Er vi blitt bortskjemte idioter?

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Uansett hvor man snur seg sytes det om høye skatter, dårlige veier, høye avgifter, udugelige politikere osv osv. Listen er svært lang.

Her er et lite blikk om hvordan andre som ikke sitter i glassbollen oppfatter oss;
http://www.aftenposten.no/okonomi/utland/--Verden-nsker-de-var-Norge-n-6701714.html

Vår økonomi i forhold til innbyggertall.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_%28nominal%29_per_capita

Human Development Index (HDI) - 2011 Rankings
http://hdr.undp.org/en/statistics/
http://hdrstats.undp.org/en/countries/profiles/NOR.html

Det er en uendelighet i differanse mellom hvordan vi har det, og den misnøyen jeg ser blandt folk flest. "Folk flest" ser ikke hvor bemidlet vi er. Vi er blendet av velstand, og kan ikke lenger verdsette den fordi vi ikke har sett eller følt alternativene.

Er vi blitt en nasjon av sytpeiser? kjør debatt!
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Enkelt og konsist ja.
De aller fleste av oss har det nok veldig bra, problemet er at vi nå forventer at akt skal være perfekt med en gang.

Kjøper man bolig, skal den være strøken og alt nyoppusset ved innflytting, mine foreldre og deres generasjon tok ting trinn for trinn.

Ved bolig kjøp forventer mange at alt av interiør skal være helt nytt, arvede møbler osv. som var vanlig å ha tidliger...no no.

Man skal ha alt nytt og med en gang, bilen skal seffern også være helt ny...
 
C

Cyber

Gjest
Trenger vi å stille spørsmålet engang?

Føler selv at jeg klager lite i grunnen, men vi burde vært mye bedre til å være takknemlige for denne grenseløse velstanden vi lever i, men det varer ikke evig.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Så lenge ikke absolutt alt er absolutt perfekt, vil det alltid være et eller annet å sette fingeren på. Og da klager vi nordmenn. Det er vi flinke til!
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.513
Antall liker
3.355
Torget vurderinger
1
Ja.

Alt er som kjent relativt. Nå som det går så dårlig i verden forøvrig, så blir den norske velstanden ekstra tydelig.
Men vi er vel ikke "idioter" av den grunn. Bare heldig og bortskjemt. Vi trakk et vinnerlodd iom olje/gass forekomstene langst kysten, som gav oss lett tilgang til velstand. Omtrent som Saudi-Arabia.

----------

Og kontrasten til omverden kommer til å øke!
Nordmenn har det bedre, ikke bare i nåtid, men også i fremtiden. I tillegg til å ha mer å rutte med nå, så har vi en stor pensjonsformue som gjør at vi (neste) klarer å opprettholde levestandarden for den kommende eldrebølgen.

Viktig at vi ikke søler bort vår framtidige velferd. Den skal være der i 2030, 2040, 2050 osv. Allerede nå viser statistikken at kurven begynner å peke nedover i framtiden, så vi må fremdeles kjøre strenge budsjetter og opptre kynisk og forretningsmessig, både innenriks og internasjonalt.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Norge er verdens beste land å være misfornøyd i, og vi har grunn til det!!
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.583
Antall liker
2.787
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
JA! Og det har vi vært leeenge...

Om vi har grunn til det? Tja, nja, vetta søren...
Vi har det vel strengt tatt så godt at vi glemmer å sette pris på det vi har, og i stedet klager vi på det vi kan klage på. Er det utakknemlighetens stygge, sanne ansikt som viser seg?

Hvis vi nå først skal klage på noe, må det jo være for at ting skal fungere bedre (les; ikke fordi en selv primært skal få det bedre, slik egoisme gjerne kommer til uttrykk) - men for at ting i samfunnet generelt skal fungere bedre...

mvh
Proffen
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.495
Antall liker
1.012
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Norsk økonomi har hatt større effekt av liksetilling (les: kvinner i jobb) enn av olen. Ideen om at Norsk velstand er utelukkende oljedrevet er feilaktig. Men oljefondet, det er jo bare oljen, selvfølgelig :)

pedal skrev:
Men vi er vel ikke "idioter" av den grunn. Bare heldig og bortskjemt. Vi trakk et vinnerlodd iom olje/gass forekomstene langst kysten, som gav oss lett tilgang til velstand. Omtrent som Saudi-Arabia.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Vi i vesten og spesielt i Norge befinner oss i et samfunn som kan sammenlignes samfunn fra tidligere tider som gikk til grunne pga av "feil fokus" - velger jeg å kalle det.

Vesten befinner seg på kanten av stupet akkurat nå. Noen ser det andre ikke. Noen forsøker febrilsk å holde igjen, mens noen andre faktisk dytter....

Som antroposofen som ble spurt om hva som vil skje i vår verden - "Jeg kan ikke spå, spesielt ikke om fremtiden - men jeg vet at det blir stygt, veldig stygt".

Er vi blitt bortskjemte idioter? Ja, men det er ikke helt selvforskyldt.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.998
Antall liker
11.930
Sted
Hus
Vi betaler jo skjorta i skatter og avgifter hvert år for denne velstanden :mad:
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.513
Antall liker
3.355
Torget vurderinger
1
ardilla skrev:
Norsk økonomi har hatt større effekt av liksetilling (les: kvinner i jobb) enn av olen. Ideen om at Norsk velstand er utelukkende oljedrevet er feilaktig.\
Nei, det tror jeg heller ikke noen her inne har påstått.

Men hadde du trukket ut den akkumulerte verdien (og effekten) av olje/gassinntekter siden 70-tallet, så hadde den materielle levestandarden i Norge vært betydelig dårligere. Sett med 70-talls øyne:
-Ikke har vi danske forutsetninger for lønnsom matproduksjon og nærhet til eksportmarkeder.
-Ikke har vi svenskenes hundreårige tradisjon for industri og ingeniørverk.
-Begge land slår oss dessuten på høyskoletradisjoner, privat kapital, entreprenørskap og "gammel rikdom", historisk sett.

Så hva hadde 4 milloner nordmenn i Europas ytterkant fått til uten olje/gass? Tja. Et BNP per capita et sted mellom Finland og Portugal?
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Bartesam skrev:
Vi betaler jo skjorta i skatter og avgifter hvert år for denne velstanden :mad:
Hva er alternativet til å betale skatt?
Skatt er en omfordeling av midlene til felleskapet. Fellesskapet er deg og meg. Dette er ikke snakk om politisk syn. Alle partier er for skatt. Pensjon, gratis helsetjeneste, gratis skole og utdanning er noen av tingene DU nyter godt av. Slytt og syt og betal din skatt med glede, for alternativet er ikke å foretrekke.
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Proffen skrev:
JA! Og det har vi vært leeenge...

Om vi har grunn til det? Tja, nja, vetta søren...
Vi har det vel strengt tatt så godt at vi glemmer å sette pris på det vi har, og i stedet klager vi på det vi kan klage på. Er det utakknemlighetens stygge, sanne ansikt som viser seg?

Hvis vi nå først skal klage på noe, må det jo være for at ting skal fungere bedre (les; ikke fordi en selv primært skal få det bedre, slik egoisme gjerne kommer til uttrykk) - men for at ting i samfunnet generelt skal fungere bedre...

mvh
Proffen
Bra innlegg.
Det er den egoistiske sytingen for eget forgodtbefinnende jeg snakker om.

Alt er ikke perfekt i Norge. Det sløses i sektorer man kunne spart, og det blir spart i sektorer som er presset.
Et eksempel. Kommunenorge mange steder har presset økonomi. I mange av de samme kommunene finns det en meget dyr administrasjon. I Tromsø hvor jeg bor må det spares penger. Her har tradisjonen vært å kutte i produktive stillinger innefor helse, skole, omsorg og offentlige tilbud. Samtidig har administrasjonen vokst. Her kan man rette forkus uten å bli kaldt for sytpeis. (mener forresten at noen av de største sytpeisene jobber innenfor offentlig administrasjon:)

Min sympati ligger imidlertid ikke hos de velbemidlede som klager på skatten og bilavgiftene, mens de eier både bil, hus, hytte, dyr Hi-Fi og reiser på to ferieturer i året.
 

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
Skatt er kanskje det man oftest syter om. Men hvordan er skattetrykket i Norge? Både på verdensbasis og i forhold til våre naboer og andre sammenlignbare land?

Jeg har en følelse at det ikke er så ille, men vet ikke. Uansett betaler jeg skatten uten å klage - selv om jeg er for en flat skatteprosent (som selvfølgelig er litt lavere enn mine rundt 35 prosent av bruttoinntekt).
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.998
Antall liker
11.930
Sted
Hus
Inntektsbeskatningen er ikke så gal i Norge, men det er alle de andre avgiftene en får i tillegg i samfunnet som gjør at bildet blir en del verre. Bil, bensin, strøm, moms, bompenger og andre avgifter vi har liten mulighet til å slippe unna. Da jeg vokste opp var det vann i svømmebassengene rundt omkring, og etter hvert som vi har blitt rikere er det offentlig fattigdom i stedet for rundt i kommunene. :-\
 
C

Cyber

Gjest
mutz skrev:
Proffen skrev:
JA! Og det har vi vært leeenge...

Om vi har grunn til det? Tja, nja, vetta søren...
Vi har det vel strengt tatt så godt at vi glemmer å sette pris på det vi har, og i stedet klager vi på det vi kan klage på. Er det utakknemlighetens stygge, sanne ansikt som viser seg?

Hvis vi nå først skal klage på noe, må det jo være for at ting skal fungere bedre (les; ikke fordi en selv primært skal få det bedre, slik egoisme gjerne kommer til uttrykk) - men for at ting i samfunnet generelt skal fungere bedre...

mvh
Proffen
Bra innlegg.
Det er den egoistiske sytingen for eget forgodtbefinnende jeg snakker om.

Alt er ikke perfekt i Norge. Det sløses i sektorer man kunne spart, og det blir spart i sektorer som er presset.
Et eksempel. Kommunenorge mange steder har presset økonomi. I mange av de samme kommunene finns det en meget dyr administrasjon. I Tromsø hvor jeg bor må det spares penger. Her har tradisjonen vært å kutte i produktive stillinger innefor helse, skole, omsorg og offentlige tilbud. Samtidig har administrasjonen vokst. Her kan man rette forkus uten å bli kaldt for sytpeis. (mener forresten at noen av de største sytpeisene jobber innenfor offentlig administrasjon:)

Min sympati ligger imidlertid ikke hos de velbemidlede som klager på skatten og bilavgiftene, mens de eier både bil, hus, hytte, dyr Hi-Fi og reiser på to ferieturer i året.
Hehe, ja, kjenner folk som har hytte til x-antall mill, hus, ny bil, ny båt, er på ferie hele tiden, over en mill på bok og klager på formueskatten. Klarer ikke å ha sympati da dessverre. :)
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Du ønsker altså en annen fordeling? Da er det mer skatt og avgifter du ønsker bartesam. :)

Der støtter jeg deg. Betaler gladelig mer skatt, slik at vi får de gode offentlige tjenestene vi ønsker oss.

Skatt = dugnad omsatt til penger.
 

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
Bartesam skrev:
Inntektsbeskatningen er ikke så gal i Norge, men det er alle de andre avgiftene en får i tillegg i samfunnet som gjør at bildet blir en del verre. Bil, bensin, strøm, moms, bompenger og andre avgifter vi har liten mulighet til å slippe unna. Da jeg vokste opp var det vann i svømmebassengene rundt omkring, og etter hvert som vi har blitt rikere er det offentlig fattigdom i stedet for rundt i kommunene. :-\
Ser paradokset med svømmehaller, men er kommunene egentlig fattigere nå enn for 20-30 år siden? Jeg lurer litt på om det også handler om økte velferdskrav, noe som gjør at totalen er bedre, men noe har blitt prioritert ned (som svømmehaller).
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Obs obs! ikke la dette bli en partipolitisk debatt! Da roper jeg på moderator:)
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.998
Antall liker
11.930
Sted
Hus
Det som skremmer aller mest er at skattebetalere lønner en stadig større flokk med stats og kommuneansatte, og mengden stats og kommuneansatte har vel aldri vært større enn nå ??
 

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
[/quote]

Hehe, ja, kjenner folk som har hytte til x-antall mill, hus, ny bil, ny båt, er på ferie hele tiden, over en mill på bok og klager på formueskatten. Klarer ikke å ha sympati da dessverre. :)
[/quote]

Det er forståelig at man blir lei av å skatte x-antall ganger av de samme kronene man har tjent og spart, selv om det sannsynligvis ikke er de du nevner som har mest grunn til å klage. Formuesskatt kan være negativt, for eksempel for gamle damer med minstepensjon i eneboliger på Frogner og barn av bedriftseiere som skal arve fabrikken. Da kan mye penger fort gå rett i skatt, noe som gjør driften vanskelig.

Det som er ille, og hovedgrunnen til at jeg lurer på om flat skatt kan være en løsning, er nullskatteyterne. Jeg er ingen økonom, så jeg skjønner ikke hvordan de får det til. Men spørsmålet jeg stiller: Hvordan kan man leve av null i inntekt? Man må nødvendigvs tjene penger, eller rett og slett ha en formue som man kan leve av?

Og jeg tror ikke disse lever på kona, eller de gamle foreldrene...
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Vel, om man følger resonementet om at all skatt er omfordeling. Formuesbeskattningen er fordeling fra dem som har mest. I min bok slettes ikke negativt. Samme med bilavgiftene, det er fullt mulig å kjøpe seg et ordentlig kjøretøy til en fornuftig pris. De som har råd til å bruke en mill på bil er det ikke synd på. Og jeg jobber i bilbransjen:)
 
C

Cyber

Gjest
mutz skrev:
Vel, om man følger resonementet om at all skatt er omfordeling. Formuesbeskattningen er fordeling fra dem som har mest. I min bok slettes ikke negativt. Samme med bilavgiftene, det er fullt mulig å kjøpe seg et ordentlig kjøretøy til en fornuftig pris. De som har råd til å bruke en mill på bil er det ikke synd på. Og jeg jobber i bilbransjen:)
Jeg er helt enig angående formueskatt, det er jo jevnere fordeling i praksis. Jeg mener det burde gjøres noe med bilavgiftene slik at unge mennesker får råd til trygge biler - det er god samfunnsøkonomi om man regner på hva dødsfall og varige skadde i trafikken koster landet.
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Flott bil er et plussgode kun egosentrikeren mener er en menneskerett. Alle kan ikke ha alt. Heller ikke Norge. Ungdommer flest kan kjøpe flotte biler om de bare prioriterer det slik. Mindre helgefyll, mindre merkeklær, mer nøysommhet innenfor andre arenaer så er de fleste i stand til å kjøpe en grei nok, og relativt trygg bil.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.583
Antall liker
2.787
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
En definisjon på en egoist: "En egoist er en person som ikke tenker på meg..." ;D

mvh
Proffen
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.173
Antall liker
9.500
Bartesam skrev:
Det som skremmer aller mest er at skattebetalere lønner en stadig større flokk med stats og kommuneansatte, og mengden stats og kommuneansatte har vel aldri vært større enn nå ??
Andelen kommuneansatte i en kommune har i lange tider vært 8-10% av innbyggerantallet. Prosenten er synkende grunnet outscoring av tjenester.
 

kingu

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2011
Innlegg
77
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Progressiv skatt er hardere beskattning av de som har mest, det er også ikke uventet de som er dens motstandere.
Rent teoretisk er man like lite fornøyd med at de som har minst betaler prosentvis mindre, men det er selvsagt på toppen dette slår ut, både i kronasje og dertil påregnet syting.

En skal riktignok ikke undervurdere at en liten prosentvis økning for de fattigste utgjør en anseelig slump penger for dem det gjelder.

Verdien av krone for krone blir ikke sammenlignbar når beløpet for dem med toppskatt blir høyere.

Når vi trer over til de faktiske forhold er det jo sånn at de som tjener mest sett i forhold til den gemene hop kan ta seg råd til toppskatt og vel så det når de faktisk også tjener flere størrelsesordner mer. Skatt er faktisk en av de mer rimlige og rettferdige innretningene i så måte.

Heia Norge.
 
Topp Bunn