Kom til at tænke på om lyd i luft kan betragtes lidt som vand i et bassin/kar, lyden vil smutter der hen hvor der er mindst modstand, eksempelvis et frit område, men til gengæld vil lyden også blive noget udtyndet af den store plads og dermed mere diffust og udsvævende.
Laver man er "basin/kar" symetrisk omkring højtalerne så holdes lyden på plads, men som i et kar med vand vil der komme uro ved karets kanter, når nogen svømmer eller plasker i det, uroen ved kanter har det med at få en rodet karakter, "kanter" er ved lyd så lig med vægge, uroen er stereoanlægget.
Man skal så bare sørge for at dæmpe turbulensen/uroen ved væggene, dæmper man ikke så sker der ikke andet end at det hele bliver noget mere uldent/uklart i lyden specielt ude ved væggen, dette er min erfaring med have dead-end eller ikke at have det.
Perspektivet ændre sig ikke hos mig uanset om der er dead-end eller ikke, det skyldes nok at mit rum er helt symetrisk omkring højtalene når der er dead-end, men også uden dead-end.
Naturligvis ved jeg at det ovenstående er noget være vrøvl hvis man ser rent videnskabeligt på det, men for at simplificere det lidt kunne man måske med fordel at se det lidt på den måde.