Roald skrev:
Er dybde inkludert som en del av perspektivet kan mono kanal formidle det
Ja naturligvis er dybde en del af perspektivet (3D), kan mono formidle det, Ja det mener jeg, eller retter sagt det kan jeg høre, som sagt jeg mener at alt der er uden for højtalens placering er mono information, en betingelse er at optagelsen er naturligt lavet.
Det vil sige kun med det fasedrej og de niveau forskelle der naturligt vil opstår imellem instrumenterne på grund af deres placering refleksioner osv., set i forhold mikrofoneners placering plus mikrofonernes følsomhed som bl.a er udtrykt i deres polar pattern.
Det skal tilføjes at mikrofonen har ikke samme følsomheds kurver som det menneskelige ører, hvilket giver nogle åbenlyse problemer når der optages simpelt.
Det her leder faktisk frem til et foreløbigt svar for mit vedkommende på trådstarters start spørgsmål "
Et "ekte" tredimensjonalt lydbilde, har vi det? ". Det må jeg sige nej til. Og et klart nej hvis CD'en er en traditionel nærmikrofoneret indspilning, her alt perspektiv lavet ved mikserpulten.
Ved en naturlige optagelse live kan der laves noget der ligner rigtig godt, men som sagt mikrofoner opfatter ikke som vores ører, og de opfatter heller ikke "perfekt" derfor er der også fejl i den situation.
Men en ganske god illusion kan fremtrylles, hvis anlægget er i stand til det.