Et "ekte" tredimensjonalt lydbilde, har vi det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    timc skrev:
    Da har jeg diskutert litt med diverse fagkyndige om dette fenomenet.

Thor72: Vet du hvordan koropptaket ditt er blitt gjort? Er det brukt kunstig hode til å gjøre opptaket?

-Tim
    Nej jeg ved desværre ikke ret meget jeg tog den fordi den lå på HF ref plade nr 19 som jeg troede mange havde, men for mig virker den optagelse heller ikke helt ægte, jeg er usikker.
    Men jeg kan eventuelt ligge noget op hvor jeg ved at der ikke er fusket.
    Men det kunne da være interesant at høre den forklaring du har fået.

T

timc

Gjest
    Opptak med kunstig hode er ikke fusk :)

Men det kan POTENSIELT gi en rasjonell forklaring på at man kan oppnå litt romfølelse med kun en høyttaler i drift. Bare potensielt. Har ingen beviser eller noe. Var litt synsing fra noen av kolegaene mine.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.745
    Torget vurderinger
    0
    V

vredensgnag

Gjest
    Bare å konvertere til aiff, Flageborg, og så til wav derfra. Blir bit perfect.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får ikke skrive passordet engang jeg vg :-\
    Jeg har ikke Mobile Me så det er nok forklaringen vil jeg tro.

Mvh.KW

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    timc skrev:
    Opptak med kunstig hode er ikke fusk :)

Men det kan POTENSIELT gi en rasjonell forklaring på at man kan oppnå litt romfølelse med kun en høyttaler i drift. Bare potensielt. Har ingen beviser eller noe. Var litt synsing fra noen av kolegaene mine.
    Nej da helt enig kunst hovede er ikke fusk, optagelsen her lyder bare en del anderledes end dem jeg ellers har. Men måske er det rigtigt hvad jeg husker at der er benyttet Calrec mikrofon, som lyder anderledes end andre mikrofoner. Ps kunne man finde det tilhørende HF blad kunne man sikkert for mere at vide.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.529
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    thor72 skrev:
    Nej da helt enig kunst hovede er ikke fusk, optagelsen her lyder bare en del anderledes end dem jeg ellers har. Men måske er det rigtigt hvad jeg husker at der er benyttet Calrec mikrofon, som lyder anderledes end andre mikrofoner. Ps kunne man finde det tilhørende HF blad kunne man sikkert for mere at vide.
    En Calrec Soundfield er "no ordinary rabbit" som mikrofon betraktet.
    http://www.recording-microphones.co.uk/Soundfield-microphone.shtml
    http://www.ambisonic.net/sfexp.html

Mon tro hvordan dette opptaket er mikset?

V

vredensgnag

Gjest
    KW skrev:
    Jeg får ikke skrive passordet engang jeg vg :-\
    Jeg har ikke Mobile Me så det er nok forklaringen vil jeg tro.

Mvh.KW
    Trenger ikke MobileMe, kw. Det er en vanlig nettleserside. Du skal bli bedt om passord når du går til linken.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.745
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    ....den insisterer på å spille i vei godt ut til høyre for min høyttaler.
    og lengre bak i rommet enn de andre instrumentene

V

vredensgnag

Gjest
    Flageborg skrev:
    vredensgnag skrev:
    ....den insisterer på å spille i vei godt ut til høyre for min høyttaler.
    og lengre bak i rommet enn de andre instrumentene
    Nå høljer det ned, så det blir ikke ut i skogen i kveld. Skal forsøke å samle noen flere filer som oppfører seg slik her hos meg.

Jeg har også inntrykk av at fagotten sitter litt bak de andre - og helt til høyre.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.745
    Torget vurderinger
    0
    Supertramp skrev:
    Litt sånn, eller enda lengre tilbake?

Nei, det ser ut som et bilde fra en helt annen setting.

Opplevde Tord Gustavsen Trio på Canal Street og kjøpte platene - det ble skjærings.

Hvorfor kan ikke musikere opptre LIVE - med samme plassering som på platene ::) eller omvendt

8

8x12_TOM

Gjest
    Dette var et merkelig opptak, litt rotete og flakende lydbilde med fagotten stabilt plassert over en meter til høyre for høyttaleren langt vekk fra resten (10m). Høres ikke riktig ut

V

vredensgnag

Gjest
    8x12_TOM skrev:
    Dette var et merkelig opptak, litt rotete og flakende lydbilde med fagotten stabilt plassert over en meter til høyre for høyttaleren langt vekk fra resten (10m). Høres ikke riktig ut
    Slemt sagt ( ;D ) - i tidligere og senere spor på musikkstykket så ligger fløyten til venstre godt ute på sin kant, når den har sine soli.

Jeg har slett ikke følelsen av at fagotten er 10m unna resten - den knerter til når den skal, men er ikke så tett på som klarinetten.

Det mest interessante er vel det at denne fagotten bor på utsiden av høyttaleren, i dette sporet.

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    timc skrev:
    Dersom det faktisk ligger noe i signalet som tilsier at gjenngivelsen SKAL gi en romfølelse med kun èn høyttaler, burde det være lett å identifisere ved annalyse av kildesignalet.

Kan du få lagt opp filene i .wav format?
    Kom der noget ud af analysen?

8

8x12_TOM

Gjest
    vredensgnag skrev:
    8x12_TOM skrev:
    Slemt sagt ( ;D ) - i tidligere og senere spor på musikkstykket så ligger fløyten til venstre godt ute på sin kant, når den har sine soli.

Jeg har slett ikke følelsen av at fagotten er 10m unna resten - den knerter til når den skal, men er ikke så tett på som klarinetten.

Det mest interessante er vel det at denne fagotten bor på utsiden av høyttaleren, i dette sporet.
    Det ble spilt veldig lavt første gangen, så det er vel grunnen til at den ble så fjern. Med litt mer volum kommer alt litt nærmere

T

timc

Gjest
    thor72 skrev:
    timc skrev:
    Dersom det faktisk ligger noe i signalet som tilsier at gjenngivelsen SKAL gi en romfølelse med kun èn høyttaler, burde det være lett å identifisere ved annalyse av kildesignalet.

Vil ta noe tid.

Har en god del å gjøre for tiden. (må gjøres på jobb)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.884
    Sted
    Østfold
    Dersom rommet til Ehed er helt dempet, altså måler ekkofritt ned til for eksempel -50dB, så er det en annen effekt som spiller inn. Om opptaket inneholder rominformasjon, og om dette er panorert 100% til den ene kanalen, så vil det høres dødt ut i den andre kanalen. Da kan øret plassere det instrumentet som henger sammen med rominformasjonen langt (men som tidligere nevnt upresist) ut til en side. Dette skyldes fraværet av akustikk på motsatt side som vi normalt assosierer som noe som henger sammen med et tilstøtende rom med annen akustikk, og med åpning inn til lytterommet.

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    timc skrev:
    thor72 skrev:
    timc skrev:

Vil ta noe tid.

Har en god del å gjøre for tiden. (må gjøres på jobb)
    Ok har samlet lidt som jeg er næsten sikker på ikke er særligt manipoleret, her er kor stykkerne også fra væg til væg og de står op, orgel stykket fra Frederiksberg kirke er så den anden vej, det skulle gerne vise højde i lydbilledet hos mig små 3 m.
    væsentligt højre end kor pladerne.

http://www.myotherdrive.com/dyn/pv/101.065510.11082010.37690.6a64fi/DR+pigekor+1.flac
    http://www.myotherdrive.com/dyn/pv/070.255610.11082010.37786.6a64fi/DR+pigekor+2.flac
    http://www.myotherdrive.com/dyn/pv/101.115910.11082010.38094.6a64fi/julehilsner+fra+polen_pro_records.wav
    http://www.myotherdrive.com/dyn/pv/648.334910.11082010.36926.6a64fi/Pige+kor+broendbyvester+kirke+pro+records.wav
    http://www.myotherdrive.com/dyn/pv/398.150511.11082010.38752.6a64fi/musik+i+frederiksberg+kirke+pro+records.wav

Det der er uden for højtalernes placering er massivt og stabilt det er simpelthen bare et lydbilled det hele, både kor og orgel numrene. det er ikke noget der tilfældigvis flagre udenfor, prøv.

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    Snickers-is skrev:
    Dersom rommet til Ehed er helt dempet, altså måler ekkofritt ned til for eksempel -50dB, så er det en annen effekt som spiller inn. Om opptaket inneholder rominformasjon, og om dette er panorert 100% til den ene kanalen, så vil det høres dødt ut i den andre kanalen. Da kan øret plassere det instrumentet som henger sammen med rominformasjonen langt (men som tidligere nevnt upresist) ut til en side. Dette skyldes fraværet av akustikk på motsatt side som vi normalt assosierer som noe som henger sammen med et tilstøtende rom med annen akustikk, og med åpning inn til lytterommet.
    Det var vist det man kalder en helgardering.
    Instrumenterne kan være uden for højtalenes placering når der er refleksioner, men også når rummet er helt dødt. og jeg formoder også i alle situationer der imellem, men det kan som sagt ikke lade sig gøre at de er uden for højtalerens placering.
    Jeg tror jeg er forvirret på højre plan.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.884
    Sted
    Østfold
    Hva mener du med helgardering? Jeg skrev tidligere at spesifikk plassering av instrumenter utenfor høyttalerne skyldes refleksjoner. Mer diffus plassering kan forekomme ved spesielle mixemetoder.

Det virker som om det er viktigere for deg å være uenig enn å komme med noe fornuftig.

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    Snickers-is skrev:
    Det var så langt fra noen helgardering, jeg skrev tidligere at spesifikk plassering av instrumenter utenfor høyttalerne skyldes refleksjoner. Mer diffus plassering kan forekomme ved spesielle mixemetoder.
    vi er enige om at når det er mikset er det diffust og skrøbeligt flagrende. og falder typisk direkte ind i højtaleren når den anden højtaler slukkes,

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Svaret til trådstarter er Ja. Med AP Virgo II. Men selv med dem kommer lyden aldri fra taket... ganske enkelt fordi førstrefleksjon av lyden alltid kommer først fra vegger og sider.
    Nå har jeg heller aldri hør lyden ovenifra på konsert heller.
    Sleiven

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Skal prøve å få testet det i løpet av kvelden - akkurat nå er det middag og mere snekring :)

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.402
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert greit med en dimensjon om gangen, men alt som skjer mellom, bak og foran høyttalerne burde være plankekjøring for hifiere.

Høyde og lyd fra utsiden av høyttalere er litt mer diffust

Da fikk jeg hørt på sporet, fagotten plasserer seg bak mot høyre hjørne muligens 2/3 av det jeg oppfatter som rommet.

Plasseringen av denne er innenfor det som jeg og muligens Lyngen mener er innenfor sektoren gitt av linjene fra ss og gjennom høyttalerne, når jeg snakker om større vinkel blir det som den gule sektoren.

Av låter som fyller ut den røde er det mange, det er færre som fyller den gule og innimellom finnes de som fyller 360grader.

Vedlegg

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    Snickers-is skrev:
    Hva mener du med helgardering? Jeg skrev tidligere at spesifikk plassering av instrumenter utenfor høyttalerne skyldes refleksjoner. Mer diffus plassering kan forekomme ved spesielle mixemetoder.

Det virker som om det er viktigere for deg å være uenig enn å komme med noe fornuftig.
    Som jeg forstår det du siger så vil alt hvad EHED oplever uden for højtalenes placering vil være diffust og flagrende, eller der vil slet ikke være noget, fordi han ingen refleksioner har.

Det lyde jo fornuftigt hvis det er refleksioner der skaber det stabile lydbillede uden for højtaleren, jeg må så bare sige at det er ikke mit indtryk at EHED mener at han for det første ikke har noget ud over højtalenes placering, og for det andet at det skulle være diffust og flagrende lyd.
    Men her mener jeg at EHED selv bør svarer.

L

larkus

Gjest
    Fagotten ca 50 cm. på innsiden av høyre ht og tilsynelatende 2 meter bak. Jeg har et særedeles usymmetrisk rom med en venstre ht ca. 40 cm fra sidevegg og høyre ht stående langt fra sidevegg. L-formet stue. Litt rotete lydbilde synes nå jeg da :)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    Sleiven skrev:
    Svaret til trådstarter er Ja. Med AP Virgo II. Men selv med dem kommer lyden aldri fra taket... ganske enkelt fordi førstrefleksjon av lyden alltid kommer først fra vegger og sider.
    Nå har jeg heller aldri hør lyden ovenifra på konsert heller.
    Sleiven
    Har sikkert blitt lurt av øynene men når jeg hørte oppsettet til Lyric bestående av Accuphase og Avantgarde på Hortenmessa for noen år siden synes jeg det virket som om vokalen hørtes i høyden, litt som om artistene skulle vært 3 meter høye.

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    Kom til at tænke på om lyd i luft kan betragtes lidt som vand i et bassin/kar, lyden vil smutter der hen hvor der er mindst modstand, eksempelvis et frit område, men til gengæld vil lyden også blive noget udtyndet af den store plads og dermed mere diffust og udsvævende.

Laver man er "basin/kar" symetrisk omkring højtalerne så holdes lyden på plads, men som i et kar med vand vil der komme uro ved karets kanter, når nogen svømmer eller plasker i det, uroen ved kanter har det med at få en rodet karakter, "kanter" er ved lyd så lig med vægge, uroen er stereoanlægget.
    Man skal så bare sørge for at dæmpe turbulensen/uroen ved væggene, dæmper man ikke så sker der ikke andet end at det hele bliver noget mere uldent/uklart i lyden specielt ude ved væggen, dette er min erfaring med have dead-end eller ikke at have det.

Perspektivet ændre sig ikke hos mig uanset om der er dead-end eller ikke, det skyldes nok at mit rum er helt symetrisk omkring højtalene når der er dead-end, men også uden dead-end.

Naturligvis ved jeg at det ovenstående er noget være vrøvl hvis man ser rent videnskabeligt på det, men for at simplificere det lidt kunne man måske med fordel at se det lidt på den måde.

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    larkus skrev:
    Fagotten ca 50 cm. på innsiden av høyre ht og tilsynelatende 2 meter bak. Jeg har et særedeles usymmetrisk rom med en venstre ht ca. 40 cm fra sidevegg og høyre ht stående langt fra sidevegg. L-formet stue. Litt rotete lydbilde synes nå jeg da :)
    Hvad sker når der hvis du slukker den ene højtaler.

Y

ymir

Gjest
    hei
    Har vansker med å tro at en får en nokså PRESIS plassering av 1`st fiolin ca.80cm til siden og bak høytaler og andrefiolin ca.1,5m ut til siden og bakenfor 1`st fiolinene p.g.a/v.h.a. refleksjoner,spesielt når det er 4m bort til sidevegg.

Vivaldi,concert in D minor, med Failoni Chamber Orchestra på en NAXOS innspilling,+ flere av sporene fra 12-15 på High Fidelity test CD nr.1 mener å huske at også de sporene er NAXOS innspillinger,Tchaikovsky,Dvorak,Mahler,alle med Polish national radio symphony orchester

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,41673.0/all.html

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    1
    Med monosignal til én enveis høyttaler er det ingen fysikk eller psykoakustikk som kan få lyden til å komme noe annet sted fra enn sentrum i det ene høyttalerelementet. Med en flerveishøyttaler, fortsatt mono og bare en høyttaler, er den eneste tenkelige forklaring litt merkelige fase-effekter i delefilteret og overlappende frekvensområder for elementene. Dersom HT da er smal og elementene står på en vertikal linje så kan lyden heller ikke gå sidelengs, bare vertikalt.

Så jeg er MEGET skeptisk til observasjonen. Bring inn noen blinde lyttere, de er gode på slikt, livet er basert på retningsbestemmelse av lyder i trafikken!

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    Ja det ville være dejligt om der nogen der havde forstand på dette emne, som kunne sige helt klart og sikkert om det er væggene med deres refleksioner som danner dette fantom lydbillede uden for højtalerens placering.

Eller væggene "bare holder en slags styr på lydbilledet, lukker det inde hvis man kan sige det sådan", og den ideale situation vil så være en helt symmetrisk kasse på alle måde omkring højtaleren, det har så den ulempe at der komme uro refleksioner osv ved væggene. som gør lydbilledet grumset/uklart/og rodet. Det kan man så rette op på ved at dæmpe væggene mere eller mindre evt. med en symmetrisk dead-end.

Den helt ideale situation må så være at spille hvor der slet ingen refleksioner er, nemlig ude i den fri luft. Men situationen er jo den at vi må leve med at vi er nødt til at spille i et rum, fordelen er at der sparres energi til at skabe lyden.

jeg ser ikke noget noget mærkeligt at man evt kan flytte lyden ved dæmpe den ene væg og ikke den anden osv., jeg mener ikke at det beviser at det er refleksionerne der helt og holdent skaber det fantombillede uden for højtalerens placering.

Ymir har her 4 m til en sidevæg alligevel kan han nemt lave et fantombillede uden for højtalerens placering.

Der er simpelthen noget der ikke hænger sammen, når det er nogen der påstår at det hele bare er refleksioner.

V

vredensgnag

Gjest
    timc skrev:
    Du kan fint få til dybe fra mono og enveishøyttaler.
    Det er vel ikke så mye snakk om "å få til" som at den er der, ved at ulike punktkilder har ulik relativ SPL, og at det er ulik klang/frekvensgjengivelse rundt dem, i tråd med hva som skjer om noe er nært eller langt unna.

Det bare er der.

Det finnes mange mono-opptak der man ikke har problemer med å forstå hva som er nær og hva som er fjernt ...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn