Extended Level Magnetic Analysis [ELMA]

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    En mangeårig drøm er i ferd med å gå i oppfyllelse. Jeg har i dag fått testet første versjon av en ny software som har gitt meg en innsikt som tidligere bare har eksistert i fantasien min. Dette gjør at jeg kan gjøre såkalte "clamped simulations" der man skiller fullstendig mellom det mekaniske systemet og det elektromagnetiske systemet. Det gjør at man ned i minste detalj kan analysere hva som skjer under gitte forutsetninger.

    Vi kan for eksempel se for oss at med to samtidige toner har vi kombinasjonen av en gitt strøm, en gitt frekvens og en gitt posisjon for spolen. Dette er ting vi kan måle dersom vi går gjennom alle mulige kombinasjoner av et stort antall samtidige toner. Men med denne typen simulering kan vi kartlegge alle disse parametrene uavhengig av hverandre, og i postprosess kan vi regne ut forvrengningen i alle tenkelige situasjoner. For å gjøre dette visuelt nyttig har jeg imidlertid kommet frem til at å betrakte forvrengningen er mindre avslørende enn å vise avvikene i frekvens, strøm og slaglengdeplanene.

    Dette er fortsatt litt work in progress, men så langt ser det ut til at det resulterer i ca 10 nye kurver i enten 2 eller 3 dimensjoner. Jeg vil komme tilbake til hva dette er i nærmere detalj senere, men jeg kan forklare et par av dem nå som en slags forsmak slik at dere bedre kan forstå hva dette er:

    Polar current stability:
    Dersom man clamper spolen i en gitt posisjon og simulerer kraftfaktoren ved en gitt strøm vil kraftfaktoren bli ulik for hhv positiv og negativ strøm. Forskjellen på disse to verdiene representerer en type magnetisk hysterese som bidrar til IMD. Dette er en av effektene jeg har analysert manuelt i mange år, men både automatiseringen og måten å fremstille data på er ny. Ved å filtrere bort selve kraftfaktoren og bare fremstille forskjellen på positiv og negativ kraftfaktor som funksjon av strøm og slaglengde har vi den mest nøyaktige fremstillingen av DC-faktor noen gang sett i bransjen.

    Frequency amplitude impedance:
    Spesielt for drivere med passivt delefilter er det viktig at impedansen endrer seg minst mulig når driveren begynner å få litt slaglengde. Denne fremstillingen viser hvor mye impedansen endrer seg med frekvens, som funksjon av slaglengde. Vi kan i prinsippet plotte kurvene for hver slaglengde separat og bruke dem i filtersimulering for å se hvor mye karakteristikken til filteret endrer seg, men det beste er selvsagt om disse kurvene ligger så tett at moduleringen av filteret er neglisjerbar.


    Fremtiden:
    Målet med dette er kort sagt å korte ned utviklingsløpet for drivere med ekstreme egenskaper, samt å kunne lage rapporter på nye drivere og drivere med standard motoroppbygning slik at det blir mulig å se hvor store forskjellene på drivere som tilsynelatende er like faktisk er.

    Dette systemet kan for eksempel besvare spørsmålet om hva alnico gjør annerledes enn ferritt i langt større detalj enn eksisterende løsninger kan.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Da har jeg satt sammen en relativt standard langslags driver med 3" spole. Den har en ganske raus magnet på 180mm og undercut polstykke. Den ser sånn ut:

    Skjermbilde 2021-09-15 22.14.41.png


    Her er en 3D fremstilling av kraftfaktor vs slaglengde og strøm ved DC. Litt røff, men når jeg får snudd og vendt litt på den og fikset litt her og der blir den nok bra. Foreløpig ser den slik ut:

    bl_3d.png


    Ser man på kurvene individuelt ser de slik ut:

    bl.png


    Så kan man se på DC-koblingen mot stålet i motoren, her målt i induktans. Dette må ikke forveksles med vanlig induktansmåling da dette er ved DC, mens induktans ellers måles ved 1 eller 10kHz.

    inductance_3d.png


    Her er de samme dataene vist som 2D-kurve:

    inductance.png


    Så kan vi se på forskjellen på positiv og negativ polaritet vs slaglengde pr strøm:

    DC-offset.png


    Så kan vi kikke på induktansen som funksjon av frekvens og posisjon:

    AC_inductance.png


    Og dette kan vi også vise i form av impedans som funksjon av frekvens pr slaglengde:

    AC_impedance.png


    Det går selvsagt an å gå veldig i dybden på hva hvert diagram sier, men bruk gjerne intuisjon og kunnskap og kjør debatt. Jeg mener dette viser en driver som vil generere forvrengning på veldig mange plan i motoren, dette til tross for at Bl(x)-kurven ved lav strøm egentlig er helt grei.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    I fullt alvor; tror denne mannen tilhører verdens absolutt klokeste hoder innenfor øvelser utvikling av høyttaler drivere.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Synes ikke dette var så imponerende:
    1631742194058.png

    Noe forteller meg i hvert fall at jeg ikke vil kjøre 16A inn på denne driveren 😁
    Har du en kurve som viser avviket fra 0 og til positiv og negativ side?

    Ellers så kan man jo fra de andre kurvene lett se fordelene med aktiv drift...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Synes ikke dette var så imponerende:
    Vis vedlegget 748213
    Noe forteller meg i hvert fall at jeg ikke vil kjøre 16A inn på denne driveren 😁
    Har du en kurve som viser avviket fra 0 og til positiv og negativ side?

    Ellers så kan man jo fra de andre kurvene lett se fordelene med aktiv drift...
    Ja, men husk at dette faktisk er hverdagen. Dette er ikke noe ekstraordinært tilfelle. Dette er en driver med finere Bl(x)-kurve enn det meste der ute, den har ganske kraftig magnet og stor spole. Den har heller ikke 4-lags spole, men snarere en 1-lags kantviklet spole. Dette er med andre ord ikke rigget for å se mest mulig råttent ut.

    Litt usikker på hvilken kurve du mener. Vanlig Bl(i)-kurve i 0-posisjon?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    I fullt alvor; tror denne mannen tilhører verdens absolutt klokeste hoder innenfor øvelser utvikling av høyttaler drivere.
    Takk Bjørn, men ikke glem at det finnes en del andre der ute som er veldig gode. Selv om mye minner om et møte i en herreklubb er det også en del folk som utvikler svært avanserte og nyskapende ting. Har lyst til å trekke frem Klippel der, men det finnes virkelig mange når man begynner å kikke rundt i krokene, som driver med forskning på svært seriøst nivå.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Ja, jeg erfarte en gang for noen år siden da jeg drev med servobassprosjektet at "lineær" X-max på 13mm var laaaaaaaaangt fra sannheten på Peerless XLS elementene 😁 .
    Jeg tenkte en kurve som viser avviket i BL på positiv og negativ displacement. Isolert sett er vel målet er jo at disse er kliss like. Dvs at hvis BL er 10 ved -8mm så skal den være 10 ved +8mm også. Vi ser jo at ved lave strømmer og displacement så stemmer det bra, men går til helvete når begge disse øker. Det er litt vanskelig å se detaljene.
    Man kunne f.eks speilet kurvene vertikalt rundt 0mm
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Ja, jeg erfarte en gang for noen år siden da jeg drev med servobassprosjektet at "lineær" X-max på 13mm var laaaaaaaaangt fra sannheten på Peerless XLS elementene 😁 .
    Jeg tenkte en kurve som viser avviket i BL på positiv og negativ displacement. Isolert sett er vel målet er jo at disse er kliss like. Dvs at hvis BL er 10 ved -8mm så skal den være 10 ved +8mm også. Vi ser jo at ved lave strømmer og displacement så stemmer det bra, men går til helvete når begge disse øker. Det er litt vanskelig å se detaljene.
    Man kunne f.eks speilet kurvene vertikalt rundt 0mm
    Ja, sånn ja, du vil ha en symmetrikurve?

    Jeg har tenkt litt på å lage en del kurver med subtraksjon. En kurve man kunne laget var en som viser forskjellen på + og - Xmm ved snittet av negativ og positiv polaritet som funksjon av strøm og slaglengde. Jeg har allerede planer om en kurve som viser forskjellen på polaritet som funksjon av strøm og slaglengde, altså Bl(x,i)-planet med den første Bl(x)-kurven subtrahert. Det vil da være et uttrykk for komplekst DC-offset.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Arbeidet skrider fremover.

    Her er et par kurver som viser stabiliteten til en driver som er konstruert etter vanlig bumped back med stort overheng og slight undercut-prinsippet. Det finner vi blant annet i en del Seas og Scan Speak Revelator drivere.
    bl_3d.png


    Har også selvsagt kjørt 15" motoren gjennom med eksakt samme parametere. For ordens skyld bruker disse to samme spole:
    bl_3d.png


    Er disse egentlig selvforklarende nok, eller bør jeg gå litt inn på hva de viser?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har noen - noen gang - ment du kommer med for mye forklaringer på noe? o_O
    Peis på - den som ikke er interessert har sikkert noe annet å finne på :ROFLMAO:
    Glem heller ikke at det sitter noen hi-fi sjeler og venter på de nye driverne dine (y)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.503
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skjønner ikke bæret, men er likevel fascinert og håper å lære mer underveis.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Altså, de tre aksene er kraftfaktor, spoleposisjon og strøm.

    Den vertikale aksen er kraftfaktoren, og tar vi et snitt gjennom kurven, parallelt med den høyre aksen, får vi en helt vanlig Bl(x)-kurve som viser hvordan kraftfaktoren endrer seg med slaglengde.

    Aksen til venstre er da en strømakse, og her er det kjørt simulering av kraftfaktor som funksjon av ulike verdier for strøm, både positiv og negativ strømretning.

    Det vi ser er altså hvordan kraften driveren genererer (som er direkte overførbar til signalets amplitude) påvirkes av både slaglengde og strøm samtidig.

    En teoretisk perfekt driver skal i prinsippet bare vise en horisontal flate uten noen avbøyninger, men siden vi alltid plotter en Bl(x)-kurve for å se hvordan den faktisk ruller av vil en ideell kurve være en flate med avbøyning på fremsiden og på baksiden. Når vi får avbøyning på høyre og venstre side er dette fordi motoren også lar seg påvirke negativt av at strømmen øker.

    Begge disse driverne hører hjemme i high end segmentet. Det er ikke noen møkkadrivere dette her. De kan se ekstremt mye dårligere ut enn dette her.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.503
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Da er jeg nesten med. Still, don't mind me, just do your thing - så suger jeg til meg det lille jeg klarer underveis. Ække så fali, jeg kommer uansett aldri til å bruke det.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.503
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tenkte mest på den eventuelle kunnskapen jeg eventuelt kommer til å tilegne meg. ;)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    En mangeårig drøm er i ferd med å gå i oppfyllelse. Jeg har i dag fått testet første versjon av en ny software som har gitt meg en innsikt som tidligere bare har eksistert i fantasien min. Dette gjør at jeg kan gjøre såkalte "clamped simulations" der man skiller fullstendig mellom det mekaniske systemet og det elektromagnetiske systemet. Det gjør at man ned i minste detalj kan analysere hva som skjer under gitte forutsetninger.

    Vi kan for eksempel se for oss at med to samtidige toner har vi kombinasjonen av en gitt strøm, en gitt frekvens og en gitt posisjon for spolen. Dette er ting vi kan måle dersom vi går gjennom alle mulige kombinasjoner av et stort antall samtidige toner. Men med denne typen simulering kan vi kartlegge alle disse parametrene uavhengig av hverandre, og i postprosess kan vi regne ut forvrengningen i alle tenkelige situasjoner. For å gjøre dette visuelt nyttig har jeg imidlertid kommet frem til at å betrakte forvrengningen er mindre avslørende enn å vise avvikene i frekvens, strøm og slaglengdeplanene.

    Dette er fortsatt litt work in progress, men så langt ser det ut til at det resulterer i ca 10 nye kurver i enten 2 eller 3 dimensjoner. Jeg vil komme tilbake til hva dette er i nærmere detalj senere, men jeg kan forklare et par av dem nå som en slags forsmak slik at dere bedre kan forstå hva dette er:

    Polar current stability:
    Dersom man clamper spolen i en gitt posisjon og simulerer kraftfaktoren ved en gitt strøm vil kraftfaktoren bli ulik for hhv positiv og negativ strøm. Forskjellen på disse to verdiene representerer en type magnetisk hysterese som bidrar til IMD. Dette er en av effektene jeg har analysert manuelt i mange år, men både automatiseringen og måten å fremstille data på er ny. Ved å filtrere bort selve kraftfaktoren og bare fremstille forskjellen på positiv og negativ kraftfaktor som funksjon av strøm og slaglengde har vi den mest nøyaktige fremstillingen av DC-faktor noen gang sett i bransjen.

    Frequency amplitude impedance:
    Spesielt for drivere med passivt delefilter er det viktig at impedansen endrer seg minst mulig når driveren begynner å få litt slaglengde. Denne fremstillingen viser hvor mye impedansen endrer seg med frekvens, som funksjon av slaglengde. Vi kan i prinsippet plotte kurvene for hver slaglengde separat og bruke dem i filtersimulering for å se hvor mye karakteristikken til filteret endrer seg, men det beste er selvsagt om disse kurvene ligger så tett at moduleringen av filteret er neglisjerbar.


    Fremtiden:
    Målet med dette er kort sagt å korte ned utviklingsløpet for drivere med ekstreme egenskaper, samt å kunne lage rapporter på nye drivere og drivere med standard motoroppbygning slik at det blir mulig å se hvor store forskjellene på drivere som tilsynelatende er like faktisk er.

    Dette systemet kan for eksempel besvare spørsmålet om hva alnico gjør annerledes enn ferritt i langt større detalj enn eksisterende løsninger kan.
    Hej
    Konstruerer du selv enheder/Højttalere? :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Okay
    Dette program giver jo kun mening hvis man selv er udvikler /Diy
    Tror dog de fleste vil bliver overrasket over hvor slemt det står til med især Bas enheder når de førts skal til at flytte meget luft.
    Du har selvsagt helt rett. Dette er et verktøy som hjelper meg i motordesign. Jeg har ufattelig mange timer i manuell testing. Med dette verktøyet kan jeg skru ned oppløsningen i designfasen, for så å kjøre en sim på slutten som tar alt fra en halvtime til flere timer avhengig av hvor detaljert jeg vil ha den. Det sparer meg fort for uker og måneder, for ikke å snakke om hvor mange flere designvalg man kan putte i erfaringsbanken over tid.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Gad godt at teste min Sub enhed som blev udviklet til at kunne flytte sig 3"
    Hvor slemt den måler med dette program ved fuld slaglængde :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Gad godt at teste min Sub enhed som blev udviklet til at kunne flytte sig 3"
    Hvor slemt den måler med dette program ved fuld slaglængde :)
    Dette er ikke et måleprogram, men et simuleringsverktøy. Man kan faktisk ikke måle disse tingene uavhengig på denne måten i praksis.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dette er ikke et måleprogram, men et simuleringsverktøy. Man kan faktisk ikke måle disse tingene uavhengig på denne måten i praksis.
    Merket meg at mange ser ut til å ha tro på de nye driverne du kommer med, antar denne simulering er utgangspunkt for disse driverne - eller motsatt at simuleringen er din egen våte drøm - tatt frem for å skape best mulig drivere?
    Hører med til de som forstår lite av alt det tekniske jeg har lest fra deg, opp gjennom årene, dvs. noe har jeg nok snappet med meg - om ikke annet din store interesse.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Merket meg at mange ser ut til å ha tro på de nye driverne du kommer med, antar denne simulering er utgangspunkt for disse driverne - eller motsatt at simuleringen er din egen våte drøm - tatt frem for å skape best mulig drivere?
    Det har vært en drøm å ha tilgang på et slikt verktøy i designfasen, og å kunne visualisere hva som skiller en gitt driver fra en annen på en forståelig måte. Samtidig, så er det de samme rådataene som har vært lagt til grunn for konstruksjonen av 15-tommeren, og det kommer jo tildels tydelig frem her at det er nettopp dette som har vært i fokus i utviklingsfasen.

    Coaxen og 8" bassene jeg har jobbet med en stund har nå fått prøve seg i dette verktøyet de også. Men jeg må lage litt nye fremstillinger for å vise hvordan en driver som ikke er ment å spille bass oppfører seg. I all hovedsak kan man si at kortslutningsringer ikke har noen effekt ved DC, og svært liten effekt ved lave frekvenser. I mellomtone, og særlig i diskant har de stor effekt. Dette kommer ikke frem på kurvene i innlegg 10.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.504
    Antall liker
    102.760
    Torget vurderinger
    23
    Det har vært en drøm å ha tilgang på et slikt verktøy i designfasen, og å kunne visualisere hva som skiller en gitt driver fra en annen på en forståelig måte. Samtidig, så er det de samme rådataene som har vært lagt til grunn for konstruksjonen av 15-tommeren, og det kommer jo tildels tydelig frem her at det er nettopp dette som har vært i fokus i utviklingsfasen.

    Coaxen og 8" bassene jeg har jobbet med en stund har nå fått prøve seg i dette verktøyet de også. Men jeg må lage litt nye fremstillinger for å vise hvordan en driver som ikke er ment å spille bass oppfører seg. I all hovedsak kan man si at kortslutningsringer ikke har noen effekt ved DC, og svært liten effekt ved lave frekvenser. I mellomtone, og særlig i diskant har de stor effekt. Dette kommer ikke frem på kurvene i innlegg 10.
    Snodig, da opptil flere produsenter av basselementer vektlegger nettopp dette med kortslutningsringer i sine elementer. Nesten litt hypet/motepreget i enkelte sammenhenger virker det som. Og gjerne med fokus på ringenes materiale også.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Snodig, da opptil flere produsenter av basselementer vektlegger nettopp dette med kortslutningsringer i sine elementer. Nesten litt hypet/motepreget i enkelte sammenhenger virker det som. Og gjerne med fokus på ringenes materiale også.
    Kortslutningsringer har absolutt en effekt ved høyere frekvenser. En driver med en enkel motor og ingen kortslutningsringer i kombinasjon med passivt filter vil produsere enorme mengder forvrengning i interaksjonen mellom filter og driver. Dette kan man kraftig redusere med kortslutningsringer. Men ved lave frekvenser blir det litt som å prøve å sende DC gjennom en transformator, det skjer simpelthen ikke noe.

    I noen tilfeller har materialet litt å si, altså om man velger sølv, kobber eller aluminium, men der det er plass til en litt kraftig ring er det vanskelig å komme noe bedre ut enn aluminium. Eksempelvis inni gapet, der man kan trekke kortslutningsringer som tynne hylser rett innenfor og utenfor spolen, er ikke aluminium så godt egnet, både på grunn av formbarheten og at med en så tynn ring begynner impedansen å spille en rolle. Men forskjellen på sølv og kobber i kortslutningsringer er ekstremt liten.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hva med SFG som JBL hadde(har) på sine drivere? Har du tenkt på det også:)
    SFG står for Symetric Field Geometry. (mener jeg å huske i farten :) )
    Det som JBL gjorde på motorene var å plassere alu ringer i bunn av motoren og designe slik at en fikk et symetrisk felt over og under spolegapet.
    Disse ringene fungerer ikke slik som kortslutniingsringer i spolegapet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.504
    Antall liker
    102.760
    Torget vurderinger
    23
    Kortslutningsringer har absolutt en effekt ved høyere frekvenser. En driver med en enkel motor og ingen kortslutningsringer i kombinasjon med passivt filter vil produsere enorme mengder forvrengning i interaksjonen mellom filter og driver. Dette kan man kraftig redusere med kortslutningsringer. Men ved lave frekvenser blir det litt som å prøve å sende DC gjennom en transformator, det skjer simpelthen ikke noe.

    I noen tilfeller har materialet litt å si, altså om man velger sølv, kobber eller aluminium, men der det er plass til en litt kraftig ring er det vanskelig å komme noe bedre ut enn aluminium. Eksempelvis inni gapet, der man kan trekke kortslutningsringer som tynne hylser rett innenfor og utenfor spolen, er ikke aluminium så godt egnet, både på grunn av formbarheten og at med en så tynn ring begynner impedansen å spille en rolle. Men forskjellen på sølv og kobber i kortslutningsringer er ekstremt liten.

    Jo, men det er spesielt fremhevet i forbindelse med basselementer....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.504
    Antall liker
    102.760
    Torget vurderinger
    23
    SFG står for Symetric Field Geometry. (mener jeg å huske i farten :) )
    Det som JBL gjorde på motorene var å plassere alu ringer i bunn av motoren og designe slik at en fikk et symetrisk felt over og under spolegapet.
    Disse ringene fungerer ikke slik som kortslutniingsringer i spolegapet.

    Er det den typen basselementer som benyttes i f.eks. K2?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Hva med SFG som JBL hadde(har) på sine drivere? Har du tenkt på det også:)
    SFG er en ganske vanlig design som klart dominerer markedet i dag. Det er ikke så mye mer komplisert enn et vanlig undercut polstykke.

    Jeg ser @oks81 nevner kortslutningsringer i den sammenhengen. De påvirker ikke symmetrien i feltet, men de reduserer økningen i induktans når spolen beveger seg innover.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er det den typen basselementer som benyttes i f.eks. K2?
    Nei.
    SFG motorene er de første feritt motorene til JBL.
    Eksempler er 2225, 2220, E130, E140, 2235, 2234.
    Jeg kom ikke på flere i farten :)

    K2 driveren er spesiell, der har de faktisk kastet på mye engineering som følger noe av det som Sneakeren er inne på.
    Bla. er det vel lagvis stål og kobber i gapet osv. og metning av stål er nevnt.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Jo, men det er spesielt fremhevet i forbindelse med basselementer....
    Det kan nok være situasjoner der dette er brukt uten at det nødvendigvis har noen praktisk effekt. Men sånn fra toppen av hodet vil jeg si at rundt omkring 100Hz begynner effekten å bli merkbart større enn lenger nede. Den vil allikevel ikke være i nærheten av så stor som den er i kHz-området. På en del drivere med kortslutningsringer kan vi se at de begynner å virke i 2-500Hz-området ved at impedanskurven liksom "ombestemmer seg" og ikke stiger så mye som det kan se ut til at den skal gjøre lenger nede.

    Hvilken frekvens de virker ved avhenger også i stor grad av impedansen i ringene. Man må kraftig ned i impedans for å få dem til å fungere nedover i frekvens.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    SFG er en ganske vanlig design som klart dominerer markedet i dag. Det er ikke så mye mer komplisert enn et vanlig undercut polstykke.

    Jeg ser @oks81 nevner kortslutningsringer i den sammenhengen. De påvirker ikke symmetrien i feltet, men de reduserer økningen i induktans når spolen beveger seg innover.
    Du har sikkert rett.
    Tenkte på slik som bildet.
    1633735425751.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.504
    Antall liker
    102.760
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan kan simuleringsverktøyet komme til nytte dersom en ønsker seg en driver med KORT slaglengde, eks. xmax = 5 mm. eller lignende? Gir jo helt andre føringer for motorkonstruksjonen selvsagt. Mye enklere å optimalisere de fleste forholdene.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Er det den typen basselementer som benyttes i f.eks. K2?
    Som @oks81 er inne på er dette en ganske spesiell konstruksjon. Den har en alnicomagnet, og i stedet for et vanlig magnetgap har den stål og kobber skiver stacket annenhver gang. Dette gir en ganske ekstrem effekt av kortslutningsringer og bringer samtidig ståldelene noe nærmere metning. For et såpass høyt gap som de bruker på den driveren er det absolutt en mulig redning for å komme ned i induktans og få opp stabiliteten. En av de mest fascinerende driverne på markedet IMO.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.504
    Antall liker
    102.760
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan kan simuleringsverktøyet komme til nytte dersom en ønsker seg en driver med KORT slaglengde, eks. xmax = 5 mm. eller lignende? Gir jo helt andre føringer for motorkonstruksjonen selvsagt. Mye enklere å optimalisere de fleste forholdene.

    Prisen er selvsagt mindre kapasitet - men det kompenseres for med antall... som igjen gir andre fordeler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn