Er Thorens 124 eller Garrard 301/401 noe å satse på?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Vurderer å sette min Schick på en messingbolt.
    Tviler ikke på de lydmessige fordeler med dette, men jeg synes det ødelegger det visuelle såpass mye at jeg ikke tror det blir aktuelt for meg.

V

vredensgnag

Gjest
    Minutten skrev:
    vredensgnag skrev:
    Vurderer å sette min Schick på en messingbolt.
    Tviler ikke på de lydmessige fordeler med dette, men jeg synes det ødelegger det visuelle såpass mye at jeg ikke tror det blir aktuelt for meg.
    Har sett dem i OMA-plinth - ser fint ut. Utskjæring i skiferen i radius akkurat større en bolten, slik at denne ikke er i kontakt med plinthen, så bærer bolten armen, og den ligger i plan med overflaten på skiferen. Schick lager dem i samme materiale som armbasen.

Men - jeg er meget fornøyd med lyden fra min vintage PU og 9"-arm, og tror man rolig kan la være å legge overvettes med energi i dette. Vurderer likevel å ha to spillere slik at jeg kan ha en vintage PU og en moderne PU montert samtidig - vi får se hva jeg ender opp med.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    OMA selger jo komplette spillere, noen som vet om de og har europeiske modeller (220V)? Har ikke sett hva slike komplette spillere koster, mer er redd det ikke er billig. Her er et par baser på Lenco og Technichs.

The OMA Anatase Turntable uses the excellent Swiss made Lenco motor and platter, with OMA's own bearing and new idler wheel assembly. All of these components are secured directly to a massive 2" thick slate plinth which weighs approximately 80 pounds. Each one is custom made to accommodate whatever tonearm you wish (or two arms.) If you already own a Lenco, we can take it as a donor, and give a discount on the price, or you can purchase the Anatase complete.

The OMA Tourmaline SP10 Turntable System uses the integrated platter and motor unit of the legendary Technics SP10 professional broadcast turntable, bringing it to an unprecedented new level of performance (and appearance). OMA removes the platter and motor from the stock SP10 chassis, and attaches them directly to a slate plinth which weighs approximately 210 pounds. This plinth is in two parts, to allow ease of transport and setup. The non resonant nature of our Pennsylvania slate, combined with the great mass of the plinth, ensures dead silent operation, with a blackness between notes and passages which is hard to imagine. The OMA custom built case for the original motor control components, which are now housed away from the motor, platter and cartridge, features slate sides which also double as feet, insulating the motor boards from vibration. OMA can offer this new product complete, or you can provide an SP10 as a donor which gives a discount on the final price.

Vedlegg

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.374
    Selv synes jeg Schick armen er klart penest i mattsvart.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.374
    Ja. Jeg synes de andre blir litt for bling.
    Men det er jo ettersom hva man liker! ;)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.488
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Minutten skrev:
    OMA selger jo komplette spillere, noen som vet om de og har europeiske modeller (220V)?
    SP10 har ekstern strømforsyning, så en løsning kan være å få tak en løs, brukt 230V versjon eller en ny Timestep strømforsyning.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    slowmotion skrev:
    Kan være enig i at den sorte eller blank matt passer bedre på de sorte OMA plintene.

V

vredensgnag

Gjest
    Minutten skrev:
    slowmotion skrev:
    Kan være enig i at den sorte eller blank matt passer bedre på de sorte OMA plintene.
    Har sett dem live - begge ser strålende ut, og fikk slett ikke bling-følelse, noe jeg er meget allergisk mot.

Schick-armen må tydeligvis temmes, dvs den kan ikke kobles til hva som helst, hverken av PU eller fundament. Men jeg liker enkelheten, spesielt i forhold til kontroll over antiskating.

Vurderte ortofon/spu, men da ville jeg hatt to vintage armer, på et vis.

Kjøper jeg Garrard 301 vil jeg satse på en shindo-aktig plinth, har vært i kontakt med en som har studert Shindos løsning.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.374
    Skulle jeg laget nytt plint ville jeg helt sikkert laget noe inspirert av Shindo.
    Skifer er sikkert fint, men det ser ikke akkurat vakkert ut.
    Igjen, kun min helt personlig mening! ;)

V

vredensgnag

Gjest
    Dette er en meget lett plinth, og fjernt fra hva Shindo og andre anbefaler, men jeg er forbauset over hvor bra jeg har fått den til.

V

vredensgnag

Gjest
    Har ikke selv prøvd Lencos dd-spillere, men har lest en del fra Nantai om dem, og også sett noe av plinthene han lager.
    Av oppslutningen rundt Lencos spillere verden over er det liten tvil om at de er sterkt undervurderte, men jeg har ingen direkte erfaring.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    De mest brukte Lenco, L70/75/78, er vel IDLER-DRIVE eller mellomhjuls-spiller er de ikke?

V

vredensgnag

Gjest
    Minutten skrev:
    De mest brukte Lenco, L70/75/78, er vel IDLER-DRIVE eller mellomhjuls-spiller er de ikke?
    Joda - som sagt har jeg ikke direkte erfaring! :D Var det jeg mente.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.531
    Karlinn skrev:
    Interessant. Dette blir jo å regne som en replika/crossover eller noe slikt. Personlig må jeg si at jeg har sans for argumentet om "ikke å kødde med nattur´n" :)

Ved å gjøre alt mer solid og "moderne", risikerer man å miste noe av magien. (Understreker at jeg ikke har hørt denne versjonen)

Min 301 er helt original (oil bearing) og blåser det meste av banen, når det gjelder musikalitet, dynamikk og "trøkk".

Forøvrig gøy at det begynner å bli så mye interesse rundt disse spillerne!

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Karlinn skrev:

Det der er en skikkelig Frankenstein sammensatt av et nytt “301” chassis med overhalt 401 mekanikk og motor. For egen del ville jeg heller gått for en 501/601 eller kjøpt en original, blir hverken fugl eller fisk, men vakker er den!

For øvrig er det Loricraft som sitter på rettighetene til varemerket Garrard, og jeg ville tro at de ikke er særlig begeistert over den pappesken….

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Holder på å sjekke ut diverse alternativer for tiden. Et alternativ er å oppgradere fra min Rega P9 til en enda bedre nyere spiller. Har et par alternativer LP12/DPS.
    Men etter at jeg gikk over P9en med støvfillen i går er jeg neimen ikke sikker på om jeg vil selge den. Flott er den og bra spiller den, og som en sa her, man kan ikke bare ha en platespiller! (overraskende lite interesse for den på bruktbørsen og, jeg har ikke sett en til salgs på svært lenge). Har fulgt litt med på ebay i det siste og finere Thorens 124 og Garrard 301 går for rund 10K for tiden. Virker som en Garrard 401 kan skaffes for endel mindre? Har sett litt på en, men det er et hakk i platetallerken, hva mener ekspertisen om det?

Et par bilder

Vedlegg

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    401 og TD-124 er billigere enn 301, og en 301 i original stand (dvs. ikke rasket sammen av ulike donorgrammofoner) er vanskelig å finne, ikke glem at disse spillerne er 50 år gamle! Når det gjelder hakket i “label’en”, så vil jeg tro at dette er diskontert i prisen og uansett så kommer du ikke til å bruke originalmatten i det daglige men erstatte den med denne:

Ellers kan jeg ikke annet enn å anbefale deg å beholde P9 ved siden av en mellomhjulspiller. Av og til er det moro å kunne lytte inn i mixen også ;)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Jeg selger ikke P9 om det blir en Thorens/Garrard. Blir i tilfellet for å finansiere en LP12/DPS el.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.346
    Torget vurderinger
    18
    Minutten skrev:
    Virker som en Garrard 401 kan skaffes for endel mindre? Har sett litt på en, men det er et hakk i platetallerken, hva mener ekspertisen om det?
    Den bulken er ikke i selve tallerkenen men i platematta og er ikke noe å bry seg om.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.374
    Pesquera skrev:
    401 og TD-124 er billigere enn 301, og en 301 i original stand (dvs. ikke rasket sammen av ulike donorgrammofoner) er vanskelig å finne, ikke glem at disse spillerne er 50 år gamle! Når det gjelder hakket i “label’en”, så vil jeg tro at dette er diskontert i prisen og uansett så kommer du ikke til å bruke originalmatten i det daglige men erstatte den med denne:

Ellers kan jeg ikke annet enn å anbefale deg å beholde P9 ved siden av en mellomhjulspiller. Av og til er det moro å kunne lytte inn i mixen også ;)

Er det stor forskjell til det bedre med den korkmatta?

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.531
    slowmotion skrev:
    Pesquera skrev:

Er det stor forskjell til det bedre med den korkmatta?
    Ikke på min 301. Jeg kjøpte en "ny" Garrard gummimatte på ebay og den var å foretrekke, kombinert med to gummiringer utenpå tallerkenen (i sporene mellom stroboskopmarkeringene).

Men sikkert avhengig av plinth, arm og pickup

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Ups! Der ble jeg jeg eier av en 401. Da er det bare å krysse fingre, og håpe den tåler reisen fra uk.
    Så var det å finne plint, arm og pu da. (Kjøpe fra en forhandler så jeg satser på de kan pakke?)

Edit: Fikk denne ang. pakkingen så det bør vel går bra :"I will take platter off, screw down transit screws and protect turntable very well, packed in triple-wall box."

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Så var spørsmålet hvordan jeg får testet dette her da, uten å måtte bruke en formue? Lite lysten på investere for mye i noe som kanskje ikke faller i smak. Noen tips/råd?

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.531
    Minutten skrev:
    Så var spørsmålet hvordan jeg får testet dette her da, uten å måtte bruke en formue? Lite lysten på investere for mye i noe som kanskje ikke faller i smak. Noen tips/råd?
    Tålmodighet!

jeg kjøpte min 301 for SEK 6500 inkl en AT 12" arm (kult-klassiker) i en hjemmebygget jalla plinth.

Brukte vel noen måneder på ulike utenlandske nettsider, men mer skal det ikke til, tror jeg.

Ellers har Arild på Hifi-guiden Hamar sansen for Garrard og har noen innimellom.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    BigSwifty skrev:
    Ikke på min 301. Jeg kjøpte en "ny" Garrard gummimatte på ebay og den var å foretrekke, kombinert med to gummiringer utenpå tallerkenen (i sporene mellom stroboskopmarkeringene).

301- matten er definitivt en fornuftigere konstruksjon enn 401-matten, aluminiumsirkelen er ikke akkurat det siste ord når det gjelder "interface" plate - tallerken. Har bikket litt på å kjøpe de ringene pga. estetiske betenkeligheter, opplevde du forbedringer med disse på?

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.374
    Minutten skrev:
    Ups! Der ble jeg jeg eier av en 401. Da er det bare å krysse fingre, og håpe den tåler reisen fra uk.
    Så var det å finne plint, arm og pu da. (Kjøpe fra en forhandler så jeg satser på de kan pakke?)

Edit: Fikk denne ang. pakkingen så det bør vel går bra :"I will take platter off, screw down transit screws and protect turntable very well, packed in triple-wall box."
    Gratulerer!
    Du kommer sikkert til å få mye musikkhygge med din nye platespiller!

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Kan man finne ut alder på spiller ut fra serie nummer? Er vel en serie 1 jeg har kjøpt?

Fra annonse:

Stunning Ultra Silent Garrard 401
    Full working order
    Early flush strobe The paintwork is super with just one small chip, the control plates have small light marks
    This is one of the best I have had in looks and performance
    [size=10pt]Serial number 18415

There are a couple of dents in the metal centre plate of the original mat
    Add a plinth and an arm and you have have many years of sonic pleasure[/size]

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.531
    Pesquera skrev:
    BigSwifty skrev:

301- matten er definitivt en fornuftigere konstruksjon enn 401-matten, aluminiumsirkelen er ikke akkurat det siste ord når det gjelder "interface" plate - tallerken. Har bikket litt på å kjøpe de ringene pga. estetiske betenkeligheter, opplevde du forbedringer med disse på?

Jeg opplevde et roligere lydbilde, og utseendemessig er de helt ok. Kommer i kategorien billige tweaks som er verdt å prøve

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Minutten skrev:
    Kan man finne ut alder på spiller ut fra serie nummer? Er vel en serie 1 jeg har kjøpt?

Fra annonse:

Early flush strobe
    Det er en serie 1. Er temmelig sikker på at det er umulig å lese produksjonsår av serienummeret, er antageligvis fra 1965 - 1969, er ikke helt sikker når den hevede stroboskoplampen kom.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.374
    Vedr. korkmatte, min største innvending er faktisk det visuelle.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn