Transport og import Erfaringer med Posten(Bring), Postnord og andre fraktselskap

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Er rør utsatt i forsendelsen?
    Ja, sendte min Primaluna med rør tatt ut og pakket for seg i bobleplast i originale esker under rørburet. Tar ingen sjanser med rør.
    MK
    Det jeg lurte på var om glødetråden eller rørenens plateoppbygging ellers kan være ømfintlig for støt.
    Aner ikke hvordan selve røret reagerer på dette men tar ingen sjanser og pakker for best mulig sikker forsendelse.
    Dette vet garantert Audiomix!
     

    Humdinger

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.08.2004
    Innlegg
    150
    Antall liker
    37
    Torget vurderinger
    1
    Med fare for å oppfattes som en bedreviter så vil jeg nå presentere fasitsvaret på hvordan å unngå trøbbel med Posten. Punktene er basert på egen erfaring etter å ha sendt og mottatt et ukjent antall pakker igjennom ca. 35 år, samt min tid som ansatt i Posten.

    1. Pakk skikkelig!

    Det er to ting som i hovedsak blir gjort helt feil... Det ene er å surre litt bobleplast rundt varen, og deretter surre litt papp rundt uten å legge den i en skikkelig eske. Dette er ren slurv, og de som pakker slik burde piskes offentlig!
    Det andre blir nok gjort mer av ren uvitenhet. Man bruker en hard case eller en solid trekasse som er tilpasset produktet, men som ikke har skikkelig avfjæring i form av innvendig emballasje som isopor, skumgummi eller bobleplast. Resultatet når pakken slippes i betonggulvet hos Posten (jeg har jobbet der og sett med egensyn at dette skjer) er at produktet får all belastning! Kosmetisk er det godt beskyttet, men innmaten får juling som fy fordi ingen ting tar av for selve støtet. Jeg har sett elektronikk totalrasert etter å ha blitt fraktet i det avsender har trodd var verdens tryggeste kasse.

    Så hva er skikkelig pakking? Bruk en eske av tykk og stiv papp (eller trekasse for den saks skyld) som har god plass til RIKELIG med emballasje rundt produktet. Tidligere nevnte isopor, skumgummi eller bobleplast er ypperlig emballasje, og bruk MYE av det! Plastposer som man krøller sammen og stapper rundt produktet er ypperlig emballasje. Har du mange gamle aviser liggende? Krøll sidene sammen og stapp dem imellom! Har du emballert godt nok så kan du trygt sende rørforsterkere med Posten uten å ta ut rørene. Alt handler om noe solid og stivt ytterst og rikelig med emballasje innvendig. Føler du deg trygg på å slippe pakken på kjøkkengulvet med løftede armer så tåler den helt fint å sendes med Posten, men så godt må det pakkes hvis du skal være helt trygg.

    Fordelen med Posten er at de sender alt i containere, så du risikerer ikke at de kjører igjennom pakken din med en gaffeltruck slik mange andre aktører har for vane å gjøre...

    2. Merk pakken godt!

    Jeg opplevde en gang at en pakke forsvant på tur til meg. I og med at denne pakken hadde en ganske spesiell utforming så klarte Posten å finne den igjen på sin hittegodsavdeling for umerkede pakker. Sporingslappen hadde falt av pakken underveis, så ingen visste hvor pakken skulle. Etter denne opplevelsen så skriver jeg alltid navn og adresse med tusj på selve pakken, slik at det er enkelt å se hvor den skal selv om lappen skulle falle av.

    3. Ta vare på alle kvitteringer!

    Når jeg leverer en pakke på Posten så ber jeg alltid om å få en kvittering på at den er innlevert. Ikke bare kan du bevise at Posten faktisk har tatt imot pakken din, men den er også sporbar fra første stund. Sender du i Postoppkrav så skriv beløp og kontonummer med tydelig skrift og ta godt vare på kvitteringene. Det samme hvis du henter ut en Postoppkravspakke. Ta vare på kvitteringen som forteller at du har betalt for pakken. Jeg opplevde en gang at en kar jeg kjøpte en forsterker til nesten 10.000,- hos ikke fikk utbetalt pengene sine. Etter mye frem og tilbake for hans del så var det min kvittering på at jeg hadde betalt som til slutt berget han slik at Posten innrømte feil og utbetalte pengene til han.

    4. Sørg for ekstra forsikring på kostbare ting.

    Har du fulgt punkt 1-3 så er dette som regel ikke så viktig, men som trådstarter er et godt eksempel på så er det ingen vei utenom hvis man skal være helt sikker. Innenlands dekker Posten opp til 10.000,-. Jeg har ikke her noen erfaring med bortkomne pakker, men på pakker de har klart å ødelegge så har de stort sett vært greie med å utbetale erstatning.

    Jeg har sett utrolig mye rart og kritikkverdig av pakking, og det har ofte gått galt, så jeg håper mange leser dette og får seg en liten a-ha opplevelse. Og til alle dere som kan pakke fra før... Keep up the good work :)
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Her er det lett og være enig, men at Posten/Bring er bedre eller dårligere enn aktører er jeg helt uenig i...

    Her skjærer jeg lett alle over en kam og sier like dårlige ;)

    Go Hælj og husk og pakke godt, ingen unnskyldninger i ettertid!!!! :cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Kompresjonsdrivere og basselementer med litt vekt er egentlig noe dritt å sende.
    Sende i pakke hver for seg, MYE emballasje.
    En god del basselementer/vanlige drivere kan en skru på en finer/spon plate med membran mot plata.

    Pakke som at det skal tåle å falle i bakken!!
    15" og feite drivere hører hjemme på pall!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Her er det lett og være enig, men at Posten/Bring er bedre eller dårligere enn aktører er jeg helt uenig i...

    Her skjærer jeg lett alle over en kam og sier like dårlige ;)

    Go Hælj og husk og pakke godt, ingen unnskyldninger i ettertid!!!! :cool:
    Helt enig. Det er langt fler elendige emballatører enn dårlige speditører.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er to ting som i hovedsak blir gjort helt feil... Det ene er å surre litt bobleplast rundt varen, og deretter surre litt papp rundt uten å legge den i en skikkelig eske. Dette er ren slurv, og de som pakker slik burde piskes offentlig!
    Det andre blir nok gjort mer av ren uvitenhet. Man bruker en hard case eller en solid trekasse som er tilpasset produktet, men som ikke har skikkelig avfjæring i form av innvendig emballasje som isopor, skumgummi eller bobleplast. Resultatet når pakken slippes i betonggulvet hos Posten (jeg har jobbet der og sett med egensyn at dette skjer) er at produktet får all belastning! Kosmetisk er det godt beskyttet, men innmaten får juling som fy fordi ingen ting tar av for selve støtet. Jeg har sett elektronikk totalrasert etter å ha blitt fraktet i det avsender har trodd var verdens tryggeste kasse.
    Hvis det er noen som skulle vært pisket og flådd offentlig før de fikk steile og hjul, så må det jo være de postansatte stymperne som slipper pakker i betonggulvet.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Pakker kan falle av pall.. dette av transportbånd, og det kan og være menneskelig feil, Tror rett og slett ikke det er tid til og leke i på terminaler/logistikksentre med bevisst og kaste ting i bakken.
    Det går hundretusener av pakker døgnet rundt her i Norge, tid for kjærlighet er det ikke på pakker/kolli.
    Jo dyrere, mer verdi det du har som du skal sende, jo mer bør man gjøre med emballering og transport,
    Sjekk ut budbilfirmaer tar for transport. Mange av dem har avtale med andre ekspeditører, og kan få fraktet gods i hele Norge,
    selvom ikke firmaet som starter er dem som leverer.... En annen ting er og få tak i en halvpall og betale for den plassen det tar, enn kan og sette ikke stables oppå, som et hjelpemiddel.. men det koster ofte litt mer... men er det ting av verdi er jeg ikke i tvil lell... det blir ofte så mye hessel i ettertid... noe denne tråden viser.... bedre føre var enn etter snar......

    Halvpall

    halvpall.jpg


    Halvpall med pallekarmer

    PM_halvpall_2991.jpg


    Ikke stable markør

    tegralert-do-not-stack-pallet-cones-pk-25-p8460-10546_image.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Det er jo ikke alle som har mulighet til å sende alt på paller med karmer eller å stroppe fast ting i en 10 fots container og ting som det.

    Er ingen som er uenig i at ting må pakkes og emballeres godt, jeg har selv sendt en god del gods av ymse karakter rundt om i landet både på paller og som separate kolli, og med transportørene jeg har brukt har det som regel gått bra. Det er ikke en uoverkommelig oppgave å behandle gods på en sivilisert og fornuftig måte som gjør at det ikke går i stykker, i mine øyne er det egentlig bare et tegn på mangel på respekt for seg selv og den jobben man gjør hvis man ikke klarer å håndtere normalt godt pakket gods på en ok måte. Å f.eks. slippe eller kaste esker er noe jeg har sett med egne øyne også foregå innimellom, og det er dessverre oftere ting blir ødelagt p.g.a. av ren skjær idioti enn uforskyldte uhell, tror iallfall jeg. Hvis man slipper en pakke rett ned på betonggulvet så er ikke det et uhell.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Jeg fikk en gang en DP 6.5 satt på en pall med papp foran frontplata.
    Hvordan gikk det?
    En truck hadde selvfølgelig kjørt gaffelen tvers igjenom papp og ødelagt frontplata.
    Selger fikk jeg aldri tak i. Han hadde fått sine 40 laken og hadde ikke noe usnakka med meg.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Om en ikke får tak i halvpaller er det uansett lett og lage maksmål 80x60cm, må ha 10 cm under til jekketralle (2x4")
    Skulle jeg sendt en stor forsterker er det uten tvil det beste, om enn ikke klarer dette, går det helt sikkert an og Google/finne et lokalt logistikk senter og få pall eller tips på hvordan og løse det...
    Ikke se begrensninger, let etter løsninger. Så slipper man pes med mottager og ekspeditør. Posten har etter det jeg vet forsikring opp til 10K, og HW som er dyrere enn dette bør pakkes/emballeres deretter, samt og finne beste mulige måte og sende på. Juks betaler seg ikke .........
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    En pall fritar jo ikke fra forsvarlig emballasje - men mot en fullsize truck kjemper nesten alle forgjeves! :(
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Om en ikke får tak i halvpaller er det uansett lett og lage maksmål 80x60cm, må ha 10 cm under til jekketralle (2x4")
    Skulle jeg sendt en stor forsterker er det uten tvil det beste, om enn ikke klarer dette, går det helt sikkert an og Google/finne et lokalt logistikk senter og få pall eller tips på hvordan og løse det...
    Ikke se begrensninger, let etter løsninger. Så slipper man pes med mottager og ekspeditør. Posten har etter det jeg vet forsikring opp til 10K, og HW som er dyrere enn dette bør pakkes/emballeres deretter, samt og finne beste mulige måte og sende på. Juks betaler seg ikke .........
    Hva betaler man egentlig som privatperson, hvis man skal sende en halvpall på opp mot 100 kg f.eks. fra Grorud til Narvik? 2000,- +++ og moms i tillegg?

    Jeg vet hvordan man gjør det, men tror ærlig talt ikke jeg hadde giddi å tatt meg bryet hvis ikke det var en pen liten fortjeneste involvert. Mulig jeg ville fraktet eller hentet en veldig dyr ting selv isteden. Eventuelt bare solgt til noen som kommer og henter selv.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Prisen ligger nok raskt i det område.. men når det er folk som bor grisgrendt til.. og kanskje har en hektisk hverdag, så er dette en av mulighetene..
    Og med en forsterker på 100kg koster fort deretter K/Kg.
    Så er ikke 2 - 2,5K og sende så gæli lell.. om du ikke vil gamble og ende opp i denne tråden og banne Posten/Bring opp og ned og opp i mente igjen........ :rolleyes:
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.969
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har stort sett gode erfaringer med Posten. Alle skader har blitt dekket. Ingen uoppgjorte saker som følge av skader.
    MEN:
    Jeg blir irritert og provosert når posten tar gebyr for det de kaller fortolling.
    MVA er greit. Det legges på alle varer.
    Men å betale for å betale mva er hinsides all fornuft.
    Ingen andre steder en opplever slikt.
    Jeg har importert mye fra bil til små motstander.
    Gebyrer er jeg altså sterkt i mot. Det er noe en betaler uten å få noe igjen.
     
    H

    heia1956

    Gjest
    Jeg har stort sett gode erfaringer med Posten. Alle skader har blitt dekket. Ingen uoppgjorte saker som følge av skader.
    MEN:
    Jeg blir irritert og provosert når posten tar gebyr for det de kaller fortolling.
    MVA er greit. Det legges på alle varer.
    Men å betale for å betale mva er hinsides all fornuft.
    Ingen andre steder en opplever slikt.
    Jeg har importert mye fra bil til små motstander.
    Gebyrer er jeg altså sterkt i mot. Det er noe en betaler uten å få noe igjen.
    Mva er ikke noe posten får glede av. Ingen jobber gratis så for å dekke utgifter må de som alle andre som tollklarer ha betaling for jobben. Avsender kan betale dette men da er frakten høyere så resultatet blir det samme.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Prisen ligger nok raskt i det område.. men når det er folk som bor grisgrendt til.. og kanskje har en hektisk hverdag, så er dette en av mulighetene..
    Og med en forsterker på 100kg koster fort deretter K/Kg.
    Så er ikke 2 - 2,5K og sende så gæli lell.. om du ikke vil gamble og ende opp i denne tråden og banne Posten/Bring opp og ned og opp i mente igjen........ :rolleyes:
    Som privatperson tipper jeg at prisen fort kan bli opp mot det dobbelte av det igjen også, når man ikke har en gunstig avtale med transportøren.

    Men klart, må du så må du. Skjønner allikevel at tjenester som Nimber får fotfeste hvis alternativet er å forholde seg til dyre befraktere som kanskje pønker eller somler bort godset ditt i tillegg.
    Mener allikevel at det kan være en fordel å bruke små og mellomstore transportører hvis mulig, er iallfall den typen jeg har best erfaring med.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Drivstoff T/R med personbil, den strekningen du skisserte blir vel fort 2500,- pluss pølser og overnatting :cool: go figure....

    Men denne saken bør dreie seg om emballering, men ja og hvilken transport som bør velges.
    Jeg skulle kunne sende en rørforsterker med rør i, uten at det ville tatt skade om ikke overkjørt av truck.... :cool:

    Nuff said......
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå får man ikke sendt 100kg med Posten da, så da blir det Postnor, Bring eller noe . Gebyr er i og for seg OK, men størrelsen på gebyrene er helt ut og kjøre...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Pakketrikset som funker er egentlig veldig enkelt; innmaten må pakkes FJÆRENDE mot ytteremballasjen, som må være solid nok til å kastes rundt/falle av et transportbånd uten å ta skade.

    Bobleplast er suverent som "fjæring" - og potetgull (isoporflak) funker fint mellom inner/ytterembalasje bare du ikke er gjerrig på volumet!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Drivstoff T/R med personbil, den strekningen du skisserte blir vel fort 2500,- pluss pølser og overnatting :cool: go figure....

    Men denne saken bør dreie seg om emballering, men ja og hvilken transport som bør velges.
    Jeg skulle kunne sende en rørforsterker med rør i, uten at det ville tatt skade om ikke overkjørt av truck.... :cool:

    Nuff said......
    Derfor foretrekker jeg uansett lokal handel hvis mulig. :)

    Men jada, har sendt mye skjørt gods og ofte plastet småtteri på halvpall bare for å være sikker på at det skal komme uskadet fram, så er jo ikke uenig i at ting må emballeres skikkelig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.969
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Nå får man ikke sendt 100kg med Posten da, så da blir det Postnor, Bring eller noe . Gebyr er i og for seg OK, men størrelsen på gebyrene er helt ut og kjøre...
    NEI!
    For et gebyr får du ingen ting. Absolutt null & nix.
    Fakturagebyrer er kjent, men har stort sett blitt borte med efaktura.
    Ville du likt å betale et gebyr når du handler i butikken?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Jo... du får noe... du får fortollet det inn i Norge.... At det er tildeles FOR høye gebyrer er vi vel skjønt enige om, men det er en jobb som må gjøres.. Ville du gjort det gratis ?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    ^Det er jo ikke alle som har mulighet til å sende alt på paller med karmer eller å stroppe fast ting i en 10 fots container og ting som det.

    Er ingen som er uenig i at ting må pakkes og emballeres godt, jeg har selv sendt en god del gods av ymse karakter rundt om i landet både på paller og som separate kolli, og med transportørene jeg har brukt har det som regel gått bra. Det er ikke en uoverkommelig oppgave å behandle gods på en sivilisert og fornuftig måte som gjør at det ikke går i stykker, i mine øyne er det egentlig bare et tegn på mangel på respekt for seg selv og den jobben man gjør hvis man ikke klarer å håndtere normalt godt pakket gods på en ok måte. Å f.eks. slippe eller kaste esker er noe jeg har sett med egne øyne også foregå innimellom, og det er dessverre oftere ting blir ødelagt p.g.a. av ren skjær idioti enn uforskyldte uhell, tror iallfall jeg. Hvis man slipper en pakke rett ned på betonggulvet så er ikke det et uhell.
    Hjelper ikke å sende i en 10 fots container når en ikke kan pakke.
    Bare se på offshore arbeidere..huff
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.969
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jo... du får noe... du får fortollet det inn i Norge.... At det er tildeles FOR høye gebyrer er vi vel skjønt enige om, men det er en jobb som må gjøres.. Ville du gjort det gratis ?
    Du stiller feil spørsmål og roter sammen begrepene.
    Det er ikke snakk om toll, kun norsk MVA.
    Når Staten krever inn MVA, er dette for å drifte mange statlige funksjoner. Blant annet.
    Det burde holde til å kreve inn MVA på varer som skal inn i landet.
    Ja. Jeg jobber gratis hver gang jeg handler noe og 25% eller mer går til Staten.
    Og når jeg betaler min skatt og MVA.
    Men det er ikke dette som irriterer meg.
    Det er GEBYRENE.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Jeg forstår hva det dreier seg om, og du vil at toll og momsarbeid hos speditører skal være gratisarbeid. Det er en ærlig sak det, men vil ikke bli en realitet i fremtiden for det.
    Jeg skulle og gjerne ha sluppet gebyrer, men enn kan ønske i den ene hånda og drite i den andre, og se hva enn får mest av......
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Det er jo ikke alle som har mulighet til å sende alt på paller med karmer eller å stroppe fast ting i en 10 fots container og ting som det.

    Er ingen som er uenig i at ting må pakkes og emballeres godt, jeg har selv sendt en god del gods av ymse karakter rundt om i landet både på paller og som separate kolli, og med transportørene jeg har brukt har det som regel gått bra. Det er ikke en uoverkommelig oppgave å behandle gods på en sivilisert og fornuftig måte som gjør at det ikke går i stykker, i mine øyne er det egentlig bare et tegn på mangel på respekt for seg selv og den jobben man gjør hvis man ikke klarer å håndtere normalt godt pakket gods på en ok måte. Å f.eks. slippe eller kaste esker er noe jeg har sett med egne øyne også foregå innimellom, og det er dessverre oftere ting blir ødelagt p.g.a. av ren skjær idioti enn uforskyldte uhell, tror iallfall jeg. Hvis man slipper en pakke rett ned på betonggulvet så er ikke det et uhell.
    Hjelper ikke å sende i en 10 fots container når en ikke kan pakke.
    Bare se på offshore arbeidere..huff
    Som du ser skriver jeg jo at man skal stroppe fast ting, ikke bare slenge det løst inn i containeren og lukke igjen døra.

    Vet forøvrig at mange snekrer grisesolide treavstivninger inni sånne containere for å sikre det som sendes. Har vært med å ta i mot en del sendinger hvor brekkjern var en del av utstyret for å få løs godset og tømme containeren.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    ^Det er jo ikke alle som har mulighet til å sende alt på paller med karmer eller å stroppe fast ting i en 10 fots container og ting som det.

    Er ingen som er uenig i at ting må pakkes og emballeres godt, jeg har selv sendt en god del gods av ymse karakter rundt om i landet både på paller og som separate kolli, og med transportørene jeg har brukt har det som regel gått bra. Det er ikke en uoverkommelig oppgave å behandle gods på en sivilisert og fornuftig måte som gjør at det ikke går i stykker, i mine øyne er det egentlig bare et tegn på mangel på respekt for seg selv og den jobben man gjør hvis man ikke klarer å håndtere normalt godt pakket gods på en ok måte. Å f.eks. slippe eller kaste esker er noe jeg har sett med egne øyne også foregå innimellom, og det er dessverre oftere ting blir ødelagt p.g.a. av ren skjær idioti enn uforskyldte uhell, tror iallfall jeg. Hvis man slipper en pakke rett ned på betonggulvet så er ikke det et uhell.
    Hjelper ikke å sende i en 10 fots container når en ikke kan pakke.
    Bare se på offshore arbeidere..huff
    Som du ser skriver jeg jo at man skal stroppe fast ting, ikke bare slenge det løst inn i containeren og lukke igjen døra.

    Vet forøvrig at mange snekrer grisesolide treavstivninger inni sånne containere for å sikre det som sendes. Har vært med å ta i mot en del sendinger hvor brekkjern var en del av utstyret for å få løs godset og tømme containeren.
    Det er helt normalt i trekasse med ventiler f.eks som kommer fra f.eks Italia.
    Hadde nå alle pakket etter Equinor sine retningslinjer hadde en sluppe skader i 99.999 prosent av tilfellene.

    Hvis de snekrer inni selve containeren er det ikke gjort fra basen vertfall
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Min far var pakkmester på Kværner Brug her i Oslo i sin tid, da de sendte turbinhjul og andre bælsvære deler med godsvogner... DA snakker vi innpakning! 8" boks stempling av deler, kasser i 1" 6" materialer, surring med kjetting etc. etc. :cool:

    Lærte mye av ham - ingen hjemme i borettslaget som kunne pakke og surre en takgrind på den ferieklare Angliaen som fattern! Kunne det som var av knyte og strammeteknikker med tau.
     

    stixi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.11.2003
    Innlegg
    102
    Antall liker
    9
    Har vært borti mye rar pakking fra leverandører og dårlig håndering av pakker av transportører på jobben. Har bl.a. fått inn esker med glassruter til traktorer der det er fotavtrykk rett ved siden av forsiktig-klistrelappen. Har også fått et glass som DHL hadde knust, der de bare hadde puttet glasset (var pakket i plast) i en liten eske.
    Når vi sender glass med transportør er erfaringen at det er best med lite emballasje. Da ser de at det er glass og håndterer det deretter. Større sjanse for at det knuser hvis vi pakker det i papp og bobleplast.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Den tilnærmingen der kan man ikke bruke på hifi komponenter... da blir det mer borte enn ting som blir ødelagt...;)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.915
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nå gjelder ikke dette emballering, men jeg fikk hentelapp på en pakke fra UK her om dagen. Jeg dro ned på Coop'en, men der var ingen pakke. Den lå visstnok på Jessheim. Hun som jobbet på Coop'en mente at den kom til å bli ettersendt automatisk. Etter tre dager på Jessheim sendte jeg en mail til Posten. Etter en liten stund fikk jeg svar der de beklaget og at pakken skulle sendes til meg. Joda det endte med at pakken ble sendt tilbake til UK. "Sendingen er sendt i retur da mottaker ikke hentet den innen fristen" står det på sporingsappen.

    Nå skal det legges til at jeg stort sett får det jeg skal uten skader fra Posten. Jeg fikk en vare med skader på i vår, men det skyldes helt klart for dårlig emballering.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Når jeg endelig hadde begynt å få tiltro til posten igjen så fikk jeg et nytt slag rett i trynet.
    Kjøpte et par Audiovector S3 Signature fra Trondheim.
    Den ène kom kjapt frem, den andre har forsvunnet en plass mellom Oslo og Stavanger.
    Siste bevegelse, sortert og videresendt fra Oslo 01.mai.
    Posten har vært på saken noen dager men finner den ikke.
    Siden selger var en pålitelig kar betalte jeg forskudd.
    Så nå sitter jeg her... med èn god høyttaler.
    Hjelper lite at hver pakke er forsikret for 10.000,- når kun en kommer frem......
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    1.mai??? Skriveleif??? Det er mye som ettehvert ikke funker med Posten... jeg venta på en pakke som ble registrert ut fra siste sorteringsanlegg 22.mars... sist fredag - 5.4, var jeg tilfeldivis innom den lokale Prix'en som handterer post-i-butikk. Det var stille akkurat da, så jeg spurte bare..og der sto pakken. Ingen ankomstregistrering og derved heller ingen meldig....
    Kanskje en tanke???
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    1.april mente jeg:)
    Har vært på butikken og sjekket.
    Sent bilder til posten også. skulle ikke være så vanskelig å finne den igjen hvis den står glemt i et hjørne.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    1.mai??? Skriveleif??? Det er mye som ettehvert ikke funker med Posten... jeg venta på en pakke som ble registrert ut fra siste sorteringsanlegg 22.mars... sist fredag - 5.4, var jeg tilfeldivis innom den lokale Prix'en som handterer post-i-butikk. Det var stille akkurat da, så jeg spurte bare..og der sto pakken. Ingen ankomstregistrering og derved heller ingen meldig....
    Kanskje en tanke???
    Bestilte Hi-Fi Stereo-boken av Svein Erik Børja 2. februar (i år). Fortsatt ikke mottatt. Kommunisert med forhandler og boken ble sendt 3. februar.

    Vi har i dag kun post i butikk (dog aviser i postkasse), men forsinkelsene er så graverende at vi t.o.m. fikk inkassovarsel på en ubetalt faktura hvor vi fikk posten efter forfallsdato. Hårreisende.

    Vi klager, men får svadasvar. Adm.dir. Tone Wille burde gå av. Og få inn en leder som kan det grunnleggende posten skal bedrive.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I følge NPM-evangeliet, så skal Posten tjene penger, og ikke yte kundeservice. Vi får det våre politikere bestemmer ( - og ikke bare H-FRP.... )
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Vel, jeg tror disse problemene henger igjen i en eldgammel organisasjon og tradisjon. Og husk, dette er en småråtten monopolbedrift. Jeg har selv jobbet i en monopolbedrift og det som skjer er at man stort sett gir faen i kundene.

    Jeg tror, eller faktisk vet, at det er to virkemidler som må til i posten og tilsvarende: Ny ledelse og konkurranse.

    Vi kalte, og kaller, disse monopolbedriftene for "Norges deiligste varmestuer".

    Posten har bittelitt konkurranse, men ikke nok. Vinmonopolet (der jeg jobbet) har ingen konkurranse. God service, men de spar på med skattebetalernes penger. NSB og SAS er eksempler på bedrifter hvor kostnadene har blitt redusert kraftig.

    New Public Management er kun en floskel. Disse bedriftene må drives som alle andre, ellers blir det aldri orden i sysakene.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Posten har vel bare monopol på brev, som nesten ingen sender lenger. På pakker og annen logistikk er det konkurranse som bare det. Forhandleren du kjøpte boka av har jo flere andre alternativer hvis posten ikke gjør jobben.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Posten har vel bare monopol på brev, som nesten ingen sender lenger. På pakker og annen logistikk er det konkurranse som bare det. Forhandleren du kjøpte boka av har jo flere andre alternativer hvis posten ikke gjør jobben.
    Men i hæ......., boken er jo borte vekk. Og den ble sendt som brevpost i.o.m. at den gikk ned i en postkasse."Posten skal frem" heter det. Eller ganske avlegs.

    Et par ting er sikre: Posten må miste monopolet sitt fullstendig på brevforsendeldelse. Det andre er at vinyl (som jeg kjøper 2-3 av i uken), administreres av Posten og der er det bare rot. Plater dukker ikke opp, men vi oppdager pakken i butikken.

    Det snodige er at kona har blitt kjent med fyren i butikken (ingen stygge tanker!), og han sier: "Dette er nok til din mann".

    Jeg hater ingenting eller noen her i verden, men monopoler skal jeg bekjempe. Fyttegrisen for noe dritt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn