trex
Overivrig entusiast
- Ble medlem
- 05.07.2003
- Innlegg
- 916
- Antall liker
- 29
Kan love dere 100% at rom og akustikk er MEGET viktig for de lydteknikerne som driver med klassiske opptak. Det store problemet er ofte å fange rommet OG orkesteret slik som det høres ut der man er (studio eller location) uten at det er sjenerende resonanser o.s.v. som fins i rommet, men ville blitt feil på opptaket.
Her står lydteknikere ofte foran de samme akustikkproblemene Hifigutta gjør, bortsett fra at de skal recorde det de hører. Dere skal høre på resultatet. Forskjellen er enorm, en strykekvartett i en kirke låter på 50 forskjellige måter, ettersom man beveger seg i rommet. Og der det er best lyd, er det kanskje vanskelige resonanser å ta hensyn til, derfor er det ofte enklest å bruke nærmikker i tillegg til ambiensmikker på de stedene rommet låter best.
Ellers ville jeg tro at en som hører kun på rock, har lite å hente på å teste anlegget sitt med den nyeste skiva til Carzten Cølla og hans jazza akustiske supertrio ;D
Her står lydteknikere ofte foran de samme akustikkproblemene Hifigutta gjør, bortsett fra at de skal recorde det de hører. Dere skal høre på resultatet. Forskjellen er enorm, en strykekvartett i en kirke låter på 50 forskjellige måter, ettersom man beveger seg i rommet. Og der det er best lyd, er det kanskje vanskelige resonanser å ta hensyn til, derfor er det ofte enklest å bruke nærmikker i tillegg til ambiensmikker på de stedene rommet låter best.
Ellers ville jeg tro at en som hører kun på rock, har lite å hente på å teste anlegget sitt med den nyeste skiva til Carzten Cølla og hans jazza akustiske supertrio ;D