Erfaringer med Vpi Scout???

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing

OM SIDER har jeg falt ned på at jeg kjøper en pent brukt Vpi Scout vinylspiller. Jeg har hatt denne eller Vpi Classic på ønskelista i noen måneder nå, men så begynte jeg å se på Avid Diva og Clearaudio Performance, og da ble ikke valget så lett lenger. Men nå er beslutningen tatt. Det blir en Scout, men den er ikke kommet i hus enda. Jeg er imidlertid interresert i erfaringer, råd og innspill for å hente det optimale ut av spilleren, f. eks:

*sterke / svake sider med Scout'en?
*noe jeg bør være obs på?
*anbefaling av p.u'er som passer særlig godt?
*har det noe for seg å kjøpe motorstyringa til Vpi?
*er det mye å hente på et armbytte til signature-arma?
*er det mulig å kjøpe et komplett armrør m. lodd og kabling, slik at jeg kan svitsje arm og dermed også p.u. på enklest mulig måte?

;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
- Ingen eigentleg svake sider. Signature-armen er ein betre arm enn standard.
- Pass på underlaget. Dette bør vere ei vegghylle, eller noko som er svært stabilt i alle samanhengar.
- Her er det massevis å velje mellom. For eigen del har eg svært gode erfaringar med Dynavector og Benz. Gløym Denon.
- Du må skifte motor om du skiftar, og det er ein del investeringar som kan vere fornuftige å ta langsmed. Eg var veldig fornøgd med Scout, men den SSM med mellomhjul og tung tallerken og Sig. arm var alvorleg mykje betre (og dyrare)..
- Sig-armen er nok ein del betre, men du må opp i dei litt dyrare pickupane for å merke dette skikkeleg. Ambisjonsnivå minimum Dynavector DV 20 eller Benz Glider (jaja, kanskje ein Ace fortener Signature, når alt kjem til alt)
- Eit ekstra armrør er veldig lurt å ha - pickupskift på 15 sekund.....

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Takk for innspill og erfaringer med Scout'en. Det står en DV 17D3 på den og Dynavector's riaa, samt originalt støvlokk og ekstraføttene til Vpi. Er det noen spesielle strøm- og ic-kabler du vil anbefale til denne spilleren? Jeg kommer nok til å prøve den med black Magic ic'er. Detta blir spennanes!!!

;D

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Følger med platestrammer, men ikke krans. Jeg var på nippen til å bestille ny "Classic" her i vår, men så begynte jeg å sikle på Clearaudio'en. I mellomtida fikk jeg prøvd en Rega P5 og lytta til en P7. Jeg falt ikke for noen av disse, men i rette oppsett er det sikkert velspillende greier, de og. Nå når beslutninga er tatt, gleder jeg meg som et barn...

Men det var ikke særlig mange som ville øse av sine Vpi-erfaringer her! Kanskje de bare spiller og spiller..
;D

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Hmm, ja her spilles det på VPI så øyet er stort og vått :) Tror personlig at jeg heller ville gått for Classic'en. Den lager halleluja stemning rundt om kring, og omtales som den beste VPI noensinne. Scout'en er en habil spiller, for all del. Og man kan oppgradere den en hel del, så du har ikke kjøpt noen dårlig spiller. Burde også være bankers å få en del igjen for den på bruktbørsen om du skulle ønske å oppgradere til enda større spiller etterhvert. Ikke meningen å lage skår i gleden her, for all del. Jeg aner ikke hvilken erfaring du har med platespillere, eller hvor mange plater du faktisk eier. Ikke smart å brenne masse penger hvis vinyl viser seg å være et blindspor for deg. Nå kan du heller bruke pengene du har spart på bruktkjøpet til å gjøre platesamlingen større, så sånn sett får du mye mer musikk glede ut av pengene dine ;) Velkommen inn i VPI fanklubben, og kos deg med sort gull :)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Litt off topic, men: Vinylen har fulgt meg siden 45-skivenes, Philips Bambinos, Scatschmo Armstrong og Fats Dominos dager. Så kom Rolling Stones, Free, The Byrds, Bob Dylan og alle de andre.. Tror forresten at jeg hørte Jussi Bjørling og Caruso hos oldemora mi før det..
På -70 og -80tallet var nok vinylsamlinga mi betydelig større enn den er i dag. Så kom cd'en og alt ble så fordømrade mye enklere - skivene kunne slenge rundt omkring, de skulle liksom tåle alt, i motsetning til vinyl, som var noe skjøre, rare, tungvinte, gammeldagse greier - som cd-spillerselgerne pumpa oss fulle av på den tida. Jeg satt der, med en nyinnkjøpt "workingmans Linn Sondek", Harman Kardon T60 og masse vinyl..Sjølsagt kjøpte jeg cd-spiller, jeg som ALLE andre. Mye vinyl, masse "perler", forøvrig, ble lånt bort og kom aldri tilbake. Noe ble solgt. All Stones, Led Zep, Frank Zappa, Moody Blues, Chicago, Cream, Johnny og Edgar Winther, King Crimson, ELP, Jethro Tull og mye, mye meir forsvant. Heldigvis beholdt jeg en god del blues, et lite, men representativt utvalg av klassiske skiver, og 60-70 titler blanda folkrock og rock - og heldigvis den første Bob Dylanplata. Coveret var sikkert så stygt og slitt at ingen ville låne / stjele den! Og faktum er at inntil i fjor høst, trodde jeg faktisk at det ikke ble utgitt nye vinylskiver lenger. Det oppdaga jeg da platebutikkene ble overtatt av spillpusherkjedene, og jeg måtte på nettet for å kjøpe musikk. DER var vinylen... og det førte til at støvlokket kom av T60'en igjen, en slitt Ortofon OM20 fikk ny stylus - og siden har det bare dratt på seg. Platesamlingen min er likevel ikke over så mange hyllemeter, men det som er der, det liker jeg jækla godt. Og nå får jeg 100 skiver med Vpi'en...

Av vinylspillere har jeg hatt i mitt eie tre Garrard'er, alle med en grusom automatikk som kunne skremme fanden på flatmark. Så ble det en Philips electronic..202, tror jeg den het, så en liten perle,en ERA. Mener å huske at den hadde S-forma SME arm, uten at jeg ante hva SME var - eller skulle bli. Antiskatinga var det lille loddet som henger i en bit tynn fiskesnøre. Deretter kom B & O-perioden, med en tangensialarmspiller. husker ikke nr. på den - mulig den het Beogram 1500. Det var deres første tangensialarmspiller, og den både spilte greit, og var befriende enkel å betjene. Og så kjøpte jeg Harman Kardon'en. Den er ikke å kimse av. Rega P5'en var ingen høydare i forhold, såpass kan jeg si. Det er meir driv, dynamikk og dybde fra T60'en med Ortofon 2M Blue p.u. enn fra P5'en med Elys p.u. Det var et historisk tilbakeblikk over platesamling og vinylspiller-erfaringa mi. Jeg er imidlertid gledelig redd for at vinylinterressen har kommet for å bli. Det blir ikkesamme sjela i musikken fra cd-spillerne. Og så er vinyl så mye,mye artigere!
Da jeg bestemte meg for å prøve en nyere spiller, satte jeg en maks.budsjettlimit på 10K. Jeg så først på brukt Michell Gyrodeck, som jeg har hørt og mener er bra. Det samme gjaldt Rega P25, P5 og P7. Jeg ble ikke fortrolig med de to siste, og P5'en var som sagt ikke bedre lydmessig enn den jeg har. Så etter å ha fundert og svetta en del, innså jeg at skulle jeg bli fornøyd, måtte jeg opp i pris - sjøl som brukt. Og etter en masse kvaler over om jeg skulle gå for Vpi Scout, Avid Diva eller Clearaudio Performance, ble det Scout. Jeg er skikkelig spent på hva den kan tilføre vinylinterressen....men "blindsporet" har jeg nok forlatt,ja.

;D

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Det høres ut som om du har gjort et fornuftig valg! Du vil garantert få en positiv overraskelse med VPI'en i forhold til hva du har hatt/vært vant med fra før. Og for oss vinylentusiaster så lever vi i lykkelige tider med vinyl i vinden som aldri før. Drøssevis med nyutgivelser av våre mer eller mindre gamle vinylminner :) Og jeg er helt enig med deg i at vinyl har noe med seg som digitale medier pr. dags dato ikke klarer å matche...Det er mitt foretrukne medie, med god margin :)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Scout er en flott paltespiller , sammenlikner du med hva du får hos konkurrentene , da gjerne emd arm påmontert , så er det ingen over..... men mange under , og noen få ved siden ,.........

Std armen er ikke dårlig , den er tvert i mot utrolig bra til å følge med på en spiller til den prisen , den er litt mere tungvin å jobbe med pga bakloddet som ene og alene justerer alt , azimut og vekt samtidig , men skal du ikke bytte pu er i endinga , er dette ikke ett stort problem , Den har ikke silikonbad , jeg foretrekker uansett å spille uten , men her kommer også underlag og andre magiske parametere inn.

Classic en er sikkert en kjempebra spiller , men det er scout også. Føttene er en kjempebra oppgradering av scout det øker spillerns vekt betraktlig ,. noe som høres på bassen.

Bakdelen med scout er at andre tallerker fra vpi ikke passer på denne , den har heller ikke mulighet for å benytte ringen til de andre tallerkene.

Du kan bruke hrx-centerweight om du ikke gidder å skru med din klamp lengere,

grattis med flott spiller.

Mvh ESpen

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Takk til deg, SSM. Jeg vet hva silikon er, og at det ofte brukes i heve-/senkemekanismen for armen på vinylspillere, men hva er et silikonbad????

Jeg er sånn "lytte mest, mekke minst"- type, og jeg har ingen planer om å bytte p.u. i eninga. Men jeg kan tenke meg å ha ei laus arm som jeg kan montere min (ubrukte ) Ortofon MC70 anniversary på. Denne p.u'en har ligget i trekassa si i 20 år, og fortjener å bli brukt. Lettvektsarma på min spiller klarer ikke så tunge p.u'er, men jeg har prøvd den såvidt på en Torens-spiller, og den er like bra/bedre enn Rohmann og Kontrapunktseriens midt på treet. Ikke lenger "state-of-the-art", men veldig god på å få fram mikrodetaljer og med jækla god dynamikk. Noen som har et komplett armrør med lodd og det hele som de vil selge???

Hvis jeg etterhvert ønsker å oppgradere til "Signature"-arma, må da alt byttes eller er det bare toppdelen ( røret) som er forskjellig?? Uansett skal jeg i første omgang kose meg med den sånn som den er. Så tar jeg det derfra.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
VilhelmW skrev:
Takk til deg, SSM. Jeg vet hva silikon er, og at det ofte brukes i heve-/senkemekanismen for armen på vinylspillere, men hva er et silikonbad????

Jeg er sånn "lytte mest, mekke minst"- type, og jeg har ingen planer om å bytte p.u. i eninga. Men jeg kan tenke meg å ha ei laus arm som jeg kan montere min (ubrukte ) Ortofon MC70 anniversary på. Denne p.u'en har ligget i trekassa si i 20 år, og fortjener å bli brukt. Lettvektsarma på min spiller klarer ikke så tunge p.u'er, men jeg har prøvd den såvidt på en Torens-spiller, og den er like bra/bedre enn Rohmann og Kontrapunktseriens midt på treet. Ikke lenger "state-of-the-art", men veldig god på å få fram mikrodetaljer og med jækla god dynamikk. Noen som har et komplett armrør med lodd og det hele som de vil selge???

Hvis jeg etterhvert ønsker å oppgradere til "Signature"-arma, må da alt byttes eller er det bare toppdelen ( røret) som er forskjellig?? Uansett skal jeg i første omgang kose meg med den sånn som den er. Så tar jeg det derfra.
Om du vil ha en signaturarm så tror jeg du får med en ny junctionboks og, men da for å inkludere valhalla hele veien igjennom til rca kontaktene. Den gamle armen vil da fint kunne kobles til den nye boksen, og du har to armer, to pickuper :) Så justerer du bare høyden. tar få sekunder.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
ssm skrev:
Scout er en flott paltespiller , sammenlikner du med hva du får hos konkurrentene , da gjerne emd arm påmontert , så er det ingen over..... men mange under , og noen få ved siden ,.........

Std armen er ikke dårlig , den er tvert i mot utrolig bra til å følge med på en spiller til den prisen , den er litt mere tungvin å jobbe med pga bakloddet som ene og alene justerer alt , azimut og vekt samtidig , men skal du ikke bytte pu er i endinga , er dette ikke ett stort problem , Den har ikke silikonbad , jeg foretrekker uansett å spille uten , men her kommer også underlag og andre magiske parametere inn.

Classic en er sikkert en kjempebra spiller , men det er scout også. Føttene er en kjempebra oppgradering av scout det øker spillerns vekt betraktlig ,. noe som høres på bassen.

Bakdelen med scout er at andre tallerker fra vpi ikke passer på denne , den har heller ikke mulighet for å benytte ringen til de andre tallerkene.

Mvh ESpen
Er det kun vektøkningen som er gevinsten med de andre føttene?

Anbefaler du hrx centerweight over standard lydmessig? Bruker du selv ytterringen?

Og si meg, når man benytter seg av clampen som følger med, da ligger platen litt skeivt fra midten og ned til ytterkant, vil ikke dette påvirke vinkler mellom PU og plate?

Og til slutt, med hrx centerweigt og ytteringen, ligger platen plan da?

Ø

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Noen som kan forklare hva et silikonbad er? Er det dempingen for senkinga av arma, sånn at den daler behagelig mjukt ned på vinylen??

Må motoren slås av og på ved platebytte, eller er det platebytte i farta, sånn a-la Rega?

???

Z

Zomby_Woof

Gjest
Silikondempinga består av et 'smultringformet' kar i armbasen og en tilsvarende 'smultringformet' utstikker i armen rundt lagerpunktet. Når armen settes på plass dyppes dette ned i væskebadet. Dette demper resonnanser i armen. Det er litt vanskelig å forklare, men jeg håper du forstår.

Det har altså ikke noe med armliften å gjøre.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
ikke bruk dempingen om det ikke er nødvendig :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Torget vurderinger
0
Eg brukar ring. På tynne 80-talsplater og lettare skeive plater er det eit must. Den tjukke/tunge tallerkenen gjer lydbildet meir stabilt og tydeleg, og stillare, betre bakgrunn, skikkelegare dynamikk. Dessutan verkar subjektivt støy mindre påtrengande enn på akryltakkerkenen. Rimdrive aukar opplevinga av det dynamiske sluggeraspektet...
Demping må til om pickupen ikkje matchar. Men det vil neppe vere noko problem på DV.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Zomby_Woof skrev:
Silikondempinga består av et 'smultringformet' kar i armbasen og en tilsvarende 'smultringformet' utstikker i armen rundt lagerpunktet. Når armen settes på plass dyppes dette ned i væskebadet. Dette demper resonnanser i armen. Det er litt vanskelig å forklare, men jeg håper du forstår.

Det har altså ikke noe med armliften å gjøre.
Takk for folkeopplysninga. Jeg tror jeg skjønner hva du mener..og hva hensikten er. Min første tanke var at dette selger de kanskje på "kondomeriet"...

Jeg følger Skink's råd og prøver uten glide- eller dempemidler først!!! Om nå bare spilleren hadde vært i hus,da..
;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Skjerming, skjerming, skjerming.

Jeg har desverre bare XLR-utgaver så jeg får ikke testet selv, men jeg antar at Gunnar Brekkes anbefaling av Silk Mk. II er et godt alternativ.

I tillegg har jeg erfaring på at støy er et betydelig problem uten skikkelig jording. En tynn leder mellom jordskruen på armbasen og chassiet på RIAA'en kan være vidundermedisin. Det var i hvert fall det hos meg.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Det med at skerming er essensielt, er jeg klar over. Men må / bør det være dedikerte phono-kabler a-la Black Magic Phono-cables, eller kan jeg klare meg med en BM Rev. vanlig ic???

Navn på kabler som er godt egnet?

;D

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.913
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Hei
Er selv veldigt fornøyd med mine Chord signature med tilhørende jord-bananer, som jag bruker mellom
riaa og amp, de er nog godt skjermet for støyet/sus blev betydligt mindre med disse.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Skink_123 skrev:
ssm skrev:

Mvh ESpen

Anbefaler du hrx centerweight over standard lydmessig? Bruker du selv ytterringen?

Og si meg, når man benytter seg av clampen som følger med, da ligger platen litt skeivt fra midten og ned til ytterkant, vil ikke dette påvirke vinkler mellom PU og plate?

Ø
Med medfølgende clamp sitter det en gummiring nedtil tallerkenen som " forspenner" platen , den blir derfor helt rett ved tilskruing. Skruingen er mere effektiv enn centerweight på veldig bulkete plater....

2) ytterring kan ikke brukes på scout-tallerken , kun fra scoutmaster og oppover , det er uforholdsmessig dyrt å bygge om , legg derfor pengene rett i scoutmaster om dette er tema.

3)Vektøkningen og demping er poenget med hrx mini-feet som du sikter til , hele spillern blir mere stabil , verdt pengene....og kan flyttes til alle andre vpi spillere utenom HRX som har like ben utseendesm,essig , men med annen demping inni.

4) Ja jeg bruker ytterring og centerweight som er standard på min spiller , skal bytte tallerken i vinter.

5) Lydmessig hører ejg ikke forskjell på skruclamp og weight....men sistnevnte er raskere i bruk , på hrx kan ikke skruklamp brukes da spindelen ikke har gjenger , på andre modeller kan begge brukes.

Mvh Espen

Z

Zomby_Woof

Gjest
VilhelmW skrev:
Det med at skerming er essensielt, er jeg klar over. Men må / bør det være dedikerte phono-kabler a-la Black Magic Phono-cables, eller kan jeg klare meg med en BM Rev. vanlig ic???

Navn på kabler som er godt egnet?

;D
Sånn jeg forsto det på PM audio er BM Rev. phonokabelen akkurat som vanlig, bortsett fra jordlederen og at de er klemt sammen i par. Prisen er vel omtrent det samme også. Jeg tipper at vanlig Rev og litt hjemmemekk er like godt, de dukker jo opp på brukten innimellom.

;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Torget vurderinger
0
ssm har rett når han seier at platekransen ikkje kan brukast på den minste Scout. Denne er veldig fin når ein har mykje tynne "oljekriseplater" - her høyrer du tydeleg skilnaden. Det same gjeld lett vindskeive plater (har diverre eit par som ikkje eingong platekransen gjer spelbare, men som oftast hjelper denne dingsen svært bra)
Om du byggjer opp ei platesamling med basis i nykjøpte, moderne 180 og 200 g-pressingar, har platekransen langt mindre effekt. Om ein slit med dette, kan ein kjøpe "platestrykejern" - ei presse frå t.d. PM Audio.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
VilhelmW skrev:
Noen som har anbefalinger på ic'er som egner seg godt til Scout / DV17d3/ P75 mkII???

???
Så vidt jeg har skjønt så er det forskjell på hva der kreves av en platespillerkabel og vanlig IC.

Det er svake signal som skal forsterkes mye og dermed stilles det krav til skjerming. Jording er og viktig.

Nordost sine lisser koster ca halvparten av hva samme lengde av samme interconnect koster, fordi det rett og slett er "en kabel" splittet i to. I følge reviews så er det forskjell på dedikerte platespillerkabler og "samme" kabel i vanlig IC utgave. De har forskjellige egenskaper.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
ssm skrev:
Skink_123 skrev:
ssm skrev:

Mvh ESpen

Ø
Med medfølgende clamp sitter det en gummiring nedtil tallerkenen som " forspenner" platen , den blir derfor helt rett ved tilskruing. Skruingen er mere effektiv enn centerweight på veldig bulkete plater....

2) ytterring kan ikke brukes på scout-tallerken , kun fra scoutmaster og oppover , det er uforholdsmessig dyrt å bygge om , legg derfor pengene rett i scoutmaster om dette er tema.

3)Vektøkningen og demping er poenget med hrx mini-feet som du sikter til , hele spillern blir mere stabil , verdt pengene....og kan flyttes til alle andre vpi spillere utenom HRX som har like ben utseendesm,essig , men med annen demping inni.

4) Ja jeg bruker ytterring og centerweight som er standard på min spiller , skal bytte tallerken i vinter.

5) Lydmessig hører ejg ikke forskjell på skruclamp og weight....men sistnevnte er raskere i bruk , på hrx kan ikke skruklamp brukes da spindelen ikke har gjenger , på andre modeller kan begge brukes.

Mvh Espen
Takker for svar, selv sitter jeg med en scoutmaster og derav spørsmålene, men bra du svarte for scouten da dette egentlig er en tråd for det :)

Bytte tallerken til metall?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Torget vurderinger
0
Skink_123 skrev:
Det er ein tung tallerk samanlikna med den "lette" akrylsaken... har ikkje prøvd på vanleg motor, men det går heilt sikkert litt lenger tid før spelaren er komen opp i fart. Han kostar ein god del, men gjev forbetringar, fyrst og framst i opplevinga av mindre "støy" og svartare bakgrunn.
Eg kjøpte ein slik då eg bestilte spelaren, og sparte litt samanlikna med å oppgradere.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
Skink_123 skrev:
Det er ein tung tallerk samanlikna med den "lette" akrylsaken... har ikkje prøvd på vanleg motor, men det går heilt sikkert litt lenger tid før spelaren er komen opp i fart. Han kostar ein god del, men gjev forbetringar, fyrst og framst i opplevinga av mindre "støy" og svartare bakgrunn.
Eg kjøpte ein slik då eg bestilte spelaren, og sparte litt samanlikna med å oppgradere.
Jeg trodde egentlig jeg skulle få med samme tallerken, jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke reagerte da jeg pakka opp spilleren, jeg har faktisk tenkt at jeg har hatt siste platter, men det er jo krystallklart at jeg har den forrige!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Nå ser det ut til å ha blitt et utall forskjellige tallerkener.

#1 'Tynn' akryltallerken til Scout
#2 'Tykk' vanlig akryltallerken til Scoutmaster, Superscoutmaster og Aries 3.
#3 Superplatter (laminat av akryl/stål/akryl) til Scoutmaster, Superscoutmaster, og Aries 3.
#4 Ny aluminiumstallerken til Scout II, Classic, Scoutmaster II (?), Aries 3 (?).

Superplatter leveres som oppgradering til Scoutmaster, Superscoutmaster og Aries 3. Vil den nye aluvarianten erstatte denne? Vil de leve side om side som alternativer? Hva skjer?

I tillegg er det naturligvis den ekstra tunge Superplatter som bare passer til HRX.... Her kunne det godt finnes litt mer og bedre strukturert informasjon på websidene til VPI.

Det er også kommet en ny arm som heter JMW 9T (tapered armtube). Erstatter denne bare standard JMW 9, eller er oppgraderingen av armrøret også kommet på JMW 9 signature? I så fall, passer det nye armrøret rett på armbasen til denne?

Hværsåågod, bli forvirra!  ;)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Skink_123 skrev:
Jeg trodde egentlig jeg skulle få med samme tallerken, jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke reagerte da jeg pakka opp spilleren, jeg har faktisk tenkt at jeg har hatt siste platter, men det er jo krystallklart at jeg har den forrige!
Dette bør du ta opp med Lyric. Den kan se sånn ut på Vpi's nettside at ScoutMaster leveres med akrylplatter ( på godt norsk ). Uansett - og særlig dersom det er en kjent oppgradering, burde importør / leverandør informere og veilede deg som kjøper når du kjøper en ny spiller i dette prisleiet. De burde rett og slett ha gitt deg det rådet å få bytta platter ved leveranse. Da hadde du iallefall a)tatt beslutninga om det ene eller andre sjøl, og b) vært fullstendig klar over at spilleren kom med akrylplatter.

Jeg ser hva Audiophile-Arve sier vedr. akryl kontra aluminium, og jeg betviler det ikke fordi han sikkert har prøvd ut dette sjøl. MEN: Er ikke det en kjennsgjerning at akryl er et mer "dødt" materiale enn aluminium, og er det ikke sånn at aluminium "synger" langt mer enn akryl? Det trodde jeg, bl.a. ut fra uttalelser fra tester m.m. hvor det ble påpekt at platter'n ( f. eks. på Clearaudio sine spillere ) IKKE var laga av aluminium, men akryl fordi akryl har mye mindre ressonans/egenressonans enn aluminium. Så ikke veit jeg, men... Kanskje aluminium er ansett som meir dyrt og eksklusivt nå om dagen enn akryl...??? Av og til MÅ jo produsentene bytte litt på materialvalg etc. bl.a. for å skape en ny trend og økt kjøpelyst.

Men mener du at du har kjøpt noe du ikke har fått, eller at du har blitt feilinformert - eller rettere sagt mangelfullt informert -ta det opp med Lyric og klag.
;D

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
*SERIES II SCOUT TABLES COME WITH CLASSIC 2” THICK ALUM. PLATTER

Hentet fra VPI sine sider.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Zomby_Woof skrev:
Elusivedisc, derimot, har Scoutmaster II til salgs, med alutallerken.

http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=HW-SCOUT29TM

Og Musicdirect. Men her er det bilde av en 'gammel' Scoutmaster med akryl...

http://www.musicdirect.com/product/84180
Yepp, der er'n. Jeg ville tatt denne linken med meg og oppsøkt Lyric sporenstreks i morgen. Tipper du får bytta platter'n hvis du ønsker det. Men igjen; hvorfor aluminium foran akryl, reint bortsett fra at den kanskje er tjukkare og tyngre??

Z

Zomby_Woof

Gjest
Alu vs. akryl, ja. Alu ringer, det er det ingen tvil om. Men jeg har forstått det sånn at det er en eller annen form for sandwichkonstruksjon ute og går. Akkurat hva og hvordan vet jeg ikke.

Igjen, VPI, skriv litt om de nye greiene deres...

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
Alu vs. akryl, ja. Alu ringer, det er det ingen tvil om. Men jeg har forstått det sånn at det er en eller annen form for sandwichkonstruksjon ute og går. Akkurat hva og hvordan vet jeg ikke.

Igjen, VPI, skriv litt om de nye greiene deres...
Riktig, ifølge noe review jeg har lest så skal det være til det bedre for å få naturtro lyd ut. En sånn matpakkeversjon.

Jeg har lagret siden :)

Det blir nok en ordning da Lyric alltid har vært hyggelig og imøtekommende :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Angående sandwich:

For maximum stability and damping, which always yield the truest possible analogue sound, the platter is made from 1 7/8" thick machined 6061 aluminum and is attached to a nonmagnetic 303 stainless steel damping plate. The entire piece weighs in at an impressive 20 pounds! Because the aluminum is grounded to the steel, there is virtually no static buildup or sonic degradation. What's in the grooves is what comes out of your speakers. The VPI Stainless Steel Ring Clamp and VPI Record Center Weight are the perfect upgrade for this immense platter!
Dette er hva elusivedisc skriver om tallerkenen på Classic. Jeg regner med at det er den samme som skal være på Scout 2/Scoutmaster 2.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
DA er Vpi Scout'en kommet i hus! Og bare for å ha sagt det med det samme: Fyttirakker'n for en spiller!! Den kom pr. post, meget godt emballert i originaleska. Den ble kopla opp, ei godt kjent skive, Sky 1, ble lagt på - Dynavectoren i rilla...og lyd bare venstre kanal!!! Skrekk & gru... Feilsporing av denne litt snodige, vaggende arma? Kabelbrudd i arma? Feil med riaa'n? Transportskade? Etter en smule svetting og feilsøking, viste det seg at en av de medfølgende Silk ic-kablene, hadde en dårlig terminert plugg. Etter et bytte til et par NO Blue Heaven ic'er som jeg hadde liggene, ble det lyd i begge kanaler. Upåklagelig lyd. Mikrodetaljer, bredde, luftighet, "trøkk" og autoritet - ALT falt på plass! Om den er bedre enn H/K T60'en - ja, helt klart. Det skulle bare mangle, også. Med en p.u. til det mangedoble av hva jeg hadde, et dedikert riaa-trinn og en spiller som er 23 år yngre, skulle det bare mangle. T-60'en er ikke noen dårlig spiller, og Ortofon 2M "Blue" er ingen dårlig p.u., men dette blir en anna divisjon. Scouten + DV 17d3 + P75 mkII er enkelt fortalt mer av alt. En flott spiller som falt i smak fra første stund. Og dette er lillebror i Vpi-familien. Lurer på hva Aries 3 eller HRX kan gjøre...????

Nå spilles Hans Theessink så det knaker i veggene....Halleluja!!!
;D ;D ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Torget vurderinger
0
VPI-spelarane har mange kvalitetar, og det er lett å gå surr i kor sterkt dei er representerte i dei ulike modellane, spesielt sidan desse kan fåast i fleire variantar.

Eg vil sterkt oppfordre folk til å lytte sjølve, men det er ikkje enkelt. Her er ein som har ord på seg for å vere djupt seriøs rundt subjektiv objektivitet, men det er ikkje enkelt, som ein ser...(les omtale av ymse VPI-modellar, og forsøket på å samanlikne dei. Sjølv vil eg ikkje våge meg på ein såpass krevjande idrett. På den eine sida får ein meir ved å betale, medan det på den andre sida er høvet mellom pris/kvalitet, og på tredje side personleg smak....)
http://www.high-endaudio.com/RC-Tables.html

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Det var en nterresant link. Her må det finleses... Har bare skumma gjennom, men det ser jo ut som om ei rekke gode spillere ikke er tatt med i det hele tatt. F.eks. V.Y.G.E.R, AVID og Clearaudio. Jeg kjenner på langt nær alle de som nevnes her i "Class A", men jeg har en forestilling om at dette ikke er de mest brukervennlige spillerne, f. eks. Forsell "Air". Mulig det er feil. Jeg er iallefall tilhenger av "plug-and-play"-spillere, altså mest mulig lytting - minst mulig mekking og tweaking.

Jeg pusler med tanker om et ekstra armrør. Mulig det blir et "signature". I følge gutta på Lyric hifi, er det fullt mulig. Videre så jeg i notatet / linken til Arve at det er mulig å bytte platter til en tyngere - også for Scout. Noen som har prøvd eller har erfaring med disse "oppgraderingene"?

;D

Topp Bunn