|
Hvorfor opplever jeg at suverene måledata gir tørrere lyd? Når jeg tenker meg tilbake, så har jeg egentlig ikke opplevd noe annet.
I utgangspunktet enig, men det finnes jo høyttalere med interessant respons i bassen, kanskje en porttuning som gir bul osv, som vil kunne oppleves som svulstig(ere) enn en mer nøytral høyttaler.Kan en høyttaler måle tørt? Tenker rom og akustikk jeg da….
Som igjen blir påvirket av rommet.I utgangspunktet enig, men det finnes jo høyttalere med interessant respons i bassen, kanskje en porttuning som gir bul osv, som vil kunne oppleves som svulstig(ere) enn en mer nøytral høyttaler.
Hva er «tørr lyd», og hva opplever du at dårlige måledata gir?Hvorfor opplever jeg at suverene måledata gir tørrere lyd? Når jeg tenker meg tilbake, så har jeg egentlig ikke opplevd noe annet.
Mulig du svarte på noe jeg fjernet. Det det ligger i #13 nå.Jeg skjønner veldig godt hva som menes siden jeg har hatt noen sånne anlegg selv, som liksom suger all moroa ut av musikken og som liksom skulle være "nøytralt". Men helt ærlig tror jeg at hvis man har et anlegg som er virkelig lineært i frekvensresponsen i hele det hørbare området og uten dynamisk kompresjon eller andre flaskehalser vil låte det motsatte av tørt? Og at det kanskje er kvaliteten på det man putter inn som vil være den største begrensningen?
Jeg tror ikke det var det dette jeg mente. Det jeg prøver å si er kanskje at det hjelper ikke om et anlegg måler perfekt i et begrenset frekvensområde hvis det ruller av for tidlig i bassen (eller diskanten). Har man derimot full respons fra 20 - 20.000 Hz så vil alt som er på opptaket komme med, og da er det kilden selv som blir begrensningen. Hvis mellomtone og diskant låter litt grått eller kjedelig tenker jeg at det kanskje er en form for forvrengning også? For hører man på musikk spilt live så er det jo fullt av liv og røre og klangstrukturer og alt mulig rart.Mulig du svarte på noe jeg fjernet. Det det ligger i #13 nå.
Utfordringen er nå hvordan jeg bør implementere min RIAA i anlegget. Jeg har jo ingen analoge innganger.Synes tråden er litt rar jeg. Trådstarter kommer med påstander som han fremstiller som selvfølgeligheter uten egentlig si noe som helst.
Er det bilde av deg i den baderingen?Synes tråden er litt rar jeg. Trådstarter kommer med påstander som han fremstiller som selvfølgeligheter uten egentlig si noe som helst.
Kjøpe deg en McIntosh MP100, den har AD...Utfordringen er nå hvordan jeg bør implementere min RIAA i anlegget. Jeg har jo ingen analoge innganger.
Vel, dette er jo ikke tilfelle, litt avhengig av hva du mener med "den opprinnelige analoge klang".Merkelig at en forvrengningsfri og korrekt forsterker må tilføres "forvrengning" for at lyden skal få tilbake den opprinnelige analoge klan
Typ en sånnUtfordringen er nå hvordan jeg bør implementere min RIAA i anlegget. Jeg har jo ingen analoge innganger.
Kan jeg bare bruke en sånn?
Vis vedlegget 1153121
OK. Tørr lyd = kortere henfallstid i rommet (siden du reduserer romresonansen). Det gir mening.Rommet mitt har lenge plaget meg med en irriterende romresonans på 40 Hz og et markant fall i det øvre frekvensregisteret. For å ta grep om problemet, investerte jeg i en RME ADI-2 DAC FS – en enhet med avansert EQ og presise bass- og diskantkontroller. Med litt erfaring fra målinger, justerte jeg innstillingene og oppnådde en dramatisk reduksjon i noden, samtidig som fallet i toppen ble jevnet ut. Resultatet? En lyd som strålte uten å ofre den opprinnelige signaturens finesse – noe jeg knapt trodde var mulig.
Det er vel på en måte det som skjer, siden rommet er en del av signalkjeden og tilfører «forvrengning» av signalet på vei til øret? Man tilfører en motvirkende «forvrengning» et annet sted i kjeden (i DSP-boksen), som gir tilbake noe av den «opprinnelige klangen».Vel, dette er jo ikke tilfelle, litt avhengig av hva du mener med "den opprinnelige analoge klang".