Erin's Audio Corner

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
9.401
Sted
Kongsberg
Erin vet hva han prater om. Det lenge siden jeg har vært i en Hi-Fi butikk. Er det i det hele tatt snakk om disse problemstillngene når folk kjøper anlegg?

rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2003
Antall liker
241
Sted
Sogn & Fjordane
Torget vurderinger
1
Erin vet hva han prater om. Det lenge siden jeg har vært i en Hi-Fi butikk. Er det i det hele tatt snakk om disse problemstillngene når folk kjøper anlegg?
...tror nok ikke rom/akustikk er tema , men kanskje forhandlerer(med rett kompetanse) burde inkludere ett hjemmebesøk når det pushes komponenter til 6siffrede beløp ?

Naturlyd

Hobbyselger
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
1.105
Torget vurderinger
26
Er ikke enig med Erin her, ut fra egen erfaring med oppsett med mye nivå på første refleksjon er det han kaller "spacious" mer at lydbildet blir utværet, rart, "tett" og masete. Masse potensiale for kamfiltereffekter mellom direkte og reflektert lyd fra første refleksjon. Rart Erin ikke tar opp det?

Geddes og Weiner er begge for å dempe nivå på tidlige refleksjoner men for guds skyld å gjøre det lineært, ikke en sånn tullete billigplate. (MÅ ikke være dyrt, 15 cm Rockwool feks).

Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.933
Torget vurderinger
0
Er ikke enig med Erin her ut fra egen erfaring er "spacious" mer at lydbildet blir utværet, rart, "tett" og masete.
Kan det se ut som dere bruker definisjonen forskjellig?

"... Spacious is an adjective that means "roomy" or "having plenty of room." The adjective spacious is most commonly used to describe living quarters that have plenty of space, but it can be used to describe other things as well..."

Naturlyd

Hobbyselger
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
1.105
Torget vurderinger
26
Redigerte for å få frem meningen. For å overdrive litt:

Erin liker den lydgrøten du får når du har raust nivå på første refleksjon sidevegg(er). Han kaller resultatet for spacious.

Jeg mister nesten all lyst til å høre på musikk. Til nød enkle produksjoner og lav lyd.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.743
Sted
Østfold
Der føler jeg det er viktig å skille mellom ulike løpetidsforskjeller og forskjeller i faktisk nivå. Erin snakker om 0-3 meter, som om det er samme dag. Han nevner heller ikke hvordan dette kan slå ulikt ut for ulike frekvenser.

Topp Bunn