Erfaringer rundt de beste forforsterkerne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R

Roysen

Gjest
    Det er noen forforsterkere jeg har litt lyst til å sette søkelyset på - som jeg tror kan være svært gode:

rør
    Aesthetix Callisto Eclipse
    Kondo M1000 Mk.II
    Jadis JP-800

transistor
    Tidal Audio Presencio
    Dynaudio Arbiter

Mvh
    Roysen

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Ett par meget prominente konstruktørprofiler i bransjen, som selv har laget pre's av mildt sagt godt rykte
    har kjøpt seg, selv, personlig altså etter hva jeg har forstått.. JE Marianne Electra Memorial Edition LA-300ME forforsterker...
    De virker å være enig i at dette er den beste nå om dagen.

Bare nevner det... :p
    Judd Barber og David Elrod står bak denne.
    Den er sikkert aldeles praktfull!

Ellers så vil jeg nevne VTL TL 6.5 og Ayre KX-R ... som sies å være totalt last og komponent-uavhengig.
    Dvs, de vil funke anywhere!!! Uansett!!! Det kan man ikke si om alle hyper pre's altså!!!

mvh

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.596
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Imperial skrev:
    Ett par meget prominente konstruktørprofiler i bransjen, som selv har laget pre's av mildt sagt godt rykte
    har kjøpt seg, selv, personlig altså etter hva jeg har forstått.. JE Marianne Electra Memorial Edition LA-300ME forforsterker...

Ellers så vil jeg nevne VTL TL 6.5 og Ayre KX-R ... som sies å være totalt last og komponent-uavhengig.
    Dvs, de vil funke anywhere!!! Uansett!!! Det kan man ikke si om alle hyper pre's altså!!!
    mvh
    http://www.joule-electra.com/pr_la300me.htm

Ser flott ut den. Stivt power. Sikkert en fornuftig krets og omhyggelig valg av gode komponenter.

Joule Electra LA-150 skulle etter sigende være veldig bra den også.

Noen betraktninger som jeg vet hifiasylet tenker på når det gjelder tema: (preamp)

Stygg vs pen
    Rør vs transistor (Med rør er det enklere å tune lyden)
    Remote vs ikke remote
    Enkel - vs avansert krets
    Trafo utgang vs kondis utgang
    Aktiv vs passiv løsning (regner med at det er en aktiv preamp som er tanken?)
    Komponentvalg (motstander, kondiser, trafoer, potmeter etc)
    Phono mulighet vs ikke phono
    Matching til resten av oppsett (impedanstilpasning etc)
    Stabilitet?
    etc.

Personlig er jeg tilhenger av et relativt "stivt" power. Enkel rørkonstruksjon med trafo utgang.
    Selvsagt mer eller mindre diy ;)
    Gjerne noe i Welbourne labs stil.
    http://www.welbornelabs.com/ultra.htm

(Nå anbefales det ikke å handle fra Welbourne)

Noe mer lesestoff her:
    http://www.high-endaudio.com/RC-Linestages.html

En annen som er på "lista" mi er vacuumstate sin

http://www.dagogo.com/VSEI-RTP3D.html
    http://www.vacuumstate.com/fileupload/RTP3D_brochure_b.pdf
    http://www.vacuumstate.com/

Test av forskjellige "uber end" preamps er her:
    http://www.positive-feedback.com/Issue26/preamps.htm

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Antall liker
    97
    Sted
    Vestlandet
    bambadoo skrev:
    Imperial skrev:

mvh
    http://www.joule-electra.com/pr_la300me.htm

Ser flott ut den. Stivt power. Sikkert en fornuftig krets og omhyggelig valg av gode komponenter.

Joule Electra LA-150 skulle etter sigende være veldig bra den også.

Noen betraktninger som jeg vet hifiasylet tenker på når det gjelder tema: (preamp)

Stygg vs pen
    Rør vs transistor (Med rør er det enklere å tune lyden)
    Remote vs ikke remote
    Enkel - vs avansert krets
    Trafo utgang vs kondis utgang
    Aktiv vs passiv løsning (regner med at det er en aktiv preamp som er tanken?)
    Komponentvalg (motstander, kondiser, trafoer, potmeter etc)
    Phono mulighet vs ikke phono
    Matching til resten av oppsett (impedanstilpasning etc)
    Stabilitet?
    etc.

Personlig er jeg tilhenger av et relativt "stivt" power. Enkel rørkonstruksjon med trafo utgang.
    Selvsagt mer eller mindre diy ;)
    Gjerne noe i Welbourne labs stil.
    http://www.welbornelabs.com/ultra.htm

(Nå anbefales det ikke å handle fra Welbourne)

Noe mer lesestoff her:
    http://www.high-endaudio.com/RC-Linestages.html

En annen som er på "lista" mi er vacuumstate sin

http://www.dagogo.com/VSEI-RTP3D.html
    http://www.vacuumstate.com/fileupload/RTP3D_brochure_b.pdf
    http://www.vacuumstate.com/

Test av forskjellige "uber end" preamps er her:
    http://www.positive-feedback.com/Issue26/preamps.htm
    Så flott ut den Marianne saken, nesten så jeg fikk litt DIY kløe her jeg sitter...
    Utrolig gjennomført men samtidig enkel og oversiktlig.
    Spennende nye løsninger også.

Kjekt å se at de likte Mundorf, kanskje moddinga på Koraen har mer for seg enn det jeg opprinnelig var klar over?

R

Roysen

Gjest
    Andre forforsterkre med godt rykte:

Rør
    Balanced Audio Technologies REX
    Shindo Labs Petrus III
    Electron Images Amati
    VTL 7.5 Series 2
    Zanden Audio Model 3000
    First Sound Paramount Mk.II Special Edition
    Expressive Technologies Model 1

Transistor
    Spectral Audio DMC-30SS
    dartZeel NHB-18NS
    Halcro dm10
    Jeff Rowland Design Group Criterion
    Soulution 720
    Sovereign Audio The Director
    MBL 6010D

Mvh
    Roysen

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Dartzeel NHB-18NS

Denne har jeg faktisk hørt spille sammen med den matchende forsterkeren og det var knall bra.

Ayre KX-R har jeg ikke hørt, men den har jo fått rave reviews

Moiz Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Antall liker
    1.002
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    126
    trur steve firlotte (messenger) eller don garber må stå bak den beste preampen

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Antall liker
    97
    Sted
    Vestlandet
    NEVATON skrev:
    Dette er en av de forforsterkerne jeg har mest tro på, kan du si noe mer om disse?
    Lite å finne på nettet om disse, er de så bra som man kan få inntrykk av?
    Noen som har faktiske erfaringer fra disse?
    Vet at Roald Mikkelsen (RA) har solgt noen av disse, kanskje noen fra Bergen som kan bidra?

R

Roysen

Gjest
    NEVATON skrev:
    Det er nok ikke så mye som er bedre enn Messanger nei.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    Jeg forstår det slik at den Messanger preampen nå har kommet i en ny Reference utgave med PS utskilt i eget kabinett.

Mvh
    Roysen

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    42.152
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Liker Chord jeg da..............., 14570 pund blir nok såpass med kroner at jeg får nøye meg med min gamle CPA 4000.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tråden handler om erfaringer rundt de beste forforsterkerne, og da sier jeg etter å ha hørt den noen ganger:
    Jeg VIL ha en Hovland HP200 !!!

Eller gjerne en HP100

R

Roysen

Gjest
    emotikon skrev:
    Tråden handler om erfaringer rundt de beste forforsterkerne, og da sier jeg etter å ha hørt den noen ganger:

Eller gjerne en HP100

..og ikke HP300?

Mvh
    Roysen

Vedlegg

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Antall liker
    97
    Sted
    Vestlandet
    Jeg mener å ha forstått fra Roald at Messengeren kan bestilles som både forsterker med mindre strømforsyning, forsterker med phonotrinn og forsterker med ekstern, stor rørforsyning.
    Visste ikke at Messengeren egentlig hadde røtter fra Pro utstyr, iflg. den artikkelen som ble referert til.
    Så fornuftig oppbygget ut.

Litt beskrivelse av lyden:

"Oh yeah, the sound. Well, something I really noticed when listening to this pre is the lack of dynamic constriction and the incredible power of the signal. A lot of pres can't handle a really hot vocal without choking somewhat. This pre does not have that problem. Also, you can definitely hear that it is a tube pre. It is very thick and lush sounding.

Lynn mentions this in his Manley Slam comments. A sax or trumpet is the same way, the dynamics will choke most pres. The Messenger has those big caps and big fat output tube, so that is part of the trick I think, but the power supply may contribute something. Don't those Mullard 5AR4 rectifier tubes make a guitar amp sing? Well, the Messenger uses 5AR4's in it's power supply, and I think you can hear it in the sound. I haven't dropped in a Mullard yet though. I've got one right here too, but there is more than one in there. I'll put another on my order list."

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Antall liker
    97
    Sted
    Vestlandet
    emotikon skrev:

Eller gjerne en HP100

Hvordan vil du beskrive lyden av denne forsterkeren sammenliknet med andre av arten du har hørt på?
    Og hva er det med denne forsterkerens kvaliteter som gjør at du verdsetter den så høyt?

Tenker da bortsett fra det flotte utseendet... ;D

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Antall liker
    97
    Sted
    Vestlandet
    Imperial skrev:

Test av denne her:
    http://forum.audiogon.com/cgi-bin/frr.pl?rprea&1231441747&read&3&4&

wizard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    3.967
    Et bilde av Messenger

Tror prisen er $20000

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Antall liker
    97
    Sted
    Vestlandet
    Ser jeg riktig, at det er en liten fjernkontroll til forforsterkeren?
    Eller er det bare manuell kontroll?
    Ser litt "knåve" ut med de to 300b lokkene på toppen av forsterkeren da... ::)

Moiz Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Antall liker
    1.002
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    126
    hifiasylet skrev:
    Jeg mener å ha forstått fra Roald at Messengeren kan bestilles som både forsterker med mindre strømforsyning, forsterker med phonotrinn og forsterker med ekstern, stor rørforsyning.
    Visste ikke at Messengeren egentlig hadde røtter fra Pro utstyr, iflg. den artikkelen som ble referert til.
    Så fornuftig oppbygget ut.

Litt beskrivelse av lyden:

"Oh yeah, the sound. Well, something I really noticed when listening to this pre is the lack of dynamic constriction and the incredible power of the signal. A lot of pres can't handle a really hot vocal without choking somewhat. This pre does not have that problem. Also, you can definitely hear that it is a tube pre. It is very thick and lush sounding.

Lynn mentions this in his Manley Slam comments. A sax or trumpet is the same way, the dynamics will choke most pres. The Messenger has those big caps and big fat output tube, so that is part of the trick I think, but the power supply may contribute something. Don't those Mullard 5AR4 rectifier tubes make a guitar amp sing? Well, the Messenger uses 5AR4's in it's power supply, and I think you can hear it in the sound. I haven't dropped in a Mullard yet though. I've got one right here too, but there is more than one in there. I'll put another on my order list."

det er så lekkert..jeg griner og sikler samtidig. ;D

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Brianh skrev:
    SAL skrev:
    Brianh skrev:
    SAL skrev:
    impulse skrev:
    Den nagende tanken på at det muligens finnes noe som er bedre der ute tror jeg de fleste av oss kjenner på fra tid til annen.Den vil antakeligvis alltid være der, uansett hva man har i riggen. For min del har jeg sluttet å la meg plage av det. Ellers er jeg helt enig med deg, Kora Eclipse er en utrolig god og utrolig oversett preamp. Hos meg spilte den i sin tid en Mark Levinson 380s i kne på parametere som tilstedeværelse, perspektiv og dynamikk... Det sier ikke lite.
    Levinson 380S er "steinalder" og passer i liste nr. 3......... ;) 320S er mye bedre, men heller den hører hjemme helt i toppen. Krell Evo Two, Theta gen 8, CJ ART3 hører hjemme i toppen. ;) Glemte jeg å nevne "pre`n" i APL NWO 3.0 GO? ;D
    Vel er vel litt drøye påstander dere har her gutter...er vel ikke tilfeldig at enkelte av staben til Soerephilet fortsatt bruker 380S som referanse...Vi må faktisk ikke la oss blende og tro at alt nytt er bedre..dessuten så vil det alltid være et spørsmål om matching..men at de pre`ene du nevner her Sal er gode er det ingen tvil om...Håper ikke du brukte Oblivionkabler under testen din Impulse ;)

Brian
    Stereophile testet 320S, de mente 380S ble litt "grå" i forhold..... ;) Men 380S er bra, for all del, men ikke lenger helt i toppen desverre! ;)
    Hvordan skal vi definere helt i toppen da ? Ser stadig at endel har tendens til å tro at lys lyd er det samme som høy oppløsning...hvilket det selvfølgelig ikke er...
    Selv om de skrev litt grå i forhold så bruker de fortsatt 380S som referansen ;)
    Rett eller ikke, men for meg virker dette som riktig lese ;)
    Mvh.KW

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    167
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Og fremdeles ingen som har nevnt BAT?
    Har hatt mange pre-amper opp gjennom tidene, de 3 siste har vært fra BAT; har nå VK-51SE.
    Etter min, og fryktelig mange andres, mening noe av det ypperste av preamper som er å få tak i. Vanskelig å nevne hva som er styrkene, for den har så mange (les: få/ingen svakheter); men jeg tror INGEN forforsterkere kan hamle opp med bassdynamikken til denne (med unntak av marginalt bedre 52SE, pluss den svindyre REX).

The VK-51SE is on the short list of the world's best line preamps: a Class A component." - Paul Bolin, Stereophile review.

"BAT's VK-51SE offers excellent measured performance." - John Atkinson, Stereophile measurements.

"the BAT was abundantly tactile and sensuous; "seductive," in an almost physical sense,...Bass power and precision were awesome, and the BAT's enveloping, enfolding soundstage, intensely saturated tonal colors, and incredibly delicate and tactile presentation of dynamic contrasts made it a hedonist's delight. - Paul Bolin, Stereophile (comparing three top preamps, BAT VK-51SE, VTL TL-7.5 Reference and Halcro DM10).

"What is it that carries the BAT VK-51SE over the top for me? It's that I find myself forgetting that I'm listening to a hi-fi....music is an event with the VK-51SE. If you're in the market for a state-of-the-art linestage, this is one for the shortest of short lists." - Shane Buettner, The Absolute Sound

"From a Stygian bass rumble to the tickle of hypersonics, the ruler flat response of this pre-amplifier gives you everything that is on your recordings, if you have sources and downstream ancillaries of comparable quality. It is my foundation, my rock. It is the place I go for grounding. The only real "signature" you hear is that of power. It's like shaking Superman's hand. He doesn't crush yours because he's a nice guy, but he could if he wanted to, and you can feel it....the VK-51-SE has few peers and probably no superiors. Your preferences might take you elsewhere, but I seriously doubt anything currently available will present an overwhelming challenge to its flawless technical performance and operational excellence. This is as good as it gets." - Rick Gardner (Dr. Sardonicus), Positive Feedback Online

Vedlegg

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.485
    Torget vurderinger
    11
    wizard skrev:
    Et bilde av Messenger

Tror prisen er $20000

Hørte på en slik sak hos Roald (AudioDesign) for noen år siden. Mener prisen var ca.110-120000.-
    Mener den hadde 2 volum kontroller og ingen fjærnkontroll!!!
    Men lyden var bra.............

Lurer på hvor denne havnet..............

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    olaps skrev:
    Har hatt mange pre-amper opp gjennom tidene, de 3 siste har vært fra BAT; har nå VK-51SE.
    Etter min, og fryktelig mange andres, mening noe av det ypperste av preamper som er å få tak i. Vanskelig å nevne hva som er styrkene, for den har så mange (les: få/ingen svakheter); men jeg tror INGEN forforsterkere kan hamle opp med bassdynamikken til denne (med unntak av marginalt bedre 52SE, pluss den svindyre REX).
    Godt du skrev tror da, for den blir slått av min Karan Ref L Linestage ;)
    Mvh.KW

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    167
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    KW skrev:
    olaps skrev:
    Mvh.KW
    Ja, vet at Karan-trinnet er bra, men trodde nok at VK-51SE nærmest var som bassreferansen å regne.....
    Men du har vel hørt trinnet til Eik antar jeg; det er maken til det jeg nevner, men jeg har erfart at det kan skille enormt på 6h30 NOS-rørene. Har to stk 51SE for tiden, og tre sett NOS-rør; det er skremmende stor forskjell......... :eek:

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    olaps skrev:
    KW skrev:
    olaps skrev:
    Mvh.KW
    Ja, vet at Karan-trinnet er bra, men trodde nok at VK-51SE nærmest var som bassreferansen å regne.....
    Men du har vel hørt trinnet til Eik antar jeg; det er maken til det jeg nevner, men jeg har erfart at det kan skille enormt på 6h30 NOS-rørene. Har to stk 51SE for tiden, og tre sett NOS-rør; det er skremmende stor forskjell......... :eek:
    Jeg synes du tok det pent jeg ;D
    Ja, det er Eik sin jeg har hatt her og sammenliknet med og jeg kom til den slutning at Karan (ved det forsøket)
    var bedre i bassen, mens jeg også mente at Bat nok var bedre i mellomtonen litt mer organisk, men kanskje ikke så mye som mange vil tro (p.g.a. rør som den jo har).
    Jeg hadde for noen uker siden besøk av en fyr her, som ble ganske imponert av lyden her (mener jeg å ha oppfattet)
    ikke minst i mellomtonen.
    Han var her å leverte noen kabler, så hvis han leser dette, så kan han kanskje si noen ord om bl.a. både bass og mellomtone, i tilfelle jeg skulle ha misforstått ham ::)
    Greiere om andre sier det, blir liksom et lite hakk mer troverdig da, og jeg kan legge til at jeg faktisk kun har truffet han denne ene gangen og egentlig ikke kjenner ham.
    Det er alltid hyggelig at andre også synes det er god lyd. ::)

Jeg kan jo legge til at jeg har hatt gode opplevelser med Bat her jeg, har alt i alt hatt gleden av å prøve to forskjellige integrerte, nevnte 51SE og en ....VK5 pre et eller annet.... husker ikke nå.

Mvh.KW

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    er noen timer siden jeg hørte anlegget KW. Det blir derfor litt stikkordspreget. Stort rom i bredden og dybden, svært rolig. Ved første ørekast (litt underlig formulering men jeg håper den blir forstått) litt mørkt lydbilde, etterhvert skjønte jeg at det var mangel på støy/forvrengning i lydbilde. Likte veldig godt klangen som jeg oppfattet som realistisk sett i forhold til instrumentenes egen lyd. God sammenheng mellom mellomtone og bass. trommelyden "hang" sammen dvs jeg oppfattet slaget mot basstrommen som enhetlig fra nedre mellomtone og nedover derav ilusjonen av å "høre" et trommesett imponerende! Fort og gæli oppsummert.
    NB det ga mersmak! kommer gjerne igjen hvis jeg får lov :D

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Roysen skrev:
    Jeg forstår det slik at den Messanger preampen nå har kommet i en ny Reference utgave med PS utskilt i eget kabinett.

Mvh
    Roysen
    Det stemmer. Eller, det er vel 2 forskjellige psu's en Solidstate til ca 12-13K og en i rør til en 25K? Dyr iallefall.

Det er forresten 5-6 personer bak denne pre:
    Bruce Wulach, Elliot Midwood og Steve Firlotte. Man kan også nevne Steve Barker og John Hall.
    Jeg tviler ikke på at f.eks Bob Crump (komponent guru) på ett eller annet tidspunkt bidrar med kompetanse, men dette er jeg ikke helt skråsikker på. Det er nok flere som har inspirert dette designet og det må nevnes at "Messenger" pre'n er resultatet av fryktelig mange arbeidtimer!!! Tror det er snakk om 15++ år om jeg ikke tar feil.

Produsenten bak "The Messenger pre-amp" heter Inward Connections, for de som ikke visste dette.
    Se på det som Mercedes og AMG. "House tuner" vøtt...

Men... for all del, det er Bruce Wulach som ER opphavsmannen bak selve edelstenen her!!!
    Det er han som ER hoveddesigneren og idestarteren, IKKE Firlotte...

mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Hvis man snakker om sinnsvak bass power i en rør pre, så ville jeg tippa at
    Eddie Current Zana Deux (Som er en headphone pre) antakeligvis kan skrelle spolen rett av på hva som helst.
    Jeg mener... dette er en pre med 6C33 rør som klarer å drive rett ned i 32 ohms last...
    Bass? Jeg tipper den har bass... den er også en OTL!!! Føttikatta!!! Wow!!!

mvh

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Antall liker
    97
    Sted
    Vestlandet
    Vil takke alle som bidrar til denne tråden.
    Har stort utbytte av all den (for meg) nye og spennende informasjonen som bidrar til å skape økt forståelse og som gir et bedre grunnlag for å kunne prøve å vurdere/ta stilling til hvilken rekkefølge disse forforsterkerne skal ha i mitt hode!
    Much appreciated! :)

Men ulempen er at hifi-feberen får nytt brennstoff og at tankene i perioder går i retning av hva jeg kan selge for å få råd til... Osv, osv, osv
    (Men det visste jeg da fra før)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    er noen timer siden jeg hørte anlegget KW. Det blir derfor litt stikkordspreget. Stort rom i bredden og dybden, svært rolig. Ved første ørekast (litt underlig formulering men jeg håper den blir forstått) litt mørkt lydbilde, etterhvert skjønte jeg at det var mangel på støy/forvrengning i lydbilde. Likte veldig godt klangen som jeg oppfattet som realistisk sett i forhold til instrumentenes egen lyd. God sammenheng mellom mellomtone og bass. trommelyden "hang" sammen dvs jeg oppfattet slaget mot basstrommen som enhetlig fra nedre mellomtone og nedover derav ilusjonen av å "høre" et trommesett imponerende! Fort og gæli oppsummert.
    NB det ga mersmak! kommer gjerne igjen hvis jeg får lov :D
    Jeg skjønner at det ikke er direkte lett, nærmest å bli (forsøkt) presset....;D.... til å si noe om lyden på et fremmed sted etter såpass kort lyttetid.
    Det jeg hadde i tankene mest var at jeg fikk følelsen av at du var ganske spontan og kanskje mente/følte var (et utrykk du brukte) opp mot at dette (faktisk) er transistorbasert utstyr og du er rørmann?
    Vel, nå handler jo ikke denne tråden om lyden hos meg, men forskjellige forforsterkere, dog var det(te) relatert til min forforsterker/linestage som jeg er fornøyd med.
    Den er dog (svært ukjent) og slik sett noe som lett vil bli oversett i konkurranse med langt mer omtalte produkter.
    Kunne bl.a vært mosomt å fått anledning til å prøve Hovland 200 (det er vel kun den av modellene som har fjernkontroll som er et must for meg, i hvert fall minimum volum opp og ned, kanskje også 300? Ikke vet jeg ::)
    Jeg får bare takke da for at du lot deg presse ;D og du får bare komme tilbake, nå har jeg jo Dac2 også, uten at jeg kan garantere om det blir opptur eller nedtur for deg.
    Det er i hvertfall anderledes og antagelig (mest) uvant for meg, med varierende liker bedre/dårligere mye avhengig av musikken som blir spilt (mer avslørende?) på godt og vondt.

Tilbake til forforsterkere og eventuelt hvilke som utmerker seg til å være best eller bl. de beste, så vil jeg jo tro at det også her henger sammen med matching.
    Min ble valgt mye ut i fra at det var samme produsent som effektrinnet mitt og dermed en garanti for at de i stor grad er bygget for hverandre.

Mvh.KW

bogron

Medlem
    Ble medlem
    12.09.2003
    Antall liker
    1
    Atkinson testet ML 326s i Sterophile. Denne har Arlonprint, noe 320s ikke har. Ml 32 ref bør vel være med på listen, selv om Harman har sluttet å produsere den.

EiK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Antall liker
    748
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    Har som sagt VK51SE som det blir nevnte her. Meget bra ! Interessant det du skriver om forskjeller med NOS-rør, Olaps. Har 6H30dr, men det er sikkert varianter av de.

Men har også en god pre i dCS Paganini, og den er faktisk bedre på flere parametre enn BATen. Utrolig åpen og transparent med masse luft mellom instrumenter og stemmer. dCS har lagt mye en eneregi ned i denne. På Elgar som også hadde en god pre. I følge dCS vekslet eierene mellom den og gode eksterne forforsterkere. Elgar var bedre på noe, mens de eksterne var det på andre parameter. Det ambiøse målet til dCS var å lage en pre uten denne tvilen. Et svært ambiøst mål ! Men selvfølgelig handler det om preferanser. F.eks.klarer den ikke alt av hva rør gjør med lyden.

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    167
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    EiK skrev:
    Har som sagt VK51SE som det blir nevnte her. Meget bra ! Interessant det du skriver om forskjeller med NOS-rør, Olaps. Har 6H30dr, men det er sikkert varianter av de.

Men har også en god pre i dCS Paganini, og den er faktisk bedre på flere parametre enn BATen. Utrolig åpen og transparent med masse luft mellom instrumenter og stemmer. dCS har lagt mye en eneregi ned i denne. På Elgar som også hadde en god pre. I følge dCS vekslet eierene mellom den og gode eksterne forforsterkere. Elgar var bedre på noe, mens de eksterne var det på andre parameter. Det ambiøse målet til dCS var å lage en pre uten denne tvilen. Et svært ambiøst mål ! Men selvfølgelig handler det om preferanser. F.eks.klarer den ikke alt av hva rør gjør med lyden.
    Hei, der er du inne på den eneste "svakheten" IMO som jeg kan se (eller høre!) med BAT'en, den er nok litt mot det mørke og er ikke helt av de mest åpne og transparente i toppen.
    MEN, jeg må si at da jeg i en periode byttet NOS-rør ble anlegget (dengang med Welborne 1.8 Watt og full AZ Absolute-kabling) fanatstisk åpen i toppen. Men manglet da litt skyv i bunnen........... :(
    Skal snart ta meg en grundig runde med rørbytter, men med 32 rør for hånden tar det jo litt tid....... Det virker forøvrig som det er 6h30dr fra 89-92 som varierer mest i kvalitet. Rør fra 70-tallet har jevnere kvalitet, men disse er jo ikke å oppdrive lengre. Jeg har 18 rør (2 sett + 2 ekstra) som er prod i tidsrommet 88 - 92, og 8 stk fra ca -75.
    BAT tar nå 300 USD pr stk.
    Jeg tror imidlertid en blanding av NOS og nyproduserte kan være svært gunstig.

Kan for min del ikke gå bort fra separat pre siden jeg må ha en RIAA-inngang fra vinylriggen min.

mvh

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.528
    Siden trådstarter spør om personlige erfaringer:

Nagra pll, som jeg hadde i to år, er noe av det som har imponert meg mest, og price&/performance må den vel nesten være uten sidestykke.

Lydmessig er den nøytral i utgangspunktet, men kan "tunes" forsiktig med rørbytte.

For tiden har jeg det jeg tror blir min siste pre på veldig mange år ( ;D), McIntosh statement preamp mc1000. jeg har modellen med rør,
    men du kan få med transistor, eller med begge deler (blir da en treboks-løsning og gir deg et utall valgmuligheter og et kabelbudsjett
    på størrelse med et lite land i Afrika).

Lyden? Slam, tight bass, oppløst i toppen og med en mellomtone fullt på høyde med nagra og vel så det. Michael Fremer gikk bananas over denne i Stereophile og mente også at det innebygde phono-trinnet var i absolutt verdensklasse (enig!)

Jeg syns det der morsomt når de etablerte produsentene flesker til med statement-produkter, der de bruker all sin erfaring og sine stordriftsfordeler i et forsøk på å oppnå "the ultimate".

R

Roysen

Gjest
    Et linjetrinn som virker svært spennede er også CJ GAT. Den bør være et skritt opp i forhold til ACT 2 og ART 3 og det var da meget gode forforsterkere det også.

Mvh
    Roysen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn