Mat, drikke og røyk Espresso

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har mye hifi-besøk i heimen og kunne tenke meg å utvide serveringstilbudet med god kaffe. Kun malt og traktekaffe per idag.
    Vi skal heller ikke se bort ifra at det kan ligge en visse egeninteresse bak innkjøpsplanen.
    Husets førstefrøken skal kunne barristakunsten så kanskje jeg kan få innføring i heimen og slipper trekke ut på kurs.

    Så til spørsmålet, noen som kan anbefale en god espressomaskin?
    Den trenger ikke være enkel i bruk, jeg er tilhenger av rør og vinyl.
    Har sett på Rancilio Silva, Isomac Giada og Isomac Venus. Så trenger jeg vel en god kvern.
    Noen som har greie på den slags her?
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Fosse skrev:
    Jeg har mye hifi-besøk i heimen og kunne tenke meg å utvide serveringstilbudet med god kaffe. Kun malt og traktekaffe per idag.
    Vi skal heller ikke se bort ifra at det kan ligge en visse egeninteresse bak innkjøpsplanen.
    Husets førstefrøken skal kunne barristakunsten så kanskje jeg kan få innføring i heimen og slipper trekke ut på kurs.

    Så til spørsmålet, noen som kan anbefale en god espressomaskin?
    Den trenger ikke være enkel i bruk, jeg er tilhenger av rør og vinyl.
    Har sett på Rancilio Silva, Isomac Giada og Isomac Venus. Så trenger jeg vel en god kvern.
    Noen som har greie på den slags her?
    Kværnen til kitchen aid er veldig fin. http://www.kitchenaid.com/catalog/product.jsp?src=Coffee+Mills+&+Grinders&cat=227&prod=1838
    isomac og Rancilio maskinene er begge veldig fine hjemmemaskiner.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Både Isomac og Rancilio er veldig gode maskiner, men sørg for å sette Gaggias nydelige Classic på lista. Gaggiafolket oppfant espressomaskinen, og da jeg jaktet på maskin for noen år siden, fant jeg at den laget kaffe som passet i alle fall meg hakket bedre. Dessuten er det fantastisk oppfølging fra importør om noe skulle trenges derfra. På kvernsiden brukes også en Gaggia her i huset. Jeg har tiltro til å kjøpe den kværna maskinprodusenten anbefaler, rett og slett. Da blir det mindre eksperimentering med malingsgrad og sånt tjafs. Dere er hjertelig velkommen til en prøvesmaking, forresten! ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.729
    Antall liker
    21.588
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mal-apropos:
    Her i huset har vår Francis Francis X1 kjørt i grøfta/punktert/tatt kvelden, så vi er tilbake til basal hjemmekaffebrygging med åttekantet Bialetti på wokblusset. Gitt nivået på våre baristakunster og med referanse til gamle Snobbeskolen i Rogalands Avis er det sikkert like greit.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Hadde intensjoner om en manuell maskin.

    Lånte og prøvde. Ok når man er alene eller to. Fullstendig kaos og masse pes når man har gjester.

    Derfor gikk jeg til inngkjøp av en Gaggia Titanium pluss automatisk espressomaskin. Koster 12K, men imo en av de beste investeringer jeg har gjort.

    Lyst på en god espresso;

    Trykk på knappen - den maler - trykker -polerer og lager.

    15-20 sek etterpå står man med en nydelig kopp espresso med perfekt crema, i hånden.

    Null søl og null pes og mer tid til å spille plater ;)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Det finnes jo selvsagt en hel subkultur av espressoentusiaster på nettet, som jeg oppdaget for noen år siden, med diskusjonsfora tilsvarende dette. Mange drar det såpass langt at de brenner bønnene selv. Skulle tro koffeininntaket borger for mange høyspente diskusjoner nattestid. Den perfekte espressoen er like uoppnåelig som det perfekte stereoanlegget.
     

    oase

    Medlem
    Ble medlem
    31.10.2008
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Den trenger ikke være enkel i bruk
    Dersom det er et ønske å ha det litt trælsamt, som man sier på mine kanter, så kommer man ikke utenom Pavoni (eller en annen helmanuell maskin). Den er ekstremt kresen på malingsgrad/kaffemengde i bajonetten/komprimering, vannet blir egentlig for varmt, slik at man må trikse litt med på og av- knappen, og skal man lage flere kopper må man vente til rest-trykket er helt utlignet før man fjerner bajonett/filter fra maskina. Litt glemsomhet eller hastverk her belønnes med at de nærmeste kvadratmeterne (inkl. baristaen) dekkes med heit kaffegrut.

    Legger man til at hele vanntanken blir svært varm, og at maskina er en tanke ustø når hevarmen opereres, blir det klart at det er utstyr for spesielt interesserte. Men bevares, den kan lage god kaffe når alle parametre er i orden, og slike maskiner har sin tilhengerskare, det er massevis med info og diskusjoner på nettet.
    Men livet er utvilsomt enklere med en Rancilio Silvia.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.729
    Antall liker
    21.588
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det var som f at vi valgte vekk Nespressomaskin fra Miele da vi bygde kjøkken i fjor. Jeg synes Nespresso er fine greier, repeterbarheten er iallefall langt bedre enn undertegnedes.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Pris deg lykkelig for at dere valgte bort skrammelet, Val. Har du smakt nespresso? At noen kan tenke seg en repeat performance av sånt er mer enn jeg begriper. Men så er jeg vel en kresen faen, da....
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Like viktig som utstyret og kafferåvaren, er vel å lære seg å bruke det, og ikke tenke plug & play. Skal ikke se bort ifra at min kollega har et langt innlegg rett rundt hjørnet.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.729
    Antall liker
    21.588
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Bøtter Nespresso på jobben daglig jeg. Sier vel litt om hva jeg fikk til med vår X1...
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.815
    Antall liker
    5.462
    Sted
    Holmestrand
    oase skrev:
    Den trenger ikke være enkel i bruk
    Dersom det er et ønske å ha det litt trælsamt, som man sier på mine kanter, så kommer man ikke utenom Pavoni (eller en annen helmanuell maskin). Den er ekstremt kresen på malingsgrad/kaffemengde i bajonetten/komprimering, vannet blir egentlig for varmt, slik at man må trikse litt med på og av- knappen, og skal man lage flere kopper må man vente til rest-trykket er helt utlignet før man fjerner bajonett/filter fra maskina. Litt glemsomhet eller hastverk her belønnes med at de nærmeste kvadratmeterne (inkl. baristaen) dekkes med heit kaffegrut.

    Legger man til at hele vanntanken blir svært varm, og at maskina er en tanke ustø når hevarmen opereres, blir det klart at det er utstyr for spesielt interesserte. Men bevares, den kan lage god kaffe når alle parametre er i orden, og slike maskiner har sin tilhengerskare, det er massevis med info og diskusjoner på nettet.
    Men livet er utvilsomt enklere med en Rancilio Silvia.
    Er ikke dette en opplisting av argumenter for å komme utenom denne maskina?
    Bare muligheten for å få sprutet varm grut utover må da vel være totalt diskvalifiserende?
     

    Fonzie

    Medlem
    Ble medlem
    18.01.2008
    Innlegg
    24
    Antall liker
    1
    Som Bach_Man sier, espresso er en kultur for noen (ganske mange), mens andre drikker kaffegrut fra DeWalt'en på kontoret. Selv gikk jeg til innkjøp for flere år siden av en Moccamaster, og er strålende fornøyd med den - til kaffe. Men det manglet det lille ekstra. Med et heller dårlig utvalg av barristar i Tønsberg så jeg ingen utvei enn å investere litt på dette området.

    For å ta dette steget må man spørre seg selv noen spørsmål:
    Hvor mye arbeid ønsker du å legge ned i å lage en espresso m.m.?
    Hvor mye betyr en perfekt espresso for deg?
    Hvor mye plass har du på kjøkkenbenken?
    Budsjett?

    Jeg var inne på tanken om en helautomatisk maskin. Og da spesielt Saeco Touch Pluss. Ett tastetrykk og du fikk noe i nærheten av hva du ønsket. Jeg sier det fordi jeg var inne å testet resultatet, og det var heller skuffende. Det er mindre arbeid med denne. Eget renseprogram, kvern og separat melkebeholder, men dog ikke med kjøleenhet. Lager espresso, latte osv.. Lite søl. Til en prislapp på 14-15k syntes jeg ikke resultatet ikke innfridde forventningene (kaffe med melk..).

    Jeg testet ikke Gaggia's, eller andre helautomatiske. På dette tidspunktet var det få maskiner som hadde samme muligheter som Saeco'en - for hjemmemarkedet. Skulle gjerne hatt den på 7-11, men den er litt for stor og jeg antar den ligger i 100k sjiktet..

    Så, da gikk søken på god espresso over til det manuelle utvalget. Her spiller nok busjettet en god del inn. For min del tilsa dette maks 15k. Uten å referere til alle tester stod valget mellom Gaggia, Isomac og Rancilio. Resten i denne prisklassen scorer rett og slett dårlig på de fleste tester, på tross av godt design (?). Og av dette utvalget gikk Rancilio av med seieren. Hovedsaklig pga det gode resultatet du får ut av denne maskinen. Jeg gikk for en Silva og Rocky - med dosering (sist nevnte anbefales i etterkant uten doserenheten). Men, alle har sine positive og negative sider. Muligens litt liten "avfallsbeholder" på Silva'en, men du klarer fint å lage 4-5 stk før du må tømme den. Noe som sannsynligvis fører til oppgraderinger neste gang til en Classe 8 fra Rancilio - med tilkobling av vann og avløp.

    Erfaringen fra maskinen er stort sett bare positive opplevelser. Bortsett fra resultatet i seg selv, blir maskinen raskt varm, den lager fin crema, foamer fint og enkelt, den forvarmer espressokoppene og enkel i bruk.

    Når det gjelder maling av kaffebønnene er det minst like viktig som det å lage espressoen. Med en dårlig maler er det stor sjanse at resultatet er dårlig også. Rocky'en gjør en bra jobb her, men man må ikke tro at det er bare å male og vente et bra resultat. Jeg visste ikke dette, men forskjellige kaffebønner krever forskjellig malingsgrad! ;) Hvis du har en favoritt og holder deg til den er denne prosessen enkel, men ønsker du å variere litt (som jeg gjør), må du nok regne med at første koppen kan gå i vasken. Dette gjelder alle grindere.

    Nå er ikke dette verdens beste anmeldelse og vurdering av espressomaskiner, men jeg kan hvertfall anbefale Rancilio på det varmeste.

    Noen tips å ta med:
    - Kast tamperen som følger med, den er "crap".
    - Manuelle espressomaskiner medfører søl og arbeid. Skal man lage espresso til flere kan det være lurt å investere i en med flere grupper, slik at du kan lage flere samtidig.
    - Bønner bør kjøpes der det er litt omsetning. Bønner er en ferskvare. Stockfleths i Oslo er et godt alternativ.
    - Øving gjør mester. Ikke gi opp etter første forsøk!
    - Legger mange tips og triks på nett for bruk av Rancilio Silva. Det finnes egne samfunn kun for denne maskinen. Det ligger også mange videoer på youtube som illustrerer fremgangsmåter og resultater av denne maskinen.


    Lykke til Fosse! Personlig synes jeg det er gøy å lage espresso, og resultatet har blitt upåklagelig. Du har noe å se frem til!


    Mitt oppsett:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=19724.45
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Una pregunta:
    Får man bedre espresso i f.eks en Gaggia Classic enn en slik man setter på kokeplaten? Har tidligere brukt en slik presskanne som man setter på kokeplaten, men den måtte kaste inn håndkle nå. Men syntes ofte jeg fikk bedre espresso/latté med en slik framfor det som selges på en kaffebar.
     

    oase

    Medlem
    Ble medlem
    31.10.2008
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Er ikke dette en opplisting av argumenter for å komme utenom denne maskina?
    Bare muligheten for å få sprutet varm grut utover må da vel være totalt diskvalifiserende?
    Det finnes bevislig en mengde personer som synes at de helmanuelle maskinenes mulighet til å styre alle parametere i seg selv er en faktor som kompenserer for manglende brukervennlighet, og fortsetter trassig til de behersker teknikken. Og det er en egen følelse når man lykkes med å lage god espresso på Pavoni, selv om den må være selve innbegrepet på en maskin som ikke er enkel i bruk. Så kan det også legges til at ved siden av at Pavoni dermed appellerer til individualister og mennesker med en hang til masochisme, også betraktes som et design-ikon, og derfor pryder mange kjøkken uten å gjøre særlig hyppig tjeneste....

    Mht varm grut, har du gjort den bommerten en gang eller to, så sitter lærdommen. Trikset er å løfte hevarmen noen millimeter, samtidig som du løsner bajonetten langsomt. Da siver overtrykket ut uten problemer.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Takker for mange gode innspill folkens.
    Helautomatisk maskin er utelukket, jeg har lyst til å lage dette selv. Helmanuell virker kanskje være noe mer krevende enn jeg hadde forestilt meg, det får eventuelt bli på sikt. Silvia er en het kandidat, absolutt, jeg vet at det er en av de beste i klassen. Noen som kjenner til La Valentina Arte de Vittoria? Den så nemlig så forbannet lekker ut, og så har den litt stor koker, noe som vel også er en fordel.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Har også bare gode erfaringer med Silvia. Et eks har vært i familiens eie i mange år nå og har ikke hatt nevneverdige problemer tross flittig bruk.
     

    Fonzie

    Medlem
    Ble medlem
    18.01.2008
    Innlegg
    24
    Antall liker
    1
    ahe skrev:
    Jeg gikk for en Silva og Rocky - med dosering (sist nevnte anbefales i etterkant uten doserenheten).
    Er dette et Ok tilbud?
    http://www.espressocoffeeshop.com/store/rancilio_S_RND.html
    Hei! Alltid fristende priser i USA. Men så kommer vi oss ikke utenom toll og frakt. Jeg brukte nettbutikken Espressomania (link under). Disse sender til Strömstad postkontor, hvor du kan plukke det opp. Kanskje litt kjedelig å dra dit, men skal man ikke noe annet, så er det en grei og rimlig løsning. Fikk dessuten med 2-3 kg bønner + mugge til steaming til å øve seg på.

    http://www.espressomania.se/prod_show.php?art_no=50527
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Orso, det du får fra en åttekantet koker av den typen Valentino nå bruker, er ikke espresso, men mokka. Forskjellen er det lysebrune skummet du får i en perfekt espresso. Det er der mye av smaken sitter. Jeg kan bekrefte at en kopp espresso fra en Gaggia Classic er en helt annen historie.
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Nespresso lager meget god espresso med perfekt crema. Stort utvalg av kaffetyper. Koster kr 3.- per kopp. Raskt, lettvint og renslig!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Der er vi altså dypt uenige, BB. Men sånn er det jo bare. En manns tak er en annen manns gulv. En kopp Nespresso sammenlignet med en kopp laget på en anstendig maskin kan erett og slett ikke sammenlignes, IMHO.
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Dersom du vil ha espresso med de riktige kvaliteter så kommer du ikke unna en god manuell maskin, god kvern og kaffe av høy kvalitet. Nespresso utelukker seg selv på alle disse punkter. Med Rancillio Silvia/Rocky, Gaggia og de andre er det mulig å lage "decent" kaffe; noen ganger bedre enn det du får på mange kaffebarer. Men skal du ha virkelig topp espresso så må du se på Vibiemme, La Valentina, Mazzer og produkter i den klassen. Vi snakker rundt titusen ganger to for maskin og kvern. Deretter må du ha god kaffe. Skal du ha den beste så får du den fra Supreme Roastworks på Torshov http://www.supremeroastworks.no/

    Når du har prøvd dette så er det ingen vei tilbake.

    PS: Prøv Aeropress som Supreme selger. Fantastisk!

    (Sender deg også PM)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.729
    Antall liker
    21.588
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel forskjell på kvaliteten på Nespressomaskiner også? Nøyaktigheten på perforeringen av porsjonspakkene, temperatur og trykk kan jo være variabel. Kaffen kan også være variabel.
    Blir som å kjøpe ferdigoppsatt grammofon. Spooky!

    Ikke skjønner jeg hvorfor maskinen være (semi)manuell for et godt resultat, men pytt, jeg foretrekker stort sett digitalt lagret musikk foran vinyl også da...
     

    Fonzie

    Medlem
    Ble medlem
    18.01.2008
    Innlegg
    24
    Antall liker
    1
    impulse skrev:
    Der er vi altså dypt uenige, BB. Men sånn er det jo bare. En manns tak er en annen manns gulv. En kopp Nespresso sammenlignet med en kopp laget på en anstendig maskin kan erett og slett ikke sammenlignes, IMHO.
    Jeg må nok si meg enig her. Enkelt og praktisk, men kvaliteten blir deretter også, ref. Saeco'en jeg var innom med ferske bønner. Nespressoen har ikke ferske bønner, har ikke riktig trykk og cremaen sammenlignet med en manuell espressomaskin er stor.

    Smaksmessig, blir som Moccamasteren og "DeWalt'en". Det går ned, men nytelsen av ferskvare er fraværende...

    Ellers må jeg skyte inn her at Nespresso visstnok har upåklagelig bra kundeservice. En kjenning fikk problemer med hans maskin. Sendte den inn og fikk lånemaskin mens reparasjonen pågikk. Frakt ble betalt av Nespresso begge veier.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Sammenlignet med nykværnet, fersk espressokaffe er Nespresso enten kjip eller kjipere uansett, Valentino. Det blir som da jeg møtte en italiener på toget til Trondheim for noen år siden. I et forsøk på å stille sulten hadde mannen fra kokekunstens vugge forvillet seg inn i det NSB i sin visdom kalte "spisevognen", en liten krok med diverse automater. Han kom ut derfra med et stykke Grandiosa. Da jeg spurte ham hva han syntes, svarte han megetsigende "It´s okay, but why call it pizza?"
     

    juster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Innlegg
    500
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    1
    Kim skrev:
    Dersom du vil ha espresso med de riktige kvaliteter så kommer du ikke unna en god manuell maskin, god kvern og kaffe av høy kvalitet. Nespresso utelukker seg selv på alle disse punkter. Med Rancillio Silvia/Rocky, Gaggia og de andre er det mulig å lage "decent" kaffe; noen ganger bedre enn det du får på mange kaffebarer. Men skal du ha virkelig topp espresso så må du se på Vibiemme, La Valentina, Mazzer og produkter i den klassen. Vi snakker rundt titusen ganger to for maskin og kvern. Deretter må du ha god kaffe. Skal du ha den beste så får du den fra Supreme Roastworks på Torshov http://www.supremeroastworks.no/

    Når du har prøvd dette så er det ingen vei tilbake.

    PS: Prøv Aeropress som Supreme selger. Fantastisk!

    (Sender deg også PM)
    Sikkert gode bønner, men var de ikke lidt stift priset ? ca 80kr for 250g.

    Mvh Tom-Erik
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    [/quote]

    Sikkert gode bønner, men var de ikke lidt stift priset ? ca 80kr for 250g.

    Mvh Tom-Erik
    [/quote]

    Nei, det er ikke stivt priset for den kvaliteten. Dette er håndverk fra plukking til brenning. Når du cupper de sammen med andre norskbrendte espressoer og bokser fra supermarkedet så skjønner du :)
     

    mixture

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2008
    Innlegg
    199
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    1
    Godt å høre at fler synes god kaffe og HIFI hører sammen.
    Jeg gikk for innkjøp av følgende:

    Krups Espresseria Combi XP2000
    og
    Krups Grind Expert GVX2

    Info:
    http://www.krups.no

    Kan ikke si noe annet enn at jeg er veldig godt fornøyd.
    Og med Espresseria Combi XP2000 får du både kaffe trakter
    og manuall Espresso maskin i ett.
    Dette er sikkert ikke Hig End, men da står det i stil med anlegget.....
     

    juster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Innlegg
    500
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    1
    Får vel prøve en pose med bønner fra supreme. Har også god erfarring med bønner fra Zoega's, spesielt "Espresso della casa", koster i sverige ca 60 skr. og her i Norge ca 150nkr :mad:, Zoega sender ikke til Norge, hvorfor i h....
    gjør de ikke det ?

    Tom-Erik
     

    juster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Innlegg
    500
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte en pose Tim Wendelboe espresso "hele bønner" idag, god fylde god crema og en del syrlighet, lidt kort i ettersmaken
    men en god kvels kaffe, anbefalt.
    http://www.timwendelboe.no/index.htm

    Mvh. Tom-Erik
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    impulse skrev:
    Dere er hjertelig velkommen til en prøvesmaking, forresten! ;)
    Dette tilbudet har jeg oversett. Når kan vi få ordnet det Impulse?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det kan ordnes til uka, Fosse. Ring eller send PM, så skal du se vi får det til fort! ;)
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    SOEDAL skrev:
    Jeg bruker en slik og er relativt fornøyd. Litt problemer med å få skikkelig skum/krem. Maskinen er også avhengig av forholdsvis lang oppvarmingstid.
    Ser ut som du sliter. Nespresso kan sammenliknes med Apple Macintosh, strømlinjet, enkelt og delikat. Dette andre dere bruker er vel mer en form for pubertalt nerde-leketøy.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    BBking skrev:
    SOEDAL skrev:
    Jeg bruker en slik og er relativt fornøyd. Litt problemer med å få skikkelig skum/krem. Maskinen er også avhengig av forholdsvis lang oppvarmingstid.
    Ser ut som du sliter. Nespresso kan sammenliknes med Apple Macintosh, strømlinjet, enkelt og delikat. Dette andre dere bruker er vel mer en form for pubertalt nerde-leketøy.
    Maskinen er fremdeles ganske ny. Må nok eksperimentere mer med stappetrykk og kaffetyper. Er sikker på at det blir bra til slutt.

    Jeg har mer tro på dette enn espressomaskinene du beskriver. Noen velger grandiosa fra frysedisken, femminuttersris, og saus på tube. Andre er villige til å bruke litt mere tid for å oppnå et bedre resultat.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Du kan umulig ha smakt skikkelig espresso, BB. Å sammenligne Nespresso med en Mac er så langt ute av vater som tenkes kan. Men kanskje du bare liker det overprisede skipet. Deg om det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn