Forsterkere Er suverene måledata ensbetydende med tørrere lyd?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.672
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Hvorfor opplever jeg at suverene måledata gir tørrere lyd? Når jeg tenker meg tilbake, så har jeg egentlig ikke opplevd noe annet.

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
9.406
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Vel, mye harmonisk forvrengning typ fra en rørforsterker, og/eller en forsterker som ikke er lastuavhengig, vil jo påvirke tonaliteten.

En forsterker som ikke tilfører noe vil være tørr hvis høyttalerne er tørre, svulstig hvis høyttalerne er svulstige.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.347
Mine forsterkere som går for å måle rimelig bra til AB å være, er alt annet enn tørt? Hva nå enn tørt betyr.

Kanskje er det høyttalerne? De var i sin tid noe av det beste Stereophile(fritt sitert fra selve testen) hadde målt på den tiden(Flat frekvensrespons blant annet). Synes det låter flott til å stå i en helt vanlig stue, uten et eneste akustikktiltak, kabelløftere eller sølv. Kablene ligger vilkårlig bak stereobenken også(kanskje dette farger lyden).

Sist redigert:

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.842
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sånn generelt låter redusert forvrengning kjedeligere og/eller snillere synes jeg. Det er en tilvenning, og så kompenserer gjerne med tonale endringer/ny EQ, siden det hele gjerne må settes opp igjen på ny her i heimen. Nå måler det riktig! Men låter det riktig? Mnjaeh. Skru litt her og der mens man hører på testspor, en dB her og en Q der et voilà!

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
9.406
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Kan en høyttaler måle tørt? Tenker rom og akustikk jeg da….
I utgangspunktet enig, men det finnes jo høyttalere med interessant respons i bassen, kanskje en porttuning som gir bul osv, som vil kunne oppleves som svulstig(ere) enn en mer nøytral høyttaler.

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Antall liker
5.128
Torget vurderinger
0
Må jo være enig i trådstarter i dette. De fleste type forvrengning gjør jo at signalet bruker lenger tid, slører til, legger til osv…
Jeg tror at noe av årsaken til at man opplever at det er for tørr lyd er både at mange høyttalere har vært designet for forsterkere med mindre kontroll og at det blir mismatch med for tørr og slank bass. En annen ting er jo at noen type forvrengning i toppregisteret høres tørt og nøytralt ut.

Men nå i dag kan man få gjennomgående cleane forsterkere og høyttalere som er designet for dette. Det låter fortsatt ikke rør eller filterløst, men våte innspillinger kan bli litt våtere i det minste.

Topp Bunn