Et lite sukk ang forkortinger

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
I en del tråder så blir det brukt forkortinger. Jeg opplever dette jevnlig.
Disse forkortingene er sikkert helt greie for noen som er inne i sjargongen, men jeg opplever innimellom at jeg mister sammenhengen i tråder fordi jeg ikke er helt klar over hva forkortingene står for. Av og til finner jeg ut hva de står for etter litt tankevirksomhet/arbeid. Andre ganger gjør jeg ikke og mister sammenhengen i tråden. Kunne det ikke være mulig å tenke litt på at alle kanskje ikke er like mye inni alle sjargonger og heller redusere forkortinger litt. Jeg merker det nok personlig mest i datatråder.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.529
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Da kan du kanskje gjøre oss alle en tjeneste og spørre om hva den aktuelle forkortelsen betyr i den tråden det gjelder, siden det sikkert er flere som lurer på det samme. Det blir for generelt å skulle unngå forkortelser i største almenhet.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Asbjørn skrev:
Da kan du kanskje gjøre oss alle en tjeneste og spørre om hva den aktuelle forkortelsen betyr i den tråden det gjelder, siden det sikkert er flere som lurer på det samme. Det blir for generelt å skulle unngå forkortelser i største almenhet.
Dårlig svar.

Synes det blir tungvint hvis jeg skal sitte i to timer i en tråd og vente på at noen skal fortelle meg at med f.eks PM så menes Pure Music avspiller før jeg kan fortsette for å få med meg sammenhengen i tråden. Jeg oppfordrer kun til å bruke forkortinger litt mindre.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
LOL! ETLAS FTW, NOOB! PWND!

;)

(OK, så kjeder jeg meg litt på en søndagsmorgen.)

Det er dessverre slik at i et webforum så har det lett for å oppstå en del "interne" forkortelser, og i tillegg forkorter gjerne folk merkenavn og typebetegnelser i den tro at alle forstår hva de mener.

Enig med Asbjørn i at det beste er å spørre når det dukker opp slike forkortelser man ikke forstår. Da er man sikkert ikke alene, og hjelper for det første både seg selv og andre å forstå innlegget. For det andre gjør man posteren oppmerksom på at måten han ordlegger seg på er uklar. Vinn/vinn-situasjon. :)

Edit: Selvsagt hadde det vært ønskelig at alle uttrykte seg korrekt og nøyaktig, men det er en utopi, så Asbjørns svar var slett ikke dårlig. IMHO. (Ooops! "Etter min ydmyke mening", mener jeg.)

Det som derimot er litt dårlig, er å replisere til første konstruktive svar i en debatt man selv starter med "Dårlig svar!". ...Men det er på siden av denne diskusjonen.

U

utgatt60135

Gjest
Har ikke hatt dette problemet selv så jeg vet heller ikke hva du sikter til, Hagto. Endel forkortelser bør man bare lære seg, men vet ikke om du tenker på noen uvanlige. Merker? AP? MA? Tja, vi er nå på et HiFi forum. Men da synes jeg det er greit å forkorte hvis hele merket er nettopp nevnt eller om tråden handler om merket. Når det kommer til data så det så vanlig at man bør spørre og lære. Google gjør nok nytten også.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvilke forkortninger er det som volder hodebry da?

Forkortninger sparer en for mye unødvendig skrivearbeid, og i de fleste tilfeller er de vel god innarbeidet. Som CD for Compact Disc, MP3 for Moving Picture Experts Group Audio Layer 3 et cetera.

Andre ganger er det vel tydelig hva det refereres til også. Hvis man henviser til SB i en tråd som omhandler Squeezebox så burde det være forståelig hva man sikter til.

Men det er kanskje andre forkortelser og sammenhenger du sikter til?

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Etterpå så ser jeg at jeg svarte Asbjørn dårlig og beklager det. Men jeg føler meg ikke dummere enn de fleste og forsøker å følge med så godt jeg kan. Likevel så støter jeg jevnlig bort i forkortinger som volder meg hodebry.
Orker ikke lete tilbake nå for å huske opp igjen alle de jeg har vært borte i. Forstår at dette ble vanskelig å nå fram med så da får jeg bare selv ta arbeidet det krever.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Tja, vi er nå på et HiFi forum. Men da synes jeg det er greit å forkorte hvis hele merket er nettopp nevnt eller om tråden handler om merket.
Jeg er egentlig enig i at man bør prøve å skrive så korrekt som mulig, og ikke "lage seg" egne forkortelser til stadighet. Ofte er det slik du sier, at merkenavn som allerede er nevnt i en tråd, og "åpenbare" uttrykk relatert til emnet man diskuterer, blir forkorter/forenklet i innleggene, men IMHO gjør det bare teksten mindre behagelig å lese. Dessuten er ikke forkortelsenes betydning like åpenbare for alle, hvilket går frem av denne tråden.

Jeg er sikker på at hvordan man uttrykker seg har stor betydning for hvordan man blir oppfattet, og jeg tenker at ens skriftspråk er det som i stor grad bestemmer hvilket inntrykk folk får av meg på nettet. Jeg vil selvsagt at det skal være så godt som mulig.

Når det er sagt, tror jeg som sagt at det beste for alle parter er å spørre hver gang det dukker opp ting man ikke forstår. Det er jo ikke så sannsynlig å måtte vente i lengre tid på svar slik Hagto antyder, på et såpass trafikkert forum som dette.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Lyngen skrev:
quad_lars skrev:
Det siste ordet jeg ikke skjønte var NAS, men da er det jo bare å google og lære.

Prøvde linken din og fikk mange forslag ;). http://www.globalacronyms.com/nas
Ofte er Google det beste. Jeg er enig i at det kan bli overveldende, men det er mulig å avgrense antall treff ved å velge en av fanene.

For eksempel: NAS – IT

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Hva betyr AP?

Lyngen skrev:
Har ikke hatt dette problemet selv så jeg vet heller ikke hva du sikter til, Hagto. Endel forkortelser bør man bare lære seg, men vet ikke om du tenker på noen uvanlige. Merker? AP? MA? Tja, vi er nå på et HiFi forum. Men da synes jeg det er greit å forkorte hvis hele merket er nettopp nevnt eller om tråden handler om merket. Når det kommer til data så det så vanlig at man bør spørre og lære. Google gjør nok nytten også.
AP er et godt eksempel på at det ofte ikke er opplagt eller ofte minst tvetydig. Hva betyr AP? Det har jeg lurt på flere ganger:
  • Audio Physic?
  • Audio Pro?
  • Audio P...?
  • Noe helt annet?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Dazed skrev:
Lyngen skrev:
Tja, vi er nå på et HiFi forum. Men da synes jeg det er greit å forkorte hvis hele merket er nettopp nevnt eller om tråden handler om merket.
Jeg er egentlig enig i at man bør prøve å skrive så korrekt som mulig, og ikke "lage seg" egne forkortelser til stadighet. Ofte er det slik du sier, at merkenavn som allerede er nevnt i en tråd, og "åpenbare" uttrykk relatert til emnet man diskuterer, blir forkorter/forenklet i innleggene, men IMHO gjør det bare teksten mindre behagelig å lese. Dessuten er ikke forkortelsenes betydning like åpenbare for alle, hvilket går frem av denne tråden.

Jeg er sikker på at hvordan man uttrykker seg har stor betydning for hvordan man blir oppfattet, og jeg tenker at ens skriftspråk er det som i stor grad bestemmer hvilket inntrykk folk får av meg på nettet. Jeg vil selvsagt at det skal være så godt som mulig.

Når det er sagt, tror jeg som sagt at det beste for alle parter er å spørre hver gang det dukker opp ting man ikke forstår. Det er jo ikke så sannsynlig å måtte vente i lengre tid på svar slik Hagto antyder, på et såpass trafikkert forum som dette.
Kloke ord.

En del mennesker er dessverre meget forkortingsivrige. Et vanlig eksempel er ordet "per" (som i: drivstofforbruk måles i liter per mil). Mange forkorter "per" til "pr.", men dette er jo egentlig ganske formålsløst. Det forkortede ordet består av akkurat like mange tegn (og dermed tastetrykk) som det fulle ordet. Det eneste man kan sies oppnå, er et litt lettere inntrykk p.g.a. mindre (trykk)svertegrad.

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Hva betyr AP?

CDWMcInSpots skrev:
Lyngen skrev:
AP er et godt eksempel på at det ofte ikke er opplagt eller ofte minst tvetydig. Hva betyr AP? Det har jeg lurt på flere ganger:
  • Audio Physic?
  • Audio Pro?
  • Audio P...?
  • Noe helt annet?
F.eks. på OT er nok Arbeiderpartiet/Administrasjonspartiet det mest nærliggende svaret. Slike flertydige forkortelser er jo alltid kontekstavhengig, så i slike tilfeller bør skribenten nok føye på noen bokstaver hvis betydningen ikke er innlysende (også utenfor skribentens hode) ut fra tema eller øvrig tekst.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.450
Torget vurderinger
1
En del forkortelser er jo rett og slett unødvendige lån fra engelsk. IMHO -'In my humble opinion' er jo et stjerneeksempel på en unødvendighet. For det første er det rett og slett ikke lett å forstå hva det skal bety, satt inn i all verdens setninger om dette og hint. Greit når man først kjenner oversettelsen, men da blir det jo også feil. Mulig engelskmenn og amerikanere er 'humble'/ydmyk i sine foruminnlegg (leser du AVSforum for eksempler er det jo grunn til å ta uttrykket bokstavelig, der er man jo faktisk høflig i omgangstonen), men for oss nordmenn blir dette et oppstyltet og kunstlet uttrykk som ofte står til lite troende i setninger og innlegg gjennomsyret av satire og det som verre er her på forumet.

LOL (hva nå det betyr, der har jeg ennå ikke gjettet innholdet så leserne står fritt)

Topp Bunn