lands tidligere?
JEG er ikke fremmed for tanken.
Da vil de sterke komme enda lengre, de middels flinke heve seg mer enn de ellers vil, og det vil bli langt enklere å få med seg flere av de svakeste.....
MEN; Dette strider vel kapitalt med sosialdemokratisk tenkning. Kanskje på tide å begynne å se på hva en stemmer ved politiske valg?? ;D

mvh
Proffen
Den gang vi hadde nivådiffrensiering i ungdomskolen her så var den sosialdemokratiske tankegangen mye sterkere enn nå ;D
Selv hadde jeg "høyeste kursplan" og strebet mot akademia. Det feilet i videregående og da var løpet kjørt. Heldigvis så kunne man få jobb som ufaglært den gang, og heldigvis dukket det opp noe som het etterutdanning. Det medførte at jeg fikk ett fagbrev innen prosessindustri.
Til en viss grad enig, men den gang vokste ikke unger opp med gigantiske puter under armene og folk som "ville dem ihjel"!
Det er veldig mange i dag som ikke vet hva det vil si å svette litt for å oppnå gode resultater, men som i stedet gir opp så fort de møter den minste friksjon. Bare å se på frafallet i videregående, det....
Og mange som går videregående, velger, takket være kronidioten Hernes, minste motstands vei, og fullfører videregående med fagkombinasjoner som igrunnen ikke kvalifiserer dem til noe som helst.
Har selv gått lærerskolen med folk som ikke visste hva en annengradslikning var for noe, bare som et eksempel.

mvh
Proffen

A

AK27

Gjest
Komponenten skrev:
Helt klart mye rett i det Spiralis sier. Mye er arvelig, også intelligens, at to intelligente, velutdannede personer ofte får intelligente barn, som i tillegg også får god oppfølging til å kunne utvikle sine evner, er vel neppe noe å diskutere. Og slikt følger ofte videre i familien. Man trenger bare å se rundt seg i omgivelsene for å finne flust av eksempler på dette, selv om det selvsagt ikke utelukker at man kan være intelligent og gjøre det bra uten denne bakgrunnen.
Het klart nok et eksempel på utdatert fascistisk sosiobiologi. Eugenikken er død, lenge leve eugenikken. Heil! Disposisjonelle faktorer utgjør langt mindre enn situasjonelle og systemiske i slike årsaksforhold, en slutning det finnes mer enn nok vitenskapelig basis (empiri) for, til forskjell fra den fascistiske eugeniske fortolkningen. Men vår individualistiske kultur gjør oss nok predisponert til å finne nettopp disposisjonelle årsaker der det er innlysende at problemet er situasjonellt/systemisk (jevnfør den fundamentale attribusjonsfeilen). At noen av utfallene blir rett frem fascistiske er ikke helt overraskende, og sammenfaller også tildels med kapitalistisk biopolitikk (Foucalt). Vel, jeg finner det skremmende. Særlig at en uttalere seg som om den slags misforstått genetikk var "sannheter". Igjen finner jeg det fryktelig frustrerende.

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
vredensgnag skrev:
Pink_Panther skrev:
Mener du at skolen skal satse maksimalt på de sterkeste og så lære de andre det mest elementære?
Nei - men skolen skal gjøre det krystallklart hva målet er. I idrett har man rekorder, og det er disse man jobber mot, og veien dit kartlegges ved å bli målt mot en gitt progresjon.

Dette mangler i skolen, i noen utstrekning fordi vi har misforstått snillisme når det gjelder intellektuell innsats, og fordi lærermateriellet er dårlig, grunnet altfor lave lønner og åpen adgang til studiet.
Når man ikke setter krav - i forhold til hva som skal oppnås - er det resultatet.
Jeg er enig i at man bør stille krav, faglige og sosiale, sånn at elevene vet hva slags agenda de har å forholde seg til. Det bør ikke være misforståelser når det kommer til hva som kreves på skolen og forventes av elevene. Både når det gjelder faglige prestasjoner (etter evne) og oppførsel. De må også få den hjelpen de trenger for å gjennomføre.

Skolen er ikke en oppbevaringsplass.

JT

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
J T skrev:
vredensgnag skrev:
Hvorfor er det kun behovene til en gruppe, plussbarna, som ignoreres fullstendig ?
(, og hvorfor er det ok?)

bjornh skrev:
Mener du at de ikke får tilstrekkelige utfordringer?
Ja, Skolen blir oppbevaringsplass. De blir lært å slutte å streve etter å forstå og å løse problemer. Pugging er visst det eneste alle skal lære.

There is no sader thing than what could have been, genius delayed is genius denied, og alt det der.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.506
Torget vurderinger
1

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.677
Torget vurderinger
4
bjornh skrev:
Ja, - slik var det da jeg gikk på ungdomsskolen for 25 år siden og slik er det nå.

Ikke at jeg påstår jeg var noe geni eller vidunderbarn, men gjennom hele ungdomsskolen gjorde jeg knapt en eneste lekse hjemme. Alt bortsett fra noen få norskstiler ble gjort på i timene skolen. (Og bortsett fra tysk høsten i 8klasse, men det skyldtes ene og alene hun blonde vakre på første rad på vindusrekka som var like smart som vakker.) Jeg seilte gjennom de tre årene med minimal innsats og bra karakterer...kjedet meg omtrent ihjel og la meg til elendige arbeidsvaner.

Problemet i norsk skole er at alle og enhver jævel på død og liv skal gjennom den samme mølla enten de evner eller ikke og uten tilstrekkelig tilrettelegging den ene eller andre vegen. Noen av mine klassekamerater som i 9 år var skoletapere ble senere svært så vellykkede, både i famile- og arbeidsliv, bare de slapp teori og skriftlige prøver. Nå er det enda værre når de må gjennom enda mer teoretisk fag på videregående for å få studiekompetanse eller hva de kaller det. ADHD'ere og dyslektikere uten tilstrekkelig tilpasning og oppfølging blir fortsatt klassens klovn og uromoment. Læreflinke kjeder ræva av seg og blir late ufordraglige drittunger. Og de stakkars lærerne får ikke engang lov til å sende drittungene på gangen. Tar de småjævlene i armen og sender dem på gangen får de oppvask med foreldre og rektor etterpå. Og nå skal de på videregående bli ansvarlige for å dokummentere vurderingsgrunnlag for den enkelte elev.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Trane skrev:
Læreflinke kjeder ræva av seg og blir late ufordraglige drittunger.
Stemmer nok.

Blir lært å ta en lys fremtid for gitt. Gis et oppblåst ego og store drømmer mens disiplin, nivå på studievaner og interessen for å lære stuper.

En dag, mange år senere, våkner de og innser at hele greia er over.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.506
Torget vurderinger
1
Trane skrev:
bjornh skrev:
Ja, - slik var det da jeg gikk på ungdomsskolen for 25 år siden og slik er det nå.

Ikke at jeg påstår jeg var noe geni eller vidunderbarn, men gjennom hele ungdomsskolen gjorde jeg knapt en eneste lekse hjemme. Alt bortsett fra noen få norskstiler ble gjort på i timene skolen. (Og bortsett fra tysk høsten i 8klasse, men det skyldtes ene og alene hun blonde vakre på første rad på vindusrekka som var like smart som vakker.) Jeg seilte gjennom de tre årene med minimal innsats og bra karakterer...kjedet meg omtrent ihjel og la meg til elendige arbeidsvaner.

Problemet i norsk skole er at alle og enhver jævel på død og liv skal gjennom den samme mølla enten de evner eller ikke og uten tilstrekkelig tilrettelegging den ene eller andre vegen. Noen av mine klassekamerater som i 9 år var skoletapere ble senere svært så vellykkede, både i famile- og arbeidsliv, bare de slapp teori og skriftlige prøver. Nå er det enda værre når de må gjennom enda mer teoretisk fag på videregående for å få studiekompetanse eller hva de kaller det. ADHD'ere og dyslektikere uten tilstrekkelig tilpasning og oppfølging blir fortsatt klassens klovn og uromoment. Læreflinke kjeder ræva av seg og blir late ufordraglige drittunger. Og de stakkars lærerne får ikke engang lov til å sende drittungene på gangen. Tar de småjævlene i armen og sender dem på gangen får de oppvask med foreldre og rektor etterpå. Og nå skal de på videregående bli ansvarlige for å dokummentere vurderingsgrunnlag for den enkelte elev.
Slik jeg husker det var det nok å pløye i gjennom med både fremdriftsplan og muligheten til å låne ekstrabøker. Men så var vi bare ti stykker i klasen da, og da er forholdene gunstigere for mange. Vi hadde lærere som var genuint interesserte i fagene sine, til tross for at de "bare" var allmenn lærere...

Det er nok ikke tvil om at ungdomsskole perioden har mange ting å "slite" med, slik som pubertet og hormonelle endringer. Skal vi ikke glemme. Det er en spennende ting i den alderen.

Det som bekymrer meg langt mer enn at vi kanskje ikke prioriterer elite-utdanning av noen få i sterk grad på barne- og ungdomsskolenivået, er at skolen er i ferd med å bli strippet for tekniske- og fysisk utfordrende fag. Med det mener jeg at enkle håndtverksfag som kan innneholde alt fra sløyd til montering av elektriske systemer (som gjerne kan inneholde en base av teori bak det tekniske) og gym/svømming mm. er i ferd å forsvinne helt til fordel for teoretisering og feminisering av klasserommet: sitt ned og følg med: i dag har vi teoretiske fag!

Man sitte å lese hva jeg skriver her, og være skuffet over at jeg ikke tar matte og fysikk mer alvorlig, men faktum er at vi har et seriøst problem i utdanningssystemet i dag, og det merkes først og fremst i videregående opplæring at dropp-ut andelen stadig øker, og det er først og fremst gutter som dropper ut av skolen. Jeg har en gammel studie kamerat som jobber innen PPT, og har bl.a. jobbet i Finnmark og Troms og så langt jeg forstår er det ikke uvanlig at 30% av årskull av gutter faller av 1. eller 2. året på videregående opplæring. Er man skole lei, så kan det tyde på at utfordringer og variasjon i skolen er altfor liten, og slike fag blir sett på som kostbare og "unødvendige".

Det er selvsagt verdt å ta med at foreldrenes rolle i dette er sentral: stiller de krav i det hele tatt? -hvordan motiverer foreldre barna sine til å gjøre noe i det hele tatt? Barns kosthold er nok generelt bra, men sukker er eksempelvis en viktig årsak til vektøkning i dag. Og i den sammenheng: er foreldre i for liten grad med på aktivisere barna (og i så fall: er det fars lidenskap for noen bestemte idretter som legger i for stor grad føringer på hva barna skal drive med..?) -er man med barna ute? -parkerer man dem foran TV og PC og synes det er greit siden man da får sett siste episode av et eller annet realityshow med Paris Hilton eller en eller annen dust med en haug damer han skal velge blant..?

Alt er ikke bare skolens feil. Da jeg jobbet som lærer, så var den første læresetningen om barna at foreldrene var de som skulle oppdra barna sine (men som sosiolog vet jeg at det er en litt forenklet måte å se det på i den store sammenhengen) -poenget er, at det er foreldrenes jobb å sørge for at barna har mål, mening og vilje til å komme seg frem i livet.

Mvh. Bjørn, Darth Father

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.920
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
ØivindJ skrev:
Trane skrev:
Læreflinke kjeder ræva av seg og blir late ufordraglige drittunger.
Stemmer nok.

Blir lært å ta en lys fremtid for gitt. Gis et oppblåst ego og store drømmer mens disiplin, nivå på studievaner og interessen for å lære stuper.

En dag, mange år senere, våkner de og innser at hele greia er over.
Eller at de må ta seg sammen og at de har kastet bort noen år. Tror nok at det er et mer vanlig scenarie. Dessuten: Er de glupe nok er de i stand til å skjønne at det går an å jobbe på egenhånd, mange gjør det også. Det går faktisk an å forstå at man jobber for seg selv, ikke bare for læreren. ;D Men i utgangspunktet er jeg enig, også de flinke sviktes av skolen. Det dreier seg om å gi alle utfordringer i tråd med deres forutsetninger.

Topp Bunn