Forsterkere Er suverene måledata ensbetydende med tørrere lyd?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.681
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Hvorfor opplever jeg at suverene måledata gir tørrere lyd? Når jeg tenker meg tilbake, så har jeg egentlig ikke opplevd noe annet.

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
9.449
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Vel, mye harmonisk forvrengning typ fra en rørforsterker, og/eller en forsterker som ikke er lastuavhengig, vil jo påvirke tonaliteten.

En forsterker som ikke tilfører noe vil være tørr hvis høyttalerne er tørre, svulstig hvis høyttalerne er svulstige.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.348
Mine forsterkere som går for å måle rimelig bra til AB å være, er alt annet enn tørt? Hva nå enn tørt betyr.

Kanskje er det høyttalerne? De var i sin tid noe av det beste Stereophile(fritt sitert fra selve testen) hadde målt på den tiden(Flat frekvensrespons blant annet). Synes det låter flott til å stå i en helt vanlig stue, uten et eneste akustikktiltak, kabelløftere eller sølv. Kablene ligger vilkårlig bak stereobenken også(kanskje dette farger lyden).

Sist redigert:

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.908
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sånn generelt låter redusert forvrengning kjedeligere og/eller snillere synes jeg. Det er en tilvenning, og så kompenserer gjerne med tonale endringer/ny EQ, siden det hele gjerne må settes opp igjen på ny her i heimen. Nå måler det riktig! Men låter det riktig? Mnjaeh. Skru litt her og der mens man hører på testspor, en dB her og en Q der et voilà!

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
9.449
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Kan en høyttaler måle tørt? Tenker rom og akustikk jeg da….
I utgangspunktet enig, men det finnes jo høyttalere med interessant respons i bassen, kanskje en porttuning som gir bul osv, som vil kunne oppleves som svulstig(ere) enn en mer nøytral høyttaler.

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Antall liker
5.166
Torget vurderinger
0
Må jo være enig i trådstarter i dette. De fleste type forvrengning gjør jo at signalet bruker lenger tid, slører til, legger til osv…
Jeg tror at noe av årsaken til at man opplever at det er for tørr lyd er både at mange høyttalere har vært designet for forsterkere med mindre kontroll og at det blir mismatch med for tørr og slank bass. En annen ting er jo at noen type forvrengning i toppregisteret høres tørt og nøytralt ut.

Men nå i dag kan man få gjennomgående cleane forsterkere og høyttalere som er designet for dette. Det låter fortsatt ikke rør eller filterløst, men våte innspillinger kan bli litt våtere i det minste.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.681
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Rommet mitt har lenge plaget meg med en irriterende romresonans på 40 Hz og et markant fall i det øvre frekvensregisteret. For å ta grep om problemet, investerte jeg i en RME ADI-2 DAC FS – en enhet med avansert EQ og presise bass- og diskantkontroller. Med litt erfaring fra målinger, justerte jeg innstillingene og oppnådde en dramatisk reduksjon i noden, samtidig som fallet i toppen ble jevnet ut. Resultatet? En lyd som strålte uten å ofre den opprinnelige signaturens finesse – noe jeg knapt trodde var mulig.

Denne DAC-en har uten tvil vært det smarteste kjøpet jeg noensinne har gjort innen hi-fi. Revel M126Be-høyttalerne mine avslører nå raskt kvaliteten på kilder og forsterkere; de gode variantene skinner gjennom med en klarhet som er umulig å overse. Sammen med en Benchmark AHB2-forsterker har lidenskapen for lyd blusset opp igjen for alvor.

En annen ting jeg har oppdaget nå, er hvor fantastisk åpen IFI Zen Stream har blitt med den eksklusive Tidal Connect-funksjonen – det er jo helt rått!

Nå vil jeg integrere min Fosi RIAA-phono-forsterker i oppsettet for å nyte vinyl på denne høytkalibrerte kjeden. Det lover virkelig å bli spennende! Hvordan skal jeg gjøre dette? Jeg har jo ingen analoge innganger.

1760640653520.png

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.585
Sted
Sølvbyen
Jeg skjønner veldig godt hva som menes siden jeg har hatt noen sånne anlegg selv, som liksom suger all moroa ut av musikken og som liksom skulle være "nøytralt". Men helt ærlig tror jeg at hvis man har et anlegg som er virkelig lineært i frekvensresponsen i hele det hørbare området og uten dynamisk kompresjon eller andre flaskehalser vil låte det motsatte av tørt? Og at det kanskje er kvaliteten på det man putter inn som vil være den største begrensningen?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.681
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Merkelig at en forvrengningsfri og korrekt forsterker må tilføres "forvrengning" for at lyden skal få tilbake den opprinnelige analoge klan

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.681
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg skjønner veldig godt hva som menes siden jeg har hatt noen sånne anlegg selv, som liksom suger all moroa ut av musikken og som liksom skulle være "nøytralt". Men helt ærlig tror jeg at hvis man har et anlegg som er virkelig lineært i frekvensresponsen i hele det hørbare området og uten dynamisk kompresjon eller andre flaskehalser vil låte det motsatte av tørt? Og at det kanskje er kvaliteten på det man putter inn som vil være den største begrensningen?
Mulig du svarte på noe jeg fjernet. Det det ligger i #13 nå.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.585
Sted
Sølvbyen
Mulig du svarte på noe jeg fjernet. Det det ligger i #13 nå.
Jeg tror ikke det var det dette jeg mente. Det jeg prøver å si er kanskje at det hjelper ikke om et anlegg måler perfekt i et begrenset frekvensområde hvis det ruller av for tidlig i bassen (eller diskanten). Har man derimot full respons fra 20 - 20.000 Hz så vil alt som er på opptaket komme med, og da er det kilden selv som blir begrensningen. Hvis mellomtone og diskant låter litt grått eller kjedelig tenker jeg at det kanskje er en form for forvrengning også? For hører man på musikk spilt live så er det jo fullt av liv og røre og klangstrukturer og alt mulig rart.

Men det kan hende jeg misforstår fullstendig hva du mener også.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.513
Sted
Ytterst i havgapet...
Både dagens og de siste flere tiårs forsterkere og cd-spillere bør da ikke ha noen problemer med å dekke 20-20k.. streamere, DACs er jo gjerne av noe nyere dato, og skal vel oppfylle disse kravene uten videre.... en del "HaiEnd" kan vel kanskje ha visse problemer... Høyttalere er vel egentlig der de største problemene ligger, både når det gjelder frekvenssvar og ikke minst forvrenging, egenlyd og integrasjon med rommet...

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.681
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Utfordringen er nå hvordan jeg bør implementere min RIAA i anlegget. Jeg har jo ingen analoge innganger.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.585
Sted
Sølvbyen
Nettopp. Høyttalere som går uanstrengt ned til 20 Hz er ikke noe jeg har vært særlig bortskjemt med iallfall. Eller som ubesværet takler dynamikken fra et trommesett eller en Marshall gjennom et 4x12" kabinett.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.681
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Synes tråden er litt rar jeg. Trådstarter kommer med påstander som han fremstiller som selvfølgeligheter uten egentlig si noe som helst.
Utfordringen er nå hvordan jeg bør implementere min RIAA i anlegget. Jeg har jo ingen analoge innganger.

Kan jeg bare bruke en sånn?
1760646614158.png

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
9.449
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Merkelig at en forvrengningsfri og korrekt forsterker må tilføres "forvrengning" for at lyden skal få tilbake den opprinnelige analoge klan
Vel, dette er jo ikke tilfelle, litt avhengig av hva du mener med "den opprinnelige analoge klang".

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
9.449
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1

janbth

Medlem
Ble medlem
23.02.2021
Antall liker
8
Sted
Oslo
Rommet mitt har lenge plaget meg med en irriterende romresonans på 40 Hz og et markant fall i det øvre frekvensregisteret. For å ta grep om problemet, investerte jeg i en RME ADI-2 DAC FS – en enhet med avansert EQ og presise bass- og diskantkontroller. Med litt erfaring fra målinger, justerte jeg innstillingene og oppnådde en dramatisk reduksjon i noden, samtidig som fallet i toppen ble jevnet ut. Resultatet? En lyd som strålte uten å ofre den opprinnelige signaturens finesse – noe jeg knapt trodde var mulig.
OK. Tørr lyd = kortere henfallstid i rommet (siden du reduserer romresonansen). Det gir mening.

janbth

Medlem
Ble medlem
23.02.2021
Antall liker
8
Sted
Oslo
Vel, dette er jo ikke tilfelle, litt avhengig av hva du mener med "den opprinnelige analoge klang".
Det er vel på en måte det som skjer, siden rommet er en del av signalkjeden og tilfører «forvrengning» av signalet på vei til øret? Man tilfører en motvirkende «forvrengning» et annet sted i kjeden (i DSP-boksen), som gir tilbake noe av den «opprinnelige klangen».

Topp Bunn