Bil, båt og motorsykkel EU-kontroll

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Fikk en 2-er feil på sommerdekk på EU-kontroll i dag.
Snø på jordet, men våte veier. Er det normalt?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Men om du har piggdekk kan de vel ikke forlange at du legger på det ved kun våte veier. Datoen er 1 nov her nede..
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Eksisterer ikke noe påbud om bruk av vinterdekk i Norge annet enn at piggdekk ikke er lov i sommerhalvåret....... dette med litt forskjellige datoer ettersom hvor man bor i landet.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Bør ikke føret bestemme når piggdekk skal på, og ikke hvilken dato det er :unsure:
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Regelen er vel at du skal bruke dekk som er tilpasset føret. Hvis det er vinterføre før 1/11 skal du bruke vinterdekk, pigg eller piggfritt. Hvis føret ikke tillater det skal du ikke legge om til vinterdekk før 1/11.

Edit: Det jeg skriver om 1/11 gjelder for piggdekk. Piggfrie dekk kan du legge om til når som helst, men de er jo dårligere enn sommerdekk spesielt på vått underlag, så det er jo greit å ikke legg om for tidlig.
 
Sist redigert:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hvis det ikke er glatte veier synes jeg dette er snodig. Det er ikke pga mønsterdydbde på sommerdekkene?
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Dette er litt rart, siden man kan komme dagen etter for å hente bilen, og da er det tørre veier. Er det feil på bilen? nei.
Er det feil å kjøre med bilen når føret ikke tillater det? Ja.
Er det rart å gi bilen mangellapp når feilen forsvinner av seg selv uten at noen gjør noe som helst? Ja.

Kan det hende de har blitt bedt om at de uansett skal sjekke slikt? Absolutt. Kravene til kontrollene har endret seg en hel del de siste ti årene. noen ting er bortimot latterlig, andre ting gir mening.

MEN, om man velger å ta utgangspunkt i at de er forpliktet til å si at "siden det snødde i dag, kan ikke bilen godkjennes i dag" , så kan man se på hva som er kravene for vinterdekk.
Det er KUN mønsterdybde som definerer vinterdekk. Ingenting annet. Så om du har tilstrekkelig mønsterdybde på sommerdekka dine, så skal de gå igjennom kontrollen for vinterdekk.

Da slipper du diskusjonen om et parameter som er både variabelt og basert på synsing, siden det ER et krav om at du skal være skodd tilstrekkelig etter forholdene. Men da er jo spørsmålet om det faktisk ER problematiske forhold eller ikke. Det er ikke frost i bakken, så det som har falt av snø har bare smelta umiddelbart, så er jo ikke dette noe annet enn et overraskende snøfall i juni. Og da stryker du ikke på kontrollen, for kjøreforholdene er ikke forverret.
Er det slik at snøen faktisk ligger på veien (noe den tydeligvis ikke gjør på kontrollstedet) så skal ikke dette påvirke utfallet. Men dette blir da snakk om synsing og kan være trøblete å krangle om. Dersom du har minst 3mm mønsterdybde i sommerdekka dine, så slipper du hele diskusjonen, for da er sommerdekka dine godkjent som vinterdekk.
  • På sommerdekk er kravet minst 1,6 millimeter, men vi anbefaler minimum 3 millimeter.
  • På vinterdekk er kravet 3 millimeter, men vi anbefaler minimum 4 millimeter.
  • Verken piggdekk eller vinterdekk er påbudt i Norge. Men du må ha dekk som er tilpasset føret du kjører på.
*kravene til mønsterdybde på dekk til biler under 3500 kilo.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Dette er litt rart, siden man kan komme dagen etter for å hente bilen, og da er det tørre veier. Er det feil på bilen? nei.
Er det feil å kjøre med bilen når føret ikke tillater det? Ja.
Er det rart å gi bilen mangellapp når feilen forsvinner av seg selv uten at noen gjør noe som helst? Ja.

Kan det hende de har blitt bedt om at de uansett skal sjekke slikt? Absolutt. Kravene til kontrollene har endret seg en hel del de siste ti årene. noen ting er bortimot latterlig, andre ting gir mening.

MEN, om man velger å ta utgangspunkt i at de er forpliktet til å si at "siden det snødde i dag, kan ikke bilen godkjennes i dag" , så kan man se på hva som er kravene for vinterdekk.
Det er KUN mønsterdybde som definerer vinterdekk. Ingenting annet. Så om du har tilstrekkelig mønsterdybde på sommerdekka dine, så skal de gå igjennom kontrollen for vinterdekk.

Da slipper du diskusjonen om et parameter som er både variabelt og basert på synsing, siden det ER et krav om at du skal være skodd tilstrekkelig etter forholdene. Men da er jo spørsmålet om det faktisk ER problematiske forhold eller ikke. Det er ikke frost i bakken, så det som har falt av snø har bare smelta umiddelbart, så er jo ikke dette noe annet enn et overraskende snøfall i juni. Og da stryker du ikke på kontrollen, for kjøreforholdene er ikke forverret.
Er det slik at snøen faktisk ligger på veien (noe den tydeligvis ikke gjør på kontrollstedet) så skal ikke dette påvirke utfallet. Men dette blir da snakk om synsing og kan være trøblete å krangle om. Dersom du har minst 3mm mønsterdybde i sommerdekka dine, så slipper du hele diskusjonen, for da er sommerdekka dine godkjent som vinterdekk.
Det var det jeg også trodde.
Men han hadde en litt ovenfraognedadholdning når han sa "sommerdekk".
Mer enn antydet at han mener jeg er en uansvarlig tulling som kjørte med soomerdekk i dag.
Gadd ikke krangle om det, siden jeg har en feil til, så jeg må vise på nytt uansett.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
det hender seg at bilen som jeg kjører i Bergen har sommerdekk inn i desember.

På vått føre og plussgrader er sommerdekk klart bedre enn vinterdekk.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
det hender seg at bilen som jeg kjører i Bergen har sommerdekk inn i desember.

På vått føre og plussgrader er sommerdekk klart bedre enn vinterdekk.
Det tenker jeg også.
Når det var vått og mørkt som i dag tidlig så kjører jeg forsiktig, hvilket betyr saktere. ;)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Xerxes: Du har da vel fulgt med på været? Vinteren har banka på ruta i to uker allerede. Sju grader og fryseforhold nattestid er den magiske grensen, og fristen er elleve dager unna…pr 19.10. Du burde med andre ord satt på vinterdekk for ei uke sia..og den toeren er i så måte mer enn fortjent, desssverre..Sko bilen etter forhold. Og velg gjerne piggfritt om du vil ha en mer glidende overgang. Tilogmed nordpå er nå alle mine ferdige med dekkskift, og kun den eldre garde kjører pigg. Høsten er dessverre en mer flyktig affære i Norge. Vi har derimot mellom seks- og åtte måneder vinter. Landets eneste sikre årstid. Og grunnen til fire SVÆRE forsyningsrunder i året her hos neg..
 
Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
^ det kommer vel strengt tatt på hvor i landet du bor?

Klimaet langs kysten på vestlandet er helt ulikt klimaet i f.eks. innlandet nord for Oslo.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
... og fristen er elleve dager unna…pr 19.10.
Hvilken frist?
Det er ingen frist for å sette på vinterdekk. Så lenge kjøreforholdene tillater det kan du kjøre sommerdekk hele året.
Den fristen som finnes, handler kun om når du har lov til å bruke piggdekk.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Noe av problemet med å kjøre med sommerdekk når man ikke burde og det ett får konsekvenser er om det skjer et uhell. Da kommer sommerdekk på "vinterføre" raskt i fokus mht forsikring og skyldspørsmål mm....
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Det går helt fint med sommerdekk helt til:

- en må bremse eller,
- en må "rygge" ned en bakke en ikke kommer opp... eller
- en sving "kommer for brått på" eller
- en bil står på tvers rundt neste sving..
etc
etc
etc
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Bare som en liten tileggs opplysning....... den som har kontrollert bilen din har ingen hjemmel i eksisterende lovverk til og gi den en 2'er feil på bruk av sommerdekk...... så fremt sommerdekkene har lovlig mønsterdybde........ ikke en gang om det snør 2 meter......... en anbefaling om at du snarest setter på dekk i forhold til kjøreforholdene JA, men noen mangellapp.... NOPE.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Noe av problemet med å kjøre med sommerdekk når man ikke burde og det ett får konsekvenser er om det skjer et uhell. Da kommer sommerdekk på "vinterføre" raskt i fokus mht forsikring og skyldspørsmål mm....
Det er overhodet ikke tema. Selvsagt skal vinterdekkene på (jeg har lagt om på den andre bilen vår).
Ble bare noget overrasket over å få en 2-er feil på dette i dag med våte veier.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er ikke påbudt å legge om til vinterdekk. Påbudet gjeler å kjøre med forsvarlige dekk og det gjorde du åpenbart.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Det går helt fint med sommerdekk helt til:

- en må bremse eller,
- en må "rygge" ned en bakke en ikke kommer opp... eller
- en sving "kommer for brått på" eller
- en bil står på tvers rundt neste sving..
etc
etc
etc
Jeg kjører rundt med sommerdekk i bergen. Det går helt fint. Helt ypperlig på vått føre som det er nå.

Vinterdekk i dag når det er 10-12 grader og vått føre. Ja, de må følge svært godt med. Plutselig må de bremse ned som du sier.
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
439
Antall liker
172
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Noe som mange ikke vet er at fra 1/11 skal sommerdekk også som vinterdekk ha minst 3mm mønsterdybde.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Noe som mange ikke vet er at fra 1/11 skal sommerdekk også som vinterdekk ha minst 3mm mønsterdybde.
Du har helt rett, men det har mine. Godt og vel. Det hører med til historien at bilen var på service på samme verksted for 2 måneder siden, uten kommentar på dekkene. Lite kjøring i mellomtiden.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
AndersR: Den fristen er noe lenger i sør, ja, men dette går da på når vinterdekk skal være på bil…Det skjer hvert eneste år. Vinteren kommer på østlendingen som julekvelden på kjerringa. Tidligere idag så jeg forresten EN million-Merce og EN Tesla SUV. Trygt surra bakpå hver sin bergingsbil. Bound for The Scrapyard😎
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Hvilken frist?
Det er ingen frist for å sette på vinterdekk. Så lenge kjøreforholdene tillater det kan du kjøre sommerdekk hele året.
Den fristen som finnes, handler kun om når du har lov til å bruke piggdekk.
Jeg setter på piggdekk når det føles riktig for meg. Alt annet er totalt uinteressant.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Jeg satt på piggdekk i går, siden det var meldt snø i dag. Men har allikevel omtrent bare kjørt på våte veier og plussføre i dag, så sommerdekkene kunne trolig fått sitte på en stund til.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jeg satt på piggdekk i går, siden det var meldt snø i dag. Men har allikevel omtrent bare kjørt på våte veier og plussføre i dag, så sommerdekkene kunne trolig fått sitte på en stund til.
Nå blir det varmere så da må du ta de av for du har ikke lov før 1. november med mindre det er glatt og påkrevet. Kan koste deg en saftig bot og du forurenser miljøet ditt. Løsningen er piggfritt så slipper du dette overgangsproblemet. Har kjørt dette i 20 år pluss - helt problemfritt og bor i et snøhøl. Intet problem på Lørenskog heller.
 
Sist redigert:

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Jeg har kjørt piggfritt i Trondheim i over 20 år. Aldri noen problemer. Selv på den berømte holka i Trondheim har jeg aldri hatt problemer. Man må jo kjøre litt annerledes når det er på det glatteste, men jeg har aldri stått fast. Selv med en bil (Passat GTE) som mange mener er dårlig på vinterføre (for lett foran - noe som ikke stemmer, vektfordeling er 47/53, så spesielt lett foran er den ikke - og for høyt dreiemoment).
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Nå blir det varmere så da må du ta de av for du har ikke lov før 1. november med mindre det er glatt og påkrevet. Kan koste deg en saftig bot og du forurenser miljøet ditt. Løsningen er piggfritt så slipper du dette overgangsproblemet. Har kjørt dette i 20 år pluss - helt problemfritt og bor i et snøhøl. Intet problem på Lørenskog heller.
Tror nok jeg bare lar dem sitte på nå som jeg først har satt dem på, fram til jeg får de nye piggdekkene jeg har bestilt litt uti November.

Forøvrig kjører jeg en god del mellom Drammen og Lørenskog, så jeg er godt kjent med føreforhold i "ditt" område også, etter å ha bodd der noen år. Piggdekk er tingen, særlig når føret varierer og det er is og nullføre som det ofte er. Tenker man derimot mest på komfort er nok piggfritt løsningen, men jeg liker den ekstra tryggheten man får med AWD og piggdekk.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.481
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
SVV er ganske strenge på dette med konsesjon på EU kontroll. Jeg ville faktisk tatt kontakt med dem og forklart situasjonen.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Tror nok jeg bare lar dem sitte på nå som jeg først har satt dem på, fram til jeg får de nye piggdekkene jeg har bestilt litt uti November.

Forøvrig kjører jeg en god del mellom Drammen og Lørenskog, så jeg er godt kjent med føreforhold i "ditt" område også, etter å ha bodd der noen år. Piggdekk er tingen, særlig når føret varierer og det er is og nullføre som det ofte er. Tenker man derimot mest på komfort er nok piggfritt løsningen, men jeg liker den ekstra tryggheten man får med AWD og piggdekk.
Av stikke motsatt oppfastning av hva som duger i mitt distrikt, men vi bli nok ikke enig så lar det ligge :)
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nå til dags er de blitt ekstra nøye på lys.

Gåen parklyspærever toerfeil. Likeledes ekstra ryggelys uten merking.

Johan-Kr
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.189
Sted
Ytterst i havgapet...
FIkk nylig en toer nettopp for ei parklyspære... det gikk noen dager mellom jeg sjekka bilen til kontrollen, så han der jævla Murphy jobber godt.....
 

Tunghørt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2017
Innlegg
134
Antall liker
147
Sted
Bodø
Det er kun krav til mønsterdybde på dekk ,dekk skal ha min 3 mm over 3/4 dels på midtbanen på dekket fra 16 okt i Nordland, Troms og Finnmark og resten av landet fra 1 nov.Men du skal være skodde etter føret. Så om du kommer med 3.5 mm på alle dekkene i midt av jannuar og det er 4 pluss grader og tørt og fint føre så er man innafor.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Av stikke motsatt oppfastning av hva som duger i mitt distrikt, men vi bli nok ikke enig så lar det ligge :)
Tviler sterkt på at vi har vært naboer, så du kan nok ikke si så mye om hva jeg har hatt behov for innimellom heller, kanskje? Uansett liker jeg den ekstra tryggheten pigger gir på is, selv om jeg sikkert hadde klart meg greit med piggfritt store deler av vinteren ellers. Bortsett fra de dagene med stålis og holke hvor alle naboene med piggfritt måtte sette fra seg bilene sine i bunnen av bakken istedenfor å kjøre helt hjem, før det ble strødd. Men jeg kjørte flere år med piggfritt før, og overgangen til piggdekk var veldig merkbar, for å si det pent. :)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.451
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
Byttet til Hakka 10 ( pigg ) på mandag, og det var ikke dumt! Kjørte ca 40 mil og mye på snøføre på tirsdagen. For øvrig lager aldri Onkel Blå her oppe problemer med piggdekk. Det er alltid en eller annen fjellovergang du kan si du skulle over så da er det greit! For øvrig sjelden at jeg har ventet så lenge som til midt i oktober før jeg har skiftet. Men nå er jeg pensjonist og MÅ ikke kunne kjøre til jobb.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Er Hakka 10 SUV med pigg jeg også har bestilt. Hatt Hakka 9 i tre sesonger, så regner med å få omtrent det samme med 10'ern.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Tviler sterkt på at vi har vært naboer, så du kan nok ikke si så mye om hva jeg har hatt behov for innimellom heller, kanskje? Uansett liker jeg den ekstra tryggheten pigger gir på is, selv om jeg sikkert hadde klart meg greit med piggfritt store deler av vinteren ellers. Bortsett fra de dagene med stålis og holke hvor alle naboene med piggfritt måtte sette fra seg bilene sine i bunnen av bakken istedenfor å kjøre helt hjem, før det ble strødd. Men jeg kjørte flere år med piggfritt før, og overgangen til piggdekk var veldig merkbar, for å si det pent. :)
Forstår du tenker på din egen fremkommelighet og mulighet for å kjøre like fort som om sommeren, men du griser til alle dine medtrafikanter og omgivelsene. Når det er vått merkes det umiddelbart at noen har fått på piggdekk da bilen blir sauses til av dritten som hakkes opp. Greit nok, det kan vaskes av men det dreper og mange mennesker i året som er mye verre. Tenk på det du !
 

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Da jeg kjører 35-45000 i året på all slags veier kunne jeg ikke greid meg med piggfritt. Jeg har prøvd. Men på privatbil er det piggfritt for den går lokalt å sjeldent mer enn 10 000 i året. Når det kommer til dekk blir jeg stadig forundret over bastante uttalelser om hvilke dekk man må/bør ha. Velg dekk etter område man bor i å eget behov imo.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Forstår du tenker på din egen fremkommelighet og mulighet for å kjøre like fort som om sommeren, men du griser til alle dine medtrafikanter og omgivelsene. Når det er vått merkes det umiddelbart at noen har fått på piggdekk da bilen blir sauses til av dritten som hakkes opp. Greit nok, det kan vaskes av men det dreper og mange mennesker i året som er mye verre. Tenk på det du !
Jeg tenker på at jeg ofte kjører med barn i bilen, og på all slags føre, ofte over lengre avstander og på landevei og steder det noen ganger er is.

Piggdekkshamingen din kan du stappe opp der sola ikke skinner. Ærlig talt. 🤬🤬🤬🖕🖕🖕
 
Topp Bunn