Musikk og Hi-Fi Eurovision 2021

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Høydepunktet for meg var 12 poeng mannen fra ISLAND som ikke oppførte seg som de fleste forventer seg...Can we have your vote from Island please? hvorpå han svarer: no problem. HAHAHA
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hva hadde skjedd uten fagjuryen? Rene mafiatilstander, latvisk seier i år og ALT for mye makt på østeuropeiske hender. Er lik nabostemming, blokkdannelse enda verre enn idag, og totalt anarki. DET er ødeleggende for festen. Det er dog klart at en og annen tolvpoenger ALLTID vil være forfordelt i emnet Hellas/Kypros, men det tåler vi. Balkansk favorisering, derimot🤬…For en gangs skyld hadde finalen en hel halvtime-10 bidrag- tilsammen , samt pausenummer med musikalsk kvalitet. Og vertskapet leverte langt over boka😎 Bra! Ventet selv at Nederland skulle få 12 fra Hellas, men grekerne tør visst ikke å bryte tradisjonen. Selv ikke for å unngå buing i salen. Sjakktrekket var ti år gamle Manolis, som delte ut poengene til Elena et co..😈
 
Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Hva hadde skjedd uten fagjuryen? Rene mafiatilstander, latvisk seier i år og ALT for mye makt på østeuropeiske hender. Er lik nabostemming, blokkdannelse enda verre enn idag, og totalt anarki. DET er ødeleggende for festen. Det er dog klart at en og annen tolvpoenger ALLTID vil være forfordelt i emnet Hellas/Kypros, men det tåler vi. Balkansk favorisering, derimot…For en gangs skyld hadde finalen en hel halvtime-10 bidrag- med musikalsk kvalitet. Og vertskapet leverte langt over boka😎 Bra!
Que?

Publikumsstemmene gikk til (i rangert rekkefølge):

(1) Italia
(2) Ukraina
(3) Frankrike
(4) Finland
(5) Island
(6) Litauen
(7) Sveits

Ser ikke helt at kommentaren «ALT for mye makt på østeuropeiske hender» tåler møtet med fakta?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
Om det passer her eller i Journalist tråden er litt usikkert så jeg tar det nå her.

Dagbaldet fortsetter hetsen av TIX. De er imho pr i dag værre enn Bård Tufte Johansen og Harald Eia sin mobbing av Finn Kalvik på NRK.

Den blekka har overhodet INGEN legitimitet i forhold til mediehistorier som gjelder mobbing!

Jeg har null forhold til TIX, er nok alt for gammel, men slik jeg ser det så var ikke hans bidrag noe værre enn mange av de andre landenes bidrag, heller tvert om.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Uansett, festen er i gang...

 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Jorn sang vel ikke to ord selv. Så på delfinalen med et halvt øye og lipsyncen var helt ute å kjøre. Det var han på gitaren som sang.
Det var jo en merkelig påstand. Hvorfor i alle dager skulle gitaristen sunget?

Jeg har hørt mye på Jorn opp gjennom, spesielt fra bandet Masterplan og det er ikke spesielt vanskelig vanskelig å kjenne igjen han. Selvfølgelig er det Jorn som synger.
 
C

Cyber

Gjest
Det var jo en merkelig påstand. Hvorfor i alle dager skulle gitaristen sunget?

Jeg har hørt mye på Jorn opp gjennom, spesielt fra bandet Masterplan og det er ikke spesielt vanskelig vanskelig å kjenne igjen han. Selvfølgelig er det Jorn som synger.
Vi lar den ligge der.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
SvartHvitt: Ikke? Se opp igjennom tidene på hvor mye penger Aserbaijan et co har lagt i det å være med her. Og så ser du litt på HVEM som styrer disse nasjonene. Russland under etterforskning for spredning av misoandri?? Georgias tidligere påståtte, skjulte Putin-hat, lagt i en sangtekst? For ikke å snakke om de kypriotene som med vilje mistolker teksten i deres bidrag i.år, Ungarns håndtering av sigøynerne, borgerkrig i Ukraina og deres vansker med Russland..Hvorfor tror du Israel ikke kom høyere opp i år? Hva har skjedd i området der de siste ti dager? That is the East for you….

Vel..Disse landene har liten sjanse til å markere seg på noen måte ellers. For dem ER faktisk Eurovision litt av en maktkamp..political or otherwise. Fagjuryer sikrer et visst kvalitetsmål, og blant annet derfor trenger vi dem.Personlig så jeg gjerne at treminuttersregelen ble skrota, og at hver eneste poengsum ble lest opp. Slik det var før. Lettere å følge med da..Pluss FEM timers show, isteden for tre..😎 Ta ut den nye , svenske sjefen. Finn en bedre norsk eller dansk. Så kan det nok la seg gjøre.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Men så har enkelte anmeldere vist sin misforståelse av annerledeshet før. Helt uten omsvøp. Den annerledesheten er og blir det som fører til musikalsk nyskapning. Sverige har glemt det, og skriver fortsatt etter en 30 år gammel oppskrift. Danmark prøvde å bevare det vi som har levd ei stund husker.fra Bergen og Dublin i sin tid. Portugal har lært av sine fado-feil. Og islendingene holdt på suksessen fra den avlyste finalen i fjor.. Sveits har en historie med utmerkede vokalprestasjoner, følelse og liv. Hva er galt i det? Null og niks. Belgia minte oss på at vi alle har vært på feil sted i 14 måneder, Nederland lar seg aldri knekke og Malta laget århundrets fest…in which TIX ruled the Green Room. Hvordan kan det la være å redde ett og annet liv??? Musikk er og blir terapi, for den som fortsatt lurer😎 Tix har skjønt det bedre enn en god del av HFSerne. Bare så dere vet det..
 
Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
SvartHvitt: Ikke? Se opp igjennom tidene på hvor mye penger Aserbaijan et co har lagt i det å være med her. Og så ser du litt på HVEM som styrer disse nasjonene. Russland under etterforskning for spredning av misoandri?? Georgias tidligere påståtte, skjulte Putin-hat, lagt i en sangtekst? For ikke å snakke om de kypriotene som med vilje mistolker teksten i deres bidrag i.år, Ungarns håndtering av sigøynerne, borgerkrig i Ukraina og deres vansker med Russland..Hvorfor tror du Israel ikke kom høyere opp i år? Hva har skjedd i området der de siste ti dager? That is the East for you….

Vel..Disse landene har liten sjanse til å markere seg på noen måte ellers. For dem ER faktisk Eurovision litt av en maktkamp..political or otherwise. Fagjuryer sikrer et visst kvalitetsmål, og blant annet derfor trenger vi dem.Personlig så jeg gjerne at treminuttersregelen ble skrota, og at hver eneste poengsum ble lest opp. Slik det var før. Lettere å følge med da..Pluss FEM timers show, isteden for tre..😎 Ta ut den nye , svenske sjefen. Finn en bedre norsk eller dansk. Så kan det nok la seg gjøre.
Jada, enig i mye du skriver. Men resultatene for 2021 indikerer ikke «østeuropeiske hender» slik du fremstilte det.
 
U

utgatt60135

Gjest
Det er ikke musikk jeg spiller, men synes showet er gøyalt jeg.

Favoritter var Frankrike, Sveits og Italia. I den rekkefølgen. Men gøy at rock vinner for en gangs skyld selv om det egentlig var ganske standard, men god rockelåt.

Likte Ukraina, Bulgaria og Malta også (i denne sammenhengen). Men skjønte ikke hvorfor Island lå så høyt. Likte ikke låta.

Samma for meg om de trakk inn kokain :cool:.. Ja, det ser slik ut for glass motivet virker lite sannsynlig.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
SvartHvitt: En av de som sitter på den makten er Filip Kirkorov…Søk ham opp, se hvordan gutten jobber. Og for hvem..Moldova og Bulgaria er det nye Hellas og Kypros. Der har den gode Kirkorov mer enn en finger med i spillet, gitt, selv om også Albania bruker flere greske låtskrivere og utgjør tredje sia i mitt Balkantriangel. Tar du Romania med, får vi en balkansk kvadratur, selv om Romania har koblinger til Norge via ESC og større diaspora. Det har Albania i Moldova/Kosovo og Ungarn også.. Balkan elsker rett og slett Balkan. Og BARE Balkan😡 Mye klarere politisk stemming i den delen av verden- som om det ikke var ventet. Norden gjør tross alt NOE av det, men her går det på ren vennskap og felles forståelse. Island fortjente tolveren fra Østerrike, men skulle hatt noen av de åtte Frankrike endte med. For en ting er sikkert: Barbara Pravi blir ALDRI noen ny Edith Piaf…Ukrainerne, russerne og litauerne er imo de eneste østeuropeiske land som i år fortjente poengene de fikk I finalen. Ser du deg om i Norge, har disse nasjonene også store diasporer her. Sammen med Polen. Så det har nok noe med våre folkestemmer å gjøre. En eller annen gang vinner Ukraina igjen, og da håper jeg landet har fått sin frihet. Maltas Destiny kan godt klare å endre øyas musikalske skjebne..og gjør hu det….WATCH OUT, WORLD😎 Når islendingene tar ESC til RVK., count me in!
 
Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det er vel godt kjent at Melodi Grandprix er overtatt av homsene. Men den påkledning vinnerne hadde gikk de helt hjem hos publikumet som stemte....😂
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Og nettopp det vil finalen i Rotterdam huskes i gullskrift for, Pink..Ingen rockelåt har vunnet siden 2006- en tittel Lordi overtok etter svensk-greske Elena Paparitzou.Merk, jeg bruker den greske formen av fornavnet hennes. Dette har null og ingenting med legning å gjøre, forresten. Det er en italiensk maktdemonstrasjon. De gikk fra andreplass i 2019 til å vinne i år, og det på å rett og slett ha forstått HELE konseptet med ESC. Det skal Italia æres for. Språket deres er ett av tre virkelig melodiøse på denne planeten, de veit å bruke det riktig når det trengs. Og for en grusom , dansk hevn…hehe😎
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Lever videre
Norge vant kanskje ikke Eurovision, men låten til TIX, «Fallen Angel», lever videre og klatrer på listene over mest nedlastede låter på iTunes.
I skrivende stund ligger den på en imponerende fjerdeplass på iTunes-listen i Storbritannia og i Tyskland har låten til TIX klatret opp til en syvendeplass.



Tix dagen derpå: – Jeg har reddet liv

I Australia ligger låten på en 45. plass, Østerrike på 15. plass, Belgia 16. plass, mens våre venner i Danmark ligger likt med Storbritannia og har «Fallen Angel» på en foreløpig fjerdeplass.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.117
Antall liker
9.429
Og nettopp det vil finalen i Rotterdam huskes i gullskrift for, Pink..Ingen rockelåt har vunnet siden 2006- en tittel Lordi overtok etter svensk-greske Elena Paparitzou.Merk, jeg bruker den greske formen av fornavnet hennes. Dette har null og ingenting med legning å gjøre, forresten. Det er en italiensk maktdemonstrasjon. De gikk fra andreplass i 2019 til å vinne i år, og det på å rett og slett ha forstått HELE konseptet med ESC. Det skal Italia æres for. Språket deres er ett av tre virkelig melodiøse på denne planeten, de veit å bruke det riktig når det trengs. Og for en grusom , dansk hevn…hehe😎
"My number one " rockelåt? Dessuten er vel Lordi like mye rockeband som Wigwam.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Les innlegget, Pink..TO låter innen genren har henta hjem tittelen til nå. Medregnet årets vinner. Både Ungarn, Tyrkia og Norge har prøvd, men har ikke klart den bragden det er å vinne med metalinspirert musikk. Om dette nå ender med at EfenTix blir et par, flytter til Oslo og etablerer seg her, har vår mann i Rotter hatt maks flaks😎 Fortjent, er det..
 
Sist redigert:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Og om de etablerer seg i Oslo, har resten av Norge hatt flaks....
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.146
Antall liker
6.617
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Det er jo tradisjonelt ganske mye skrammel i MGP, og med 26 låter var det jo ikke bare velstand i år heller, men jeg må si det var en av de sterkere årene jeg har hørt. Bra vinnerlåt også.

Som en digresjon har jeg forøvrig aldri helt skjønt vitsen med å aktivt mislike musikk. Folk har forskjellig smak, så da er det vel mest effektivt å fokusere på det man selv liker, og la andre fokusere på det de liker? Man er ikke et bedre menneske fordi man hører på Kari Bremnes på platespiller istedenfor å høre på Tix på Sonos. :)

Så kan man si mye rart om Tix, men han jobber hardt og har fått til mye, er ikke det greit å få litt kred for da?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Helt enig i det du skriver. Det er bedre at folk hører på ESC enn at de ikke hører på musikk i det hele tatt. Derfor verken ser eller hører jeg på. Har mer enn nok med å høre på ting jeg liker, eller ting som pirrer nysgjerrigheten mer enn dette.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
SigbergAudio: Hva gjør man da? Vel, jeg er nettopp ferdig med min egen ESC Of All Time i Apple Music😎 Med fire av årets låter på lista..Filter out the impurities, use the right ingredients. And the brew will look after itself..
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det er vel godt kjent at Melodi Grandprix er overtatt av homsene. Men den påkledning vinnerne hadde gikk de helt hjem hos publikumet som stemte....😂
De har tatt over alt. Popbransjen, frisøryrket, og ingeniøryrket også. Men det siste der er fortsatt litt hysj-hysj, så ikke spre det.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.638
Antall liker
15.725
Torget vurderinger
2
Moralsk vinner. Vært inne og kikket på de fire første. Italia -- rockblær som ingen husker når det er over. Frankrike - oppkok av Piafering med hysterisk armsleng. Sveits - Frelsesarmeen har sendt en til ESC.

Er såpass innesnødd at jeg ikke har fått med meg Dadi og Gagnamagnid fenomenet, som visstnok har herjet i sosiale medier i et år. Hey. Komponist og låtskriver med sans, som skriver gode tekster om noe så streit som at han har vært gift med kona i 10 år? Way to go.


Måtte google litt og fant denne dokumentaren. He-he, totalt upretensiøs gjeng. "Jeg sjekket reglene. Du behøver ikke å kunne spille om du har med instrumenter på scenen, så vi lagde noen vi fant på. Og da jeg så at det er lov å være seks stykker på scenen måtte vi jo være det, så kona og jeg spurte noen venner, og lillesøstra mi, om de hadde lyst."

Watchable.

 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.240
Antall liker
2.672
Sted
Liten by
Moralsk vinner. Vært inne og kikket på de fire første. Italia -- rockblær som ingen husker når det er over. Frankrike - oppkok av Piafering med hysterisk armsleng. Sveits - Frelsesarmeen har sendt en til ESC.

Er såpass innesnødd at jeg ikke har fått med meg Dadi og Gagnamagnid fenomenet, som visstnok har herjet i sosiale medier i et år. Hey. Komponist og låtskriver med sans, som skriver gode tekster om noe så streit som at han har vært gift med kona i 10 år? Way to go.


Måtte google litt og fant denne dokumentaren. He-he, totalt upretensiøs gjeng. "Jeg sjekket reglene. Du behøver ikke å kunne spille om du har med instrumenter på scenen, så vi lagde noen vi fant på. Og da jeg så at det er lov å være seks stykker på scenen måtte vi jo være det, så kona og jeg spurte noen venner, og lillesøstra mi, om de hadde lyst."

Watchable.

Eneste sangen som var verdt å høre på. Og se på!
Hadde den forrige sangen vært med, hadde de vunnet! :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Defacto: Island har på sin side vært maks uheldige, tross sin oppnådde fjerdeplass i år. Fjorårets finale vant de, men den ble avlyst. Vi SKULLE altså sett finale fra Rvk i år, det ville vært islendingenes første. Når de så kommer til NL rekker de såvidt å avlegge showprøve. Den sitter dog som ei kule. Så får altså en i bandet virus, de får ikke være tilstede i Ahoy, og må følge finalene fra karantene..Nok til å knekke hvem som helst. Men ikke Island😎 Heretter vil de ha ei kjempestjerne i ESC. Pga BÅDE musikken OG pandemien..FOR ei markering..Som i fotball-VM for noen år siden vil nå Island bli Eurovisions maskot..Det tjener de MASSE på. Og Øst-Europa taper tilsvarende mye.. Akkurat det som trengs for å roe Balkan🤠 Og det gjør altså ei øy med 335 000 sjeler i manntallet. Eat your heart out, Sunstroke Project!!
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Islandsk er et tøft språk, Weld. Langt tøffere enn det som foregår på Vestlandet, hva gjelder valgt ortografi og fonetikk. Lytt på islandsk, så er det ikke så vanskelig å fatte …Men det vil ta tid å lære😎 Landets beste lesestemme? Olafur Darri Olafsson😎
 
Sist redigert:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Fun fact: Spilte i hobbyband i Trondheim sammen med en som senere flyttet til Island pga ekteskap og ble musikkprodusent i Islandsk radio. Han har bla dirigert et par islandske bidrag den gangen det var dirigenter med.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Erato: Hvilke bidrag fra hvilke år? Siste år med den konstellasjonen var 1998, da Edsilia tok samme plassering som Island i år.. Finalen gikk i Birmingham..
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Da må jeg virkelig lete tilbake i tid. Var nok tidlig 90 tall tenker jeg, muligens sent 80 tall. Aner ikke om det finnes dokumentasjon?
 
Topp Bunn