erfaringer med neat ?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
hei, har sånn smått planer om oppgraderinger, og har begynt å se på litt forksjelli. Noen som har noen erfaringer med høyttalere fra neat? Er spessielt motive 1 og momentum serien jeg tenker på..

mvh Jørgen

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Neat tiltaler meg også. Og skal visst fungere glimrende med Naim elektronikk. Importør er http://www.base-technology.no/

Så vidt meg bekjent er det bare nå nylig at Neat har vært å få kjøpt her til lands.

mvh

L

Ludo

Gjest
Det er en meget positiv omtale av Neat Motive 2 i Fidelity nr 26 - det virker som om disse skal være noe ja :)

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
costello skrev:
Neat tiltaler meg også. Og skal visst fungere glimrende med Naim elektronikk. Importør er http://www.base-technology.no/

Så vidt meg bekjent er det bare nå nylig at Neat har vært å få kjøpt her til lands.

mvh
hvorfor har det seg at det meste av høyttalere jeg tiiter på anbefales å brukes sammen med neim? :p
Synes de virker spennende disse høyttalerne så hadde vært flott viss noen hadde hørt dem og har noen erfaringer med dem?

mvh Jørgen

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Q: AMPLIFIERS
Which amplification do you recommend?

A: We have used a wide variety of amplification (and source components) during the development of all Neat loudspeakers. Most common references are Naim, Exposure, Linn, Quad and Musical Fidelity, but Lavardin, Mark Levinson, Krell, and Roksan, amongst others, have been used very effectively. Valve (tube) amps can be used without problems, with the proviso that 25 watts/per/channel should generally be regarded as the minimum amplifier power required.
mvh

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.483
Torget vurderinger
4
Nå vil jeg ikke komme med annen anbefaliing annet enn å ta en lytt. Har selv vært hatt endel inn i stua mi. Har derblandt vært magnepaneier; magnestater/elektrostater gjør veldig mye bra, men drar den ikke helt hjem om du vil prioritere ikke-aksustiske innspillinger som gammel queen, david bowie, deep purple, zeppelin ol.

Har selv neat fra classic-serien som har vært i prod. siden tusenårsskiftet. Om grunntanken rundt neat-høyttalere er det samme for alle serier (noe jeg mistenker er høy sannsynlighet for at det er) er det ikke hifi-høyttalere du kjøper. Ikke i den forstand at du kan forvente den reneste og mest usminkede gjengivelse, masse luft, dybde, vidde, kjellerdyp bass etc.
Det du derimot betaler for er en høyttaler som ikke krangler spesielt på plassering (men det hjelper å ta hensyn), som har rytmen på plass, virker livlig og engasjerende, men samtidig tar vare på den musikalske flyten.
Egentlig utmerker de seg på noen annen måte enn at de spiller musikk og gir deg mye lytteglede. De er ikke supersensitive, men samtidig trenger de heller ikke særlig mye kraft før de svinger som bare f.... Gi dem 30W og mye strøm så går det så bra så...
Har hatt et par venner over som har vist sin begeistring overt tidligere anlegg. Denne gangen har superlativene uteblitt. Registrerte derimot han av kopisene mine som eier mest musikk (men som ikke prioriterer anlegg) hadde skikkelig rockefot da han var innom.

Slik føler jeg også at det at denne komboen av (billig) naim og neat appeler til meg. Det skal være sikkert at jeg har hørt anlegg som låter faen så mye bedre på musikken som har blitt spilt på dem, men herregud, kan ikke huske sist jeg har kost meg så mye MED MIN MUSIKKSAMLING etter at dette anlegget kom i hus.

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Har bare lyttet max. 10 timer på de lånte Neat Momentum 4i, så det er jo alt for tidlig å komme med en endelig dom. Men allerede fra første stund (rett ut av esken, faktisk) spiller de stooort - bredt, høyt og dypt. Mine ProAc'er blir pinglete og tynne i lyden i sammenligning. Jeg ble faktisk temmelig overrasket. De er fremdeles litt lukket i klangen og diskanten har ikke åpnet seg ennå. Men det blir bedre dag for dag... ;D
Og må nok fram med målebånd for å finne den optimale plassering, men det virker ikke som de er så kresne på dette som f.eks ProAc D15.
Andre ting som slår meg med disse høyttalerne er hvordan de gjengir alt (særlig bassen) med stor autoritet og selvfølgelighet. Og hurtighet.
Ting kan endre seg etterhvert som de blir innspilt, men akkurat nå verker jeg bare etter å få spilt dem skikkelig inn.
Er litt spent på titanium-diskanten, men for øyeblikket er det ingenting å utsette på den heller.

Spennende! ;D

Mvh

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
dette høres da jaggu ikke så værst ut :) er det noe jeg setter pris på så er det engasjemang :)

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
pelsjeger skrev:
Det du derimot betaler for er en høyttaler som ikke krangler spesielt på plassering (men det hjelper å ta hensyn), som har rytmen på plass, virker livlig og engasjerende, men samtidig tar vare på den musikalske flyten.
Kjenner meg igjen på Pelsjegers beskrivelse her.

Hører på gammel Stones og Bowie og her er det virkelig snakk om "fri flyt" og uanstrengthet. Ikke mekanisk, overanalytisk klang. Spiller Musikk! ;D

Nå er det jo bestandig slik at etter den første rusen har gitt seg, kan det etterhvert dukke opp skjær i sjøen eller malurt i begeret.

Så jeg kommer heller tilbake når de er mere innspilt.

Forøvrig har de et frekvensområde (eller båndbredde som Neat kaller det) på 20 - 35000 Hz (+/- 3dB). Og finishen er svært bra.

Mvh

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.483
Torget vurderinger
4
costello skrev:
Kjenner meg igjen på Pelsjegers beskrivelse her.

Hører på gammel Stones og Bowie og her er det virkelig snakk om "fri flyt" og uanstrengthet. Ikke mekanisk, overanalytisk klang. Spiller Musikk! ;D

Nå er det jo bestandig slik at etter den første rusen har gitt seg, kan det etterhvert dukke opp skjær i sjøen eller malurt i begeret.

Så jeg kommer heller tilbake når de er mere innspilt.

Forøvrig har de et frekvensområde (eller båndbredde som Neat kaller det) på 20 - 35000 Hz (+/- 3dB). Og finishen er svært bra.

Mvh
Nå må det også sies at costello spiller på elektronikk som er over fire ganger så dyr som min og som absolutt burde rettferdiggjøre valg av høyttalere i 40-50k-klassen. Mine elite tror jeg lå på 18-20k nye var vel i utgangspunktet ikke beregnet til bruk i et introsystem fra naim. Jeg har hatt mine i hus siden begynnelsen av juli uten at jeg kan sette fingeren på noe som irriterer eller som ikke virker rett (vel og merke for det prissegmentet jeg befinner meg i). Tror nok momentum-serien solide produkter og at du ikke kommer til å få noen ubehagelige overraskelser med slike i ditt eierskap.

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
pelsjeger skrev:
Nå må det også sies at costello spiller på elektronikk som er over fire ganger så dyr som min og som absolutt burde rettferdiggjøre valg av høyttalere i 40-50k-klassen.
;)

Og tanken var at høyttalerne skulle klare brasene med mitt nåværende oppsett, og samtidig være med i framtiden på en eller to oppgraderinger til i Naim-hierkariet.... :D

Teller lav spilling om natta som innspilling av nye høyttalere?
I så fall begynner Neat Momentum 4i å få en del timer bak seg. Og det høres !!!
Alt det positive i begynnelsen er der, men nå er det blitt mere dynamikk og detaljer (hvilke detaljer !). Og bassen, da. Her er det ikke snakk om baktung en-tone bass, men en hurtig bass som går dypt. Massive Attack svelges unna uten anstrengthet eller åndenød.

Er heldig og har ganske stor stue, men kan kanskje forestille meg at Momentum 4i kan bli for voldsom i små rom. Men de har jo mindre modeller. Har forøvrig hørt at den største modellen i Motive-serien også kan bli for tung i bassen i mindre rom.

Neat anbefales til alle som går med tanker om nye høyttalere. Det kan lønne seg å titte litt utenfor allfarvei ved valg av stereoutstyr... ;)

ProAc D15 er ute av huset og håper at den nye eier får like mye glede av dem som jeg har hatt. Men Neat er altså noe annet ! ;D

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
er vist en mulghet for at momentum 3i skal være på messa i horten, får håpe jeg kommer meg dit, så jeg får hørt greiene :)

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.483
Torget vurderinger
4
J.Finvaag skrev:
er vist en mulghet for at momentum 3i skal være på messa i horten, får håpe jeg kommer meg dit, så jeg får hørt greiene :)
Hvilken elektronikk er det du har tenkt å spille med? Hør med base, siden de nettopp har introdusert neat her til lands har de garantert demosett du kan få lagt øre til. I tillegg mener jeg at jeg så en annonse på bruktbørsen der de videreformidlet demo- og b-stock høyttalerne du kan se på neat sin hjemmeside.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
pelsjeger skrev:
J.Finvaag skrev:
Hvilken elektronikk er det du har tenkt å spille med? Hør med base, siden de nettopp har introdusert neat her til lands har de garantert demosett du kan få lagt øre til. I tillegg mener jeg at jeg så en annonse på bruktbørsen der de videreformidlet demo- og b-stock høyttalerne du kan se på neat sin hjemmeside.
ja jeg har hatt kontakt med dem, og de skulle bruke dem på messe så jeg håper jeg kommer meg dit. Hmm at de videreformidlet demo og bvarene var jeg ikke klar over, det er jo også et alternativ :)
Forsterkeren jeg skal bruker er en coda unison ultra, kjilde er litt usikkert da jeg vurderer å selge min cayin cd 252.

mvh

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.483
Torget vurderinger
4
Du kan sjekke med dem. Mener såvisst at det bare var en liten måned siden de presenterte noenlunde samme liste som du finner hos neat på bruktbørsen. Det skader vel ikke å sende dem en henvendelse?

Anbefaler absolutt at du tester den aktuelle høyttaler ut hjemme før kjøp. Neat bruker vistnok stort sett britisk forsterkeri i utviklingen, så det er ikke sikkert de snakker italiensk? :-X

Q: AMPLIFIERS
Which amplification do you recommend?

A: We have used a wide variety of amplification (and source components) during the development of all Neat loudspeakers. Most common references are Naim, Exposure, Linn, Quad and Musical Fidelity, but Lavardin, Mark Levinson, Krell, and Roksan, amongst others, have been used very effectively. Valve (tube) amps can be used without problems, with the proviso that 25 watts/per/channel should generally be regarded as the minimum amplifier power required.

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
J.Finvaag skrev:
Neat skal visst på Horten-messa. Håper de har bra elektronikk + innspilte høyttalere.

Men, hvorfor ikke få et par på hjemlån? Importøren er virkelig grei, så det blir ikke noe problem...Det er jo mye bedre å få høyttalerne hjem og lytte i din egen tilvante akustikk.

mvh

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
italiensk? coda er amerikanske muskler det ;D nei om de kan skaffe de produktene må jeg nesten finne ut av.

hjemlån er litt vanskelig for tiden, jeg er en plass og anlegget 100 mil unna. Samt at lytterom blir nokk sjiftet etttervert.

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.483
Torget vurderinger
4

Denne?

Ok, jeg tenkte på unison research unico se.

Hvor er hjemme? Jeg holder til i Tromsø (som er 100 mil unna bra mange plasser om du tenker i sirkelradius), så om du mot formodning befinner deg i nærheten er det bare å ta turen innom. ;)

Edit: 100 mil unna Leirfjord burde tilsi Oslo, Hammerfest eller akkurat over den russiske grense om vi snakker østover...

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
jepp er nokk den øverste der jeg har :)
hjemme er i leirfjord kommune mitt i lande, ikke så langt fra møsjøen, altså en go kjøretur fra tromsø :p
er i kongsberg nå :)

edit: dæsken fant ut av vor jeg bor gjorde du også gitt.

Carter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
52
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Hei, noen som har mulighet til å scanne testen av Motive 2 i Fidelity 26? Evt. noen som har sammenliknet med Motive 1/Elite SE?

Takker

Topp Bunn