Erfaring med demping av platespiller

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
121
Torget vurderinger
9
Har nylig kjøpt meg nytt riaa, og ny PU kommer så snart økonomien tilsier det!
Men så var det dette med demping. Hva slags erfaring har dere på dette området? Hva slags produkter egner seg best til å "isolere" spilleren fra uderlaget.. Tenker at det må ha stor betydning for lyden.. Kom med tips !
Mvh Jan Arne

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Har prøvd ganske mye hos meg selv, og underlag avhenger mye av hvordan det allerede låter og hva du søker.
Personlig har jeg endt opp med Vibrapods og Cones da dette gir den beste isoleringen hos meg og derfor også best lyd.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
121
Torget vurderinger
9
Har prøvd ganske mye hos meg selv, og underlag avhenger mye av hvordan det allerede låter og hva du søker.
Personlig har jeg endt opp med Vibrapods og Cones da dette gir den beste isoleringen hos meg og derfor også best lyd.
Grunn til at jeg nå fundrer over dette er.. Jeg har til nå hatt Min Sota Comet stående oppå min Sub.. ikke en ideell plassering tenker dere:) Suben blir selvfølgelig ikke brukt mens jeg spiller plater..undrelaget som jeg brukte er altså en massiv sak på over 50 kg avstivet alle veier, sånn at svært lite vibrasjon fra gulv.. høyttalere osv trengte gjennom.. PPlasserte nå platespilleren på stereobenken, og merket drastisk forverring av lydkvaliteten (mye mykre underlag) Trodde ikke dette hadde så mye å si.. men det har det tydeligvis.. Vibrapods og! cones ??
Jan Arne

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Grunn til at jeg nå fundrer over dette er.. Jeg har til nå hatt Min Sota Comet stående oppå min Sub.. ikke en ideell plassering tenker dere:) Suben blir selvfølgelig ikke brukt mens jeg spiller plater..undrelaget som jeg brukte er altså en massiv sak på over 50 kg avstivet alle veier, sånn at svært lite vibrasjon fra gulv.. høyttalere osv trengte gjennom.. PPlasserte nå platespilleren på stereobenken, og merket drastisk forverring av lydkvaliteten (mye mykre underlag) Trodde ikke dette hadde så mye å si.. men det har det tydeligvis.. Vibrapods og! cones ??
Jan Arne
Jeg skjønner! Kanskje en skiferplate hadde gjort god nytte mellom stereobenken og platespilleren dersom du synes det låter best med hardt og massivt underlag.
Vibrapods og cones finner du iallefall her: Dempef?tter og vibrasjonsdempere

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
121
Torget vurderinger
9
Jan Arne
Jeg skjønner! Kanskje en skiferplate hadde gjort god nytte mellom stereobenken og platespilleren dersom du synes det låter best med hardt og massivt underlag.
Vibrapods og cones finner du iallefall her: Dempef�tter og vibrasjonsdempere
Står forresten skiferplater under suben;) Men ditt alternativ er jo såpass rimelig, at det går jo absolutt an å teste det ut :) Takker for innspill!

marius markusen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2015
Antall liker
185
Sted
oslo
Torget vurderinger
3
Det er en mulighet og se om du finner noen brukte (ssc basis classic)
den gjør sånn at platespilleren flyter på en måte, den blir uavhengig av resten av rommet.

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Jeg har en Project 10.1 Evo.Denne står på Ground it Deluxe plattform.Dette fungerer svært godt på min Evo.
Tror det ligger en slik ute på Torget.
Jeg hadde ville prøvd dette som et av de rimeligste alternativer.Siden du skal ha platespilleren på rack er det vel ikke så aktuelt med en vegg-
hylle.Det går jo også å bytte føtter dersom du skaffer en plattform.Jeg har sett og hørt meget vellykkede resultater både med hardere føtter
og mykere i sorbothane.Lykke til.
Mvh Kenneth

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
121
Torget vurderinger
9
Takker for svar på tråden, spilleren kan definitivt ikke stå på stereobenken! Det er helt klart. Ser ut som at vegghylle kanskje er det beste alternativet, evt.med bedre føtter for å dempe resonans ytterligere. Helt utrolig hvor platt lyden ble oppå benken dynamikken som jeg opplevde før jeg flyttet den er nesten fraværende, og bassen som var stram og kontant, flyter nå ut. Det låter rett og slett kjedelig:) Man lærer stadig noe nytt når man driver med denne hobbyen, og nesten alltid koster det pæng:p:eek:

alfd

Medlem
Ble medlem
13.11.2010
Antall liker
2
Sted
Kongsberg
Jeg har en Project 10.1 Evo.Denne står på Ground it Deluxe plattform.Dette fungerer svært godt på min Evo.
Tror det ligger en slik ute på Torget.
Jeg hadde ville prøvd dette som et av de rimeligste alternativer.Siden du skal ha platespilleren på rack er det vel ikke så aktuelt med en vegg-
hylle.Det går jo også å bytte føtter dersom du skaffer en plattform.Jeg har sett og hørt meget vellykkede resultater både med hardere føtter
og mykere i sorbothane.Lykke til.
Mvh Kenneth
Jeg bruker også Project sin plattform under min Kuzma platespiller med stort hell. Kuzma-spilleren har ikke dempeføtter, kun tre litt solide O-ringer. Jeg vurderte også vegghylle, men syntes dette estetisk sett ville blitt litt voldsomt spesielt mht. kablingen.

Alf

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
71.328
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Dette er et tema som dukker opp med jevne mellomrom. og det går an å finne flere tråder hvor dette er omtalt.
Vegghylle er bra hvis muligheten er der.
Ellers pleier jeg å si det samme hver gang.
Prøv IKEA LACK bord hvor du bruker bare bordplata. Kjøp squashballer og del dem i 2 slik at du får en halv i hvert hjørne under.
Lackbord er laget av honeycomb papp med en stiv lakkert "boks" som topp bunn og sider. Veier ingenting er stivt og bortimot vibrasjonsfritt.
Fåes i flere farger. Matt og blankt. Pris fra kr 39,-

Mye brukt under LINN SONDEK og anbefalt av Linn!
Spilleren kan ikke være FOR TUNG. Min TWA går ikke på Lackbord.
SOTA er vel ikke veldig tung??

Billig og bra. Komplett vil dette koste et sted mellom 100-200 kr. Det er verdt å prøve, uansett har du et bord:)

+

Min forrige platespiller med lackbord og Audiotechnica føtter under.
Føttene er pene og bra, men vanskelig å få tak i.

Sist redigert:

Geiren

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.03.2005
Antall liker
1.448
Sted
Foten av Jotunheimen
Torget vurderinger
1
Platespillerprodusenten Spiral Groove lager føtter kalt Strange attractors for plassering under høyttalere. elektronikk og platespiller.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.191
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg har skaffet meg et par solide høyttalerstativ. Planen er at den ene skal fylles med sand og brukes som søyle for platespiller. Stativet har spikes under, disse kan seff evt fjernes og da settes det en eller annen form for myk demping under istedenfor ved behov.

Blir bra, tror jeg, ikke minst estetisk, IMO.

WB selger den dedikert søyle til sin The Circle, men det koster litt vel mye, så ett ht-stativ får gjøre samme nytte.
circle4_big.jpg

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
295
Væghylde, men det må være på bærende væg ellers er det ligegyldigt, da kan du ligegerne bruge et tungt møbel som underlag.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Enig, vegghylle på en tynn gipsvegg vil fort gjøre vondt verre.
DAMHIKT.

Forresten, jeg prøvde med en Dual 704, og hver gang jeg åpnet kjøleskapsdøra på den andre sida av veggen hoppet pickupen. Kortvarig forsøk det.

B

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.591
Noe som fjærer med lav resonansfrekvens.
Men ellers er vegghylle kjent og potensielt billig og effektiv medisin.

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Antall liker
56
Torget vurderinger
1
jeg fikk meg en liten aha-opplevelse i går, etter å ha lestdenne tråden.
Fant frem noen dempere av denne typen jeg hadde liggende:
8 x Sorbothane 30 mm Diameter Hi Fi Isolation Feet Improve Sound UK Made | eBay

De er selvfølgelig ikke optimale, men de ga faktisk en temmelig hørbar effekt - så her har dere satt meg på sporet av bedre lyd med enkle grep :)

tror neste steg blir en skiferplate mellom demperne og platespilleren

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Antall liker
570
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Kjøp to kraftige knekter av stål hos en faghandel for proffutstyr for bygningsindustrien. Hvis disse ikke er pene nok, spraylakkerer du dem i ønsket farge.
Kjøp et Lackbord, skjær til plata i passe størrelse og montér det hele på en bærende vegg. Bedre, billigere og enklere tror jeg ikke det blir.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har nylig kjøpt meg nytt riaa, og ny PU kommer så snart økonomien tilsier det!
Men så var det dette med demping. Hva slags erfaring har dere på dette området? Hva slags produkter egner seg best til å "isolere" spilleren fra uderlaget.. Tenker at det må ha stor betydning for lyden.. Kom med tips !
Mvh Jan Arne
Dette er eit vanskeleg tema, og det er mange vegar til Rom....
Med visse unntak er det hovudsakleg to grunnprinsipp for platespelarkonstruksjon, flytande og fast oppheng.

Eg likar best fast oppheng. Det er lettast å forholde seg til. Prinsippet "mechanical grounding" finn du m.a. utdjupa av Goldmund, som laga nokre av dei beste platespelardrivverka som finnest. Dette er enkelt å jobbe med, og om du i tillegg praktiserar ekstrem vektauke (slik at drivverk, platetallerk, spelarkabinett etter kvart veg alvorleg mykje), kan du få eit svært godt resultat.

Sjølv har eg eit råskinn av ein VPI-spelar, med ein motor som er ei viss utfordring. Her plasserer eg sjølve spelaren på fire spikes, av originalslaget (ikkje desse mini-HRX-føtene som alle seier er best), medan motoren står på ei spesiell, klebande, gummiaktig musematte som fjernar all støy, og som også gjer at Rimdrive-systemet fungerer ganske optimalt. Alt står på ei vegghylle, som er skrudd godt fast i ekstra kraftige tverrgåande bjelkar bak stovepanelet. Eg trur det veg rundt 40 kg, og av dette roterar platestrammar og platekrans saman med den 12 kg tunge platetallerkenen. Dette fungerer veldig godt. Vegghylla er eit must på alle spelarar med fast oppheng eg har prøvd, og har også ofte positiv innverknad på lyden frå flytande opphengde spelarar (som til dømes Linn Sondek LP 12).

Det flytande prinsippet har eg ikkje heilt klart for meg korleis det skal verke, men i praksis er sjølve tallerken, drivverk og pickuparm festa på eit felles underlag som er isolert frå omgjevnadane via eitt eller anna oppheng, som fjører, gummireimer, magnetar, luft eller noko endå meir kreativt. Tanken er at denne plattforma skal stengjast ute frå verdas vondskap og alle vibrasjonar. Men så har vi nokre problem. Dersom speleverket balanserar oppå eit oppheng, vert det ustabilt. Så plattforma må hengast opp. Dette har t.d. SME gjort på sine platespelarar, der plattforma heng i gummireimer.

I praksis er det stor variasjon i kor godt opphenga isolerar frå alt vondt. Har du eit golv av verste slag, vil du merke at stiften hoppar i rilla når du går over det. Dette kan du ikkje dempe deg bort frå. Du må anten flytte spelaren frå golvet til ei vegghylle, eller finne ein annan spelar. Av dei flytande spelarane eg har prøvd som isolerer best frå trampelyd, er gamle Dual-beist dei beste.

Så for å gje råd:
Ordne deg med ei skikkeleg vegghylle, som er lett å halde 100% i vater. Dette må du sikre at spelaren også er, uansett kva andre dempetiltak du brukar (nokre armar er meir utfordrande på dette enn andre)

Har du flytande oppheng, er vater og justering mest avgjerande. Men om dette er på plass, kan du alltids arbeide med ulike dempesystem. Men unngå slikt som eit ekstra flytande oppheng på ein flytande opphengd platespelar. Eg prøvde ein Thorens på ei magnetisk flytande plattform med dårleg resultat.

Platematter kan vere til stor forbetring, men spelaren må tåle ei slik. Dette kan vere vanskeleg å få til med visse flytande oppheng. Det aller beste eg har erfart, er likevel å ha ein svinaktig tung platetallerk, platekrans rundt ytterkanten på denne og vinylplata.

Personleg får eg altså til fast oppheng best. Medan t.d. Rudi får til flytande opphengde spelarar heilt problemfritt. God lyd har han også.

Topp Bunn