Erstatte Grado PU 🙄

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ovitzi: Og hvorfor skulle det være et hinder for at de gjør magiske ting i anlegget ditt? Største feilen er vel at for eksempel Special ikke har det minste nålebeskyttelse..Selvfølgelig må Grado testes der. Da vet du etterhvert mer om hvilken retning du skal ta totalen i. Det fant jeg ut her allerede i 2004, og det er grunnen til at jeg heller ikke ivrer etter signaturbytte, men heller ser oppgradering av Ortofonen for en bedre Ortofon som neste trekk.. Bare jeg visste mer om hvor lang tid jeg har igjen…😊
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.028
Antall liker
20.205
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Sumiko har low output-mc´er helt opp i referenceklasse.
Starling, Pearwood Celebration II og Palo Santos Presentation.
Glem alt om dem..... de bli´r langt over dit budget :)
Med den armen, gå for en pickup, hvor fabrikks gitt anbefalt nåletrykk er 1,4 - 1,8 gram. (når du skal ha´ ny vel å merke)
Og tillykke med, at du er blevet fri for billig laminatplate-brum/motorstøy 😁

PS.... og bare ignorer tulleinnleggene over.
 

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
872
Antall liker
875
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Med den armen, gå for en pickup, hvor fabrikks gitt anbefalt nåletrykk er 1,4 - 1,8 gram. (når du skal ha´ ny vel å merke)
Så da må jeg koste på meg en VdH DDT2? 😉 (tracking force 13.5 - 15.0 mN)

Fra manualen:
CARTRIDGE RANGE 5g - 16g (assuming a max required tracking force of 2g)

Hvis jeg forstår det riktig så anbefales det max 2g stifttrykk på denne? Hva er grunnen til det?
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
637
Antall liker
1.948
Torget vurderinger
1
Hei. Bare en kommentar inn fra sidelinjen. Sumiko bluepoint spesial finnes i low (0,5mv) på ebay. Utgående modell ny i boks til fin pris. Blackbird finnes også i low (0.7mv). Disse utgavene er ikke tatt inn av norsk importør og forsvinner nok siden det er en utgått modell men det er en å mulighet for et godt kjøp. Er litt fan av sumiko.

Mvh Atle
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ovitzi: Grunnen til det er konstruksjonen. Nålefane, compliance, oppheng og materialer. Kombinasjonen er såpass føyelig ift for eksempel Ortofon og Denon at det må være sånn for at det skal bli etter forskrift. Fordelen er at armen ikke trenger å være så tung. Men stivheten i armen hjelper på. Som i en karbonarm.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ovitzi: Gratulerer! Bare å hente den kommende jubileumspakka til Mark Knopfler da😎 Sjeldent man ser så gjennomført arbeid over så lang tid. Mastret av Miles Showell på Abbey Road..og katalogen derfra sier ett og annet om det kvalitative i musikk..Selv henter jeg den på CD imorra ettermiddag.
 
Sist redigert:

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
872
Antall liker
875
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Faller den i smak?

-BB-
JA😀 Skikkelig deilig med en støyfri PU. Ikke masse sus og brum som med Gradoen.

Den er bare stilt 15-20 timer men jeg synes den låter supert. Skulle bare hatt bedre utstyr til å justere den med, har bare billig eBay protractor. S
 

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
872
Antall liker
875
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Ovitzi: Gratulerer! Bare å hente den kommende jubileumspakka til Mark Knopfler da😎 Sjeldent man ser så gjennomført arbeid over så lang tid. Mastret av Miles Showell på Abbey Road..og katalogen derfra sier ett og annet om det kvalitative i musikk..Selv henter jeg den på CD imorra ettermiddag.
Takk. Blir ikke noe jubileumspakke på meg, Knopfler er ikke største favoritt.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.507
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
JA😀 Skikkelig deilig med en støyfri PU. Ikke masse sus og brum som med Gradoen.

Den er bare stilt 15-20 timer men jeg synes den låter supert. Skulle bare hatt bedre utstyr til å justere den med, har bare billig eBay protractor. S
Banning i kjerka og sånn, men likevel: jeg brukte i mange år en MoFi GeoDisc til å justere inn pickupene mine. Super-hendig, men heller grovkornet.

Så gikk jeg over til Mint LP protractor for en god del år siden, som er uhyre nøyaktig, lages spesielt for din spiller/arm/pickup combo og kan fåes i den geometrien du ønsker (Baerwaldt er standard hvis man ikke ber om noen annet). Da jeg sjekket alle pickupene jeg hadde satt opp med GeoDisc fant jeg at de alle hadde avvik i lengderetning på 1-2mm. Justerte en etter en på nytt - og hørte ingen forskjell.

Ut fra det og en del mer eksperimentering trakk jeg som slutning at små lengdeavvik (overhang) i forhold til protractorkurven er lydmessig uvesentlig så lenge avviket er konsistent langs kurven, mens det som faktisk betyr noe for lyden først og fremst er at nålen ikke har avvik i VTA/SRA eller azimuth og deretter zenith.

Et par lesebriller i +3-4 styrke er et ypperlig hjelpemiddel når du jobber med disse sakene, men så lenge protractoren du har faktisk er nøyaktig trenger du ikke noe mer for å få et optimalt resultat.
 

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
872
Antall liker
875
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Banning i kjerka og sånn, men likevel: jeg brukte i mange år en MoFi GeoDisc til å justere inn pickupene mine. Super-hendig, men heller grovkornet.

Så gikk jeg over til Mint LP protractor for en god del år siden, som er uhyre nøyaktig, lages spesielt for din spiller/arm/pickup combo og kan fåes i den geometrien du ønsker (Baerwaldt er standard hvis man ikke ber om noen annet). Da jeg sjekket alle pickupene jeg hadde satt opp med GeoDisc fant jeg at de alle hadde avvik i lengderetning på 1-2mm. Justerte en etter en på nytt - og hørte ingen forskjell.

Ut fra det og en del mer eksperimentering trakk jeg som slutning at små lengdeavvik (overhang) i forhold til protractorkurven er lydmessig uvesentlig så lenge avviket er konsistent langs kurven, mens det som faktisk betyr noe for lyden først og fremst er at nålen ikke har avvik i VTA/SRA eller azimuth og deretter zenith.

Et par lesebriller i +3-4 styrke er et ypperlig hjelpemiddel når du jobber med disse sakene, men så lenge protractoren du har faktisk er nøyaktig trenger du ikke noe mer for å få et optimalt resultat.
Jo sikkert litt nevroser, men kan nok bli mer nøyaktig enn den til 50 kr på ebay. Trenger jo ikke å ta den helt ut å gå for DENNE 😱
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
895
Antall liker
579
JA😀 Skikkelig deilig med en støyfri PU. Ikke masse sus og brum som med Gradoen.

Den er bare stilt 15-20 timer men jeg synes den låter supert. Skulle bare hatt bedre utstyr til å justere den med, har bare billig eBay protractor. S
Søg efter Conrads protractor. Det findes ikke bedre, og så er den gratis!
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.507
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jo sikkert litt nevroser, men kan nok bli mer nøyaktig enn den til 50 kr på ebay.

Det kan nok absolutt hende.

Trenger jo ikke å ta den helt ut å gå for DENNE 😱

Jeg vurderte den og Feickert når jeg oppgraderte fra GeoDisc, men så helt enkelt ikke poenget og ville uansett ha noe som ikke tok opp så mye plass. Ellers tviler jeg på om det kan gjøres mer nøyaktig enn med en Mint LP, et målebånd (for armens avstand til spindel) og et par sterke lesebriller. Jeg ser i alle fall ikke noe forbedringspotensiale utover å gjøre det slik jeg gjør det per nå. Ikke tar det mer enn fem minutter heller, men det har nok litt med øvelse å gjøre.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Har nå montert Grado PUen på WB og det ser ut til at jeg kan ha kjøpt meg litt tid👍
Ingen antydning til motorstøy, som Grado plukket opp plenty av på Rega. En annen ting er mer trøkk i bånn. Tror impulskjøpet mitt har ført meg noen steg opp ja😍
Får nyte litt nå, men PU oppgradering er vel et "must" etterhvert(sjekker sparekonto😂) Her "må"det inn en dynamikkbombe av en PU🤘🎸🥁




Sumiko har vel bare high output MC? Blackbird blir uansett altfor dyr.
Støyen forteller mer om Reva, mener Rega enn om Grado :)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.507
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det forteller vel litt om begge deler tror jeg. Har også hørt "the Grado hum" (det blir gjerne ikke et eget begrep sånn helt uten videre...) på f.eks Pro-Ject og Strathclyde Transcriptor back in the day. Prøvde lenge og hardt å få til en Grado Sonata på en Pro-Ject 6.1, men måtte bare gi opp og kvitte meg med den. Det var så mye og høy brum at det var umulig å evaluere lyden av pickupen ordentlig. I dag hadde det kanskje ikke vært et problem, men jeg ser ingen grunn til å prøve igjen.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ovitzi: Regaen din er fin, den. Og Grado har litt summing, det vet vi alle. Hvilken protractor du skal ha avhenger av preferanser. Stiftvekter blir derimot sjelden mer nøyaktige enn Atlas…Regas bud på dem😎
 

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
872
Antall liker
875
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Ovitzi: Regaen din er fin, den. Og Grado har litt summing, det vet vi alle. Hvilken protractor du skal ha avhenger av preferanser. Stiftvekter blir derimot sjelden mer nøyaktige enn Atlas…Regas bud på dem😎
2500 for en vekt, dropper den, SELV om det står Rega på den 🤪
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ovitzi: Nåh…det er da ingen upris for et implement du har resten av ditt naturlige lydliv? Tilsvarende vekter koster mer fra andre.
 
Topp Bunn