Et solid fundament

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

timc

Gjest
    Rojoh skrev:
    Da må man slutte å måle og heller spille noe musikk for å høre om det klinger bra!

Mvh. Johan

De to tingene går fint hånd i hånd.

-Tim

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.568
    Torget vurderinger
    1
    Rojoh skrev:
    Har lest tråden litt fra sidelinjen og lurer fortsatt på hva spørsmålet er:

- er kurven postet i #1 bra?
    - eller: Kan kurven bli bedre og i tilfelle hvordan?
    - eller: Kan man få bedre bass selv om responsen/kurven er ok?
    - eller: Handler det om å bli "fornøyd" på ett-eller-annet punkt (jf. subjektivitet og kompromiss)?
    - eller: En blanding av alt dette?

Mvh. Johan

Kurvene er jo meget bra, (tiltingen er ønsket)og sammenliknet med alle andre målinger jeg har gjort er topper/bunn minimale, men de er der, så da er det forbedringspotensial.

Mulig finnes det mange med en glattere kurve der ute så hvordan er denne oppnådd, spørsmålet var ment å starte en liten brainstorming blant medlemmene helst i jordnære former krydret med noen eksempler(målinger) om hvordan forbedre responsen.

Og selvsagt spilles det musikk, og ørene har siste ord men det er greit å ha noen kurver og henge inntrykkene på.

Mvh Roald

frans

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Antall liker
    3
    Når man måler så lavt i lydnivå som her, er det helt naturlig at man foretrekker 'loudness'-frekvenskurve.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.568
    Torget vurderinger
    1
    Nivået man måler på er vel ikke avgjørende for hvilken kurve man foretrekker

Lytting ved ”lave” lydtrykk påstås å tjene på loudness-frekvenskurve.

Jeg holder meg vanligvis mellom 80-95dB og en kurve med stigning mot lavere frekvenser er fremdeles klart å foretrekke. Å høre musikk over lengre tid med lydtrykk over 100dB er for min del helt uaktuelt da jeg ønsker å ha glede av hørselen lengst mulig, det er i tillegg ikke særlig avslappende.

Når det gjelder anlegg som spiller litt tynt på lave nivåer blir det absolutt ikke noen forbedring ved å øke lydnivået, min oppfattelse av den tonale balansen endrer seg ikke i positiv retning.

Mvh Roald

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ingen tips å bidra med, men synes slike tråder er flotte. Lærer av slikt, og ser at jeg har mye å strekke meg etter.

Solhaug:
    Du for legge ut noen målinger av oppsettet ditt, så vi ser "hvordan det skal se ut". Kom ned fra tribunen og bidra.

R

Rojoh

Gjest
    timc skrev:
    Rojoh skrev:
    Da må man slutte å måle og heller spille noe musikk for å høre om det klinger bra!

Mvh. Johan

-Tim
    Er nok enig i utgangspunktet. Det er vrient å detektere ting bare ved hjelp av ørene. Dog vil nok målinger i noen tilfeller har en litt forstyrrende effekt - d.v.s. at man plutselig kan finne det vanskelig å slå seg helt til ro med utgangspunktet man hadde. ;)

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
    Roald skrev:
    Rojoh skrev:
    Har lest tråden litt fra sidelinjen og lurer fortsatt på hva spørsmålet er:

- er kurven postet i #1 bra?
    - eller: Kan kurven bli bedre og i tilfelle hvordan?
    - eller: Kan man få bedre bass selv om responsen/kurven er ok?
    - eller: Handler det om å bli "fornøyd" på ett-eller-annet punkt (jf. subjektivitet og kompromiss)?
    - eller: En blanding av alt dette?

Mvh. Johan

Kurvene er jo meget bra, (tiltingen er ønsket)og sammenliknet med alle andre målinger jeg har gjort er topper/bunn minimale, men de er der, så da er det forbedringspotensial.

Mulig finnes det mange med en glattere kurve der ute så hvordan er denne oppnådd, spørsmålet var ment å starte en liten brainstorming blant medlemmene helst i jordnære former krydret med noen eksempler(målinger) om hvordan forbedre responsen.

Og selvsagt spilles det musikk, og ørene har siste ord men det er greit å ha noen kurver og henge inntrykkene på.

Mvh Roald
    Ja, kurvene som ble postet var veldig jevne uten store diper og peaker. Jeg antar at begge kurvene kommer fra array-bassystemer hjulpet med DSP. En annen metode er å bruke multiple subwoofere plassert tilfeldig rundtom. Det kanskje råeste er doble bassarray, men da blir ting fort både ekstremt dyrt, stort og lite konevennlig. Har man plass kan man t.o.m. kjøre dobbelt bassarray som IB-system, men jeg kommer nok aldri til å ville strekke meg så langt. Dipolbass er en annen løsningsvariant.

Tror det handler om å finne ut hva man ønsker, hvor mye man er villig til å legge i det, hvordan det skal implementeres i oppholdsrommet o.l. God bass løfter opplevelsen, ingen tvil om det. Hvor langt er jeg villig til å gå for å oppnå god bass? Når det er sagt, så hadde det vært moro å fått målt litt i rommet, men har ikke prioritert akkurat det enda. Jeg er vel også litt heldig som har et rom som ikke er altfor problematisk. Husker med gru lyden jeg fikk oppe på loftsrommet da jeg bare noen større bassreflekshøyttalere (12") opp - helt håløst. Forferdelig booming og en-tone bass. Har vel lovet meg selv at grensen for godlydbehovet går når man ser seg nødt til å ha Helmholz-absorbenter i stuen. Kommer ikke til å skje - godlyd eller ei.

Mvh. Johan

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Rojoh skrev:
    timc skrev:
    Rojoh skrev:

Mvh. Johan

-Tim
    Er nok enig i utgangspunktet. Det er vrient å detektere ting bare ved hjelp av ørene. Dog vil nok målinger i noen tilfeller har en litt forstyrrende effekt - d.v.s. at man plutselig kan finne det vanskelig å slå seg helt til ro med utgangspunktet man hadde. ;)

Mvh. Johan
    Dette er nok en vinkling jeg langt på vei er enig i.
    Flere valgmuligheter kan i noen grad fjerne fokuset fra det å lytte, mer mot at det hele tiden kan være mer å rette på i forhold til det målingene viser.

Eller f.eks. bare noe så enkelt som mulitwaves på min forhenværende powerplant 10 i tallet på første versjon.
    10 forskjellige valg hadde jeg, men utålmodig som jeg er så gadd jeg ikke å bruke alt for mye tid i forsøk på finne ut av eventuelle forskjeller (for meg virket de små...svært små) men noen kunne en høre forskjell på men jeg fant sjelden ut av hva jeg egentlig foretrakk.
    Samtidig så er jo nettopp dette med søket etter best mulig gjengivelse etter egen smak, jo noe av vitsen med f.eks. HFS og en del av emnene som diskuteres her, så det blir jo også galt å fjåse bort de som jobber mer mot det best mulig lydmessig.

To områder jeg kommer på i farten utenom det som taes opp her og mitt eget eksempel over her er digital romkorreksjon og kanskje som en helt annen sak eller motvekt tuberolling.
    Kan fort gå med mye tid til slikt som en ellers kunne ha brukt til å nyte bare musikken.
    Det førstnevnte er i tillegg kanskje litt vanskelig også og lett for å havne galt avsted.

Mvh.KW

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn