Erin's audiocorner truet med søksmål fra Tekton

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.149
Antall liker
6.634
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Som produsent selv synes jeg dette er en ganske interessant sak, og det har vel også vært noen diskusjoner rundt objektiviteten til testere her på forumet.

Relativt nylig reviewet Erin et par Tekton høyttalere, og produsenten var tydeligvis så misfornøyd at han truet med å saksøke Erin, så nå har han tatt ned videoen. Det er jo ganske spesielt?

 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
Årsaken skal bl.a. være at det manglet føtter under høyttalerne som gav åpninger under. En tester bør alltid prøve å samarbeide med produsenten før, under og etter målinger slik at de blir rettferdige og korrekt. Erin spurte Tekton angående hva som ble regnet som riktig ørehøyde før han målte, men røpte neppe at han skulle måle de. Samtidig er det ikke sikkert at Tekton ønsket å få de målt.

The designer at Tekton has raised concerns about my test methods of the Tekton Troubadour speaker. Particularly me not having the feet installed which seal the through-holes at the bottom of the speaker. The feet were not provided by the gentleman who loaned the speakers and I was unaware of these feet until Tekton informed me of this.

In order to practice due diligence in my reviews and transparency with you all, I wanted to let you all know that I am going to take my review down while I investigate Tekton’s concerns and retest this speaker with the feet installed. I will update my review as necessary.

I hope I have your understanding.
Thanks,
Erin
Så nye målinger kommer nok opp igjen

Jeg så forresten testen før den ble tatt ned. Den var objektivt, saklig og det var på ingen måte en slakt, selv om svakhetene kom tydelig frem. De svakhetene relatert til spredningen og trolig også on-axis oppover i frekvens vil ikke forandre seg med føtter under. Men lekkasje kan ha gitt mindre bass på målingene og ble dermed delvis misvisende. Det er også en høyttaler hvor produsenten muligens ønsker at det skal måles på større avstand.
 
Sist redigert:

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.844
Antall liker
964
fyren er galen, produktet ble slettet fra nettsiden umiddelbart etter video`n fordi Eric i tekton ikke likte den. han har gjort det før også etter at Danny og New record day forklarte i en video hvor idiotisk det er med flere diskanter osv..
Eric var innom ASR for noen få uker siden, før han dreit seg litt ut og forsvant pronto.

også merkelig hvordan noen produsenter prøver å styre hva SIVILE legger ut av meninger på nett, de har ingen rett til det.

se f.eks hva Intel presenterte i en svertekampanje mot AMD, og dette er selskaper som fort kan bli mål i større rettsaker.
 

Vedlegg

Sist redigert:

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.844
Antall liker
964
en bil med 3 hjul kan også fungere, men ingen grunn for å gjøre det. 15 diskanter koster svært mye mer enn 1 kompresjonsdriver og horn for ingen fordeler, de brukes også ned i sin egen resonansfrekvens, med en meter mellom wooferene som dekker deler av mellomtonen, forstå logikken den som kan.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Joda men når man utgangspunkt i et håpløst designkonsept rettet for å trigge noen audiofile og egne overbevisninger, samt klarer en sånn omtrentlig ok frekvensrespons (sammenlignet med mange andre high-end produsenter) så er det gjort noe ok. Tror ikke scan-speak har noe imot denne type design ;)
Helt enig i det med Stereophile og målemetodene. De er gamle skolen.
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

Kathrine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.01.2017
Innlegg
297
Antall liker
432
Som produsent selv synes jeg dette er en ganske interessant sak, og det har vel også vært noen diskusjoner rundt objektiviteten til testere her på forumet.

Relativt nylig reviewet Erin et par Tekton høyttalere, og produsenten var tydeligvis så misfornøyd at han truet med å saksøke Erin, så nå har han tatt ned videoen. Det er jo ganske spesielt?
Hvor objektivt kan det bli hvis man blir saksøkt for evt blundere i forbindelse med målinger, eller kanskje høyttaler/forst eller hva enn ikke faller i smak? Kanskje det å levere føtter kunne vært lurt, det er jo Tektons ansvar å levere et produkt som er rede til testing. Feil kan gjøres selvsagt. Og som skrevet over her.

En tester bør alltid prøve å samarbeide med produsenten før, under og etter målinger slik at de blir rettferdige og korrekt.
Det er en adekvat måte å få en test på rett vei. En dialog, rett og slett.

Så må vi kanskje ta i betraktning at Tektons produkt i denne sammenheng kan være ræva. Uten at jeg skal ta stilling til det. :D

Det snakkes mye om objektivitet i en subjektiv verden. Målinger er for så vidt objektive hvis korrekt utført. Likevel det skal det subjektivitet for å ta en avgjørelse om det låter bra for en eller ei.
Du viser jo målinger selv på dine produkter Sigberg, så jeg tror ikke du har så mye å bekymre deg over vedr det. Ikke får du dårlige tester heller så langt jeg har forstått. Jeg hørte om dine produkter via Youtube. (Jay's Iyagi?). Det er god reklame. Objektivt eller ei.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
Kanskje det å levere føtter kunne vært lurt, det er jo Tektons ansvar å levere et produkt som er rede til testing. Feil kan gjøres selvsagt. Og som skrevet over her.
Tekton har ikke levert høyttaleren til test her. Det er en kjøper som har sendt høyttaleren til Erin. På bakgrunn av hvordan Tekton har opptrådt på forum og Facebook, så tviler jeg på de ønsket å sende denne høyttaleren til en måletest.
Som nevnt er den ikke levert med føtter og det var hull tvers igjennom kabinettet for føttene. Erin vil derfor gjøre nye målinger.

Uansett så fremstår det som svært lite profesjonelt og true med søksmål når testen ikke er utført slik man ønsker.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.844
Antall liker
964
alle gangene jeg har sett produsenter blande seg inn i forum og andre sine meninger så har det vært fra subjektivst campen som ikke produserer noe reell data selv. se for deg om jbl, genelec, dynaudio eller andre seriøse aktører begynner å krangle med kunder osv offentlig for alle å se :ROFLMAO: noen av de har logget inn på ASR for å forklare, men det stopper der.
 

Kathrine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.01.2017
Innlegg
297
Antall liker
432
Tekton har ikke levert høyttaleren til test her. Det er en kjøper som har sendt høyttaleren til Erin. På bakgrunn av hvordan Tekton har opptrådt på forum og Facebook, så tviler jeg på de ønsket å sende denne høyttaleren til en måletest.
Som nevnt er den ikke levert med føtter og det var hull tvers igjennom kabinettet for føttene. Erin vil derfor gjøre nye målinger.

Uansett så fremstår det som svært lite profesjonelt og true med søksmål når testen ikke er utført slik man ønsker.
Slik å forstå. Jeg så ikke testen. :)
 

erikm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2005
Innlegg
138
Antall liker
60
Torget vurderinger
1
Ser at flere er ekstremt kritiske til et shadet tweeter array. Har ett par Tekton selv, spiller ekstremt bra, men krever 2-3 meters lytteavstand. Tror mange ville fått seg en overraskelse. Nå er den jeg har, The perfect SET, en enklere konstruksjon enn den de målte i sterephile.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.415
Antall liker
1.304
Sted
Horten
Bra initiativ fra Amir/ASR for å støtte Eirin. (y)

Desverre så er slike ting ikke uvanlig, firma som har dårlig sak går etter personer fremfor å faktisk endre produktet.
Den derre svenske batteribil-laderen Easy gjorde vel noe av det samme; stod frem med familien i media og klagde over de slemme folkene som hadde underkjent godkjenningen til laderen.

Eller som de som lagde en sånn "gitar":
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.149
Antall liker
6.634
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Her er en times diskusjon også. Og det er tråder om det i alle mulige forum. Så dette har spredd seg fælt.

 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.437
Antall liker
12.549
Sted
Sørlandet
Jeg mener det er helt greit at dette får litt oppmerksomhet. Hele verdikjeden i denne bransjen burde etterses. Produsenter pøser ut nye produkter som villig vekk sendes til influensere, bloggere, youtubere og andre som kan tenkes å ha en viss påvirkningskraft. Man ser de samme produktene i flere kanaler omtrent samtidig og det har blitt en kamp om å bli først for å redusere time to market.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Produsent svarer i en ASR tråd. Skaper ikke akkurat tillit.
Samme med grunnlegger/designer hos Mytec som skriver i en tråd på et Roon forum. Helt "off". En annen framgangsmåte er som regel smart i lengden.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.603
Antall liker
3.140
Torget vurderinger
0
Er det egentlig forskjell på en høyttalerkonstruktør og en kabelkonstruktør ?
Er den ene HiFi-seriøs og den andre "snake-oil"-seriøs?
Begge hevder å gi sitt bidrag til at verden skal få bedre lyd......
Står ikke alle fritt til å mene hva-som-helst eller er det faktisk
en standard som brytes av konstruktørene.......i noen tilfeller ? :unsure:
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.844
Antall liker
964
Guttenberg anmeldte samme høyttalere for snart 3år, han og de andre viser ingen føtter? det gjorde ikke tekton sin nettside heller såvitt jeg husker. så ingen føtter spiller ingen rolle så lenge man ikke måler.
Erin sine målinger er sannsynligvis de mest detaljerte Eric har sett. han sa at målingene til ASR også er feil, men når spurt om bevis på at de er feil og sine egne målinger så svarer han ikke.
nå sier han at alle tekton høyttalere vil bli markedsført med målinger, om de er feil kan jeg saksøke for falsk markedsføring? :p
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.415
Antall liker
1.304
Sted
Horten
Ja, hadde jo vært artig om noen eiere av disse tekton høyttalerene drar produsenten for retten ja.😊

Yttringsfrihet er alltid litt spesielt for noen, synes den banner fra Nettavise for en tid tilbake var oppsummerende. :cool:
Ytringsfrihet.jpg
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.800
Antall liker
21.712
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^Ja, det krever pittelitt mer å konstruere en høyttaler enn en kabel, selv om begge er gjort med hyllevare.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.800
Antall liker
21.712
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ja, det er vel riktigere å bruke ord som lage om kabelurer.

Uansett: Trusselen om søksmål er latterlig og alvorlig samtidig. Keiseren har ingen bukser på men trumping virker fint i hifi også. Føkkings andedam.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.323
Antall liker
16.408
Sted
Østfold
Dette er produkter som er ment å brukes av folk flest som ikke kan noe teknisk om høyttalere. Hvis de knapt lar seg måle "riktig" av en som kan forholdsvis mye så må produsenten ta dette på egen kappe.

Det at han (Produsenten) tuter om søksmål på et forum ville jeg ikke tatt særlig tungt. Han virker bare å være ute etter sympati. Så må man spørre seg hva som skal til for at han faktisk har en sak. Han kunne jo for eksempel svart på e-posten Erin sendte ham før testen.

Jeg tenker dette er en type oppførsel ingen ønsker å se i bransjen.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.415
Antall liker
1.304
Sted
Horten
Poenget er ikke at produsenten skal ta noen til retten.
Det er trusselen om det som er ment som skremsel/påvirkning av noen til å enten endre synspunkt eller bli taus. (eks de som ytrer seg skal få kjenne det på kroppen)
-Dermed det å eks sende sånne Cease and Desist brev fra en kanskje kjent advokat, er nok til at mange føler ubehag.
Akkurat det som er poenget desverre.

Uansett utfall av saken imot Eirins Audio Corner, så tror jeg nok tekton har sørget for at noen nok raskt tenker at også andre høyttalere fra de burde testes nærmere. :cool:
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.844
Antall liker
964
Hvor skriver han det?
hørte/såg det i morres, men husker ikke i farta om quoten var i en av youtube kanalene om situasjonen, kommentarfeltet eller utklipp hos ASR. min korttidshukommelse er ikke det den var.

Uansett utfall av saken imot Eirins Audio Corner, så tror jeg nok tekton har sørget for at noen nok raskt tenker at også andre høyttalere fra de burde testes nærmere. :cool:
tipper han likevel mener han har rett, uansett hva som skjer. så om det får konsekvenser for han så vil han likevel innerst inne skylde på de i fremtiden som årsaken.
 
Sist redigert:

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.537
Antall liker
102.889
Torget vurderinger
23
Poenget er ikke at produsenten skal ta noen til retten.
Det er trusselen om det som er ment som skremsel/påvirkning av noen til å enten endre synspunkt eller bli taus. (eks de som ytrer seg skal få kjenne det på kroppen)
-Dermed det å eks sende sånne Cease and Desist brev fra en kanskje kjent advokat, er nok til at mange føler ubehag.
Akkurat det som er poenget desverre.

Uansett utfall av saken imot Eirins Audio Corner, så tror jeg nok tekton har sørget for at noen nok raskt tenker at også andre høyttalere fra de burde testes nærmere. :cool:
- eller rett og slett vurdert et annet merke... Det er ikke akkurat manko på høyttalerprodusenter 😎
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.415
Antall liker
1.304
Sted
Horten
Selvsagt, tror ikke dette er plagsomt positivt for denne produsenten.
Men, folk glemmer nå fort da. :unsure:
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.844
Antall liker
964
Tine ble boikottet noen uker, politikere lyver før valget og slipper unna året etter. alle på andre siden vet det virker slik, de fleste som leser glemmer eller bryr seg ikke (fordi de ønsker ikke). det største huset vinner til slutt uansett, fakta har normalt liten betydning. som var det han prøvde seg på.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.074
Antall liker
3.515
Torget vurderinger
8
Siste nytt i saken:

 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.415
Antall liker
1.304
Sted
Horten
Tror ikke han gjør saken bedre for seg selv nei.

Edit:
Også litt artig å lese kommentarene til de merkeloyale fanbois'ene til tekton under den video.
Spesielt å se hvor mange går all-in på enten person eller merke. :unsure:
 
Sist redigert:

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.074
Antall liker
3.515
Torget vurderinger
8
Jeg bestilte faktisk et par høyttalere fra tekton for et par år siden. Pga. forsinkelser avbestilte jeg igjen. Det tok de profesjonelt og tilbakebetalte hele beløpet uten noe diskusjon, men man ser jo at det alltid har vært mye skriverier rundt tekton.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.603
Antall liker
3.140
Torget vurderinger
0
Siste nytt i saken:

Det lages høyttalere som ikke er korrekt, men det er flere som liker slik lyd.
Det lages kabler som er forskjellige, men det er flere som liker form og farge utenom det vanlige.
Det lages mye rart i denne bransjen og det kan være greit for testere å styre unna "omstridte"
produkter og produsenter slik det praktiseres i den norske Hai-Fai-litteraturen...... 👍
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.844
Antall liker
964
"intentional slander" "mispresents the advertised or actual performence" fra en som bare hadde data om utvendige dimensjoner.

 
Topp Bunn