Erfaring med IKEA lydabsorberende gardin?

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.215
Antall liker
9.442
Torget vurderinger
2
spørsmålet er om de kommer forbi kvinnen i huset....ikke hva som helst som blir godkjent her hjemme i'affall
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.912
Antall liker
1.935
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Om du ønsker det dempet og/eller mørkt samtidig:

Kjøpte på KID black-out gardiner i 220*135cm på hver side. De er rimelig tjukke og med en del folder.
Ikke tvil om at det hjalp på fluttet test, hoing og klapping. (De gærne har det godt tenker naboen)
*ikke strøket foreløpig, satser på selvglatting..

95B0C8A2-3E5C-4908-B9A5-D3F72EA046E6.jpeg
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.302
Antall liker
8.340
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Noen erfaring med denne eller lignende? https://www.ikea.com/no/no/p/gunnlaug-lydabsorberende-gardin-gra-20500172/#content

Neste oppgradering på lytterommwt blir nok akustikktiltak av en eller annen karakter.

Hvis disse fungerer OK, kunne det vært nyttig da en kan dra de vekk når man ikke trenger dem.
Har du eget rom?
Da hadde jeg heier gått mer dramatisk til verks.
Gardiner gjør muligens noe med fluter.
Men skal det gjøres skikkelig siden, hadde jeg spart de pengene til det.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Tenker at sånne gardiner kan være et lite skritt i riktig retning, når man uansett allikevel skal ha seg gardiner.
 

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
@steinost - har eget rom så disse gardinene ville bare vært et steg på veien.

Føles litt som en jungel av alternativer der ute. Tenker kanskje ELI plater (eventuelt curve) som Mala selger.https://malaaudio.no/Produkt/200/1001786/Eli-Acoustic-Regular-Panel-604

Mye annet virker fort å dra seg oppi pris :). For å ta det meste av førsterefleksjonene trenger jeg 12-14 60*60 plater. Eventuelt litt færre om jeg dropper taket.
 

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Og tusen takk for engasjementet til alle. Settes pris på :)
 

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
687
Antall liker
477
Torget vurderinger
5
Ville definitivt sett på andre løsninger enn gardiner, feks Sonitus Decosorber eller Levitier som gearformusic selger til en rimelig pris. Vet ikke hvordan disse står seg mot andre anerkjente leverandører, men skal være brukbare saker om datablad stemmer.
 
S

Syncrolux

Gjest
@steinost - har eget rom så disse gardinene ville bare vært et steg på veien.

Føles litt som en jungel av alternativer der ute. Tenker kanskje ELI plater (eventuelt curve) som Mala selger.https://malaaudio.no/Produkt/200/1001786/Eli-Acoustic-Regular-Panel-604

Mye annet virker fort å dra seg oppi pris :). For å ta det meste av førsterefleksjonene trenger jeg 12-14 60*60 plater. Eventuelt litt færre om jeg dropper taket.
Sjekk Ecophon akustikkplater. Bedre og billigere.
 

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Ville definitivt sett på andre løsninger enn gardiner, feks Sonitus Decosorber eller Levitier som gearformusic selger til en rimelig pris. Vet ikke hvordan disse står seg mot andre anerkjente leverandører, men skal være brukbare saker om datablad stemmer.
Takk for tipset, ser både fine saker til fin pris. Noen erfaring med den ene vs den andre?
 

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
687
Antall liker
477
Torget vurderinger
5
Nei dessverre, har ikke prøvd noen av disse selv. Men søk opp Anthony Grimani på YouTube, han har lagd noen enkle videoer sammen med Audioholics hvor han (blant annet) går gjennom de forskjellige produktene. Det bør planlegges helhetlig men jeg holder en knapp på Decosorber, da disse hovedsakelig reflekterer over 5khz eller deromkring .
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Noen erfaring med denne eller lignende? https://www.ikea.com/no/no/p/gunnlaug-lydabsorberende-gardin-gra-20500172/#content

Neste oppgradering på lytterommwt blir nok akustikktiltak av en eller annen karakter.

Hvis disse fungerer OK, kunne det vært nyttig da en kan dra de vekk når man ikke trenger dem.
Lydabsoberende gardiner kan være helt konge dersom du har behov for å få ned etterklangstiden/decay/RT60 i rommet. Min gikk ned fra 440ms til 330 med akustiske gardiner. Og en HELT annen opplevelse av anlegget. Folk som påstår en sofa har 100x effekten har ikke prøvd og vet ikke hva de snakker om. Kommer helt an på hva formålet er. De gjør ingenting med bassen men forvandler rommet mer enn noen små akustikkplater kan. Effekten i rommet mitt er som "natt og dag" mtp holografi og ro i lydbildet.
Rommet mitt, som vanligvis er full av glassflater, endres til et mer enn akseptabelt lytterom med akustiske gardiner.
Så er spørsmålet om det blir FOR MYE demping... og det kommer nok i stor grad an på rommets utforming og størrelse og hvor stor andel som er glassflater. I mitt tilfelle tar gardinene refleksjoner fra en 12kvm bakvegg som er kun glass, ca 4 meter bak MLP. Så da dreier det seg ikke om "førsterefleksjoner" som flere er opptatt av her. Men det utgjør en forskjell i hele rommets akustikk som jeg ikke får til på andre måter.
Så det bør helt klart prøves, sammen med andre remedier som tar lenger ned i frekvens helst.

Sorry, editert sikkert 10 ganger ;-)
 
Sist redigert:

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
687
Antall liker
477
Torget vurderinger
5
Enig i at det kommer an på hva formålet er, men på det generelt grunnlag er det anbefalt med bredbåndet demping, noe jeg tviler gardiner kan bidra med.

Så hvis det er ekko/flutter trådstarter vil ha has på er det jo bare å prøve.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.065
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg forstår ikke hvordan disse gardinene fra Ikea kan gjøre noe mer enn hvilke som helst andre gardiner kan.
Er det slik at "lyddempende" er i forhold til å ikke ha noen gardiner i det heletatt?
Sjekk spesifikasjonene og bildene. De er så tynne at de er gjennomsiktige, og et sett av de ganske store gardinene har en totaltvekt på 1 kg, sannsynligvis inkludert innpakning.
EN KILO?
Det er jo absolutt ingenting.
Her tror jeg ikea har lagt lista så lavt som det er mulig, for dette må jo nødvendigvis bare være fjas.
Legg også merke til at den markedsføres som "lysdempende". Det bør være et hint. Gardinene er gjennomsiktige. Hvilke gardiner er det som etter denne standarden ikke vil regnes som lysdempende? Hvit myggnetting?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Fra IKEA produktbeskrivelse:

Produktdetaljer
Tekstilen absorberer lyd og kan redusere ekko og etterklang i middels og høyfrekvente bølger, for eksempel skrangling av fat eller lyder av bestikk.
Gardinen er verifisert i henhold til ISO 354 og har 50–100 % større absorpsjon av middels og høye lydfrekvenser enn andre tekstiler med lignende kvalitet og vekt.

Artikkelnummer
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.411
Antall liker
12.485
Sted
Sørlandet
Disse gardinene kan gjøre underverker i en moderne stue med harde flater og store vinduer.

Mvh
-BB-
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Siden jeg er lat valgte jeg å kjøpe dette fra Notto AS (se https://www.notto.no/produkter/akustiske-gardiner for eksempler) som spesialiserer seg på slikt og fikk det målt opp, sydd og montert med motor og smarthuskontroll. Så da trenger jeg ikke å lette på rumpa hvis jeg skal forbedre akustikken eller bruke prosjektoren i dagslys. Veldig fornøyd med service og resultatet.
Selve gardinstoffet (2 bredder a 4x2,4m for 5mx2,40m vindu) er en del tyngre (ca 20kg totalt), tykkere og ikke minst dyrere enn Ikea må sies, ca 2500 EUR ferdig sydd fra produsenten i Tyskland og så kan dere sikkert regne selv på at motor, smarthusbrytere, elektriker og montering koster litt til... Disse har visstnok de beste dempeegenskapene iht Notto men om de er veldig mye bedre enn de fra Ikea vet jeg ikke: https://wunschgardine.de/konfigurieren/Création-Baumann-Alvar-0102095/ALVAR&farbe=0519. Som dere kan se av bildet har jeg også gjort det samme på tre sidevinduer men de har ikke like stor effekt som å lukke den bak (til høyre i bildet). Da jeg tok bildet var stoffet ganske stivt og hadde ikke "lagt seg" hel ennå men ser bedre ut nå.

1653301902160.jpeg
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.760
Antall liker
5.411
Sted
Holmestrand
Disse gardinene kan gjøre underverker i en moderne stue med harde flater og store vinduer.

Mvh
-BB-
Det tror jeg også.
Selv om diverse andre produkter sikker kan gjøre mer, så er dette en start, og nye gardiner har helt klart lettere for å passere internkontrollen enn andre typer akustiske tiltak.
:LOL:
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Tror jeg skal vurdere de IKEA gardinene selv når jeg flytter inn i ny kåk om ikke så lenge. Tenkte å ha gardiner i to lag, og en sånn tynne halvgjennomskinnelig en var uansett det jeg vurderte bak den ytterste som må være tettere og mer lystett.

Må bare finne et bra system som er pålitelige og greit å montere, ser at både IKEA og Maxbo har noen varianter.
 
  • Liker
Reaksjoner: erk

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.065
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg skjønner fremdeles ikke dette. En kilo gardiner skal gjøre samme jobb som 20 kilo?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg skjønner fremdeles ikke dette. En kilo gardiner skal gjøre samme jobb som 20 kilo?
Jeg skjønner det heller ikke, men leser infoen fra IKEA som at dette stoffet eller kanskje utformingen har akustiske egenskaper som overgår vanlig stoff.

Hvis du virkelig lurer og gidder kan du ringe IKEA kundeservice. Der sitter det folk som får betalt for å svare på nettopp slike spørsmål som dette. :)
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Faen dokkar tulleren gardin kan unektelig bare gjøre noe med høye frekvenssr. . Whatever... Kan du henge gardinen en 70-80 cm fra veggen, kan det vel hjelpe litt.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.706
Antall liker
13.195
Er eventuelt bare å skaffe seg en ny kone om det blir protester.

en gang for ørten år siden var jeg på et planleggingsmøte for alpetur i en svært moderne og ditto minimalistisk leilighet. Det var så mye ekko at det var vanskelig å skjønne hva noen på andre siden av bordet sa.

folk er galne.
 
Sist redigert:

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.451
Antall liker
3.252
Torget vurderinger
1
Takk for tipset, ser både fine saker til fin pris. Noen erfaring med den ene vs den andre?
Gardiner som akustikktiltak kan være meget effektivt, nettopp til 1. refleksjon, samt redusere den generelle etterklangstiden i rommet. Virker fra presensområdet og oppover.

Selv tynne gardiner er overraskende effektive, fordi de vanligvis henger med en viss avstand til veggen, anslagsvis 5-10cm. Dette er et kjent prinsipp i akustikken; de demper lydbølgen både på vei inn til den reflekterende veggen/vinduet, og på vei ut. Innfallsvinkel er lik utfallsvinkel, som kjent. At gardinene henger i full lengde, fra gulv til tak, øker også effekten.

Eventuelt kan man lage flere sjal, hvis de kan fordeles bortover på en lang gardinskinne, og så flytte/pakke de sammen i førsterefleksjonspunktet, når man skal finlytte.

Interessant at selveste IKEA markedsfører akustikkprodukter. Et resultat av siste 20 års interiørtrend med minimalisme og harde, nakne flater. Det gir en forferdelig ubehagelig akustikk. En mistrivselsfaktor også på restauranter.

Gardiner hjelper ikke på stående bølger og bassnoder. Men jo tykkere de er, jo lengre ned i mellomtonen virker de. Kombinasjonen tykke gardiner foran store vindusflater kan bli meget vellykket. Vinduene absorberer bass (fjæring i glasset/pakning), mens gardinen demper mellomtone/diskant.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Apropos gardiner: er det noen som har testet IKEA eller andre sine systemer for å henge gardiner i to lag og kan si noe om hva som er bra, både å montere og til bruk hver dag? Skal ha det i dobbelt lag med gips, så må bruke gipsankere til å feste det i veggen.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.065
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
De variantene jeg har testet fra ikea er ikke egnet for tunge gardiner. De skaper en vektarmsproblematikk som vil rive ut nesten hva som helst ut av festene sine om de ikke sitter rett i en bærebjelke eller noe tilsvarende ekstremt solid.
Dog, med sånne superlette gardiner som det som nevnes over her er det null problem.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.302
Antall liker
8.340
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Stoff og Stil har bra fester for tunge gardiner.
Scene Molton er tungt. Men henger fint i deres skinner.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
De variantene jeg har testet fra ikea er ikke egnet for tunge gardiner. De skaper en vektarmsproblematikk som vil rive ut nesten hva som helst ut av festene sine om de ikke sitter rett i en bærebjelke eller noe tilsvarende ekstremt solid.
Dog, med sånne superlette gardiner som det som nevnes over her er det null problem.
Tenker et tynt og et tykkere lag med gardiner, så det må kunne festes i gipsvegger med ankere som sagt.
 
S

Syncrolux

Gjest
Gardiner er fint det... å se på, og til å skjule skikkelige akustikktiltak. På stua har jeg montert 40 mm Ecophon akustikkplater på veggen på hver side av et vindu, og hengt gardin på hele veggen for å skjule de.
 
Topp Bunn