Er Thorens 124 eller Garrard 301/401 noe å satse på?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vurderte for litt over et år siden og satse kun på cd/stream men det har i stedet blitt mer og mer fokus på vinyl. Har lenge hatt lyst på en topp restaurert Thorens 124 eller Garrard 301/401. Vurderer om jeg skal starte med å lete etter en spiller for så å få den restaurert. Vil ta tid dette da jeg bla. må få lagt av kapital , disse nå er blitt populære og da også relativt kostbare. Alternativet mitt er å prøve å skaffe en av de moderne spillerne jeg og kunne tenk meg, ny eller brukt. Jeg snakker da om spillere som Bauer DPS, Kuzma Reference, TW Raven One ol. Så spørsmålet mitt til dere som har /har hatt Thorens/Garrard er: Hvorfor skal jeg eller ikke, skaffe meg en mellomhjulspiller? (er på jakt etter din erfaring) Diskuter gjerne mellomhjul vs modere spillere +-.
    Vanskelig å få hørt/testet spillere så dette blir første steg på veien.

-Minutten

Kan nevne at jeg spiller lite” moderne” musikk, men mye klassisk/jazz og endel rock/pop. Spiller fortiden på en Rega P9.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.374
    Jeg har en 401, og etter mine ører er den perfekt til jazz og klassisk.
    Har også en klassisk direkte drevet sak og et remdrevet WT drivverk.
    Fortrekker 401, passer godt sammen med rør og horn/bafler, synes jeg.
    Overlater til andre å beskrive lyd osv, det er jo veldig avhengig av arm og PU osv.
    Men selv om jeg også egentlig synes vinyl er noe styr,
    så spiller jeg 90% vinyl, rett og slett fordi det gir en god følelse å
    spill plater på en 401.
    En venn av meg har en Lenco, det er litt av samme følelsen.

;)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Kan du si litt om hvilken plint, arm og pu du har? Beviste valg?

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Et godt spørsmål Minutten! Jeg er fortrolig med P9 og det er en superspiller til prisen og etter mine ører en åpenbar klassevinner med sin lettbente og åpne spillestil, så spørsmålet blir hva kan en Garrard tilby som en moderne grammofon ikke kan?

Nå er selvsagt lyden helt avhengig av hvilken kasse/arm/pick-up som anvendes, men det er like fullt en essensiell Garrard lyd og den kan karakteriseres som bunndrag, nærvær og helhet. Musikken gjengis ikke analytisk, men fundamentalt og integrert – i praksis betyr dette at du “glemmer” å lytte etter detaljer og plassering i stereoplanet og heller følger melodilinjer og ikke minst rytmikken, du lytter kort sagt til musikken fremfor å analysere den! Og den er superb på eldre innspilninger av små ensembler, noe som burde passe dine preferanser.

Når det gjelder de enkelte spillerne du nevner, så sier folkloren at Thorens har en bedre diskantgjengivelse mens Garrard vinner i bassdepartementet. Forholdet mellom 301 og 401 er at den eldste er mer solid bygget mens nyeste er en bedre konstruksjon (Fritt etter Terry O’Sullivan – Loricraft). For meg var valget mellom 301/401 en ren smakssak, 301 er dyrere og vanskeligere å finne i original stand, men du går ikke feil med noen av dem.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Pesquera skrev:
    Og den er superb på eldre innspilninger av små ensembler, noe som burde passe dine preferanser.
    Der det er størst forskjell hos meg på digital (Cyrus XTSE/DACXP+) og vinyl (Rega P9) i vinylens favør er på store orkesterverk f.eks Mahler/Wagner, og stemmer.
    Dersom du spiller denne type musikk, hvordan mener du den fungerer her?

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    For å si det slik, 120 musikanter fordelt på 20 stemmer er ikke Garrards favorittføde ;D Det er ikke det at det lyder “dårlig”, tvert i mot, men en 401 får nok ikke med seg alle detaljene i partituret. Det plager meg ikke på Wagner, men er muligens et større savn på Mahler.

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    det som har hat vært skrevet med rythme er jeg helt enig med, det som imponerer meg mest med Garrard er begreper som musikal drive, naturlig dynamikk og rytme. Jeg har en 301 og bruker med den kuzma ref.313 vta 12" arm og lyra delos. Jeg har ikke fått det ferdig med plinth men den spiller allikevel super fint på treplate og squash baller. Jeg har også et par Lenco'er men har ikke fått dem ferdig bygget. Personlig så synes jeg Garrard har lidt mere drive enn en 124 hvor 124 err litt finere i lyden. Toppen i min Garrard ble en del bedre etter jeg bytte ut trustpad'en med en kule lager. Jeg har hatt flere high end platespillere men jeg synes ikke de har vært så sann til selv musikken som den Garrard er. Det ligger nu en Kuzma stogi ned i kjelleren og blir ikke brukt etter jeg begynte å bruke min Garrard. Det er selvfølgelig smakssak hvordan folk oppfatter det men jeg har ihvertfall i øyeblikket ikke lyst til annen spillere. Jo kanskje en EMT :)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Har dere kjøpt ferdig restaurerte/vedlikeholdte Garrard spillere, eller fikset de opp selv? En av idene mine er å kjøpe en rimelig (om det finnes) Thorens og få den fikset her:http://www.thorens-td124.dk/. Har dere noen erfaringer med noen som restaurerer Garrard?

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Måtte jo bare prøve Mahler da (Haitink/Concertgebouw/Philips 6768 021). Denne innspilningen har svært god lyd (flott balansert orkester + nydelige presninger). Lyder fortreffelig i mine ører, men jeg vet at det er detaljer som kunne vært klarere gjengitt. Tror det koker ned til et spørsmål om hvordan en lytter til slik musikk; analytisk eller essensielt.

Når det gjelder restaurering, se Karlinns lenker. Den ene sendte jeg til Loricraft og fikk den overhalt, den andre kjøpte mint og uten behov for restaurering av noe slag.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.374
    Pesquera skrev:
    Måtte jo bare prøve Mahler da (Haitink/Concertgebouw/Philips 6768 021). Denne innspilningen har svært god lyd (flott balansert orkester + nydelige presninger). Lyder fortreffelig i mine ører, men jeg vet at det er detaljer som kunne vært klarere gjengitt. Tror det koker ned til et spørsmål om hvordan en lytter til slik musikk; analytisk eller essensielt.

Når det gjelder restaurering, se Karlinns lenker. Den ene sendte jeg til Loricraft og fikk den overhalt, den andre kjøpte mint og uten behov for restaurering av noe slag.
    Godt poeng. Det kan vel hende at vi som liker 401/301 lytter essensielt.
    Eller musikkhedonistisk .... ;)

Har forøvrig noe Miles på spillern nå, og det svinger som bare faen.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Har sett litt på www.loricraft.com tidigere, men er en veldig uryddig side. ClassicAudio virker veldig ryddige og vredensgnag var veldig fornøyd med arbeid og oppfølging. Men det koster jo litt og da...

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Er vel ikke det analytiske jeg fortrekker med vinyl kontra digital, heller mer naturlig instrument klang, litt nærmere lyden av et orkester i konsertsalen.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    slowmotion skrev:
    Godt poeng. Det kan vel hende at vi som liker 401/301 lytter essensielt.
    Eller musikkhedonistisk .... ;)

Har forøvrig noe Miles på spillern nå, og det svinger som bare faen.
    Essens går foran eksistens ;D - det er noe alle Garrardistas erfarer!

Minutten: Ja, overhaling kan bli kostbart, taksameteret løper og timeraten er ikke spesielt lav. Derfor ville jeg heller kjøpt et "dyrt" drivverk fra en sikker kilde og som ikke har behov for full overhaling. Enkel service kan du ta selv.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Pesquera skrev:
    Minutten: Ja, overhaling kan bli kostbart, taksameteret løper og timeraten er ikke spesielt lav. Derfor ville jeg heller kjøpt et "dyrt" drivverk fra en sikker kilde og som ikke har behov for full overhaling. Enkel service kan du ta selv.
    Kan jo være enig der, men det var det med å finne en "sikker" kilde da. Så gjennom tråden din, og den var "ikke så verst" den spilleren din. (den med 12")

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Er ikke så aller verst, men det gjenstår selvsagt noen småting; det gjør som regel det…. Jeg er ikke oppdatert lenger, men det pleide å være et par firmaer som har spesialisert seg på Garrard på eBay.co.uk og som virket veldig solide. Hadde begynt i den enden, ellers er innpakningen helt avgjørende; dobbel boks, transportskruer og innerboks som gjør at verket henger er obligatorisk.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.374
    Dog skal man vel ha i bakhodet at disse spillerne krever litt "vedlikehold",
    og at man holder dem i lanken av og til.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    slowmotion skrev:
    Det er noe som taler mot, men skal vel klare det om jeg må.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.374
    Minutten skrev:
    slowmotion skrev:
    Det er noe som taler mot, men skal vel klare det om jeg må.
    Det er mye informasjon på nettet,
    og så er det jo noen her også som bruker 401/301!

;)

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.346
    Torget vurderinger
    18
    Minutten skrev:
    Har dere kjøpt ferdig restaurerte/vedlikeholdte Garrard spillere, eller fikset de opp selv? En av idene mine er å kjøpe en rimelig (om det finnes) Thorens og få den fikset her:http://www.thorens-td124.dk/. Har dere noen erfaringer med noen som restaurerer Garrard?
    Jeg tok en sjanse og kjøpte en 401 på ebay. Spilleren viste seg å være mint og fungerer 100% som den skal men den kostet mer enn det som pleier å være standard for ikke-overhalte 401. Jeg ga £650 for den og det er noe billigere enn Audio Grail selger overhalte 401 for (£900) men jeg var ikke rask nok på labben til å sikre meg den siste Audio Grail 401 som lå ute. Jeg har forøvrig ikke noen erfaringer med Audio Grail men annonsen virket seriøs med mye informasjon om hva som var gjort med spilleren.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Kan man spørre hvor mye dere ca. ga for drivverkene? Og hvor de er kjøpt Norge/ebay/forhandler. Ser de vil ha 11-12000 for noen som ser OK ut på bildene på ebay. Lite lysten å gi så mye uten å kunne sjekke spilleren. (da må jeg ha noen gode referanser)

Edit: EC, så du svarte på det jeg spurte om.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Bruker dere platestrammer på spillerne? Jeg har aldri brukt det, og etter å ha sett denne frister det litt mindre med en Avid Acutus.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.346
    Torget vurderinger
    18
    Minutten skrev:
    Bruker dere platestrammer på spillerne? Jeg har aldri brukt det, og etter å ha sett denne frister det litt mindre med en Avid Acutus.
    Bruker ikke platestrammer. Jeg har hatt et par spillere før med platestrammer (ikke gjenget slik som Avid) og da hendte det ofte at jeg glemte å legge på strammeren. Jeg merket aldri dette før jeg skulle snu plata, jeg merket det altså ikke på lyden.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Høres betryggende ut. Er litt på gli om jeg skal skaffe meg en del 45rpm plater, og holde på å styre med noe alla Avid er ikke aktuelt.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.739
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Minutten skrev:

Generelt sett har platestrammar nytteverdi når du spelar relativt tynne plater. Men det er endå betre med platekrans, som ligg på yste delen av ytterkanten til plata og tyngjer ho ned. På min VPI SSM verkar det bra, og det er ingen biverknadar av rimdrive (mellomhjul) samanlikna med beltedrift. Det vert "svartare bakgrunn" ved hjelp av dette på dei fleste plater, bortsett frå dei skikkeleg tjukke og flate (sånne laga på slutten av 50-talet/starten på 60-åra, og 180/200g-pressingar). På min Vpi er eg nøydd til å ha på minst ein av desse to, elles ligg plata for laus på tallerkenen. Ei matte av filt/gummi/kork løyser problemet, men det er litt misforstått på ein Vpi...
    Skal du spele singelplater, er ikkje platekrans noko alternativ eg har sett.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    HC skrev:
    Minutten skrev:
    Jeg tok en sjanse og kjøpte en 401 på ebay. Spilleren viste seg å være mint og fungerer 100% som den skal men den kostet mer enn det som pleier å være standard for ikke-overhalte 401. Jeg ga £650 for den og det er noe billigere enn Audio Grail selger overhalte 401 for (£900) men jeg var ikke rask nok på labben til å sikre meg den siste Audio Grail 401 som lå ute. Jeg har forøvrig ikke noen erfaringer med Audio Grail men annonsen virket seriøs med mye informasjon om hva som var gjort med spilleren.
    Audio Grail virker veldig seriøse, siste spilleren jeg fant derfra, en Ltd Edition Garrard 301 gikk for £2500. Strøken spiller!

http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190554873552&ssPageName=STRK:MESELX:IT#ht_29200wt_998

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Minutten skrev:
    HC skrev:
    Minutten skrev:
    Audio Grail virker veldig seriøse, siste spilleren jeg fant derfra, en Ltd Edition Garrard 301 gikk for £2500. Strøken spiller!

http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190554873552&ssPageName=STRK:MESELX:IT#ht_29200wt_998
    :p den er flott

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.346
    Torget vurderinger
    18
    Minutten skrev:
    HC skrev:
    Minutten skrev:

Meget flott. Jeg vurderte den men da det bikket £2000 syntes jeg det ble for mye. Hadde jeg ikke allerede hatt en Garrard så hadde det vært meget fristende til tross for den stive prisen.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Blir jo ikke noe spiller for slunkne lommebøker disse her. Men en god plint (som jeg har fått med meg er viktig), arm og pu.
    Når det gjelder arm så synes jeg denne virker som en bra kandidat. Ser jo og veldig bra ut med en SPU. (Selv om jeg ikke har funnet hvorfor jeg bør/ikke bør velge en SPU fremfor en std pu)

Vedlegg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.294
    Torget vurderinger
    4
    Schick 12". Har fått med meg at det er delte meninger om utseendet.
    Jeg synes den er rålekker!
    Ingen delte meninger om hvor god den er... ;)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Enig der, men var litt luken til utseende første gang jeg så den. Virker og veldig solid. Utseende til SME 3012, som vel en den mest brukte på disse spillerne, kan jeg derimot styre min begeistring for.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg har bestilt en Schick-arm - det er 3-4 mnd ventetid, og jeg får min i sept/okt. Ser frem til det - Thomas Schick mener man bør ha et headshell av tre, og anbefaler et herfra: http://www.holz-und-musik.de/vinyl/headshells.html

Flere gode leverandører av "refurbished" Garrard-spillere i UK. Er selv på utkikk etter en 301, dersom jeg ikke anskaffer enda en Thorens 124. Ekstremt fornøyd med min, som ble gjenoppbygd av Classic Audio. Totalpris, med armer, PUer, MVA, osv - ble ca. 25.000 for min, men det er den virkelig verdt.

GBP 2500 for den på eBay er hvor totalgjenoppbygde ligger, og den ser meget god ut.

Her er en som selger skulle ha GBP 3200 for, og det fikk han.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.624
    Torget vurderinger
    24
    For retro-interesserte blir det vel ikke stort vakrere enn det her - og prisen på underkant av 30' NOK, hva kjøper du av nye produkter for den summen? Ikke rart, er jeg redd. Her har man et smykke som også yter.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    @vredensgnag: Hvor mye tror du det er å hente på en bedre plint på din 124? Rimelig heftig pris på toppmodellen fra Classic Audio da, NOK 16380.

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    pengesluk skrev:
    For retro-interesserte blir det vel ikke stort vakrere enn det her - og prisen på underkant av 30' NOK, hva kjøper du av nye produkter for den summen? Ikke rart, er jeg redd. Her har man et smykke som også yter.
    Flott spiller, men litt mye "bling" for min smak.
    Denne derimot: (armen kan nå og bestilles i chrom/sort)

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Reagerte også med "bling" på gullkontrollene, men da jeg så flere bilder, fra ulike vinkler, begynte det å gå seg til...
    Den i eBay-linken over, med pearl white lakkering er utrolig gjennomført restaurert. Selv er jeg svak for hammerslaglakk-variantene:

===

Plinth og støy.

Da jeg fikk spilleren i hus konkluderte jeg kjapt at jeg ville trenge tiltak for å redusere mekanisk støy - men etter en del justeringer så er jeg nå der hvor det er så tyst som jeg kan ønske det, når vinylen er tyst, og det med samme lettvektsplinth som den opprinnelig kom med.

Men OMA og Classic Audio mener begge at man kan oppnå opp til 15dB reduksjon av ev. støyoverføring med tyngre plinth, eller med separasjon mellom chassis/bærende plinth og armen.
    Jeg merker at min 12" arm er mer følsom for mekanisk støy enn 9" armen, og det er også hva andre rapporterer. Dudley fikk vel ikke sin Schick til å fungere tilfredsstillende før den var separert fra chassis/bærende plinth.

Vurderer å sette min Schick på en messingbolt.

Ellers er det unødvendig å kjøpe den "offisielle" plinthen til Schopper. Vet at Classic Audios snekker lager en de mener er bedre, og det er andre på eBay og andre steder som også lager meget gode, uten at man skal ut med den prisen. For det Schopper skal ha for den offisielle, sorte kan man få en OMA skiferplinth inkl frakt og mva ...

Nødvendig tiltak: http://www.theanalogdept.com/swiss_precision.htm

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn