Erfaringer med clamp on?

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
10.934
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Hei der ute! Er det noen som har erfaring med bruk av projects clamp on. Synes kr 1099,- er ganske mye for en "metall klump" men vurderer den hvis det gir noen forbedringer.

Evo III

Be Who You Are
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
67.462
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
87
Du får sikkert mange svar på dette,min erfaring er at jeg ikke hører forskjell i det hele tatt.
Det ser finere ut med Clamp :) har du en plate som er litt skjev er platestrammer bedre enn platevekt.

O

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Antall liker
19.304
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Enig med Evo her. Bedre med platestrammer en vekt. Spesielt på eldre tynne/skjeve plater. Ikke alle platespillere klarer den ekstra vekt belastningen over tid. Hvilken platespiller har du?

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
74.686
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Fin hvis platene ikke er plane.
Du kan oppnå tightere bedre bass, men ofte går det utover luftighet og utklinging i lydbildet.
Om det er hørbart kommer i stor grad an på anlegget ellers.

Se heller på en Michellstrammer hvis du vil ha noe slikt.
Minst like bra og en god del billigere.

Mvh

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.351
Michellstrammerene er fine til å flate ut platene.
Ikke forvent enorme forskjeller med og uten clamp. Jeg kan ikke sette meg i stolen, lukke øynene og tenke at "Nå har jeg glemt å sette på clampen".
Men en clamp kan gi litt ekstra godfølelse ved at man bruker ekstra tid på plateskifte ritualet, det ser kult ut og det har nok betydning hvis plata ikke er rett.

Jeg har sluttet å bruke clamp da spindelen min ble for kort med ekstra platematte.

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
10.934
Sted
Torget vurderinger
1
Takk for svar. Jeg har en argon tt2 som jeg muligens hadde tenkt å kjøpe den til. Er ikke så sikker på at jeg egentlig trenger den. Venter på en ny pick up (ortofon 2m blue ) og burde sikkert heller spare pengene til å oppgradere riaa isteden.😊

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.351
Du vil nok få større forbedring av å legge pengene i RIAA ja. Hvilken har du fra før?

Evo III

Be Who You Are
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
67.462
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
87
Fin hvis platene ikke er plane.
Du kan oppnå tightere bedre bass, men ofte går det utover luftighet og utklinging i lydbildet.
Om det er hørbart kommer i stor grad an på anlegget ellers.

Se heller på en Michellstrammer hvis du vil ha noe slikt.
Minst like bra og en god del billigere.

Mvh

For et utrolig godt tips BB :)
image.jpg

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det er ikke så mye å hente med noe slikt med mindre platetallerkenen er konveks eller konkav, som Oracle's patent med strammer.

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.351
Det følger med en foring til Mitchel clampen som man legger mellom plate og matte for at plata skal bli "brettet" ned mot tallerkenen.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er ikke så mye å hente med noe slikt med mindre platetallerkenen er konveks eller konkav, som Oracle's patent med strammer.
Det er to variantar som har ganske stor innverknad, men helst på tynne plater. 200gramspressingar vert svært lite påverka uansett. Men tynnare pressingar frå tidleg 80-tal har svært godt av eitt av to tiltak:
- Platekrans a la VPI. I tillegg til platevekt/-strammar har du ein ring som leggjast rundt ytterkanten av tallerkenen. Denne held plata nede på ein effektiv måte.
- Oraclemetoden: du treng ei skikkeleg mjuk platematte (oracleekvivalent, t.d. PlatterMatter). Så treng du ei pakning med hol i. Eg brukte ein oppbora 25-øring. Denne leggjast over senterspindelen, slik at plata kjem ørlite opp frå matta. Så må du ha ein platestrammar som ikkje er heilt plan under, men som pressar ned rundt ytterkanten av etiketten (Michellstrammaren er perfekt). Når du no strammar plata mot underlaget, merkar du større ro, svartare bakgrunn og ei viss demping (positiv) av rusk og nivå i den øvre diskanten. Men du mister litt dynamikk, så då er VPI-strammaren best. (det finnest tilsvarande frå både Clearaudio og andre, dessutan er det fleire på sentralen som har dreia slike kransar.
Endeleg finnest det vakuumtallerkar. Desse er også til god hjelp.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
74.686
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
^^
Blander meg inn litt.
Jeg har en riaa lik din liggende som ikke er i bruk.
Uten å ville fornærme, vil jeg si at det meste er bedre enn denneNADen.men dette er veldig avhengig av hvor mye penger du vil bruke på en riaa.
Du bør helt klart legge penger i riaa framfor clamp hvis du vil ha bedre lyd.

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
10.934
Sted
Torget vurderinger
1
Bare å blande seg inn det bluesbreaker! 😊 Jeg er klar over at nad'n ikke er kjempe bra! Begrenset hvor bra det kan bli til kr 898,- som sagt så har jeg vurdert en pro-ject tubebox ds som koster kr 3890,- budsjettet ligger nok rundt der. Hvis du har noen andre anbefalinger så er jeg takknemlig for det.

Evo III

Be Who You Are
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
67.462
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
87
Bare å blande seg inn det bluesbreaker! ������ Jeg er klar over at nad'n ikke er kjempe bra! Begrenset hvor bra det kan bli til kr 898,- som sagt så har jeg vurdert en pro-ject tubebox ds som koster kr 3890,- budsjettet ligger nok rundt der. Hvis du har noen andre anbefalinger så er jeg takknemlig for det.
Sjekk brukt til den prisen så får mye bra :)

O

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.351
Mitt forslag.
http://www.hifisentralen.no/forumet...ere-etc/78721-audiokarma-cnc-phono-stage.html

Du må bygge det selv, men Skrodahl har laget gode instruksjoner og yter god service. (han holder på med å gjøre ferdigbygde klar for salg.)
Her har du justerbar gain og impedans og mulighet for å legge til kapasitans. Jeg har bygd 4 av disse og har ikke hatt noen trang til oppgradering i etterkant.

Her er det ingenting jåleri for å drive opp prisen, rett og slett ett no nonsense phonotrinn.

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.736
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Jeg bruker både krans og strammer i senter, er ikke mye ting får beveget seg her i gården.

Steinar.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.736
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Har laget den selv i syrefast stål, passer nøyaktig på yterdia på tallerken.

Steinar.

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Antall liker
570
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Kan du lage en til meg? Lønn både i himmelen og på jorda!

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.736
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Kunne sikkert gjort det, men har sluttet å jobbe med den slags for en del år siden.
det er en helvetes jobb, fikk den først vannskåret før jeg dreide den i mange etapper pga spenninger.

Steinar.

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Antall liker
570
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Jeg får høre med Drag industrier. De fikser det meste.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.018
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hvem forhandler slike ting som VPI platekrans og Michell strammer i Norge? Og andre produsenter?
Finner dårlig utvalg av denslags hos norske forhandlere.

Evo III

Be Who You Are
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
67.462
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
87
Hvem forhandler slike ting som VPI platekrans og Michell strammer i Norge? Og andre produsenter?
Oslo HI-FI senter har Michell strammeren :)

O

U

utgatt10723

Gjest
Blander meg litt inn.... Har en Oracle Delphi med patentert kon/strammer og prøvde med high end lodd.... Ingen merkbar forskjell annet enn at jeg ville slite ut lageret på spilleren. Ga loddet til min sønn som kjører på en Technics direkte drevet spiller med NAD Riaa. Her ble det merkbart bedre.

Men vi har svoppet frem og tilbake med NAD riaa og Project Tube box. Der sistnevnte med Mullard eller Siemens Old Stock rør er mye mer "value for money" enn noen klamp/lodd......osv.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Blander meg litt inn.... Har en Oracle Delphi med patentert kon/strammer og prøvde med high end lodd.... Ingen merkbar forskjell annet enn at jeg ville slite ut lageret på spilleren. Ga loddet til min sønn som kjører på en Technics direkte drevet spiller med NAD Riaa. Her ble det merkbart bedre.

Men vi har svoppet frem og tilbake med NAD riaa og Project Tube box. Der sistnevnte med Mullard eller Siemens Old Stock rør er mye mer "value for money" enn noen klamp/lodd......osv.
Delphi (iallfall mk 2 og oppover) har då stor skilnad på lyden om du brukar strammar eller ikkje?

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Antall liker
796
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Oslo HI-FI senter har Michell strammeren :)

O

Når det gjelder platekrans, så kan jeg anbefale "The universal record stabilizing ring".

SOUNDFOUNTAIN - News & Views, AUDIO & MUSIC, Body and Soul, ART & DESIGN.

Klikk på "Audio & Music bulletin"

Scroll nedover til du finner nevnte ring.

På dette nettstedet finnes det MASSE matnyttig info.

Topp Bunn