Et oppgjør med high-end kabelskeptisisme.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.904
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke si jeg har så mye peiling på elektronikk og hva som skjer i en forsterker.
    Men jeg kom hjem med nye strømkabler for en stund siden og furen satt å så på tv. Måtte sette det på pause for å bytte kabler.
    Når programmet startet igjen måtte lyden skrues ned akkurat som det var blitt høyere volum, så noe må ha endret seg.
    Bortsett fra dette så må jeg helt ærlig si jeg ikke hører stor forskjell på kabler eller andre ting for den sak skyld, men noe funker bare bedre enn annet uten at jeg klarer å sette fingeren på hva som er forskjell.
    kanskje du fikk støt🤓
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.600
    Antall liker
    1.861
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Var fruen som ba meg skru ned, det var skarpere mente hun, og jeg var vel kanskje enig. Eller jeg ville kanskje kalt det klarere
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Da er vi enige.
    Ligger mer på drivere/ delefilter en på kabler.
    Merket jo dette da vi satte opp systemet mitt, der vi kunne flytte delefrekvens hvor vi ville og hvor bratte filter vi brukte. Slike ting betyr veldig mye mer en en kabel.
    Utvikling på høyttalere er langt viktigere blir gjort riktig. Men det viser seg jo å bygge ht ikke er veldig vanskelig. Meg med flere har gjort det. Her i Norge har det blitt mye av det, med stor suksess.
    Forstår også att en ht produsent skal kunne tjene penger må de gå på noen kompromier. Mange har ikke muligheter til å bygge selv, skal også være stuevenlige for mange.
    Ca (+-) 80% av alle HiFi kabelfabrikanter er keiserens nye klær og kun brander ferdig kabler ifra Kina eller et annet sted. De siste 20% går jeg ikke nærmere innpå nå. Det blir for🔥 i denne posten😉
    PS. Det utelukker ikke nødvendigvis det andre…
    Som ved bruk av DSP så kan man slurve med drivere. Eller at god akustikk erstatter en god forsterker ect…
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.253
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vært litt on/off i fht (analoge) kabler. Med aktiv 3-veis drift, blir kabelkjøret dessuten dyrt og komplisert.
    Med mine DP elektroniske delefilter kan jeg gainjustere de 3 seksjonene individuelt med 1dB. Et lite knepp opp/ned gir store utslag. Noen ganger har jeg ønsket meg 0,5dB step, spesielt når jeg tweaker nivået i diskanten.
    Har man slik justeringsmulighet, synker apetitten på nye kabler.
    De som har digital EQ har uendelige justeringsmuligheter. Det er blant disse brukerne vi finner de ivrigste kabelfornekterne.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Ca (+-) 80% av alle HiFi kabelfabrikanter er keiserens nye klær og kun brander ferdig kabler ifra Kina eller et annet sted. De siste 20% går jeg ikke nærmere innpå nå. Det blir for🔥 i denne posten😉
    Det skal du ha Morten, fikk låne en strømlisse av deg, og endte med å kjøpe 4.
    Ikke var de dyre (i forhold) og de løftet lyden hos meg
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.654
    Antall liker
    21.455
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Må ha kabler. Blir ikke lyd uten. Er ikke så lenge siden jeg byttet kabler heller. Signalkablene ble kortere og høyttalerkablene lengre. 25 m 2,5 kvmm holdt akkurat!
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Da er vi enige.
    Ligger mer på drivere/ delefilter en på kabler.
    Merket jo dette da vi satte opp systemet mitt, der vi kunne flytte delefrekvens hvor vi ville og hvor bratte filter vi brukte. Slike ting betyr veldig mye mer en en kabel.
    Utvikling på høyttalere er langt viktigere blir gjort riktig. Men det viser seg jo å bygge ht ikke er veldig vanskelig. Meg med flere har gjort det. Her i Norge har det blitt mye av det, med stor suksess.
    Forstår også att en ht produsent skal kunne tjene penger må de gå på noen kompromier. Mange har ikke muligheter til å bygge selv, skal også være stuevenlige for mange.
    Jeg må jo få kommet innom deg og få hørt på det ekstreme systemet ditt. Det er MANGE år siden nå!
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Ett døgn ca altså uten å sjekke innom hifisentralen, så har det kommet en fersk kabel-krangletråd med mer enn 330 innlegg! Dere altså!!! 😍😍😍 Nå lurer jeg jo ikke på hva jeg skal gjøre i kveld når familiepizza’n er fortært! Da blir det IPA og kabeltråd!! 💥🕺🕺👍🏻🤜🏻🤜🏻
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.558
    Antall liker
    3.092
    Sted
    Oslo
    Hva er med kabler som gjør folk så engasjerte?
    At målinger ikke gir svaret på alle forskjellene er for meg ganske åpenbart.
    Folk som har brukt masse penger på noe andre mener er unødvendig vil ofte bli litt engasjert.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.600
    Antall liker
    1.861
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er en helt normal fysisk reaksjon som kroppen utfører selv...
    kan forstå at jeg hadde forventinger men ikke fruen. For henne så var det bare at jeg hadde kjøpt noen kabler som var kortere så det ble mindre kabelrot
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Ett døgn ca altså uten å sjekke innom hifisentralen, så har det kommet en fersk kabel-krangletråd med mer enn 330 innlegg! Dere altså!!! 😍😍😍 Nå lurer jeg jo ikke på hva jeg skal gjøre i kveld når familiepizza’n er fortært! Da blir det IPA og kabeltråd!! 💥🕺🕺👍🏻🤜🏻🤜🏻
    Ja ikke sant!
    Ukraina er bare så forrige måned, cables are forever.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    8.350
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må jo få kommet innom deg og få hørt på det ekstreme systemet ditt. Det er MANGE år siden nå!
    Det var vel med Ascolt Brennin.
    Nå bygges det mellombasser. Kan jo ta deg en tur etter att det er oppe å gå. Da har jeg ikke plass til mer.😆 er jo ikke lange stumpen ned til meg. Men bor ikke der du var på besøk forrige gang. 900 meter høyere opp på Skjetten nå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.558
    Antall liker
    3.092
    Sted
    Oslo
    Eller omvendt: folk som ikke har brukt masse penger blir opprørt over at noen har gjort det.
    Næh, de har gjerne brukt penger på andre ting i stedet. En annen ting er at noen (føler meg delvis skyldig) blir litt engasjert når noen forteller åpenbare løgner for å selge ting. Det er mye sånt i kabelprosaen.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Det var vel med Ascolt Brennin.
    Nå bygges det mellombasser. Kan jo ta deg en tur etter att det er oppe å gå. Da har jeg ikke plass til mer.😆 er jo ikke lange stumpen ned til meg. Men bor ikke der du var på besøk forrige gang. 900 meter høyere opp på Skjetten nå.
    Det stemmer nok det!
    Bor ikke der nå. Bor i Oslo, kun 15 min unna deg.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.904
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Galskap å bruke 10.000 på kabler, helt okei å bruke 25.000 på lettmetall felger og lavprofil dekk.
    Dekk må en ha uansett… så kan en vel jåle seg til med pynt på bilen eller kabler.. skjønner ikkje poenget med å krangle. Det er lørdagskveld. Finn noe godt å ha i glasset og sett på en plate😅
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    En spesifikk sak er hard-wire delefilter kontra print. Lydmessig store forskjeller med har ikke til nå noen målbare bevis. Kontrollmålinger og lyttetester har blitt gjort hos flere utviklingsavdelinger.
    Hmm, finner det besynderlig at du ikke klarer å måle forskjell på p-p lodding og kretskort. Faktisk er kretsbanenes utforming essensiell i mange kretser. Parallelle baner, rette vinkler osv.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Dekk må en ha uansett… så kan en vel jåle seg til med pynt på bilen eller kabler.. skjønner ikkje poenget med å krangle. Det er lørdagskveld. Finn noe gått å ha i glasset og sett på en plate😅
    Har spilt musikk nesten helgedagen jeg, og fulgt med her også. Multitasker vettu. Drakk gjorde jeg nok av igår.….
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Hmm, finner det besynderlig at du ikke klarer å måle forskjell på p-p lodding og kretskort. Faktisk er kretsbanenes utforming essensiell i mange kretser. Parallelle baner, rette vinkler osv.
    Bygget er RIAA trinn selv for lenge siden, breadboardet låt bedre enn den endelige versjonen, hadde ikke måleutstyr den gangen , men forskjellen lå i avstand mellom komponentene og ledningføring. ALLE Elekronikkingeniører er kjent med det og kan måle effekten , ikke noe mystisk der.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Hmm, finner det besynderlig at du ikke klarer å måle forskjell på p-p lodding og kretskort. Faktisk er kretsbanenes utforming essensiell i mange kretser. Parallelle baner, rette vinkler osv.
    Ikke meg jeg henviser til!
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Disse ampene er til bassveggen så jeg vurderte de etter spec og matchende ytre til resten av oppsettet.
    Til subb funker det delvis, men antar valgene og er basert på andres erfaringer med forsterkeren? Eller har du bare kjøpt helt i blinde kun etter spec uten omtale?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Seriøst: Jeg har gjennom et langt hifi-liv vaklet mellom total kabel-ateisme og blind tro. Har landet på det siste. Ikke fordi jeg virkelig tror (helt sikker på at jeg ikke ville kunnet høre forskjell i en kontrollert dobbel blindtest), men fordi jeg føler meg bedre når kablagen står i stil med anlegget. Det er som med klokker. Et dyrt, mekanisk sveitserur viser tiden mindre nøyaktig enn en Apple Watch. Men eiergleden er større og skrytefaktoren er høyere. Hadde jeg hatt underskudd på kontoen når alle de faste utgiftene var betalt hver måned, ville jeg neppe prioritert kabler. Men noe skal man jo bruke overskuddet på.
    Bingo.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Til subb funker det delvis, men antar valgene og er basert på andres erfaringer med forsterkeren? Eller har du bare kjøpt helt i blinde kun etter spec uten omtale?
    Å vurdere basert på spec og målinger er ikke i blinde om produsent har gjort jobben sin og man evner å forstå dem.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.592
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    0
    kan forstå at jeg hadde forventinger men ikke fruen...
    Det handler ikke så mye om forventninger.....men det er slik hørselen vår er "designet".....og fruen reagerer som normalt.....uten bias....
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Bare husk det magiske tallet – 158 cm, den optimale lengden på kabler. Det hadde de visst kommet fram til blant noen danske hifi-entusiaster.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Bare husk det magiske tallet – 158 cm, den optimale lengden på kabler. Det hadde de visst kommet fram til blant noen danske hifi-entusiaster.
    Nå må du spesifisere:
    Gjelder det signalkabler, strømkabler eller høytalerkabler?
    Eller alle sammen
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nu skal du huske på, at Larsmartin kan høre om sikringsskabet er åben eller lukket. Med sådan en hørelse behøver man ikke apparater der kan måle mV!
    Jeg kommer aldri til å måle frem god lyd med 2 stk målepinner, men imponert over de som kan det. Hvordan kjøper du tv? Stoler du på egne øyne, eller kjøper du bare 8k tv så er det bra? Dyrt tv er bare tull, kjøp den billigste, samme specs..
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn