Erstatte VdH DDT II på lavere budsjett

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg solgte min VdH DDT II videre etter en del års tro tjeneste, da den trengte retipping.
Nå står jeg da uten pickup i platespilleren - åpenbart en uholdbar situasjon.

Først, jeg har da en Luxman PD-300 med en SME 3009 S2 Improved (den med løst headshell).
RIAA-trinnet er en jordnær Pro-Ject Phono Box S som jeg har vært svært fornøyd med (spesielt prisen tatt i betraktning).

Jeg har ikke lyst til å prioritere altfor mye penger til pickup for tiden, så jeg kunne egentlig tenkt meg å holde meg på 3-5000 kroner for ny pickup.

Problemet er at jeg ikke aner hvilke nålevende pickuper jeg kan få kjøpt til den prisen med en tilsvarende lydkarakter/stil som min trofaste nederlender. 🤔
Kanskje jeg til og med skulle prøvd noe helt annet, men jeg sitter da også med samme problem. Hvilken forskjell ender jeg egentlig opp med..

Er det noen av dere som har sammenlignet?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Pengvim: Hvorfor i allverden solgte du?? Retipping koster da ikke mer enn øvre enden av det budsjettet, vel? Med den armen kan du vel tenke litt som på en klassisk Oracle Paris. Og det betyr da en Audio Technica AT-OC9 i valgfri versjon...Svært god. Og det er en grunn til at den fortsatt lever. Veldig musikalsk også..
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg har en Colibri XGP og synes den låter ganske likt Audio-Technica ART9, som igjen låter likt AT33 serien. I alle fall hos meg. Du får imidlertid ikke en pickup mer en mer avansert nåleslipning enn elliptisk innen det oppgitte budsjettet, så til prisen du oppgir ville jeg valgt en MM og da enten en Audio-Technica VM750SH, VM740ML eller VM540ML.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Det kan selvfølgelig ha vært en tabbe, Auditor. På den annen side må man jo på et tidspunkt prøve noe nytt? Hva om jeg liker det enda bedre...
Det skal dog sies at dette blir en del rimeligere kombinert med pengene jeg fikk for den.

Jeg skulle ønsket meg en oversikt over lydstil fra forskjellige merker (hvordan låter Ortofon i forhold til VdH, i forhold til Grado, Soundsmith, AT, Benz osv).
Kjenner dere til noe slikt? :)

Edit:
Koster ikke AT-OC9 rundt 10k?
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Pengvim: Tabbe er å si det mildt. ;) Og det å vite hvilke merker som gjør hva er en nøkkel i det vi holder på med. Bygg opp en mental database tidlig, så blir det MYE lettere over tid. OC9 kan du fint finne ny til ca 6K, så søk opp en fra Platekompaniet, du..
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
@Pengvim
Du har et "lille" problem :)
Din DDT II havde en udgangsspænding på 0.6uV, hvilket nok var en af årsagerne til at du var tilfreds med kombinationen VdH/Tube Box S.
De fleste MC´s i dag har det halve i udgangsspænding, så du vil føle, at der er væsentligt lavere gain.
Hvis du ikke mener, du har råd til en "ordentlig" MC, ville jeg gå for JMM´s råd: Køb en Audio Technica MM med enten Shibata elle Microline nål i det prisleje,
du nu synes, du har råd til :)
Hold dig langt væk fra Ortofon i det prisleje, du beskriver. I forhold til VdH er de direkte umusikalske.... og jo, jeg har prøvet, Rohmann, Kontrapunkt A og H, Jubilee, Cadenza Bronze og Black bare for at nævne nogle.
Kan du finde en AT PTG/II til en rimelig pris, så gå for den. Den er langt fra så dynamisk som din VdH, men korrekt opsat kvitterer den med en veldig musikalsk og homogen lyd samt et kæmpeperspektiv i både bredde og dybde :)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
15% på Audio Technica pickuper hos Platekompaniet i dag. Bare nevner det ;)

Så ikke noe tilbud når jeg kikket nå, men med 15% rabatt er Audio-Technica AT33PTG/II veldig nær budsjettgrensen.....

Jeg skulle ønsket meg en oversikt over lydstil fra forskjellige merker (hvordan låter Ortofon i forhold til VdH, i forhold til Grado, Soundsmith, AT, Benz osv).
Kjenner dere til noe slikt? :)

All den tid det ikke finnes noen som helst enighet i HiFi-verdenen om hvordan noe som helst låter tror jeg dette er å be om alt for mye.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Slår et slag for en sjelden anbefalt produsent med en sjeldent god pu: Goldring G1042.
Ikke spesielt følsom for litt barskt behandlet vinyl.
Låter veldig detaljert, får med seg de fineste nyanser og detaljer i lydbildet.
Bra trøkk i bassen uten å flyte ut.
Lett å sette opp.
Bakdeler: Vel - når noen sier at det låter 'sterilt' eller 'digitalt' så skjønner jeg ha de mener - her er ikke mye rødvin og ullvotter,
men jeg er ikke enig i at det nødvendigvis betyr 'kaldt' og 'ikke engasjerende'.
Synes at graden av detaljer i gjengivelsen gir varme og ikke minst nærhet til opptaket som er medrivende.
Anbefales.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ah. My bad, jeg tok bare en kjapp kikk.

Slår et slag for en sjelden anbefalt produsent med en sjeldent god pu: Goldring G1042.

Helt enig, super pickup på alle måter. Den bør imidlertid kanskje ha en tyngre arm enn SME 3009 S2 Improved for optimal match. Kanskje.

Uansett bør den kjøpes fra Juno Records i London som er markant billigere enn alle andre steder. Litt dyrere nå enn da jeg kjøpte min (til under 200 pund), men fremdeles en helt ufattelig god deal.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
All den tid det ikke finnes noen som helst enighet i HiFi-verdenen om hvordan noe som helst låter tror jeg dette er å be om alt for mye.
Kan ikke si noe om hvordan G-1042 låter i forhold til andre, men jeg har merket meg at Audio Note sine pu'er er lett ombygde Goldring pu'er.
Mener at det i hvert fall gjelder AN-1, men husker ikke i farta hvilken Goldring det er snakk om. (Tror ikke det er 1042.)
Uansett - det er ikke noe bakgårdsfirma.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Goldring er et mer enn 100 år gammelt firma og lager/har laget pickuper for en rekke velkjente merker, inkludert Audio Note. Så ja, bakgårdsfirma passer veldig dårlig på dem.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
JMM: Du husker hvem som har laga slipen på Goldring Elite, vel?? Som forøvrig er en LANGT bedre PU enn f.eks 1042...imo...
 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Kan ikke si noe om hvordan G-1042 låter i forhold til andre

Jeg har og har hatt en rekke veldig gode MM pickuper og vil si at Goldring 1042 er helt på høyden med de aller beste så lenge armen er en god match (middels til tung masse) og man er nøye med justeringene.

Jeg har sett en del skrive at den er for lys/kald/skarp, men slik har den aldri fortonet seg her. Forbilledlig nøytral og oppløst er det jeg vil kalle den, og jeg er ganske så var på en "kald" frekvensrespons og skarphet i toppen. Dermed antar jeg at dette må dreie seg om mangelfull justering. Gyger S er en avansert profil som krever at man er ganske nøyaktig med justeringene for å låte best mulig, men de ekstra minuttene det tar er det vel verdt.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Helt enig med JMM.
Bortstett fra at jeg ikke opplever at den er vanskelig å justere.
(Hører såvidt forskjell når jeg justerer VTA)
Ikke kald, skarp eller lys, bare veldig nøyaktig og presis.
Av og til har jeg veldig lyst på ny pick-up, andre ganger lurer jeg på hvorfor det? ;)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg synes heller ikke at den er spesielt problematisk å justere, det er bare den eneste forklaringen jeg kan se på hvorfor den skulle låte "kaldt" eller "skarpt". Annet enn at man har ører som er spesielt følsomme for gitte frekvenser kanskje.
 
Topp Bunn