Mat, drikke og røyk Espresso

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Du må vel ha den siste versjonen der til å gå til dine nye Wavac monoblokker i samme farge?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.846
    Torget vurderinger
    23
    Tror jeg bestiller sidevanger i Permendur! :cool:
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Den der siste versjonen nærmest tigger etter selskap fra en slik:
    03.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    De skal være mulige å få tak på Sluket, om enn ikke i Norge. Jeg var i kontakt med Epressospesialisten i Oslo om denne en-gruppers Slayeren tidligere, etter hva jeg har forstått ble ikke de importør, innbiller meg at de omtrent utelukkende har satset på La Marzocco (det var det jeg kjøpt min GS3).

    Jeg liker Slayer best når det er to-gruppers eller større, synes den blir litt vel grov i utførelsen når den er liten, men å se på er det er noe av det tøffeste som finnes. Innholdsmessig og kvalitetsmessig er dette mye av det samme som La Marzocco GS3, men det er helt klart et mer røft, tøfft "maskin-utseende" på de.

    Nå vet jeg du har god greie på pumper, slanger og ventiler, og det er sikkert mulig å få noen til å ta service på den, men vær oppmerksom på at ting går i stykker og da er det greit å ha noen i landet som kan fikse det (vil anta at espressospesialisten eller temperato kan ta dette, men det kan være lurt å spørre før man handler).

    Stod lenge på min short-list.

    Emokid, dette vil avhenge av smak, behag, filtertype og kverningsgrad. Jeg mener jeg har kjørt mye 19 gram på maskinen din. Nå har jeg ikke veid kaffemengden jeg bruker med ny maskin, men det må jeg kanskje gjøre. Har også lyst til å teste ulike filtre (størrelse) og kanskje kjøpe meg en åpen bajonett.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    De må jo mene 18 gram i ett dobbelt-filter, hvor hver kopp får 35g kaffe?

    Ellers har jeg lyst på 18g-filteret vi snakket om tidligere, samt en åpen bajonett når ting sitter litt mer i håndtverket.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.846
    Torget vurderinger
    23
    De skal være mulige å få tak på Sluket, om enn ikke i Norge. Jeg var i kontakt med Epressospesialisten i Oslo om denne en-gruppers Slayeren tidligere, etter hva jeg har forstått ble ikke de importør, innbiller meg at de omtrent utelukkende har satset på La Marzocco (det var det jeg kjøpt min GS3).

    Jeg liker Slayer best når det er to-gruppers eller større, synes den blir litt vel grov i utførelsen når den er liten, men å se på er det er noe av det tøffeste som finnes. Innholdsmessig og kvalitetsmessig er dette mye av det samme som La Marzocco GS3, men det er helt klart et mer røft, tøfft "maskin-utseende" på de.

    Nå vet jeg du har god greie på pumper, slanger og ventiler, og det er sikkert mulig å få noen til å ta service på den, men vær oppmerksom på at ting går i stykker og da er det greit å ha noen i landet som kan fikse det (vil anta at espressospesialisten eller temperato kan ta dette, men det kan være lurt å spørre før man handler).

    Stod lenge på min short-list.

    Emokid, dette vil avhenge av smak, behag, filtertype og kverningsgrad. Jeg mener jeg har kjørt mye 19 gram på maskinen din. Nå har jeg ikke veid kaffemengden jeg bruker med ny maskin, men det må jeg kanskje gjøre. Har også lyst til å teste ulike filtre (størrelse) og kanskje kjøpe meg en åpen bajonett.
    He - den passer nok ikke i et prisbelønnet arkitekthjem den Slayer'n nei...:cool: Har funnet en i UK, £ 6.500 ser jeg. Mailer fabrikken. Gruppekjøp anyone?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    He, he ...

    Det er en god pris! Jeg fikk anslått pris opp mot 100 k den gang jeg vurderte Slayer.

    Det ser veldig rent og tøft ut, men vær klar over at det kan være brukermessige fordeler ved å kunne justere temperaturen i begge kokerne digitalt, det å hele tiden se temperaturen i kokeren for brygging samt følge trykket i begge kokerne (ser ut som Slayer kun har en trykkmåler). Dette lar seg helt sikkert måle også på Slayer, men det aner meg at det krever en del spesialutstyr, uten dermed å si at du skal la deg skremme av den grunn.

    Materialitet, byggekvalitet og finish er til å dø for! Helt rått!

    Husk at kvern er omtrent like viktig for et godt resultat.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.846
    Torget vurderinger
    23
    Fosse - min gode mann - dette går på FØLELSER!!! Ikke feig måling.. Og dessuten er jeg sikker på at ved en blindtest så ville halvparten av disse kaffesnobbene ikke kjenne forskjell på Hawaii Kona og Nescafe okkesom! :D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.846
    Torget vurderinger
    23
    Må man ha kvern også? De tøffe gutta TYGGER bønnene har jeg sett. Vel vel - må man så må man. Hva er en anstendig kvern da?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Alternativt kan man gå på med periodisk ettersyn, slik jeg gjør med min - som Fosse skriver, så er det høyt trykk og gode muligheter for at det går rør og slanger.
     

    Vedlegg

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Denne har sørget for espresso nesten daglig her i hjemmet de siste to årene... Enkel og funksjonell.
    Francis X3 - red-b.jpg
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Har et par ganger kjøpt en Malabar på Kaffe og The-spesialen her i byen. Den er fantastisk enkel å justere kverna etter, og renner som tykk, tykk sirup. Godt resultat hver gang!

    Har forsøkt meg på et par poser med Wendelboe-kaffe denne og forrige helg, men får det jaggu ikke til. Selv om jeg finner riktig kverningsgrad(ganske lite vindu) og får riktig mengde kaffe i koppen er kaffen og krema for lys, og den renner pistrete....hmmm.....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Robusta i førstnevnte?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Har du eksperimentert noe med mengde kaffe i filteret? Og da justert kvernen ihht dette? Det er stor forskjell på cremaen fra de ulike produsentene slik jeg opplever det. Det er nye poser med kaffe så klart? Gammel kaffe gir gjerne mindre crema enn ny.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Spretta begge posene i går ettermiddag, så det burde ikke være noe problem der. Jeg har ikke eksperimentert mer enn at jeg la merke til at jeg lagde for høy puck til å begynne med, slik at jeg så avtrykk fra gruppen på pucken etter ekstrahering. Nå doserer jeg likt hver gang og har gode resultat med Malabar'en. Har gjort det beste jeg kan for å reprodusere denne teknikken og mengden med kaffen fra TW, men med annen kverningsgrad, selvfølgelig.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har litt samme problem som emokid. Har Rancillio Rocky og Silvia og klarer bare å lage god espresso med bønner fra Imperial Roastworks!
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    flere poster på en kveld, tar snart helt av det her wergeland. :eek:

    (beklager avsporingen, var bare så hyggelig å se et gammelt nick innom institusjonen)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Det er helt klart forskjell på kaffetypene med hensyn til hvor lette de er å få til. Noen typer blir ok nesten uansett mens andre er vanskeligere å få til. På generell basis synes jeg det blir større forskjell på "treff" og"bom" med en del av de mer lysbrente espressoene fra f.eks Tim Wendelboe, uten at det er noen sannhet. Det er også stor forskjell på kaffetypene på mengde crema. Akkurat nå drikker jeg Stockflech half'n'half og den gir lite crema selv om den var relativt nybrent når jeg kjøpte den. Skal i løpet av dagen over på Lippe #2 eller #5 og der mener jeg å huske det er mer crema. Merk også at ulike bønnesorter bidrar til ulik mengde crema, inneholder blandingen robusta så blir det mye crema.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg prøver meg frem med ny kaffe. Hvor hardt/mykt bør jeg tampe, beste grad, temperatur. Espressomaskinen min har jeg beholdt fordi den produserer sirup/crema uten å nøle, når jeg gjør ting rett. Og når jeg gjør ting feil, så får jeg tynt skvip og noen bobler på toppen.
    Hvilket gjør det morsomt, egentlig. Man forstår at god kaffe er innpå levende organisk. For fint eller for grovt, og jeg får null crema. For mye kaffe og for hardt tampet, dårlig crema og bitter kaffe - rett malt, rett dosert, rett tampet, rett temperatur: tykk konsistens, nærmest søtlig smak og tykk crema på toppen, pluss herlig duft.

    Så ulike resultat fra de samme bønnene!
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    flere poster på en kveld, tar snart helt av det her wergeland. :eek:

    (beklager avsporingen, var bare så hyggelig å se et gammelt nick innom institusjonen)
    Det kommer nok ikke til å bli en vane.

    Men jeg titter innom en gang i blant.

    Grattis med nye høyttalere! :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg var innom Espressospesialisten forleden og kjøpte en bunnløs bajonett samt et par ulike laserskårne portafilter av ulik dybde (for ulik mengde kaffe). Anbefaler på det varmeste å sjekke ut ulike filtre. Har bare så vidt fått startet med eksperimenteringen da jeg har vært bortreist de sistedagene, men det er virkelig forskjell på store og små filtre. Kjørte nettopp en Lippe #5 gjennom 17-grams strada-filter. Himmel og hav hvilken crema og smak!
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gårdagens kaffetillberedning med italienskbränd från Stavanger Kaffebrenneri. Första mötet med både espresson och brenneriet, men vart fall inte det sista. Flott frisk espresso, med fin créma och djup mörk färg. Precis som jag gillar det!

    image.jpg
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.843
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har en god kilde for amarettinis? Kan ja lage de selv, selvfølgelig- er bare litt lat...

    Fikk testet en 100% robusta en stund siden- DA blir du VÅKEN! ;)

    Kjøper bønner som regel her: Langen Kaffee Onlineshop gode blandinger, fairtrade- bra utvalg og fersk fra brenneriet.

    IMG_0331.jpg
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Du kan kjøpe amarettini i nettbutikken til Pasticceria Tosi, de tar PayPal. Flertallsformen er for øvrig amarettini uten s til slutt.
    Jeg for min del brygger kaffen i Bialetti-kanne og holder meg utelukkende til Lavazza d`Oro. Grunnen til dette er at jeg bare drikker en kopp om dagen og da blir det for mye styr med espressomaskin og kverning av bønner. Nespresso er selvfølgelig ikke noe alternativ.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Well done Crosswind!
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.843
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Der finns sånne fine tregrep til bajonettene- noen som har erfaring med disse? Er litt redd for at de begynner å sprekke når de blir varmt over lang tid...

    Er litt spennt på disse VST filtere- særlig 7g størrelsen- det går mer enkle espressoer her i huset og med noen blandinger er kaffepucken ganske slapsete med standartfilteren da den virker litt stort. Prøvte med mer kaffe i filteren, men smaken ble for harskt...

    Dama kom med mandelmel fra Coopen- da blir det hjemmelagde amarettini uten -s

    Hadde også en god oppskrift på cantuccini et sted - når jeg først holder på med det... Tror de blir bra i vedovnen.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Well done Crosswind!
    Tack Fosse, intressen har väl tagit sig upp något i det sista. Går litt upp och ned det där. Blir ju lagd kaffe på maskinen dagligen, men inte alltid man är lika exprimentell av sig.. Har förstått det som så, genom din egen tråd, att du har en La Marzocco GS/3? Hur upplever du den? Nöjd? Har litt lyst att få mig en dubbelkokare en dag och då är GS/3 ett alternativ.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    GS3-en er jeg supergodt fornøyd med! Og, ikke minst er jeg glad for at jeg valgte MP, det opplever jeg som svært nyttig. Største forskjellen er at jeg lager mye jevnere kaffe nå enn tidligere og at jeg ved hjelp av MP klarer å "redde" eldre bønner. I hverdagen er den største utfordringen at man ikke hele tiden har ferske bønner, her hjelper MP. Har ikke vært annet enn fornøyd. Om du er i nærheten får du gi et vink og komme innom og teste.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Med MP, menar du paddelen med pre-infusion möjlighet? Kan du ansluta GS3 till fastvannsintag? Jag har det på min Vetrano och det är guld värt hos mig. Fick rörläggaren till att förbereda med kulventil och "katastrofkoppling" om uhellet skulle vara där.
    Ja tack, jag kommer väldigt gärna inom en dag. Bor i Prinsdal så har förstått att vi inte är så långt unna varandra.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Vet någon om det finnes återförsäljare/serviceverksted för Quick Mill i Oslo-området? Har ett läckande ångrör som säkert ska ha ny packning.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ett par-tre poser av Sertao og El Divino Nino ble med hjem fra Lofoten i sommer. Begge fra ett litet (muligens ett av de minste husen jeg sett, usikker på om de faktisk brenner der) brenneri i Henningsvær med lokalt utsalg ved siden av Engelskmannsbrygga. Sertao dark roast blir brukt til Espresso å El Divino Nino til Aeropressen.

    image.jpg image.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn