Espen L sitt system.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Da er det snekkere i gang med stuen!
    Er en del støy fra vei så nå blir det ut med de gamle store vinduene og inn med et nytt "lydtett" vindu som kun er 25 cm høyt og 2,5 meter bredt.
    Dette gjør til at jeg da kan flytte TV fra og stå nesten midt mellom på "linje" med høyttalerene til og få TV opp på vegg litt lenger bak.
    Alt av lufte luker blir byttet ut med nye "lydtette" luker.
    Veggene blir foret ut med 5 cm Rockwool + flere lag med gips utenpå.
    Nytt rack er ankommet som er 1,50 meter bredt som gjør til at jeg for alle komponentene plassert ved siden av hverandre på toppen av racket (Spectral)
    Nytt LG TV på 65" ble kjøpt inn på Black Friday.
    Håper alt av vegg og vindu blir klart senest i løpet av fredagen så jeg kan bruke helgen på og justere inn systemet.
    Spennende og høre hva som også skjer lydmessig! noen forandringer nedover forventer jeg blir litt annerledes.
    Gleder meg også til og få komponentene mer synlig når de nå kommer på toppen av racket.

    Vis vedlegget 562209




    Mvh: Espen L
    Det der blir jævlig bra! :)

    Regner med at du fortsatt skal lytte på tvers av rommet?

    mvh

    PS: Syntes at du bodde bra, jeg.
    Tusen takk tkr :)
    Blir sittende på samme plass som når du var her.
    En annen ting jeg også kommer til og gjøre er å fjerne de store glass dørene (vet ikke om du husker jeg hadde det tkr ) som var bak sofaen.
    Mye en gjør for lyden, jaggu godt jeg har en samboer som er over snittet hensynsfull mot meg og min hobby!
    Når du er på dise kanter igjen tkr så ikke nøl med og ringe meg vis det passer, blir også mye hjemme i Julen/Romjulen du er hjertelig velkommen :)



    Mvh: Espen L
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Moro å følge dette prosjektet, Espen!

    Jeg tror dette vil kunne bedre brukervennligheten, lyden og den estetiske/ visuelle opplevelsen. Til glede for alle i heimen. Ja, du er heldig som har en forståelsesfull samboer. :)
     
    Sist redigert:

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Moro å følge dette prosjektet, Espen!

    Jeg tror dette vil kunne bedre brukervennligheten, lyden og den estetiske/ visuelle opplevelsen. Til glede for alle i heimen. Ja, du er heldig som har en forståelsesfull samboer. :)
    Takk takk Vidar :)





    Mvh: Espen L
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Da blir veggen ferdig i dag!
    Kun listing og litt elektrisk igjen så er det klart om noen timer :)
    Gleder meg som en unge og sette dette på plass i kveld.
    Støy fra vei er så og si borte vekk etter tiltakene!

    IMG_5481.jpg


    Er spent på det estetiske og lydmessige med gleder meg litt til TV er på plass også, har aldri brukt så mye penger på TV før.


    IMG_5482.jpg




    Mvh: Espen L
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.661
    Antall liker
    58.506
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det var radikalt! Gratulerer litt på forskudd!
    Tror helt sikkert at det er mye å hente lydmessig på det som nå skjer med rommet.
    Imidlertid kan det bli litt uvant, så det kan hende du må "spille inn" deg sjøl en stund etter tiltaket er ferdig.
    Spennende idè om platespiller i anlegget.
    Har skjønt at du er nysgjerrig på dette. I tilfelle blir det vel også her høy kvalitet tipper jeg.
    Du vet at det koster en del før det blir bedre enn digitalriggen din.:)
     

    Arnt M

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    85
    Antall liker
    40
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    10
    Hei hei Espen,

    Blir bare lekkert med ny stereobenk/Tv sammen med resten av det flotte anlegget ditt !
    Gleder meg til bilder :)

    Arnt Åge
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.357
    Antall liker
    63.264
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skjønner godt at du gleder deg :) Jeg synes viktigheten av lavt støygulv poengteres for sjeldent på HFS. Selv har jeg trafikkstøy utenfor stuen. Jeg legger ikke særlig merke til det på dagtid, men når bilstøyen forsvinner på kvelden/natten blir det tydelig. En helt annen ro i lydbildet og detaljer trer bedre frem. Mange opplever vel det samme, og skylder på et mer stabilt strømnett på nattestid. Selv tror jeg dette som oftest handler mer om lavere støygulv. Kos deg med lavere støygulv :) Gleder meg til å se hvordan stuen din ser ut i kveld :)
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Bra valg av TV, Espen! Jeg og Tim kjøpte C9 som er samme TV som E9. Bare litt annet design, du er jålete!

    BF tilbud fra 35k til 15,9k. Ett kupp altså. :)
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.869
    Antall liker
    17.453
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Spennende prosjekt! Dette tyder bra :) Ser frem til ferdig resultat og fremtidig platespillerdiskusjon :) Lykke til :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.357
    Antall liker
    63.264
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Spennende prosjekt! Dette tyder bra :) Ser frem til ferdig resultat og fremtidig platespillerdiskusjon :) Lykke til :)
    Tror ikke du skal forvente for mye av en fremtidig platespiller i Skjeen. Hvis Espen kjøper platespiller blir det sikkert et tilbud på en Rega P1 eller noe annet i samme prisklasse ;)
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    999
    Antall liker
    1.041
    Sted
    Porsgrunn
    Endelig er snekkerne ferdige ser jeg og anlegget kan igjen finne sin rettmessige plass i stua, gratulerer Espen. Bare det at støyen fra den ene hovedfartsåren inn til Skien som går rett forbi huset ditt er dempet må være deilig å oppleve. Selv jeg som bor langt unna veien på Vallermyrene hører suset fra trafikken.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Hei hei Espen,

    Blir bare lekkert med ny stereobenk/Tv sammen med resten av det flotte anlegget ditt !
    Gleder meg til bilder :)

    Arnt Åge
    Takker Arnt Åge :)
    Bilder kommer i løpet av lørdagen :)
    Sitter og koser meg nå med litt god Cognac og flott musikk :)



    Mvh: Espen L
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Skjønner godt at du gleder deg :) Jeg synes viktigheten av lavt støygulv poengteres for sjeldent på HFS. Selv har jeg trafikkstøy utenfor stuen. Jeg legger ikke særlig merke til det på dagtid, men når bilstøyen forsvinner på kvelden/natten blir det tydelig. En helt annen ro i lydbildet og detaljer trer bedre frem. Mange opplever vel det samme, og skylder på et mer stabilt strømnett på nattestid. Selv tror jeg dette som oftest handler mer om lavere støygulv. Kos deg med lavere støygulv :) Gleder meg til å se hvordan stuen din ser ut i kveld :)
    Her har du som vanlig et godt poeng karmana!
    Lavt støygulv er viktig og har irritert meg i lengre tid problemene jeg har hatt med dette!
    Det lille jeg har fått lyttet merker jeg alt nå at jeg for mer "ro" over musikken når jeg lytter (litt som jeg lytter midt på natten)
    Men litt uvant dette fra og høre hver eneste bil til ikke og høre en jæv... bil!
    5 Cm Rocwool + 2 lag med gips + 1 lag med sponplate + bytting til mindre (lydtett)vindu + byttet lufte luker til "støyfritt luker" gjorde jaggu susen!!
    Må si jeg er ganske sjokkert over hvor mye dette gjorde :)

    Samme øvelse med vegger blir nå gjort på soverommet + "lydtett" vindu og lufte luke er i bestilling til kjøkkenet.


    Mvh: Espen L
     
    Sist redigert:

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Bra valg av TV, Espen! Jeg og Tim kjøpte C9 som er samme TV som E9. Bare litt annet design, du er jålete!

    BF tilbud fra 35k til 15,9k. Ett kupp altså. :)
    Så dere gikk på BF "kupp" dere også :)
    Jeg ga 25 000 for mitt, satt ned fra 38 000!
    Måtte sjekke på Elkjøp for å se om det var satt opp igjen i dag :) Og det var det gjort så da har jeg følelsen av at jeg gjorde et ok kjøp frem noen måneder til det kommer nye modeller og prisen på min blir dumpet :)

    Kos deg med nytt flott TV Kenol :)



    Mvh: Espen L
     
    Sist redigert:

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Endelig er snekkerne ferdige ser jeg og anlegget kan igjen finne sin rettmessige plass i stua, gratulerer Espen. Bare det at støyen fra den ene hovedfartsåren inn til Skien som går rett forbi huset ditt er dempet må være deilig å oppleve. Selv jeg som bor langt unna veien på Vallermyrene hører suset fra trafikken.
    Takk Jabba_Jabba :)
    kos deg på event hos Acoustic Tuning i dag :)
    Blir spennende og høre om dine inntrykk av seansen.


    Mvh: Espen L
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Spennende prosjekt! Dette tyder bra :) Ser frem til ferdig resultat og fremtidig platespillerdiskusjon :) Lykke til :)
    Takker jorwed :)
    Spilte en del i natt men finjustering av høyttalere starter i dag!
    Lett hørbart at det har forandret seg noe nedover i frekvens :)
    Har nå gjort tiltak både med etterklangstiden + nå frontveggen i stuen.
    Vil jo aldri bli som et dedikert lytte rom dette men hjelper godt på det jeg nå har gjort.


    Mvh: Espen L
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer med nytt rom Espen. Gleder meg at det står til forventningene.

    Selv har jeg en mekanisk avtrekksvifte stående på loftet som nok trenger nye lager (ellerbare må byttes). Men så jeg jeg kjørt med naturlig ventilasjon en stund (trekker helt fint uten mekanisk hjelp) og det å fjerne støy hjelper. Det beste er kanskje det at man kan skru ned volumet uten at lyden drukner i bakgrunnsstøy.

    Igjen, gratulerer!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.357
    Antall liker
    63.264
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skjønner godt at du gleder deg :) Jeg synes viktigheten av lavt støygulv poengteres for sjeldent på HFS. Selv har jeg trafikkstøy utenfor stuen. Jeg legger ikke særlig merke til det på dagtid, men når bilstøyen forsvinner på kvelden/natten blir det tydelig. En helt annen ro i lydbildet og detaljer trer bedre frem. Mange opplever vel det samme, og skylder på et mer stabilt strømnett på nattestid. Selv tror jeg dette som oftest handler mer om lavere støygulv. Kos deg med lavere støygulv :) Gleder meg til å se hvordan stuen din ser ut i kveld :)
    Her har du som vanlig et godt poeng karmana!
    Lavt støygulv er viktig og har irritert meg i lengre tid problemene jeg har hatt med dette!
    Det lille jeg har fått lyttet merker jeg alt nå at jeg for mer "ro" over musikken når jeg lytter (litt som jeg lytter midt på natten)
    Men litt uvant dette fra og høre hver eneste bil til ikke og høre en jæv... bil!
    5 Cm Rocwool + 2 lag med gips + 1 lag med sponplate + bytting til mindre (lydtett)vindu + byttet lufte luker til "støyfritt luker" gjorde jaggu susen!!
    Må si jeg er ganske sjokkert over hvor mye dette gjorde :)

    Samme øvelse med vegger blir nå gjort på soverommet + "lydtett" vindu og lufte luke er i bestilling til kjøkkenet.


    Mvh: Espen L
    Så bra at det svarte til forventningene!:)

    Vi vurderer også å lydisolere soverommet. Vi har ingen plagsom støy fra biltrafikk på soverommet, men vi må etter hvert ta naboenes klager på alvor :cool:;)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.997
    Det var gutten sin som tok tak i problemet ved roten.
    Håper det gir klare forbedringer og bringer masse fornyet glede hva gjengivelse av favoritt salmene angår :cool:
    Du som er over gjennomsnittet glad i Pink Floyd burde sjekke ut bandet Freedom to Glide.
    Lykke til med finjusteringene av rom, utstyr og ører :D
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Skjønner godt at du gleder deg :) Jeg synes viktigheten av lavt støygulv poengteres for sjeldent på HFS. Selv har jeg trafikkstøy utenfor stuen. Jeg legger ikke særlig merke til det på dagtid, men når bilstøyen forsvinner på kvelden/natten blir det tydelig. En helt annen ro i lydbildet og detaljer trer bedre frem. Mange opplever vel det samme, og skylder på et mer stabilt strømnett på nattestid. Selv tror jeg dette som oftest handler mer om lavere støygulv. Kos deg med lavere støygulv :) Gleder meg til å se hvordan stuen din ser ut i kveld :)
    Her har du som vanlig et godt poeng karmana!
    Lavt støygulv er viktig og har irritert meg i lengre tid problemene jeg har hatt med dette!
    Det lille jeg har fått lyttet merker jeg alt nå at jeg for mer "ro" over musikken når jeg lytter (litt som jeg lytter midt på natten)
    Men litt uvant dette fra og høre hver eneste bil til ikke og høre en jæv... bil!
    5 Cm Rocwool + 2 lag med gips + 1 lag med sponplate + bytting til mindre (lydtett)vindu + byttet lufte luker til "støyfritt luker" gjorde jaggu susen!!
    Må si jeg er ganske sjokkert over hvor mye dette gjorde :)

    Samme øvelse med vegger blir nå gjort på soverommet + "lydtett" vindu og lufte luke er i bestilling til kjøkkenet.


    Mvh: Espen L
    Så bra at det svarte til forventningene!:)

    Vi vurderer også å lydisolere soverommet. Vi har ingen plagsom støy fra biltrafikk på soverommet, men vi må etter hvert ta naboenes klager på alvor :cool:;)
    Slapp av.. Naboen overlever de 2-3 minuttene et par ganger i året... :)
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Gratulerer med nytt rom Espen. Gleder meg at det står til forventningene.

    Selv har jeg en mekanisk avtrekksvifte stående på loftet som nok trenger nye lager (ellerbare må byttes). Men så jeg jeg kjørt med naturlig ventilasjon en stund (trekker helt fint uten mekanisk hjelp) og det å fjerne støy hjelper. Det beste er kanskje det at man kan skru ned volumet uten at lyden drukner i bakgrunnsstøy.

    Igjen, gratulerer!
    Takker Fosse :)
    Bakgrunnsstøy og høy etterklangstid i et rom er virkelig slitsomt over tid!
    Føler jeg har fått ny stue med tiltakene som her har blitt gjort.


    Mvh:Espen L
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Det var gutten sin som tok tak i problemet ved roten.
    Håper det gir klare forbedringer og bringer masse fornyet glede hva gjengivelse av favoritt salmene angår :cool:
    Du som er over gjennomsnittet glad i Pink Floyd burde sjekke ut bandet Freedom to Glide.
    Lykke til med finjusteringene av rom, utstyr og ører :D
    Takk takk Mr Power :)
    Freedom to Glide skal sjekkes ut :)


    Mvh: Espen L
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Ser spennende ut dette:) Lurer litt på hvordan du vil takle det elektriske opplegget. Har vært elektromontør i mange år. Alt kommer vel an på interiørarkitekten:rolleyes:
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.532
    Antall liker
    6.727
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Det ser helt strøkent ut. Gratulerer med nytt rom.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn