"Every home should have one"- Tråden for oversette plater.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Veldig inspirert av sistesiden i HiFi+, hvor bortglemte, oversette, obskure, undervurderte og ikke minst ukjente plater trekkes fram og omtales, hiver jeg meg frempå. For etpar uker siden kom jeg nemlig over en plate som har noen helt overveldende kvaliteter, (Takk, boe!) men som slett ikke ligger så langt framme i den jevne musikkelskers bevissthet. Det er jo sånn at mange fantastiske talenter med bunnsolide utgivelser ofte blir borte i plateselskapenes promotering av markedstilpassede middelmådigheter...

Derfor, fram med de oversette perlene ! Og for all del, fortell litt om hva denne skiva har som får deg til å sperre opp ørene og strekke deg etter repeatknappen.....eller armliften da, for oss vinylfetishister!

Mitt nyeste førstevalg i denne kategorien er netopp platen boe gjorde meg oppmerksom på, og som jeg har spilt igjen og igjen de siste dagene med et stadig bredere smil om munnen:

John Martyn - The church with one bell

Det dreier seg om denne bejublede skottens cover-album fra 1998, med utrolig nærværende og personlige versjoner av endel vanvittig sterke låter. En av mine definitive favoritter, Randy Newman, er representert med "God`s song", en låt Martyn så til de grader gjør til sin egen at det er en fryd. Ellers er både Brecht, Ben Harper og Rick Danko representert på låtskriversiden, men dette er slett ikke et album som spriker i alle retninger som cover-utgivelser ofte gjør. Martyn vever en rød tråd hele platen igjennom. Dette er formidling av levd liv og kostbare erfaringer, levert av en mester, rett og slett. Man kan høre at mannen har førstehåndserfaring både i å drikke, leve hardt, drite seg ut...og formidle det.
Hør på den klassiske "Strange Fruit", tidligere udødliggjort av Nina Simone. Martyn puster så mye liv og tragedie inn i disse tekstlinjene at gåsehuden ble påfallende.
Som om ikke dette var nok er lyden veeeeldig bra, enkelte spor er helt oppe i referanseklasse. (Ved nærmere ettertanke burde jeg kanskje holdt kjeft om akkurat det. Noe av det tristeste jeg vet, er nemlig at enkelte fantastisk fine plater blir spilt ihjæl på all verdens utstillinger og i alle landets hifibutikker..og dermed blir nærmest uspillelige etterpå. Flere enn meg som fikk assosiasjoner til Lofgren og Bremnes akkurat nå?? ;) )

Kom igjen! Hent frem de oversette skattene! Opplys og inspirer! Skal vi prøve å bikke hundre sider her, eller? :D

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
Oi..aj.. intet album har fått bildet på veggen til å vibrere men normalt nivå over PC subben og amazon´s music sampler ;D. Bestilt og takk skal du ha. Skal tenke på egne bidrag. Superbra initiativ! Har bestilf flere plater fra siste HiFi +. Fint intervju av Holly Cole også. Ikke verst hennes mange coversanger heller.

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
362
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Randy Newman blir nevnt i teksten ovenfor. da kommer jeg straks i hu den totalt oversette platen Nilsson Sings Newman av Harry Nilsson. Her tolker Harry Nilsson låter av Newman på en svært varsom og følsom måte. Han gjør sangene helt til sine egne, og det er ikke enkelt med Newman sanger

Denne platen kom i 1970 og står fortsatt som en påle i rockehistorien, skjønt det ersvært få som har hørt om den.

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.461
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg har en:
Marianne Faithful: 20th Century Blues. (Du har hørt litt på den, du også Impulse)
En Liveplate, Marianne Faithfull med pianoakkompagnement og på noen stykker også bass. Pianisten heter Paul Trueblood. En fabelaktig kunstner.
Settingen er kabaretliknende, og programmet sveiper over musikk som ble, eller kunne vært hørt på Marlene Dietrichs "Blauer Engel".
Spennet i sangene er stort: Fra Kurt Weill og Friedrich Hollaender over Maurice Chevalier til Harry Nilsson. Anbefales på det sterkeste.
mvh

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.311
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg har vel bare to artister å komme med, vel og merke to artister som ikke alt for mange har hørt.
Lee Clayton, tidligere Noreges venn.
Leon Redbone

Håvard

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Den har jeg hørt litt på, ja! :D Fantastisk plate, Tønnes. Låt jaggu ikke så aller værst heller, for å si det forsiktig.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.794
Torget vurderinger
28
Må si meg helt enig i valget ditt Impulse. En av de platene jeg har spilt mest de seneste årene. Jeg får finne en skive jeg også, men nå er jeg for sliten til å tenke.... flott tråd.

Miami

Medlem
Ble medlem
30.10.2007
Antall liker
0
Min favoritt som ingen jeg har spilt den for har hoert om: the The - Hanky Panky.
Hank Williams sanger i the The / Matt Johnson drakt - extremely emotional.. :'( ;)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Mange får som de fortjener, men det finne dessverre mange unntak. Her er et par av mine bortgjente:

"Vinjesvingen" med Geir Lystrup og det norske kammerkor.

Ellers: Det aller meste som Timbuk3 har utgitt.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.283
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Fra her i gården må tipset bli:
Mark Hollis - Mark Hollis

For uinnvidde er dette sangeren i tidligere Talk Talk, og soloplaten er et steg videre hvis en ser på hvordan Talk Talk utviklet seg musikalsk....... Stillferdig, melankolsk, stemningsfullt, "rare" klanger og en særegen vokal.

Skal se om jeg også har annet som kan anbefales

mvh
Proffen

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
tiltredes !

Mark Hollis ble tatt frem igjen for en tid tilbake.det var ikke så stort som da den ble utgitt i januar '98,men for de av dere som ikke har den,så anbefales den på det varmeste !

mvh.s,

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
her er 3 album som jeg mener er oversett/glemt,men svært flotte :

Tanya Donelly - whisky tango ghost : vokalisten fra Belly/Throwing Muses's tredje soloplate.fin pop/country mix med fengendes melodier.bra lyd/produksjon.

Echo & The Bunnymen - siberia : ved siden av "what are you going to do with you life?" deres fineste album etter comebacket på '90-tallet.god mottagelse da den ble utgitt,men solgte dårlig.

Raymond & Maria - vi ska bara leva klart : genial tilsynelatende sukkersøt fjortis-pop,men med dysrte undertoner.

to be continued...

mvh. s,

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Nydelig! Her er det mye jeg også hadde glemt, og ikke minst endel som står på handlelisten. Stor takk til Cox og Proffen! Fantastiske påminnelser som skal anskaffes snarest!

Keep it coming, Gentlemen! :D

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.283
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Noen kandidater til: (måtte bare skumme gjennom samlingen, jeg)

October project - October project --> "gammel" skive, men fantastisk damevokal!
Øystein Sevåg - Link
Tom Russell - The man from god knows where
ALT med Vibeke Saugestad (V.S, Thinkerbell, Weld)

mvh
Proffen

O

om.s

Gjest
Har en skive av en artist som har fulgt meg i noen tiår nå, först på kasset og nå på vinyl (lette maaange år för den dukket opp..) Nick Gilder "Rock America", har litt problemer med å beskrive soundet men riktig god 70 talls rock er det :) ....

mvh

Fadamacka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Og for god 60-70 talls rock, laget i det herrens år 1999:

Kula Shaker - Peasants, Pigs & Astronauts

Bob Ezrin har produsert, og det er for meg uforståelig at denne plata har havnet så til de grader i skyggen av gruppas andre perle, "K". Prøv den! Sikkert på nice price over alt... ::)

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Fadamacka skrev:
Og for god 60-70 talls rock, laget i det herrens år 1999:

Kula Shaker - Peasants, Pigs & Astronauts

Bob Ezrin har produsert, og det er for meg uforståelig at denne plata har havnet så til de grader i skyggen av gruppas andre perle, "K". Prøv den! Sikkert på nice price over alt... ::)
Husker jeg rett var det vel noen uttalelser fra Crispian Mills med tydelig nazivridning som begravde Kula Shaker, omtrent samtidig med at denne platen kom ut. "K" var jo et kjempe gjennombrudd - husker jeg så dem i Køben etter "K" og de var like gode på scenen som i anlegget.
Leste en artikkel nylig om at de skal ut med en ny plate - kanskje den alt er kommet.

Fadamacka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Joda, det var vel noe i den duren, ja. Fyren er vel ikke av de skarpeste, men noen nazi-sympatisør er han vel heller ikke. Var vel noen swastika brukt på scenen som ikke akkurat hjalp det heller.

Den nye plata er ikke så god som den jeg anbefalte i sted, men den er ingen "slouch" den heller. Han har referansene i orden, og trakterer gitaren med stor stil!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Den skiva har i alle fall gått i glemmeboka hos meg. Takk for glimrende innspill!

Ellers spilte jeg igjennom en gammel favoritt forrige helg, nemlig Kate Bush`"The red shoes" fra 1993. Alt hun tar i har jo ubestridte kvaliteter, men alkkurat denne skiva er kanskje ikke å finne i så mange hyller (?)

Uansett, den er intrikat og kompleks, lyrisk, sanselig..og det låter som ekn kule. Her medvirker både Clapton, Nigel Kennedy, Gary Brooker, Prince og Jeff Beck.
Tekstene er inspirert av HC. Andersen, og dette er virkelig en plate å dykke ned i. Burde fåes på Nice Price rundtomkring, og den gjør seg klart fortjent til tittelen på tråden....

Vedlegg

N

nb

Gjest
"Crazy Horse" av bandet med samme navn. Ja, bandet til han dere vet...

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Mannen er vel nevnt, men denne skiva har jeg ikke sett i mange samlinger opp gjennom årene...

Fortjener et publikum!

O.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
her er fem plater fra nittitallet som fortjener mer heder og verdighet :

Cocteau Twins - four-calender cafe

Mike Scott - bring'em all in

Popsicle - lacquer

Slowdive - pygmalion

Brendan Perry - eye of the hunter

mvh. s,

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt

Ladytron - Witching Hour. Gruppa har gitt ut sin beste hittil. Meget bra synth/pop/rock. Er nok litt røffere en Depeche Mode, dvs. mer gitarbasert. Har gjennomført bra stemninger og melodier. Har inntrykk av at denne i det store og hele er blitt forbigått.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
har denne ! bra plate.fikk laber kritikk da den kom.forgjengeren "light and magic" er også et fint album !

mvh. s,

O

om.s

Gjest
mikefish skrev:

Brendan Perry - eye of the hunter

mvh. s,
Dette er en meget god skive, fikk endelig tak i cdén for noen uker siden (har spillt den på vinyl i flere år) meget stemningsfull....

mvh

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hyggelig respons om.s ! selv kom jeg over denne cd'en på ryddesalg i vinter til 25 kr.spilte den nå i formiddag.for de som ikke kjenner til Brendan Perry,så er han halvparten av fantastiske Dead Can Dance.

mvh.s,

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
"aion" har jeg dessverre ikke,men de to her er mine favoritter :

"into the labyrinth" og "spleen and ideal"

mvh. s,

O

om.s

Gjest
mikefish skrev:
"aion" har jeg dessverre ikke,men de to her er mine favoritter :

"into the labyrinth" og "spleen and ideal"

mvh. s,
Ser ut som vi fölger hverandre godt når det gjelder musikk mikefish, disse to er mine to album av gruppa også :D ....

mvh

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
42.183
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Dere som liker Captain Beefheart har kanskje hørt om Mallard. Består stort sett av musikere fra Magic Band. Musikken er derimot ikke så sær som Beefheart, skikkelig bra sør-statsrock med tidvis originalt arrangement. Det ble kun utgitt to album, begge finnes på en CD, herved anbefalt :

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Om denne er oversett vet jeg ikke, men en helt fantastisk skive er det!

O.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
ja om.s slik jeg har forstått det er vi like gamle og har derfor vokst opp med samme musikken fra 80-tallet.Talk Talk,The Smiths,The Cure,Depeche Mode,Jesus and Mary Chain,New Order,Echo & the Bunnymen osv,osv,

nå i 2007 er ihvertfall jeg blitt altetende innen musikk og kan høre jazz,metall og listepop på samme dag,men det blir sjelden så intense musikk-opplevelser som man hadde i ungdomstiden.

mvh. s,

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Er det bare jeg som ikke får opp bildene du poster, Dog? Ta med tittel, just in case! ;)

K

knutinh

Gjest
http://www.musikkonline.no/shop/displayAlbum.asp?id=28635

SIRI GJÆRE & TORD GUSTAVSEN : AIRE & ANGELS

http://www.jangunnarhoff.no/EngVersjon/FrmSet/FrmSet.htm

Jan Gunnar Hoff : Moving

Ekseptions andre og tredje plater. Ikke mange i min generasjon kjenner til dem.

http://en.wikipedia.org/wiki/Up_(Peter_Gabriel_album)

Peter Gabriel : Up

Gammel mann, friskt lydbilde.

http://www.actmusic.com/product_info.php?products_id=115

Nils Landgren Funk Unit - Funky ABBA

Sikkert ikke godkjent av musikkpolitiet, men få ting får meg i så godt humør som denne.

-k

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Oops! De kommer opp hos meg :)

Den første var "Naked Child" av Lee Clayton,
den siste nå var This Mortal Coil "It'll End In Tears", det første albumet hvor bl.a Elisabeth Frazer(fra Cocteau Twins) synger
helt magisk...

Får ikke dere andre opp bilder heller?

O.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
har litt problemer med min server for øyeblikket ja.tenkte å legge ut bilder av oversette norske plater...

"it'l end in tears" ! fra This mortail coil.kjempeflott plate !.Elisabeth Frazer (se min avatar :)) synger egentlig bare på 2 eller 3 kutt.merkelig nok også brukt i en shampo reklame for seks,sju år siden.

mvh. s,

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
her kom det i gang igjen : ramser opp 5 norske plater som nærmest er gått i glemselen hos de fleste :

Draumir - draumir :meget fin pop-plate.deres andre album "the Island" klarte ikke og overgå debuten.

Heidi Marie Vestrheim - signs and fiction : kanskje ikke et storslått mesterverk,men debuten fra denne Bergensjenta fortjener litt oppmerksomhet.

Christine Sandtorv - first last dance : denne soloplaten fra Ephemera-vokalisten druknet dessverre blant mange andre utgivelser i fjor.fint album.

Thinkerbell - thinkerbell : nevnt tidligere i denne tråden : Vibeke Saugestad her m/Jørn Christensen.denne platen er svært vakker og behagelig !

Red Harvest - hybreed : en voldsom energi fra begynnelse til slutt.industri-metal på sitt beste !

mvh. s,

O

om.s

Gjest
mikefish skrev:
ja om.s slik jeg har forstått det er vi like gamle og har derfor vokst opp med samme musikken fra 80-tallet.Talk Talk,The Smiths,The Cure,Depeche Mode,Jesus and Mary Chain,New Order,Echo & the Bunnymen osv,osv,

nå i 2007 er ihvertfall jeg blitt altetende innen musikk og kan høre jazz,metall og listepop på samme dag,men det blir sjelden så intense musikk-opplevelser som man hadde i ungdomstiden.

mvh. s,
Som om jeg skulle sagt det selv, igjen ;) ;D ....

mvh

Topp Bunn