Erfaringer med UST Projector?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei godtfolk!

Jeg flytter inn i en leilighet jeg nylig har kjøpt, type «studioleiliget» i Oslo i mai. Den er kun på 38kvm, ganske så firkantet og 3.19m takhøyde.
Skal nok bo der 1-2 år som voksen student, om alt går etter planen.

Denne leiligheten krever litt tenking og masse googling for å få utnyttet maksimalt mtp lite areal, men jeg tar det som en utfordring og det første som må planlegges er selvfølgelig lyd og bilde:)

Nå behøver jeg litt tips til bilde først:
Jeg tenker teste ut en ultra short throw projector, for å kjøre bildet direkte på hvitmalt, fin murvegg. Apple 4K boks med Riks TV/annet, og lyd ut til anlegg via optisk utgang. Samsung har en modell jeg synes virker bra, og den er også på salg nå.
Leiligheten er veldig lys, så etter å ha lest Lyd og Bilde sin test er jeg litt i tvil. Er også litt kilen på oppsett. Ellers finner jeg ikke så mye å trekke, men har litt begrenset erfaring med projector til hjemmebruk. Viktig at den er STILLE.
Noen som har en slik eller sammenlignbar som kan dele litt erfaringer?

 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Det beste er å skaffe seg et lerret beregnet for UST, ihvertfall om man skal ha litt størrelse på bildet. Bildet har en tendens til å bli uklart i toppen, det er utrolig viktig at veggen er helt rett da alle ujevnheter vil vises.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Det beste er å skaffe seg et lerret beregnet for UST, ihvertfall om man skal ha litt størrelse på bildet. Bildet har en tendens til å bli uklart i toppen, det er utrolig viktig at veggen er helt rett da alle ujevnheter vil vises.
Tenkte å nøye meg med ca 80-90`, minimum avstand for å få projectoren så nærme vegg som mulig. Skal ned på Klubben å se på den ila uka. Leiligheten er bygget i 2019, så mur og struktur på maling virker veldig smooth men ser vel ikke dette da før boksen viser et bilde. Denne boksen virker å få bra fokus ut i kantene, men da litt dårligere fokus i midten av bildet, eller motsatt.
Om det finnes bedre bokser for tenkt bruk i prisklassen rundt 30k så kom med dem:)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Tenkte å nøye meg med ca 80-90`, minimum avstand for å få projectoren så nærme vegg som mulig. Skal ned på Klubben å se på den ila uka. Leiligheten er bygget i 2019, så mur og struktur på maling virker veldig smooth men ser vel ikke dette da før boksen viser et bilde. Denne boksen virker å få bra fokus ut i kantene, men da litt dårligere fokus i midten av bildet, eller motsatt.
Om det finnes bedre bokser for tenkt bruk i prisklassen rundt 30k så kom med dem:)
Selv hadde jeg en Epson UST (LS100), prøvde å kjøre imot hvit gipsvegg. Det ble ikke et godt resultat, tipper det var irundt 80-90" jeg kjørte da og den tilsynelatende rette veggen var full av buer. Jeg byttet den ut til en TV istedet ble enden på visa istedet for å kjøpe lerret.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Skjønner.
Ønsker fleksibiliteten en UST gir, så jeg kan flytte bildet dit jeg vil etter forholdene, besøk etc.
Fant denne karen som tester rett på veggen i dagslys. Virker som den er lyssterk nok ihvertfall.
Men er nok mye å hente i et godt lerret. Vet ikke om slike på stativ blir rette nok i kantene?

 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Lysstyrke er sjelden noe problem med de nye som har laser i dagslys, men for å få et stramt nok lerrett så foretrekker jeg ramme lerret. Man får også noen rammeløse som nok er veldig gode også, men man må regne med å bruke litt penger på et som er spesielt beregnet for UST da det projekterer veldig brått oppover (disse er gjerne kun beregnet for UST også).
 
Topp Bunn