Erfaringer med in-ear ørepropper?

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hepp

Noen som har gode, eller dårlige erfaringer med in-ear ørepropper?
Jeg vurderer å skaffe meg ett sett jeg kan bruke til buss/tog/fly/trening.
Til kontoret har jeg ett sett Focal Elegia så det behovet er dekket.

Budsjett er et par-tre tusen.

Bluetooth, siden de skal brukes til telefonen.
Trenger egentlig ikke noise cancelling, men er jo ikke ekskludere hvis de har det.
Liker ikke at de henger rundt nakken/bakhodet.
Batteriet trenger ikke være markedsledende siden treningsøkter aldri er lenger enn ett par timer.

Har tidligere brukt jaybird, men silikonsnegla som presser proppen fast i ytre øret fort blir slapt så holder den seg ikke fast i øret.

Ser at stereofil har bla disse
Og

Ikke aner jeg om disse er gode eller om andre er bedre
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.302
Torget vurderinger
1
Jabra Elite 7 Pro er min favoritt. Meget god i alle disipliner: Lydkvalitet, passform, batteri, rask lading med USB C, bra app og BT 5.2. Støydemping OK, også på fly, med mindre du skal høre fiolinstykker på langdistanseruter.
 

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
164
Antall liker
81
Torget vurderinger
1
Apple AirPods Pro byttet fra Jabra og Apple er i en helt annen liga.
Støykansellering både for musikk og samtale er på grensen til sort magi 😉
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Og helt uten frykt for å tråkke noen på tærne:
Apple inngår ikke i mitt sortiment 😇
 

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Innlegg
1.958
Antall liker
5.554
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Veldig fornøyd med Status Between Pro. Finnes både med og uten støyreduksjon. Må bestilles på nett, https://www.status.co/

Har dem uten støyreduksjon selv og er veldig fornøyd. Ikke er de dyre heller i forhold til mye annet.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.302
Torget vurderinger
1
In-ear er helt avhengig av at proppene tetter ørekanalen. Jabra Elite 7 Pro er den hittil beste i mine ører.
Ungene har Apple AirPods, og de låter lowfi i mine ører. Varighet på batteriene til Apple har også vært dårlig.
 

Neo

Medlem
Ble medlem
31.07.2021
Innlegg
20
Antall liker
8
Sted
Oslo
Jeg bruker Sony og er kjempefornøyd. Versjonen i salg nå heter XM-4, mens jeg har de gamle XM-3. Fornøyd med lyd, støydemping, passform og batteri. Appen som brukes er også fin.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.099
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt Jabra sport og var fornøyd med dem. Mistet dem og gikk nå for Sennheiser Momentum in-ear wireless, og den er enda et hakk opp på alt.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Jabra Elite 7 Pro er min favoritt. Meget god i alle disipliner: Lydkvalitet, passform, batteri, rask lading med USB C, bra app og BT 5.2. Støydemping OK, også på fly, med mindre du skal høre fiolinstykker på langdistanseruter.
Jeg har Elite 7 Active, sitter godt og nok lyd til trening.
Støydemping er must til fly mm mener jeg.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.302
Torget vurderinger
1
Har opp gjennom årene prøvd et par in-ear fra Bose og JBL. middelmådig lyd og halvdårlig passform i (mine) øreganger. Først med Jabra fikk jeg god passform. De kommer tilstrekkelig inn i øret. Tidligere Jabra-modeller hadde litt middelmådig lyd, men den har bedret seg for hver generasjon. Nåværende toppmodell Jabra Elite 7 Pro har kommet opp i “god nok” lyd for meg. Membranen er liten, 6mm, men bidrar trolig til den kompakte størrelsen og lave vekten på kun 5 gram. Gikk 1000km på ski i vinter, med disse under lua.
Har vært litt varierende kvalitet på Jabra opp gjennom årene. At volumet svikter delvis i ene kanalen, feks. Tror flere produsenter har hatt utfordringer med den nye miniaturiseringsteknologien. Forhåpentligvis har dette stabilisert seg. Jeg kjøper mine hos Elkjøp og tar vare på kvitteringen. Da er man sikret nye, dersom noe svikter.
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.836
Antall liker
16.059
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Apple AirPods Pro byttet fra Jabra og Apple er i en helt annen liga.
Støykansellering både for musikk og samtale er på grensen til sort magi 😉
Jeg bruker bruker Airpods Pro 2 og er veldig godt fornøyd. De kommer med tre forskjellig silikontupper slik at de er lette å få til å passe. Støykanselleringen fungerer over all forventning og lydkvaliteten er heller ikke noe å kimse av.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt Jabra sport og var fornøyd med dem. Mistet dem og gikk nå for Sennheiser Momentum in-ear wireless, og den er enda et hakk opp på alt.
Har du brukt de med litt aktivitet så du har fått testet om de sitter bra?
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har opp gjennom årene prøvd et par in-ear fra Bose og JBL. middelmådig lyd og halvdårlig passform i (mine) øreganger. Først med Jabra fikk jeg god passform. De kommer tilstrekkelig inn i øret. Tidligere Jabra-modeller hadde litt middelmådig lyd, men den har bedret seg for hver generasjon. Nåværende toppmodell Jabra Elite 7 Pro har kommet opp i “god nok” lyd for meg. Membranen er liten, 6mm, men bidrar trolig til den kompakte størrelsen og lave vekten på kun 5 gram. Gikk 1000km på ski i vinter, med disse under lua.
Har vært litt varierende kvalitet på Jabra opp gjennom årene. At volumet svikter delvis i ene kanalen, feks. Tror flere produsenter har hatt utfordringer med den nye miniaturiseringsteknologien. Forhåpentligvis har dette stabilisert seg. Jeg kjøper mine hos Elkjøp og tar vare på kvitteringen. Da er man sikret nye, dersom noe svikter.
Jeg har hatt 2 sett med Bose, men ingen in-ear, og de har hatt bra støykansellering, men lyden har vært litt bleik/bassfattig/slapp.
Denne gangen blir det in-ear og lyden blir prioritert opp.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.099
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Har du brukt de med litt aktivitet så du har fått testet om de sitter bra?
Ja, har løpt en del mil med begge typene. Hvis jeg måtte velge KUN mht aktivitet, hadde jeg kanskje kjøpt et nytt sett Jabra Active. Men i mine ører sitter Sennheiseren godt nok, og kvalitetsfølelsen er et par hakk høyere.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.717
Antall liker
7.843
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Jeg har hatt Jabra sport og var fornøyd med dem. Mistet dem og gikk nå for Sennheiser Momentum in-ear wireless, og den er enda et hakk opp på alt.
Har du brukt de med litt aktivitet så du har fått testet om de sitter bra?
Ja, har løpt en del mil med begge typene. Hvis jeg måtte velge KUN mht aktivitet, hadde jeg kanskje kjøpt et nytt sett Jabra Active. Men i mine ører sitter Sennheiseren godt nok, og kvalitetsfølelsen er et par hakk høyere.
Bare for å supplere, så har Sennheiser in-ear Wireless 3 fått veldig gode skussmål fra Darko (for hva det er verdt). Både i denne testvideoen og senere en sånn "Best of 2022" video:
 

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
872
Antall liker
875
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Hepp

Noen som har gode, eller dårlige erfaringer med in-ear ørepropper?
Jeg vurderer å skaffe meg ett sett jeg kan bruke til buss/tog/fly/trening.
Til kontoret har jeg ett sett Focal Elegia så det behovet er dekket.

Budsjett er et par-tre tusen.

Bluetooth, siden de skal brukes til telefonen.
Trenger egentlig ikke noise cancelling, men er jo ikke ekskludere hvis de har det.
Liker ikke at de henger rundt nakken/bakhodet.
Batteriet trenger ikke være markedsledende siden treningsøkter aldri er lenger enn ett par timer.

Har tidligere brukt jaybird, men silikonsnegla som presser proppen fast i ytre øret fort blir slapt så holder den seg ikke fast i øret.

Ser at stereofil har bla disse
Og

Ikke aner jeg om disse er gode eller om andre er bedre
Jeg har hatt Shure Aonic 215 et halvt års tid nå. Ok lyd. Bra batteritid og lett å lade. Trengte lang innspilling før de spilte bass.
Men jeg blir ikke fortrolig med klumpen bak øret.
 

DagS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2004
Innlegg
469
Antall liker
506
Sted
Karlstad, Sverige
Torget vurderinger
8
Fikk et par Sony XM4 som avskjedsgave fra jobben da jeg nylig ble pensjonist. Havnet (selvsagt!) på sykehus et par uker etterpå og fikk god tid til å spille mange favorittlåter via Roon ARC mens jeg lå der. Bortsett fra en helt utrolig lydkvalitet, satte jeg stor pris på at jeg kunne bruke den med ambient sound på uten at lydkvaliteten ble dårligere, mens jeg hele tiden kunne høre når sykesøstrene eller andre kom inn døra.
Anbefales på det sterkeste fra meg!
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Bare for å supplere, så har Sennheiser in-ear Wireless 3 fått veldig gode skussmål fra Darko (for hva det er verdt). Både i denne testvideoen og senere en sånn "Best of 2022" video:
Høres ut som noe man kanskje burde teste.
Ingen som har testet Devialet sine?
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt Shure Aonic 215 et halvt års tid nå. Ok lyd. Bra batteritid og lett å lade. Trengte lang innspilling før de spilte bass.
Men jeg blir ikke fortrolig med klumpen bak øret.
Ja, jeg tar tenkt på akkurat det, at det kanskje ikke er så behagelig med den klumpen.
 

Lespaul

Medlem
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
45
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
Jeg vil anbefale Apple Airpods Pro 2. Hadde tidligere første versjonen som hadde meget bra støykansellering, men fungerte ikke så bra til musikk.
Versjon 2 har fått mye bedre lydkvalitet. Foretrekker dem faktisk over Sony XM4 som også har meget bra lyd.

I tillegg er Airpods mer behagelig å ha i ørene, men dette er selvsagt subjektivt.
Transparancy mode er nesten perfekt, klarer nesten ikke høre forskjell med og uten propper.

Du trenger ikke iPhone for å bruke dem, jeg har for tiden en Android telefon.
 

jifbaderom

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2022
Innlegg
1.352
Antall liker
1.295
Sted
Stavanger
Bare for å supplere, så har Sennheiser in-ear Wireless 3 fått veldig gode skussmål fra Darko (for hva det er verdt). Både i denne testvideoen og senere en sånn "Best of 2022" video:
ja disse er i en klasse for seg selv.. :)
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.794
Antall liker
14.680
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Høres ut som noe man kanskje burde teste.
Ingen som har testet Devialet sine?
Jeg har hatt Devialet Gemini over to perioder, og de låter svært bra synes jeg. Litt basstunge til tider, men det justeres enkelt med eq i appen. To negative sider finnes dog; noe buggy firmware og litt dårlig batterikapasitet. Ikke forvent mer enn 5 timer lytting mellom ladeøktene. Appen er grei, og prisen på proppene er blitt spiselig med årene. Proppene ligger pr nå i en skuff da jeg av bekvemmelighetshensyn har gått over til Pixelbuds Pro som langt fra låter like bra som Gemini. Send meg en PM hvis du er interessert.
 
Sist redigert:

jifbaderom

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2022
Innlegg
1.352
Antall liker
1.295
Sted
Stavanger
Jeg har hatt Devialet Gemini over to perioder, og de låter svært bra synes jeg. Litt basstunge til tider, men det justeres enkelt med eq i appen. To negative sider finnes dog; noe buggy firmware og litt dårlig batterikapasitet. Ikke forvent mer enn 5 timer lytting mellom ladeøktene. Appen er grei, og prisen på proppene er blitt spiselig med årene. Proppene ligger pr nå i en skuff da jeg av bekvemmelighetshensyn har gått over til Pixelbuds Pro som langt fra låter like bra som Gemini. Send meg en PM hvis du er interessert.
Prøvde Billy Idol, Prodigal Blues på dems beste høyttalere.
det var en trist opplevelse. Håper headsett er bedre
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.794
Antall liker
14.680
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Prøvde Billy Idol, Prodigal Blues på dems beste høyttalere.
det var en trist opplevelse. Håper headsett er bedre
Kjenner ikke låta, så det kan jeg dessverre ikke uttale meg om. Har hatt Devialet Phantom i forskjellige versjoner, og har vært godt fornøyd med dem. Plassering har mye å si.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Hei slenger meg på her og har nettopp fått inn et par Linsoul Kiwi Cadenza og de låter kjempebra.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Noen som har tips til gode iem tips, tupper, silikon, skum, propper?
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
En annen ting noen som har tips til gode forlengelseskabel til IEMs _ helst ikke veldig dyre og gjerne kjøpt i Norge eller med kort levering?
 

Ivgubahta

Medlem
Ble medlem
26.07.2016
Innlegg
41
Antall liker
42
Sted
Skibotn . Sapmi
Torget vurderinger
1
Noen som har tips til gode iem tips, tupper, silikon, skum, propper?
Er ganske fornøyd med Softears UC . Bruke Sennheier ie600 og med orginale tips må eg titt og ofte justere litt på eine iem, også med Final e tips.
Med Softears Ultraclear så e komfort og stabilitet eller att dem sitt godt i øret ypperlig
 

jifbaderom

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2022
Innlegg
1.352
Antall liker
1.295
Sted
Stavanger
En erfaring gjelder nåkk dem fleste inn ear type.
Leste en gang at bruk av slike i 1time kunne heve bakterie nivå i øret 700%.
Vel. Si 1/3 å det er like skremmende.
i tillegg legges dem i et tett etui og ned i en varm bukselomme. Perfekt habitat for ulumske virus osv. 🦠🪱🪼🦠🦠🦠🦠🦠
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
En erfaring gjelder nåkk dem fleste inn ear type.
Leste en gang at bruk av slike i 1time kunne heve bakterie nivå i øret 700%.
Vel. Si 1/3 å det er like skremmende.
i tillegg legges dem i et tett etui og ned i en varm bukselomme. Perfekt habitat for ulumske virus osv. 🦠🪱🪼🦠🦠🦠🦠🦠
Den som inet våger, intet vinner :p
 

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Innlegg
550
Antall liker
55
En erfaring gjelder nåkk dem fleste inn ear type.
Leste en gang at bruk av slike i 1time kunne heve bakterie nivå i øret 700%.
Vel. Si 1/3 å det er like skremmende.
i tillegg legges dem i et tett etui og ned i en varm bukselomme. Perfekt habitat for ulumske virus osv. 🦠🪱🪼🦠🦠🦠🦠🦠
Så lenge bakteriene er dine egne har det vel lite å si helsemessig.
Hos en frisk person er 1% til 3% av kroppsvekten bakterier. Bruker du mye ørepropper er vel tallet nærmere 3% :)
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Så lenge bakteriene er dine egne har det vel lite å si helsemessig.
Hos en frisk person er 1% til 3% av kroppsvekten bakterier. Bruker du mye ørepropper er vel tallet nærmere 3% :)
Jojo, men det er stor forskjell på om kroppen er 2% bakterier som får deg til å lukte svette og 2% antrax. Bare for å sette det litt på spissen 🤣
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Noen som har erfaring med Shure SE425? populære for proffer.

Hva med Sennheiser ie200?
 
Topp Bunn