Erfaringer rundt de beste forforsterkerne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bobbob

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2007
    Antall liker
    1
    Hvilken Lyra Connoisseur da? Versjon 4-0 evt. 4-2 eller 4-2SE?

Mvh
    Roysen
    [/quote]

http://www.6moons.com/industryfeatures/thorens/thorens.html

'As it turns out, readers of Germany's Stereoplay magazine already know. The TEP 3800 displaced their current Lyra Connoisseur as their new in-house reference'

Kan se ut som det er Lyra Connoisseur 4-2 L SE (8/05). Hva 'L'en står for har jeg ikke peiling på. Har ikke lest testen selv, bare funnet indirekte;

http://www.stereoplay.de/Testbericht/Kimber-Kable-Select-KS-1036_3989604.html

http://www.digitalcom.ch/review/kimber_stereoplay.pdf

Ringte mono i høstes for å høre på pris. Fikk beskjed om å sende mail å forespørre. Kokte deretter bort for meg.

bob

R

Roysen

Gjest
    bobbob skrev:
    Hvilken Lyra Connoisseur da? Versjon 4-0 evt. 4-2 eller 4-2SE?

Mvh
    Roysen
    http://www.6moons.com/industryfeatures/thorens/thorens.html

'As it turns out, readers of Germany's Stereoplay magazine already know. The TEP 3800 displaced their current Lyra Connoisseur as their new in-house reference'

Kan se ut som det er Lyra Connoisseur 4-2 L SE (8/05). Hva 'L'en står for har jeg ikke peiling på. Har ikke lest testen selv, bare funnet indirekte;

http://www.stereoplay.de/Testbericht/Kimber-Kable-Select-KS-1036_3989604.html

http://www.digitalcom.ch/review/kimber_stereoplay.pdf

Ringte mono i høstes for å høre på pris. Fikk beskjed om å sende mail å forespørre. Kokte deretter bort for meg.

bob
    [/quote]

4-2L SE betyr at dette er (L) linestage (i motsetning til (P) - Phonostage) og SE betyr at dette er Special Edition utgaven av 4-2. 4-X serien (4-0, 4-2 og 4-2SE) er de minste forforsterkerne laget av Lyra Connoisseur og alle finnes i L og P utgaver. Disse er også svært gode men det er ikke noen overraskelse at det finnes bedre alternativer der ut som ikke nødvendigvis koster like mye som et par leiligheter på Aker Brygge. Når du snakker om 2-0, 3-0 og 5-0L er vi imidlertid på et litt annet plan.

Mvh
    Roysen

bobbob

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2007
    Antall liker
    1
    Ok, skjønner. Så både 2, 3 og 5ern er vesentlig bedre enn denne 4ern, da? Greit nok, litt eksotisk logikk også i disse divisjonene da ;), men jeg tviler ikke, dette har du garantert bedre peiling på en meg.

Hvordan er dette egentlig; har de muligens laget de andre før, som også var bedre, men idag bare produserer disse minste ?

Kan du si noe om det Roysen? Finner egenlig ikke info på noe annet enn på 4-2 i farta jeg.

swans

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2006
    Antall liker
    2
    mulig jeg er sær, men hva med Accupahse c 2810 ?
    det jeg har hørt av denne er slett ikke ueffent, eller ?
    er også litt skremt når jeg leser of andres mening om oppbyggning av produkter.
    jeg syntes endel ser ut som det jeg lagde som amatørlodder for mange år siden.
    bat ser veldig ryddig ut. + endel annet selvsakt.
    legger ved to bilder av accuphase. DE ER RÅ. slik burde de fleste se ut

Vedlegg

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Har testet Krell Evo 222 og Einstein The Tube i mitt oppsett. Noen skriblerier finnes i anleggsbloggen min.

Mvh

R

Roysen

Gjest
    bobbob skrev:
    Ok, skjønner. Så både 2, 3 og 5ern er vesentlig bedre enn denne 4ern, da? Greit nok, litt eksotisk logikk også i disse divisjonene da ;), men jeg tviler ikke, dette har du garantert bedre peiling på en meg.

Hvordan er dette egentlig; har de muligens laget de andre før, som også var bedre, men idag bare produserer disse minste ?

Kan du si noe om det Roysen? Finner egenlig ikke info på noe annet enn på 4-2 i farta jeg.
    Hei,

Det henger ssammen slik at tidligere fantes det et japansk selskap som het Scan-Tech. Underlagt Scan-Tech paraplyen fantes selskapet Lyra (som laget pickuper). Scan-Tech drev også med en del import og salg av importere varer til det japanske markedet (blant annet Audio Physic).

I tillegg fantes det et firma som het Connoisseur. Det ble drevet av Petr Mares. De laget forforsterkerne som het Connoisseur Definitions. Disse forforsterkerne var integrerte (de inneholdt altså både linjetrinn og phonotrinn). Versjon 1.0 og 2.0 av Connoisseur Definitions kom herfra.

Historisk sett er jeg litt usikker men jeg tror at på et eller annet tidspunkt så kjøpte Scan-Tech opp Connoisseur. Petr Mares fulgte med over i oppkjøpet og under Scan-Tech paraplyen designet han og Jonathan Carr fra Lyra det de anså som den beste forforsterkeren tenkes kan - Connoisseur Definitions 3.0. Denne hadde også innebygget phonodel i forforsterkeredelen men den hadde to separate strømforsyninger (en for hver kanal). Etter dette forlot Petr Mares selskapet og Jonathan Carr overtok byggingen av Connoisseur forforsterkerene. Hans første prosjekt var å laget et separat linjetrinn og et separat phonotrinn som skulle være lillebroren til 3.0. Jonathan Carr hadde egne filosofier om hvordan han ønsket sine kontruksjoner så jeg tror de gikk bort fra mye av de orginale patenterte idèene til Petr Mares. Slik ble 4-0L og 4-0P født. Jonathan forfinet 4-0 produktene og lanserte først 4-2 utgaver og også 4-2 SE utgaver. Så bestemte selskapet seg for å kutte ut 3.0 og forsøke å lage et rent linjetrinn som kunne matche 3.0 lydmessig men til en lavere produksjonskostnad og dermed ble 5-0L født.

Samtidig var det en del uroligheter internt i selskapet slik at Scan Tech skilte lag fra Lyra og Connoisseur (som da byttet navn til Lyra Connoisseur). I samme åndedrag sluttet Lyra Connisseur også å lage 5-0L. Scan Tech på sin side startet imidlertid å lage sin egen versjon av Lyra Connoisseur 5-0L. Disse to ulike versjonene kan skilles ved at den orginale kun hadde en "knob" på fronten mens den fra Scan Tech har to "knobs". De skilles det på i markedet fordi "single knob" versjonen er betydelig sjeldnere (det finnes max 7-8 stk. produsert) og i følge kilder skal denne være bedre enn "two knob" versjonen til ScanTech. Scan Tech har også lansert en egen 5-0P (altså phono versjon) og en 4-0P Advance og 4-0L Advance. Scan Tech selger imidlertid sine Lyra Connoisseur produkter kun til det japanske markedet mens Lyra Connoisseur selskapet selger sine produkter internasjonalt.

Det har vært svært stille rundt Lyra Connoisseur selskapet lenge nå og de stoppet produksjonen av sine produkter helt i en periode, men nå har de sluppet et nytt produkt som heter BB-1. Dette er nye mono-strømforsyninger til 4-serien av Lyra Connoisseur slik at disse nå også kan oppgraderes til en mono strømforsyning pr. kanal. Denne strømforsyningen skal visstnonk være helt revolusjonerende og et hakk bedre enn de som befant seg i versjon 3.0. I tillegg ryktes det at Lyra Connoisseur har nye forbedrede versjoner på gang av sin 4-serie som da blant annet skal inneholde disse strømforsyningene.

Nordmannen Stig Inge Bjørge var i sin tid leder av Scan Tech men fulgte med over som leder for Lyra og Lyra Connoisseur når de skilte lag med Scan Tech som i sin tur ledes av en Mr. Sasaki. All service av de gamle Connoisseur Definitions produktene foretas av Scan Tech.

Petr Mares jobber nå som konsulent for selskapet Spectral Audio og designer der sammen med Reference Recordings ingeniør Dr. Keith O. Johnson og eier Richard Fryer deres produkter:
    http://www.spectralaudio.com/

Her er Scan-Techs hjemmeside:
    http://www.scantech.co.jp/lyra_conni_top.html

Her er Lyra Connoisseurs hjem:
    http://www.lyraconnoisseur.com/meside:

Mvh
    Roysen

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    167
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Cobra2 skrev:
    Pass Labs!

Arne K
    Vel, om jeg skal dra det litt langt: Et RIAA-trinn er jo forsåvidt en slags forforsterker (gain + eq).
    Og der har jeg kjennskap til Pass Labs (XOno). Tror Pass Labs generelt har mange gode produkter.
    Men, beklageligvis ingen med rør (såvidt jeg vet).
    Suveren byggekvalitet og topp service også.

Ellers tror jeg at forforsterkeren ofte er en "oversett" komponent, et trinn litt for mange mange ikke synes det er verdt å legge så mye kroner i. Kilder prioriteres, kraftige forsterkere og høyttalere likeså........ Men jeg har sett en del eksempler på at nettopp forforsterkerdelen er det svakeste leddet.

Artig å se så mye snacks i denne tråden :)

Mvh

bobbob

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2007
    Antall liker
    1
    Takker så mye for ditt grundige svar på mitt oppfølgings spørsmål på Connaisseur modellene Roysen!!

Det er til stor glede for meg,- og jeg regner for mange andre litt over 'mid' interesserte lesere.

Det er nesten så man blir litt 'små beklemt' over at man spurte, slik du svarer, takk for at du tar deg tiden og historie timen !! Virkelig.

bob

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.163
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    olaps skrev:
    Cobra2 skrev:
    Pass Labs!

Arne K
    Vel, om jeg skal dra det litt langt: Et RIAA-trinn er jo forsåvidt en slags forforsterker (gain + eq).
    Og der har jeg kjennskap til Pass Labs (XOno). Tror Pass Labs generelt har mange gode produkter.

Ellers tror jeg at forforsterkeren ofte er en "oversett" komponent, et trinn litt for mange mange ikke synes det er verdt å legge så mye kroner i. Kilder prioriteres, kraftige forsterkere og høyttalere likeså........ Men jeg har sett en del eksempler på at nettopp forforsterkerdelen er det svakeste leddet.

Mvh
    Pass Labs er mye mer enn (X)ONO... http://passlabs.com/products.htm
    X1 er en kommende klassiker, og er fleksibel med 2 gain-settinger.

Arne K

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    167
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Cobra2 skrev:
    olaps skrev:
    Cobra2 skrev:
    Pass Labs!

Arne K

Mvh
    Pass Labs er mye mer enn (X)ONO... http://passlabs.com/products.htm
    X1 er en kommende klassiker, og er fleksibel med 2 gain-settinger.

Arne K
    Jada, dét vet jeg godt :)
    Men, de lager vel bare to preamper, og ingen av disse er rørbestykkede. Dermed faller de utenfor min interesse. Mener, av erfaring, at det er i preampen det er viktigst med rør om man skal oppnå den "rørmagien" man er ute etter.
    Mener dermed ikke å si at Pass-preampene er dårlige, tvertimot; men her er det jo smak og behag.
    (Har altså aldri hørt noen av preampmodellene deres......).
    Mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.683
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Mi haldning er at ein god preamp er betre enn ingen preamp. Og at ingen preamp (men ein volumkontrolldings) er betre enn ein billeg preamp om du er litt sånn hifi-ete av deg. Mange har likevel behov for mykje musikalitet m.m., og då er det også greitt å ha ein litt fargande preamp for å feite opp lyden ei aning.

Rør er utmerka i preampen, og dei beste preampar eg har høyrt har med to unntak vore rørbaserte.

Gode riaatrinn bør vere innebygde i preampar med ambisjonar.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    emotikon skrev:
    Tråden handler om erfaringer rundt de beste forforsterkerne, og da sier jeg etter å ha hørt den noen ganger:
    Jeg VIL ha en Hovland HP200 !!!

Eller gjerne en HP100

..og ikke HP300?

Mvh
    Roysen
    Nei, for den har jeg enda ikke hørt :'( ;)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    hifiasylet skrev:
    emotikon skrev:
    Tråden handler om erfaringer rundt de beste forforsterkerne, og da sier jeg etter å ha hørt den noen ganger:
    Jeg VIL ha en Hovland HP200 !!!

Eller gjerne en HP100

Hvordan vil du beskrive lyden av denne forsterkeren sammenliknet med andre av arten du har hørt på?
    Og hva er det med denne forsterkerens kvaliteter som gjør at du verdsetter den så høyt?

Tenker da bortsett fra det flotte utseendet... ;D
    Ja, utseendet må jeg innrømme tiltaler meg en smule....ikke minst HP100 ::) men også evnen til å la musikken flyte lett og ubesværet samtidig som dynamiske kontraster er ivaretatt (dette er vel ofte en og samme sak) og ikke minst lydpanoramaet og dybden i lydbildet, får meg til sterkt å ville ha en HP200 i eget lytterom.
    Det er i veldig korte trekk det som disse lyttetimene har utløst av "vil ha" faktor hos meg.
    Etterhvert som jeg har blitt mer kjent med rørenes luner generelt, ser jeg også muligheter der.

Nå har jeg hørt HP200 med Hovland forsterkere og Halcro DM38 samt div. høytalere fra samme fabrikant som jeg selv har (Marten Design) i forskjellige rom og oppsett, og om HP200 evner å gjøre det samme med mitt forsterkeri, i mitt rom, ville jeg ha blitt en meget lykkelig hifiasylant.

Men nå skal det også sies at jeg er strålende fornøyd med den preampen jeg har :) :)

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Her var det mange flotte men dyre forslag. Det er vel kanskje det som er poenget. Likevel vil jeg legge inn en rimeligere kandidat: Leben RS-28CX. Fått flere helt rå anmeldelser i Frankrike, Tyskland, Polen og Japan. Den mest kjent anmeldelsen er vel på 6moons av Jeff Davies. Han har sammenliknet den med preamper fra Shindo og mener den er mer musikalsk. Han gjør et poeng av at den ikke når opp på flere hifi parametere, men er den mest musikalske preampen han har hatt i eget oppsett. Jeg har selv sammenliknet den med noen preamper og opplever den musikalsk; den fremhever helheten i musikken, flyten og nærværet.

Mulig jeg bommer helt med henblikk på interessene, men det kan vel ikke skade å nevne nok en god preamp.

Vedlegg

janly

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Antall liker
    346
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Oslo2 skrev:
    Her var det mange flotte men dyre forslag. Det er vel kanskje det som er poenget. Likevel vil jeg legge inn en rimeligere kandidat: Leben RS-28CX. Fått flere helt rå anmeldelser i Frankrike, Tyskland, Polen og Japan. Den mest kjent anmeldelsen er vel på 6moons av Jeff Davies. Han har sammenliknet den med preamper fra Shindo og mener den er mer musikalsk. Han gjør et poeng av at den ikke når opp på flere hifi parametere, men er den mest musikalske preampen han har hatt i eget oppsett. Jeg har selv sammenliknet den med noen preamper og opplever den musikalsk; den fremhever helheten i musikken, flyten og nærværet.

Mulig jeg bommer helt med henblikk på interessene, men det kan vel ikke skade å nevne nok en god preamp.
    Bare så synd den ikke har remote..... :'(

R

rico

Gjest
    BigSwifty skrev:
    Siden trådstarter spør om personlige erfaringer
    Ja det kan bli litt lite erfaringer i slike tråder men desto mer synsing og mening om ting man har lest om og ikke hørt, men mye god info om hva som finnes der ute får vi, det er fint. Dette viser nok hvor få som egentlig driver med hifi i den aller øverste divisjonen her i landet, det er stort sett de samme folka som skriver i alle trådene som omhandler dyrt utstyr men det å drømme er viktig nok det, jeg drømmer hele tiden jeg :).

Men siden jeg har tatt meg den friheten og skrive noe så kan jeg jo komme med en liten og høyst subjektiv erfaring gjort med 2 av preampene som er nevnt i tråden. Jeg har pr. dato en ARC Ref.3 som jeg synes er en veldig bra preamp, når denne ble kjøpt så var også BAT en het kandidat, grunnet diverse så fikk jeg ikke prøve denne før senere, ville helst ha prøvd en VK-52SE eller Rex men det var ikke mulig, så jeg fikk låne en VK-51SE i nærområdet. Det jeg hadde hørt av andre BAT produkter tiltalte meg så jeg var veldig spent på dette. Kort fortalt så synes jeg det spiller mer lettflytende og engasjerende med Ref.3`en, det tar mer av synes jeg, BAT`en er nok litt tyngre og "seigere" hvis en kan si det slikt, den får liksom ikke opp farten sett i forhold til Ref.3, den er veldig bra i bunn, litt feitere enn Ref.3, men Ref 3 er mer "snappy" nedover, Ref.3 har også en veldig fin og naturlig oppløsing oppover som BAT`en ikke har, synes også bredden i musikken blir bedre med Ref.3. For all del BAT`en er veldig bra og jeg tror nok dette går mer på hva en liker og hva en bruker de på enn at den ene er bedre enn den andre, sikkert andre som ville foretrukket BAT`en. Synes vel også at det blir en aning stillere med Ref.3`en. Fikk prøvd begge på både transistor og rør effekt og siden rør effekten var/er en ARC så skal en heller ikke se bort i fra en synergi effekt med disse. Vil også si at jeg brukte de samme røra på begge da likt skal være likt :).

tomerik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Aesthetix Calypso synes jeg er riktig å få inn her. Calypso er basert på den noe eldre og mer kostbare Jupiter Callisto linje steg. Dette linjesteget var en to-boks løsning og når Jim White, designeren hos Aesthetix, skulle utvikle Calypso forforsterkeren tok han med seg mange av de gode elementene fra Jupiter, reduserte antall komponenter og plasserte det som var igjen i ett kraftig kabinett av aluminium. På fronten finner man 5 små triangel formede inngangsvelgere som med sine små blå dioder som viser aktiv inngang. I tillegg er det knapper for Mute, Tape, Bypass, Phase, Display (av/på) og Standby. Volumkontrollen er bygd inn i displayet og reguleres ved henholdsvis å trykke på høyre eller venstre side av displayet. Alle funksjoner, pluss balanse, kan kontrolleres fra fjernkontrollen.

Innsiden av forsterkeren er preget av ett meget ryddig design og korte signalbaner. Calypso er en symmetrisk dual-mono konstruksjon. Det sitter ett 12AX7WB rør og ett 6922 på hver kanal. Med rør fra Mullard og Telefunken opplever forsterkeren som musikalsk og fullstendig transparent i mitt system.

M. Fremer har testet denne i Stereophile: http://www.stereophile.com/amplificationreviews/705aesthetix/index.html

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    167
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    rico skrev:
    BigSwifty skrev:
    Siden trådstarter spør om personlige erfaringer
    Ja det kan bli litt lite erfaringer i slike tråder men desto mer synsing og mening om ting man har lest om og ikke hørt, men mye god info om hva som finnes der ute får vi, det er fint. Dette viser nok hvor få som egentlig driver med hifi i den aller øverste divisjonen her i landet, det er stort sett de samme folka som skriver i alle trådene som omhandler dyrt utstyr men det å drømme er viktig nok det, jeg drømmer hele tiden jeg :).

Men siden jeg har tatt meg den friheten og skrive noe så kan jeg jo komme med en liten og høyst subjektiv erfaring gjort med 2 av preampene som er nevnt i tråden. Jeg har pr. dato en ARC Ref.3 som jeg synes er en veldig bra preamp, når denne ble kjøpt så var også BAT en het kandidat, grunnet diverse så fikk jeg ikke prøve denne før senere, ville helst ha prøvd en VK-52SE eller Rex men det var ikke mulig, så jeg fikk låne en VK-51SE i nærområdet. Det jeg hadde hørt av andre BAT produkter tiltalte meg så jeg var veldig spent på dette. Kort fortalt så synes jeg det spiller mer lettflytende og engasjerende med Ref.3`en, det tar mer av synes jeg, BAT`en er nok litt tyngre og "seigere" hvis en kan si det slikt, den får liksom ikke opp farten sett i forhold til Ref.3, den er veldig bra i bunn, litt feitere enn Ref.3, men Ref 3 er mer "snappy" nedover, Ref.3 har også en veldig fin og naturlig oppløsing oppover som BAT`en ikke har, synes også bredden i musikken blir bedre med Ref.3. For all del BAT`en er veldig bra og jeg tror nok dette går mer på hva en liker og hva en bruker de på enn at den ene er bedre enn den andre, sikkert andre som ville foretrukket BAT`en. Synes vel også at det blir en aning stillere med Ref.3`en. Fikk prøvd begge på både transistor og rør effekt og siden rør effekten var/er en ARC så skal en heller ikke se bort i fra en synergi effekt med disse. Vil også si at jeg brukte de samme røra på begge da likt skal være likt :).
    Meget interessant, her har du tydeligvis gjort en god jobb :)

Men, i den sammenheng, en liten ADVARSEL til eiere av BAT pre-amper med 6-pack (Jensen-kondensatorer):
    De aller fleste av disse utvikler lekkasje over tid. Om man har et transistorforsterker kan dette være risikabelt.
    Dette er en kjent produksjonsfeil, og Jensen leverer nye kondensatorer gratis (med BAT-merking). Utenom garantitid må eier betale for arbeid (om han/hun ikke gjør det selv), som er typisk 4 timer for en fagmann.
    Kondensatorene er byttet på begge mine BAT-VK51SE. Byttene resulterte umiddelbart i en mer lukket lyd som imidlertid endret seg mye ila 3-400 timer. Etter dette spilte begge pre-ampene mer åpent og dynamisk enn før byttene.
    mvh

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Antall liker
    97
    Sted
    Vestlandet
    Endelig!
    Etter mange år og hyllemeter med alskens Hifi blader samt lesing på nettet, ble det handel på meg.
    Hadde på forhånd fulgt en spesiell preamp på Audiogon i over et år.
    Tilslutt bestemte jeg meg for å kline til. (Ofte eneste måten å få gjennomført slike kjøp)
    Så nå står det en meget pent brukt Lyra connoisseur 4.2 L SE i stua. ??????

PS. Admin: Hadde det vært mulig å fått litt hjelp til å få bildene rotert tilbake til originalposisjon?

DSC_4004.jpg

DSC_4005.jpg

Heldigvis svarte lyden absolutt til forventningene.
    Dette skal bli kjekt å ha i hus etterhvert som høsten og vinteren nærmer seg.

(Man lever i utgangspunktet bare en gang...)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.683
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Når vi snakkar om personlege erfaringar fekk eg lyst å seie litt om Audio Research SP 10 og matching. Denne konstruksjonen er frå midten av 80-talet og heng nok ikkje lenger med teknisk. På høgt volum merkar du litt susing mellom låtane, og det er for mykje gain når du spelar linjekjelder. RIAA-delen har heller ikkje så mykje gain at han kan brukast med kva som helst av MC-pickupar. Men om du spelar vinyl med ein MC-pickup med eit utnivå som nærmar eg 1 mV, eit matchande røreffekttrinn, og i tillegg kan klare deg utan fjernkontroll, tek ting til å verte verkeleg bra. Eit gjennomført oppsett der det er tenkt matching på denne måten vil gjerne ha kvalitetar som vert sterkt nedtona ved å skifte til ein einskildkomponent som forforsterkar, sjølv om denne isolert sett må seiast å vere betre.

Mitt poeng er altså: gløym ikkje å matche.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Beste jeg har hatt i hus er dagens pre, Musical Innovation,
    MI25
    Og toppmodellen MI23.5 ligg på finn, ser jeg.

Denne 25 er for meg utrolig rå.
    Et basskyv ingen andre har vert i nærheten av.
    Og kvalitetsmessig er det ingen ting å klage på.

Screenshot_20180430-211312.jpg

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Beste jeg har hatt i hus er dagens pre, Musical Innovation,
    MI25
    Og toppmodellen MI23.5 ligg på finn, ser jeg.

Denne 25 er for meg utrolig rå.
    Et basskyv ingen andre har vert i nærheten av.
    Og kvalitetsmessig er det ingen ting å klage på.

Vis vedlegget 503704
    Og hvordan spiller den?
    Jeg har nemt bassen. Kraft, trøkk ingen jeg har hatt har vert i nærheten av.
    På Doxaen, hevet den lyden til nye høyder.
    Vanvittig bra.
    Oppover i frekvens minner det om rør, men klarere og fortsatt musikalsk som er så viktig.
    Ikke innspilt enda..blir stadig bedre, de få gangene jeg hører på den med et par ukers mellomrom.
    Blir en flotte høst

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Meget bra pre, og skikkelig bygget! En "sleeper" dette.

Janix

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Antall liker
    108
    OK.
    Ønsket fortrinnsvis erfaringer her (ikke synsing) så jeg kan vel begynne selv:

Swiss Physics Mod 5A

Positivt: Låt utrolig musikalsk og "ikke-hifi" aktig når jeg hadde denne. Hadde imidlertid ikke noe særlig sammenlikningsgrunnlag da.
    Gikk dyyyypt i bassen og hadde en enormt velartikulert mellomtone samt en diskant som ikke gjorde seg bemerket før den skulle.
    Det var sagt at Phonotrinnet var en avart av Vendetta research SCP-2 riaa'en til John Curl.
    Fantastisk lekkert utseende med en mengde tilkoplingsmuligheter.

Negativt: Bare så synd at modulene som hele forsterkeren var bygget rundt sluttet å fungere pga for høy arbeidstemperatur internt...
    Hadde faktisk 2 stk fordi jeg måtte kjøpe den ene ekstra for å få 2 stk av de tilhørende forsterkere. Forsterkerne gikk i alle fall ikke varme grunnet de plagsomme viftene.
    Men når det er sagt så ble jeg aldri så fornøyd som jeg trodde jeg ville bli. Det var vel phonotrinnet som var det spesielle med den.

Den jeg var mest fornøyd med i sin tid var Hegel P20. Faktisk bedre enn P30 etter min erfaring.
    Rør har jeg alltid holdt meg unna.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Hehe... har pre og Power fra Swiss Physics selv, kjøpt nye i sin tid og med mindre enn 100 timer bruk. Strøkne produkter.

Janix

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Antall liker
    108
    Hehe... har pre og Power fra Swiss Physics selv, kjøpt nye i sin tid og med mindre enn 100 timer bruk. Strøkne produkter.
    Ja meget pene å se på. Blir du ikke plaget av viftene?

Siden den er nevnt tidligere i tråden hadde jeg også MarkLevinson 380 som jeg aldri ble fornøyd med, selv etter at jeg oppgraderte den til S-utgaven. Derimot hadde jeg en fra Krell som jeg var meget fornøyd med, men kan ikke huske hvilken modell.

Edit: Krell'en var KRC-2
    Glimrende produkt den gangen. Ofte lurer jeg på hvorfor jeg solgte visse produkter, men alt måtte jo prøves.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Nei, egentlig ikke - og den kan flyttes til et annet sted i rommet ev. rommet ved siden av dersom jeg skulle få\ et akutt anfall av irritasjon :D

Janix

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Antall liker
    108
    Nei, egentlig ikke - og den kan flyttes til et annet sted i rommet ev. rommet ved siden av dersom jeg skulle få\ et akutt anfall av irritasjon :D
    Hehe...var akkurat det jeg gjorde også. Boret hull i veggen fra stua inn til soverommet :)

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Antall liker
    97
    Sted
    Vestlandet
    Meget bra pre, og skikkelig bygget! En "sleeper" dette.
    Måtte ta et valg vedr. hvilken retning jeg ville prioritere mtp. lydfilosofi. Kom fram til at musikalitet var det viktigste for meg.
    Blir spennende å eksperimentere med ulike høyttalere i løpet av høsten.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn