Bil, båt og motorsykkel EU-kontroll

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Mange steder i utkantene kjører vi store deler av vinteren på mer eller mindre bar asfalt, men hvilken dag du står opp om morran til speilholke, - eller like gjerne om ettermiddagen hjem fra jobb, - det vet du ikke... derfor pigg..... En annen typisk situasjon her, er vanlig i perioden januar-februar, med en relativt langvarig frostperiode med vind, - og tilhørende blankpolert is på veiene..... Å la bilen stå og reise kollektivt, er heller ikke en løsning, da det i praksis ikke er et kollektivtilbud..
 
Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jeg tenker på at jeg ofte kjører med barn i bilen, og på all slags føre, ofte over lengre avstander og på landevei og steder det noen ganger er is.

Piggdekkshamingen din kan du stappe opp der sola ikke skinner. Ærlig talt. 🤬🤬🤬🖕🖕🖕
Du om ditt, men ser jeg har sådd grobunn for litt dårlig samvittighet, så neste gang handler du kanskje..... (y)
Samtidig er helt med på at noen steder der dette et must men ikke i oslo området der saltbørsa går hele tiden og kan vel bare huske et par dager jeg valgte bussen og da alene fordi det var kommet 30 cm eller mer og ikke brøytet enda i nærmiljøet.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Det er veldig "greit" å kunne sette seg på sin høye hest og deklamere at når du bare behøver pikkdekk 12% av dagene om vinteren så kan du kjøre piggfritt! Vel hva så med de dagene det faktisk ikke fungerer med piggfritt? Skofte jobben, sette arbeidsgiver, kunder/klienter etc en vanskelig situasjon?

Nei nå vet jeg det! Det er selvsagt din egen feil at du har så dårlig betalt at du ikke har råd til taxi, så de dagene må du din lavtstående plebeier GÅ på beina dine! Taxi?? Hvorfor ikke buss/bane? Ja nå skal jeg fortelle deg noe veldig hemmelig: "Det er slett ikke over alt det går busser!!??! "

Har du bi-jobb som mekaniker på et WRC team bruker du sikkert bare 15 min på å bytte fra de piggfire hjulene til pigghjulene dine! For ALLE har vel dobbelt sett vinterhjul? Ett piggfritt og ett med pigg?

Selv innenfor samme kommune kan forholdene variere så mye at en person helt greit kan kjøre piggfritt mens en annen MÅ (bør) ha piggdekk!
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Nå blir det varmere så da må du ta de av for du har ikke lov før 1. november med mindre det er glatt og påkrevet. Kan koste deg en saftig bot og du forurenser miljøet ditt. Løsningen er piggfritt så slipper du dette overgangsproblemet. Har kjørt dette i 20 år pluss - helt problemfritt og bor i et snøhøl. Intet problem på Lørenskog heller.
Helt enig. Har kjørt piggfritt siden 3. januar 1991.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Jeg tenker på at jeg ofte kjører med barn i bilen, og på all slags føre, ofte over lengre avstander og på landevei og steder det noen ganger er is.

Piggdekkshamingen din kan du stappe opp der sola ikke skinner. Ærlig talt. 🤬🤬🤬🖕🖕🖕
Enig. Jeg kjører piggfritt, men det er fordi jeg ikke opplever å trenge det. Hadde jeg bodd et annet sted så hadde det blitt ny vurdering.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Den morgnen en opplever at det har kommet underkjølt regn ila natten, lar en piggfritt stå ....

For egen del har jeg (tilfeldigvis) nu 2 sett biler hver en har hhv pigg/piggfritt og kan velges etter bruk og behov.

Miljø no tema, sikkerhet er....
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Den morgnen en opplever at det har kommet underkjølt regn ila natten, lar en piggfritt stå ....

For egen del har jeg (tilfeldigvis) nu 2 sett biler hver en har hhv pigg/piggfritt og kan velges etter bruk og behov.

Miljø no tema, sikkerhet er....
Er det underkkjølt regn så er det best å la bilen stå.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Da jeg kjører 35-45000 i året på all slags veier kunne jeg ikke greid meg med piggfritt. Jeg har prøvd. Men på privatbil er det piggfritt for den går lokalt å sjeldent mer enn 10 000 i året. Når det kommer til dekk blir jeg stadig forundret over bastante uttalelser om hvilke dekk man må/bør ha. Velg dekk etter område man bor i å eget behov imo.

Dette skjønner jeg ingenting av. Jeg byttet til piggfritt i 1999. Da var jeg på Island og kjørte Island rundt på speilholke. Siden pendlet jeg Tromsø-Lofoten (42 mil hver vei) hver tiende dag hele vintern igjennom i 15 år. Dette med to forhjulsdrevne Audier. Ikke èn eneste gang har jeg ikke kommet meg fram eller hatt særlig store utfordringer. Ikke bare holder jeg følge med annen trafikk; jeg tar dem igjen særlig på holka....
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Når det er så glatt at ABS1 ikke fungerer med piggfritt så tenker jeg man får en annen lyd....
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Når det er så glatt at ABS1 ikke fungerer med piggfritt så tenker jeg man får en annen lyd....
Siste jeg opplevde underkjølt regn på vei til jobb, så ble det stopp i trafikken.
3 biler hade kjørt av veien på samme sted. Alle 3 med pigg.
2 av dem hadde kjørt forbi meg tildligere på veien ....
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Ingen automatisk kobling mellom pigg-er og hjernecell-er nei.

Hadde de holdt "din" hastighet hadde vel aldri dette skjedd.?
 
Sist redigert:

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Dette skjønner jeg ingenting av. Jeg byttet til piggfritt i 1999. Da var jeg på Island og kjørte Island rundt på speilholke. Siden pendlet jeg Tromsø-Lofoten (42 mil hver vei) hver tiende dag hele vintern igjennom i 15 år. Dette med to forhjulsdrevne Audier. Ikke èn eneste gang har jeg ikke kommet meg fram eller hatt særlig store utfordringer. Ikke bare holder jeg følge med annen trafikk; jeg tar dem igjen særlig på holka....
Vanskelig å forklare bedre enn det. Det handler om mitt behov for både å komme frem å ikke minst stoppe. Å mener du virkelig at piggfritt er løsningen for deg er det vel og bra, men i de områdene jeg farter funker det bedre med pigg.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Ingen automatisk kobling mellom pigg-er og hjernecell-er nei.

Hadde de holdt "din" hastighet hadde vel aldri dette skjedd.?
Ikke godt å si, men jeg klarte meg uten pigg.
Men nå ble vi etter en 30-40 min vinket forbi ulykkesstedet i gangfart, så det kunne nok ha gått galt for meg også.
Poenget her er ikke at jeg er bedre enn noen andre, for det er jeg virkelig ikke, bare at man må bruke hodet, og vurdere sikt, føre etc opp i mot hvordan man kjører i den enkelte situasjon.
På is har selvsagt pigger bedre feste enn piggfritt.
Derfor må man være ekstra forsiktig når man kjører piggfritt.
 
Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
Man må være ekstra forsiktig når man kjører med piggdekk også.
Nå tuller du. Med de piggene som er lovlige så er det å kjøre på holke nesten like trygt som på tørt sommerføre. Det eneste som er bedre er kjetting. Piggfritt på samme føre er omtrent som....Bambi på isen (fnis)



:rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: SAL

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.614
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Man får bruke det man mener er best for seg selv, men jeg har kjørt på underkjølt regn mellom Oslo og Moss, på blank is over Venabygdsfjellet og på trønderholke i Trondheim med piggfrie dekk. Jeg har hatt piggfrie dekk i over 20 år. Har aldri stått fast eller hatt problemer med det. Jeg har aldri hatt 4-hjulstrekk. T.o.m. med bakhjulsdrift har det gått helt fint. Jeg skjønner ikke at det skal være så problematisk å bruke piggfrie dekk, men man opplever det tydeligvis veldig forskjellig.
PS: Det er klart at det er føreforhold der piggdekk er bedre, men da får man bare kjøre mer forsiktig.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.963
Pleide å kjøre med piggfritt - så en dag med underkjølt regn stoppet bilen foran meg (uten problem, den hadde piggdekk) - jeg hadde ikke mer enn ganghastighet og over 50 meter på meg for å stoppe - ikke sjanse, seilet sakte og pent inn i bilen foran. Ble nesten ikke skade, men jeg ble ganske skremt.

Har kjørt piggdekk siden.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Nå tuller du. Med de piggene som er lovlige så er det å kjøre på holke nesten like trygt som på tørt sommerføre. Det eneste som er bedre er kjetting. Piggfritt på samme føre er omtrent som....Bambi på isen (fnis)



:rolleyes:
Bambi på isen har fått et ufortjent dårlig rykte, så ikke tro alt du ser i tegnefilmer.
Også kjører jeg egentlig alltid ekstra forsiktig, selv om jeg kanskje kjører litt fort noen ganger.
Contintal piggfritt får forresten veldig bra resultat på is i årets vinterdekktest. Virker nesten som de mener de er like gode som piggdekk.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.963
Jeg tror allikevel jeg velger piggfritt neste gang, nå er det ikke barn i bilen lenger og jeg kan mer velge når jeg skal ut å kjøre.

Er lite glad i støyen fra piggdekk og ville vært fint med ikke så faste datoer for bytte.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
Bambi på isen har fått et ufortjent dårlig rykte, så ikke tro alt du ser i tegnefilmer.
Også kjører jeg egentlig alltid ekstra forsiktig, selv om jeg kanskje kjører litt fort noen ganger.
Contintal piggfritt får forresten veldig bra resultat på is i årets vinterdekktest. Virker nesten som de mener de er like gode som piggdekk.
He-he, Bambi har jo en form for pigger på føttene. :)
Jeg har kjørt piggfritt siden -97 med unntak av en arbeidsbil jeg hadde et par år. Helt grei på is, selv om pigger har begrenset effekt på hard is. På tørr asfalt fungerte piggene derimot som meier. Er veien glatt så må man kjøre deretter og ikke innbille seg at super-duper dekk kan forvandle underlaget til tørr asfalt.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
He-he, Bambi har jo en form for pigger på føttene. :)
Jeg har kjørt piggfritt siden -97 med unntak av en arbeidsbil jeg hadde et par år. Helt grei på is, selv om pigger har begrenset effekt på hard is. På tørr asfalt fungerte piggene derimot som meier. Er veien glatt så må man kjøre deretter og ikke innbille seg at super-duper dekk kan forvandle underlaget til tørr asfalt.
Jeg har egentlig lyst på komforten piggfritt gir med lavere støy, og at man ikke trenger å være redd for å skrelle av alle piggene hvis man kjører litt fort i en rundkjøring o.s.v. Men er usikker på om angsten min hadde taklet det på landeveien når trafikken går i 80-90 på svartis.

 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
Jeg har egentlig lyst på komforten piggfritt gir med lavere støy, og at man ikke trenger å være redd for å skrelle av alle piggene hvis man kjører litt fort i en rundkjøring o.s.v. Men er usikker på om angsten min hadde taklet det på landeveien når trafikken går i 80-90 på svartis.

Uten å ha prøvd pigg/piggfritt på samme bil på svartis så vil jeg vel si at farten må settes drastisk ned, uansett. Man må ikke tro at piggdekk på is er det samme som sommerdekk på asfalt. Akkurat det samme som gjelder med piggfritt.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.614
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Ja, jeg må innrømme at da jeg kjørte på blank is over Venabygdsfjellet med en Passat GTE med piggfrie dekk var jeg rimelig forsiktig, men det gikk helt greit. Jeh kjørte ikke i 90 km/t for å si det sånn. Jeg var forøvrig alene på veien.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Dette skjønner jeg ingenting av. ...................... Dette med to forhjulsdrevne Audier. .............

Ikke bare holder jeg følge med annen trafikk; jeg tar dem igjen særlig på holka....

Du kjører Ringopel! Forklarer i grunnen det meste!! :LOL: :LOL: :LOL:
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Uten å ha prøvd pigg/piggfritt på samme bil på svartis så vil jeg vel si at farten må settes drastisk ned, uansett. Man må ikke tro at piggdekk på is er det samme som sommerdekk på asfalt. Akkurat det samme som gjelder med piggfritt.
Selvsagt nok egentlig, allikevel er det mange som bare gir gass uansett virker det som.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Nå tuller du. Med de piggene som er lovlige så er det å kjøre på holke nesten like trygt som på tørt sommerføre. Det eneste som er bedre er kjetting. Piggfritt på samme føre er omtrent som....Bambi på isen (fnis)



:rolleyes:
Slutt med sånne bombastiske konklusjoner ! Selv med pigg og holke i en litt feil dosert sving f.eks. så er det nok ikke like trygt som sommerføre nei.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Veldig mye følelser knyttet til valg pigg og ikke pigg gitt :unsure:

Sjekket YR og det er ventet temperaturer opp i 12-15 grader i Oslo området de neste 10 dager og i går så jeg konturen av en støvsky over E-18 utover - sukk...
 
Sist redigert:
Topp Bunn