Musikk og Hi-Fi et lite brev til meg selv

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Noen har sikkert lagt merke til at jeg i de siste årene har byttet stereo komponenter uvanlig ofte.
Og jeg har ikke noe problem med å inrømme at jeg har angret på mye av det jeg har solgt, men jeg er hele tiden nysgjerrig på å prøve nye forsterkere, dakker, kabler, platespillere og høyttalere.


I februar dette år fikk jeg kreftdiagnose. Kreft i tykktarm med spredning til bukspyttkjertel. Ble operert og 7 av 17 bukspyttkjertler de tok ut viste kreft. Etter CT scan fikk jeg også beskjed om at det også hadde spredd seg til lever. 3 uker senere var det MR scan og den viste at det ikke var kreft i lever alikevel. Det var en klump, men den var en såkalt godartet. Så nå mottok jeg beskjed om at jeg nå var blitt kreftfri. Men måtte begynne med cellegift for å være på den sikre siden.

For et par uker siden kom ny melding om at kreften mest sannsynlig var tilbake. Bl.a. en lymfeknute som hadde vokst seg stor i lever-bryst regionen og sperret for at gallestoffene ikke ble renset ut av kroppen på en normal måte. Hele huden min ble gul/grønn. Fikk en hasteoperasjon hvor de satte inn et lite rør gjennom galleblæren slik at gallestoffet nå blir renset ut av kroppen på en normal måte.

Skal tilbake til kreftklegen på mandag for mer info. Regner med at de vil kaste meg på en ny cellekur. Den forrige måtte avbrytes etter kun to behandlinger. Fikk ale bivirkninger som det var mulig å få, og ikke bare de tre vanligste..

Har nå siden februar hatt utlagt tarm. For meg har dette vært verre enn selve kreftsykdommen. Har ikke taklet dette på noen bra måte. Trukket meg vekk fra folk, jeg kommer med masse unskyldninger når venner vil komme på besøk og andre jeg kar blitt kjent med gjennom Hifisentralen som også ønsker å komme på besøk for å høre på det siste jeg har kjøpt av stereo. Føler meg ganske råtten når jeg ikke kan ta imot besøk fra hyggelige folk og venner.

Nå førstkommende tirsdag skal de operere tarmen inn på plass igjen. Gleder enormt til å få dette overstått.

Jeg har etterhvert begynt å innse at jeg ikke har lang tid igjen å leve. Og dette skremmer meg ikke. Jeg har det, utifra dagens alvorlig helse status, forholdsvis bra. Enkelte av de nærmeste, familie, tror at det enda ikke har gått opp for meg hvor alvorlig situasjonen er. Jeg mener de tar feil, jeg føler jeg har god oversikt. Eneste minus er at jeg av og til føler at leger holder tilbake viktig info. Jeg må mase og spørre for å få de svar jeg mener jeg kunne fått uoppfordret fra lege. Når det er sagt så har jeg bare positivt å si om leger og alt annet helsepersonell ved Stavanger Universitetsykehus. Dette var min første visit til sykehus ever. Jeg trodde leger var arrogante og kalde, men der tok jeg feil gitt. Har nok sett denne Mats Gilbert alt for mye på TV i debattprogrammer. Leger er ikke så sinte som han.

Så det jeg nå kommer til å gjøre fremover ang hi-fi er å fortsette å bytte på komponenter. Jeg er ikke så sterk som jeg var, men jeg står på det jeg orker.
Akkurat nå er mitt kommende drømme stereoanlegg høyttalere med kontant/stram bass, ikke noe booom bass, kun bang bass, LOL. Må være lettdrevne høyttalere, har erfart at dungdrevne høyttalere har mer fyldig bass, f.eks 4-8 ohm med 86db. Må helst være ren 8 ohm med 96 eller høyere db. Og da med en 300B rørforsterker. Det er litt av hvert å velge i, men prisen på dette er jo ganske høy. Får følge med på brukten en stund fremover. Prøvde å kjøpe tilbake "mine" dcAudio Berlin høyttalere, men nåværende eier var ikke særlig keen på å bli av med de...


......End of nattes tanker som denne gang kom ut i form av et forums innlegg.... Vet ikke hvor lurt akkurat dette var.....

Vil til slutt nevne at denne kreftsykdommen har gitt meg et alkohol problem, har sluttet å drikke i helgene, frister ikke, men jeg savner tiden med en flaske rødvin på fredag og/eller lørdag som gjorde at all musikk hørtes så mye mye bedre med alkohol innabords.

Til slutt skal jeg røpe en liten hemmlighet jeg har og har hatt ang noen av mine salgsannonser. Årsak til salg; jeg ljuger så det renner av meg. "Selger fordi jeg har vondt i foten". Etter min mening så er det ingen sin bissniss å skulle vite hvorfor selger selger. Produktene er av topp kvalitet, og det burde holde. Derfor har jeg i lang tid diktet opp de mest utrolige grunner til at jeg selger. Dette stopper kjeften på de som kommer i første PM; "hvorfor selger du?", og de samme folkene kjøper aldri noe.

God natt :)
 

OskarIII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2012
Innlegg
239
Antall liker
75
Sted
Nyköping
Trots att man vet att alla som föds en dag också kommer att dö, inklusive mig själv, så är det alltid sorgligt att höra om människor med sjukdom. Synnerhet cancer som är stygga saker.
Håller tummarna om att du denna gång får bort cancern en gång för alla.
 

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
391
Antall liker
140
Det var direkte grusomt å lese om ditt alkoholproblem :)
Spøk til side, det sies at det er bra å gråte, få følelsene ut. Da har du gjort meg en god tjeneste i dag.
Jeg er ikke kristen og har aldri bedt en bønn. I kveld skal jeg be.
Håper det ikke er så svart som det virker og ønsker deg derfor god bedring.
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Hei Rune! Dette var sterke greier å høre:( Har selv hatt kreft, men slapp heldig unna med "luksusvarianten" - testikkelkreft. Måtte gjennom noen cellegiftkurer med tungmetall dog, ikke trivelig. Jeg håper inderlig du ror deg gjennom denne djevelskapen, og kan holde på med HIFi til du blir 100 år! Hvis du orker så hold oss gjerne oppdatert.

Mvh Frode
 

custin

Medlem
Ble medlem
12.05.2007
Innlegg
33
Antall liker
14
Sterkt å lese RuneG.
Håper tirsdagens operasjon blir vellykket, og at du får en flott sommer.

Mvh: Custin
 

Knut Runar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2011
Innlegg
209
Antall liker
186
Hei Rune.
Her sitter jeg med godlyd og relativt få bekymringer.
Mine smålåtne er i form av bilvalg osv.

Leste ditt innlegg og satte meg tilbake med en utsøkt armagnac i glasset.
Løfter mitt glass for deg ukjente venn i hifi-verden.
Trekker inn duften fra glasset og håper du også får anledning til de fremover.
Ønsker deg alt vel, fred med deg selv og dine tanker om fremtiden.
Stå på. lev livet til det siste, ljug som et helvete og behold verdighet og humor.

Vi, dine ukjente venner, er her tenker på deg og lover å gjøre det sammen med deg.

Ja det var sterkt å lese.
Jeg kjenner deg dessverre ikke, men får vondt inne i meg.

Min kjæreste arbeider ved Radiumhospitalet i Oslo.
Nå forstår jeg litt mere av det hun forteller meg om sin omgang med pasientene og om det å leve livet.

Spill for full musikk, så vi andre lytter.

Knut Runar
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Skitleit å lese det du skriver og forteller Rune. Leste det du skreiv i (går) natt, og en smule satt ut. Var så "frekk" å spørre om hvorfor du solgte vinylen for et par måneder tilbake, mottok en høvelig bunke med LPer, mye jeg ikke hadde hørt , eller forhold til. Noe sært ( også i mine termer), noen få kjedelig, men også en stor haug som har utfordret og funnet diggefoten her. Gitt og gir meg mye tid med vinylsnurra. Etter det du har fortalt nå, steike mann, den bunken får en ekstra dimensjon, setter på Wizards of Kansas, tenker på hvorfra skiva kommer ifra (fysisk). Musikken lever, du lever, og det skal du faen meg gjøre lenge til. Rawk on!
 
J

J.J

Gjest
I hælkete............... Sterk lesning på morran. Men du setter ting i perspektiv, og det virker som du har en likandes humor ;)
Ikke kjenner jeg deg, men vi som er her har allikevel noen felles ting ilag. OG jeg vet at her er mange fantastiske mennesker.
Bruk dem, utfordre dem og deg selv, ikke minst fortsett og skriv så lenge du orker og gidder....

Nyt musikken og livet så godt det lar seg gjøre!


Jan Robert
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Helsevesenet i norge er vesentlig bedre enn hva media vil ha det til. God bedring!
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Sterk lesing dette. Men og med underfundig humor og glede. Dagen idag er den som gjelder. Uansett og hvordan det hele ender.. :)

God bedring og lykke til med å få ting "innabords".
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Det er mye som har gått galt siden jeg skrev dette innlegget 31/5-14.
Egentlig så angrer jeg litt på at jeg startet denne tråden, ble skrevet i et lite øyeblikk av svakhet fra meg.

Venner og kjente her på hifisentralen har spurt etter oppdatering, status pr idag.

Da jeg skulle operere inn tarmen ble jeg fortalt av sykepleierene at de aldri før hadde sett noen glede seg slik til å bli operert :)
Men den operasjonen ble ikke noe av, ble stoppet bare noen timer før..., måtte tilbake på cellegift ASAP.

Skal ikke gå i detaljer, her er grovt sett hva som har hendt siden sist:

Møte hos legen: Jeg spurte om hvor alvorlig det er og om forventet levetid. Fikk til svar at jeg kan leve et år til uten cellegift, og 3-4 år ekstra med cellegiftbehandling.

Møte hos samme lege noen uker senere: Kanskje vi kan operere den lymfeknuten som har vokst seg stor, men må vurdere etter cellegiftbehandling. Jeg spør: "Så det er et lite håp alikevel?", "Alltid håp, smiler legen tilbake". Helt omvendt svar enn hun gav meg noen uker før.

Har nå gjennomgått 12 cellegiftkurer (=8 behandlinger), annenhver torsdag og fredag.
Var hos legen i går, han (ny lege igjen) ville ha meg til å fortsette med cellegift med en gang. Og han hadde ikke noe ny info ang min helsetilstand da resultat ac CT scan ikke var klar.
Jeg sa at jeg var lovet en pause fra cellegift og at jeg nå er psykisk innstillt på en liten pause, og at jeg også føler meg mye bedre, faktisk bedre enn noen gang siden dette begynte i januar/februar. Han invilget meg 2 ukers pause.

Skal tilbake på cellegift om 2 uker. Legen mener det er bedre jeg tar "svake kurer" resten av livet, istedet for kraftige doser med pauser innimellom.

Som sagt, kreften har spredd seg, og det er ikke håp om bedring.
Jeg er ikke optimist, men jeg tar det fint (håper jeg, LOL). Jeg er ikke redd. Jeg har akseptert "dødsdommen", det går bra :)

Verre er det for mine foreldre, spesielt min mor tar det tungt.
Men jeg sa "Det er mange som skal dø før meg, og la oss leve videre som vi alltid har gjordt og gjøre det beste ut av situasjonen.

Vil til slutt si at jeg har endret syn på norsk helsevesen, det er en stor skam. Leger og sykepleiere gjør så godt de kan, men fy faen så vanskelige forhold de må jobbe under. Det er mye jeg kunne sagt om dette, men skal la være.

Rock On !!!
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Trist lesing dette.
Vi har ingen garantier vi andre heller, og sjansen for at en annen her inne snart lider samme skjebne er relativt stor.
Slik er nå dette livet.

Må si du virker sterk, på tross av all motgang.
Ønsker deg lykke til med all videre behandling, og at du kan ha en grei livskvalitet den tiden som gjenstår.

....sukk....
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.511
Antall liker
102.799
Torget vurderinger
23
Modig gjort, Rune - og en tankevekker for oss andre. Har selv vært igjennom den løypa for en god stund siden riktignok, men minner og tanker slipper nok aldri taket. Oppfordrer de som leser dette til å tenke over egne små og store problemer og vurdere de opp mot en slik situasjon. Kanskje det ikke gjorde så mye at en ikke hadde anledning til å bytte den 4 år gamle BMW'en i år allikevel.... Jobbe litt mindre, bruke mer tid med familie og gode venner. Snu om på prioriteringer; store, viktige ting (bytte bil f.eks.) kan bli til en bagatell - små selvfølgeligheter som å ha noen å snakke med kan egentlig ikke vektlegges nok... fokusering på det positive i en problematisk situasjon, gjøre dette til en livsstil istedenfor et eksperiment. Det er mye å lære her.

Du skal ikke angre på at du skrev/skriver - fungerer det som selvmedisinering så er det glimrende, gjør det ikke det så har du prøvd, om ikke noe annet.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Trist å lese dette. Satt å grunnet på noen jobbproblemer før jeg kom over innlegget ditt. Må si det satt ting i perspektiv.

Synes du har en beundringsverdig innstilling. Ønsker deg alt det beste.

Final
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Er full av beundring over perspektivet du viser og vil takke for at du deler.

Ønsker deg alt godt og lykke på veien videre.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Sender deg gode tanker i forhold til videre behandling. Og husk: You'll never walk alone.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Du er en tøff gutt RuneG, en skikkkelig tøff gutt.

Keep it up!
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Får lit klump i halsen av å lese dette. Jeg blir litt stum av å få vite sånne ting, og vet aldri helt hva jeg skal si. Annet enn at jeg ønsker deg alt godt.
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.621
Antall liker
931
Sterk historie dette og hjelper å sette ting i perspektiv. Hva betyr noe og hva er lite vesentlig.Vi, alle bør bestrebe oss på å bli flinkere til å vurdere det og innrette oss deretter.
I alle fall, de beste ønsker og varme tanker herfra.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Sterkt og vemodig å lese dette,men samtidig bra at du godtar din situasjon.
Ønsker deg lykke til videre,og ein porsjon flaks.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
På et eller annet tidspunkt skal mange forholde seg til egen sykdom, eller noen som står en nært. Tenker på meg selv, som heldig nordboer, foreløpig surfet gjennom livet noenlunde skadefri. Noen vonde nesestyvere, med nære som har falt i fra har det blitt etterhvert som alderen har meldt selv. Noen som fra lyn fra klar himmel, andre med lang tids sykdom som bakteppe. Felles er at det for min del har fått meg til å stoppe opp langt oftere, tenke mer og mer over hva poenget er med å halse over hodet til enhver tid mens klokka og livet går. Som sluket skriver over, gire ned, oppdage hva som virkelig betyr noe. Etter selv å ha fått unger i ganske voksen alder, har det gitt meg barnlighet tilbake, og sterkere ønske om trygghet og nærhet med de rundt meg. Fra å burne livet på høyoktan i lange perioder, med få pustepauser, til å finne mest glede i og sette nøkkelen i døra og være hjemme.

Når jeg leser det du skriver Rune, så er det tydelig at du har funnet din "form" på hverdagen. Én god dag, er mer verdt en 100 stressende dager som bare forsvinner forbi på jobben. Ta vare på dagene, øyeblikkene, samværet med de rundt deg, det er det som gir livet varig mening og innhold.

Stå på videre!
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sterkt og modig skrevet Rune. Vi som har levd noen år har opplevd litt av hvert rundt oss, likevel sterkt å bli minnet på hva livet er. Kudos!
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Takker for tilbakemeldinger, det varmer virkelig :)


Vil også nevne;
Det er merkelig (eller egentlig ikke?) hvordan hunder reagerer når eier blir syk.

Da jeg ble syk i februar så måtte Chico (14 år gammel Border Collie) tilbringe mesteparten av tiden hjemme hos mine foreldre. Men var hjemme hos meg i mine gode dager. Mine foreldre var ikke fremmed for Chico (og omvendt), de gikk tur med Chico 4 ganger i uka...

Men Chico endret oppførsel etter jeg ble syk, ble mer innesluttet og til tider deprimert(?).

Chico var med meg overalt. Og på mine lange kjøreturer for å kjøpe hifiutstyr var han alltid med i bilen. Elsket å kjøre bil. Vel, ikke kjøre, men være med i bilen :)

I sine 14 år var Chico aldri syk, og jeg trøster meg med at han hadde et godt hjem.
Men for et par mndr siden fikk han slag, vi utsatte turen til vetrinæren i en uke, men neste uke, nytt slag, var det ingen bønn. Han måtte (du vet hva...), og han hadde det ikke bra...




chico.jpg
 

Stigimon

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2005
Innlegg
522
Antall liker
304
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
26
Tenkte ikke over det at Chico ikke var der sist jeg var innom, Rune. Tenkte at han kanskje bare var hos foreldrene dine eller noe. Leit å miste en trofast følgesvenn gjennom mange år. Men 14 år er jo også en respektabel alder for en hund. Men man er jo uansett aldri forberedt på å miste dem. Ingen av oss har noen garantier, så gjelder som Eros- sier å fylle dagene med mest mulig og nyte de dagene vi er til del. Så, som du sier, Rock On! Kos deg med hobbyen som vi her inne deler og nyt musikken og noe godt i glasset i kveld. Så skal vi få skikk på streameren din en av de nærmeste dagene.
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Vil bare opplyse at Rune døde 11 Januar 2015 på Boganes lindrende enhet i Stavanger. R.I.P. Rune
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Veldig trist. Et ærlig og åpnet brev han skrev.

Hvil i fred Rune.


Bjørn
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Hvil i fred!

Kondolerer til familie og venner.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Hvil i fred Rune, en ildsjel for sin musikk og sin hobby. Jeg skulle bare innom men ble sittende i timesvis, takk for alt RuneG.
 
Sist redigert:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.412
Antall liker
83.946
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Hvil i fred. Tankene går til de nærmeste (sikkert alt for sent desverre)
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Kondolerer til familie og venner. Hvil i fred RuneG.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.353
Antall liker
10.982
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Hvil i fred. Utfra den sporadiske kontakten vi hadde virket du som en skvær og skikkelig fyr. Mine tanker går til de etterlatte.
 
Topp Bunn