C
Cyber
Gjest
I tillegg til 110A og BM5A MK2 har jo dynaudio og kommet med XEO3 i prisklassen. http://www.soundgarden.no/dynaudio-xeo-3-tradlos-hoyttaler-hvit-hoyglans.html
Hehe..så klart, skal prøve å holde tunga rett i munnen; hva du mener er ikke tull, men det du skriver gjelder jo for alle typer høyttalere (låte annerledes på større avstander). Det fins utallige ulike lydbilder man enkelt kan oppnå ved ulik plassering, rom, refleksjoner, parametre osv. Men dette gjelder som nevnt alle høyttalere, ikke bare såkalte studiomonitorer. Derfor blir det å peke på betydningen av ev. forskjeller i off-axis respons ut av proporsjoner; dette understrekes vel også i konklusjonene i linken din.digiman skrev:Synes du tar unødvendlig hardt i med å kalle det folk skriver her tull. Min erfaring er som nevnt stikk motsatt av dine erfaringer, så deal with itOle_Martin skrev:Min erfaring er at dette bare er tull.digiman skrev:Synes flere av dere tar dette for lett. Min erfaring er at ofte har typiske nærfelts monitorer helt andre off aksis frekvensganger en tilsvarende hi-fi konstruksjon og vil låte annerledes på støre avstander.
Det er mitt ståtsted, gitt at det er gode høyttalere. (Skjønt ingen høyttalere lyder vel likt, hverken mellom de to gruppene eller innen gruppen.)Trompetnerd skrev:Merkelig. Når man leser gjennom tråden har sitter man igjen med inntrykk av at hifihøyttalere og monitorer låter likt og kan brukes om hverandre. Mulig jeg har missforsått flere innlegg.
Om ikke sannheten er bra så må vi maskere. Du sier altså at hifi bør maskere? Trodde det var motsattDet ER forskjell!! Mulig det finnes unntak som gjør at man kan bruke de om hverandre, men generelt og enkelt forklart skal monitorer fortelle sannheten om opptaket og hifihøyttaleren skal få musikken til å lyde bra.
Nei, en bør bruke høyttalere som er adekvat i forhold til rommet. Og hvem sier at det bare fins nærfeltsmonitorer. Blir litt meningsløst å sammenlikne næreltsmonitorer som er basert på 1-2 m avstand til fullrange som skal tone ut i et stort rom. Det fins da studiomonitorer som gjør det også. Så en får sammenlikne likt med likt.Det brukes en del hifiutstyr i studioer som brukes til å simulere hvordan ting låter på hifianlegg. Det bør ikke forveksles med nærfeltmonitorer som brukes til miksing. Man kan ikke bruke en fullrange gulvstående hifi høyttaler som en nærfelt studiomonitor.
Denne har heller ikke overvettes dypbass:tkr skrev:Etter bilder av masteringoppsett opplastet på Gearslutz er B&W 801 en dugandes studiomonitor. På den annen hånd går det frem av mye som blir skrevet der, at de fleste små studiomonitorer er lite opplysende i dypbassen, dvs. de har ingen.
mvh
Dr Dong skrev:Det er mitt ståtsted, gitt at det er gode høyttalere. (Skjønt ingen høyttalere lyder vel likt, hverken mellom de to gruppene eller innen gruppen.)Trompetnerd skrev:Merkelig. Når man leser gjennom tråden har sitter man igjen med inntrykk av at hifihøyttalere og monitorer låter likt og kan brukes om hverandre. Mulig jeg har missforsått flere innlegg.
Enig med deg at ingen høyttaler låter likt.
Om ikke sannheten er bra så må vi maskere. Du sier altså at hifi bør maskere? Trodde det var motsattDet ER forskjell!! Mulig det finnes unntak som gjør at man kan bruke de om hverandre, men generelt og enkelt forklart skal monitorer fortelle sannheten om opptaket og hifihøyttaleren skal få musikken til å lyde bra.
Det er delte meninger om hva høyt troverdighet er.
Nei, en bør bruke høyttalere som er adekvat i forhold til rommet. Og hvem sier at det bare fins nærfeltsmonitorer. Blir litt meningsløst å sammenlikne næreltsmonitorer som er basert på 1-2 m avstand til fullrange som skal tone ut i et stort rom. Det fins da studiomonitorer som gjør det også. Så en får sammenlikne likt med likt.Det brukes en del hifiutstyr i studioer som brukes til å simulere hvordan ting låter på hifianlegg. Det bør ikke forveksles med nærfeltmonitorer som brukes til miksing. Man kan ikke bruke en fullrange gulvstående hifi høyttaler som en nærfelt studiomonitor.
Jeg skrev det til de som mener at det ikke er forskjell overhode på nærfelt og ikke. Men hvis man sammenligner fullrangemonitorer på avstand med hifihøyttalere er det generelt også en forskjell.
Regner ikke med dette var myntet på mitt om B&W801?orso skrev:Fornøyelig å se at folk tror man kan bedømme høyttalere som man har hørt i ulike rom og dra klare konklusjoner utifra det når det gjelder studiomonitorer vs. hifi høyttalere. Ikke minst med tanke på at studiomonitorer sansynligvis var satt på i nærfelt og med en del tiltak.
Men at aktiv deling har noe for seg er sikkert.
Det finnes nok de som bruker B&W som monitorer, men det er mest en markedsføringsgreie fra B&W sin side.tkr skrev:Etter bilder av masteringoppsett opplastet på Gearslutz er B&W 801 en dugandes studiomonitor. På den annen hånd går det frem av mye som blir skrevet der, at de fleste små studiomonitorer er lite opplysende i dypbassen, dvs. de har ingen.
mvh
1) Jeg har ikke ansett det som problemfeltet uten som en lettvint løsning for de som mener det er så stor forskjell i denne trådenTrompetnerd skrev:1) Jeg skrev det til de som mener at det ikke er forskjell overhode på nærfelt og ikke.
2) Men hvis man sammenligner fullrangemonitorer på avstand med hifihøyttalere er det generelt også en forskjell.
Om ikke sannheten er bra så må vi maskere. Du sier altså at hifi bør maskere? Trodde det var motsatt
Da går vi bare i ring Hvordan skal en på slikt grunnlag kunne snakke om hifi- vs studiomonitorhøyttalere når den ene gruppen er helt åpen (og forsåvidt den andre)?Det er delte meninger om hva høyt troverdighet er.
Dette er frekvensgangen i en dyr, state-of-the-art high-end-høyttaler, prismessig nesten på grensen til "oligark-hifi":Direkte/avslørende mellomtone/homogen dynamikk/nøytralt V.S (vellykket vel og merke) innsmigrende og behagelig. Ofte litt pudding i bass og lysere helt i toppen.
Jeg har forståelse av at hifibransjen legger troverdig illusjon i hifi og lager utstyr som skal spille "med" rommet, men det er vanskelig å få fatt i. Virker som det er få som har reflektert over totalbildet i hifibransjen og faktisk tror at nøytralt er målet.Dr Dong skrev:1) Jeg har ikke ansett det som problemfeltet uten som en lettvint løsning for de som mener det er så stor forskjell i denne trådenTrompetnerd skrev:1) Jeg skrev det til de som mener at det ikke er forskjell overhode på nærfelt og ikke.
2) Men hvis man sammenligner fullrangemonitorer på avstand med hifihøyttalere er det generelt også en forskjell.
2) Som består i? (Det er der jeg gjerne skulle blitt opplyst.)
Direkte/avslørende mellomtone/homogen dynamikk/nøytralt V.S (vellykket vel og merke) innsmigrende og behagelig. Ofte litt pudding i bass og lysere helt i toppen.
Om ikke sannheten er bra så må vi maskere. Du sier altså at hifi bør maskere? Trodde det var motsattDa går vi bare i ring Hvordan skal en på slikt grunnlag kunne snakke om hifi- vs studiomonitorhøyttalere når den ene gruppen er helt åpen (og forsåvidt den andre)?Det er delte meninger om hva høyt troverdighet er.
Monitorer er laget for å selges til en ekstremt kresent og bevisst kundegruppe som kun er ute etter å kjøpe en høyttaler de liker å jobbe med og er med å bidra til at produktet (opptaket) deres blir bedre. Om de er tunet i noen bestemt retning er det avslørende mellomtone.Dr Dong skrev:Vi er kanskje ikke så unødvendig uenig i beskrivelsen av hva en monitor bør gjøre. (Jeg snakker ikke ut fra erfaring på studiofeltet.) Mer problematisk blir det når vi nå hiver inn hifi-kategorien. Hvis nå det du sier er riktig, så vil jeg si til meg selv: Hold deg langt fra hifi.
Vi har jo hatt diskusjoner som tenderer inn på den samme problemstillingen i andre sammenhenger; i hvor stor grad avslører gode anlegg feil i lydmaterialet. Er det liksom slik at gode anlegg (hifimessig sett) forstørrer forskjeller i kildematerialet, mens andre anlegg (som av noen ansees som minst like god) lar alt være like lyttevennlig?
Personlig har jeg kommet til den innstilling at avslørende anlegg gjør dårlig materiale «dårligere» ikke fordi det er det som skjer, men at avslørende anlegg gjør forskjellen mer påtagelig. Og når forskjellen blir mer påtagelig, så blir - helt relativt sett - det dårligere dårligere (enn om forskjellene ikke var så iørefallende).
Nesten som å høre på diskusjoner innen hifi-segmentet når det gjelder PU-er.Trompetnerd skrev:Jeg har selv prioritert et anlegg som er tilgivende på dårlige innspillinger fordi mesteparten av den gode musikken har gjennomsnitlig lydkvalitet, men det er min prioritering.
For å høre hva som foregår i bassen.Trompetnerd skrev:Hvorfor skal studiomonitorer ha dypbass?
;Dtkr skrev:For å høre hva som foregår i bassen.Trompetnerd skrev:Hvorfor skal studiomonitorer ha dypbass?
Eller har jeg gått glipp av noe? Er det ikke viktig? Er det bare å legge inn et høypassfilter og kutte alt under 40-50 Hz?
mvh
Da er jeg for en gang skyld uenig med deg, men det måtte jo komme en dag det og.vredensgnag skrev:Mye "expectation bias" når folk skal vurdere studiomonitorer kontra haifai. Still ht bak en akustisk gardin og jeg tror det blir vanskeligere å forsvare denne store forskjellen enkelte mener å høre.
Største faktor i miks er rommet man mikser i, hvilket også er årsaken til at man ofte tar med seg produktet ut i et "vanlig" lytterom for å vurdere det der. Dempingen i arbeidsrommet gjør at man isolerer det som kommer fra monitor langt bedre, og gir utenforstående lyttere et inntrykk av at monitorer er langt mer analytiske (det er rommet som gjør dem analytiske). Husk at tekniker ratter og vrir kurvene for de ulike kildene temmelig frilynt.
Største forskjell på en studiomonitor og en haifai-ht er innpakning og fravær/tilstedeværelse av grep, for enkel forflytning av monitoren, som på denne i illustrasjonen. Innpakningen på en monitor er beregnet på å tåle røff behandling, mens tilagsglasslakken på en haifai i top-end skal berøres med bomullshansker som ligger i kassen ht kom i:
95% av tiden man sitter foran miksepulten trenger man ikke dypbass. Dypbass er dessuten uttrettende å lytte til.tkr skrev:For å høre hva som foregår i bassen.Trompetnerd skrev:Hvorfor skal studiomonitorer ha dypbass?
Eller har jeg gått glipp av noe? Er det ikke viktig? Er det bare å legge inn et høypassfilter og kutte alt under 40-50 Hz?
mvh
Kjenner ikke hemlighetene bak dette, men at B&W har kjørt hardt på dette og pushet høyttalere på kjente studioer er det nok lite tvil om.orso skrev:B&W er mye brukt i studioer. Men det er ikke nødvendigvis noe tegn på at de er så bra. Folk i studioer handler like mye utifra følelser, reklame og av det som er hot og in som hifi folk gjør.
Nå syns jeg du lager deg et stykke eksepsjonalisme for å forsvare et utgangspunkt som er en antakelse ... hvorfor skulle de kalibrere høyttalerne for studiobruk? Markedsføringsjuks slås ned på i enkelte land.Trompetnerd skrev:De studioene som har størst budsjett får produsentene til å skreddersy lyden til studioet og hvis man for eksempel heter Abbey road eller Will Smith så kan man nok få høyttaleren skreddersydd til sitt bruk. God PR for produsentene.
vredensgnag skrev:Nå syns jeg du lager deg et stykke eksepsjonalisme for å forsvare et utgangspunkt som er en antakelse ... hvorfor skulle de kalibrere høyttalerne for studiobruk? Markedsføringsjuks slås ned på i enkelte land.Trompetnerd skrev:De studioene som har størst budsjett får produsentene til å skreddersy lyden til studioet og hvis man for eksempel heter Abbey road eller Will Smith så kan man nok få høyttaleren skreddersydd til sitt bruk. God PR for produsentene.
Ikke noe juks å skreddersy. Bare tilpasse høyttalerene rommet og teknikerens smak. Så et godt eksempel på youtube en gang, hvor de filmer at produsenten er i studioet og kalibrerer etter teknikerenes smak. Finner den ikke, men skal poste her hvis jeg finner den tilbake.
Abbey Road har også in-wall monitorer i sine kontrollrom, men teknikerne er etterhvert gått over til å arbeide med B&Ws ht -- og det kan godt være at Studio One nå er ren B&W, har ikke vært der på lang tid.
Interessant.
Kongshaug ble tilbudt å bruke B&W som monitor, men hadde vansker med å kalibrere bassen fra disse i forhold til sitt kontrollrom. Han bruker dem nå som playback-ht for dem som er i studio, og har dem også inne i kontrollrommet bak sin arbeidsposisjon, som lyttemonitorer for å få et annet inntrykk.
Hva mener du med tilbudt? Denne lyttemonitorposisjonen er der mange har hifikomponenter (ikke nødvendigvis hifi) for som du sier få et annet helhetsinntrykk.
Sikker på det? 800 serien finner du i mange studioer.Trompetnerd skrev:Det finnes sikkert studioer som bruker 801 som monitorer, men det tilhører nok sjeldenhetene.
Hvorfor de skulle få spesialhøyttalere til Abbey Road, når B&W gjør et stort poeng av at høyttalerne der er identiske med dem man selger til forbrukere, blir noe du får kikke nærmere på. Markedsføringsjuks er alvorlige greier i visse markeder, spesielt når det gjelder slike påstander.Trompetnerd skrev:vredensgnag skrev:Nå syns jeg du lager deg et stykke eksepsjonalisme for å forsvare et utgangspunkt som er en antakelse ... hvorfor skulle de kalibrere høyttalerne for studiobruk? Markedsføringsjuks slås ned på i enkelte land.Trompetnerd skrev:De studioene som har størst budsjett får produsentene til å skreddersy lyden til studioet og hvis man for eksempel heter Abbey road eller Will Smith så kan man nok få høyttaleren skreddersydd til sitt bruk. God PR for produsentene.
Ikke noe juks å skreddersy. Bare tilpasse høyttalerene rommet og teknikerens smak. Så et godt eksempel på youtube en gang, hvor de filmer at produsenten er i studioet og kalibrerer etter teknikerenes smak. Finner den ikke, men skal poste her hvis jeg finner den tilbake.
Abbey Road har også in-wall monitorer i sine kontrollrom, men teknikerne er etterhvert gått over til å arbeide med B&Ws ht -- og det kan godt være at Studio One nå er ren B&W, har ikke vært der på lang tid.
Interessant.
Kongshaug ble tilbudt å bruke B&W som monitor, men hadde vansker med å kalibrere bassen fra disse i forhold til sitt kontrollrom. Han bruker dem nå som playback-ht for dem som er i studio, og har dem også inne i kontrollrommet bak sin arbeidsposisjon, som lyttemonitorer for å få et annet inntrykk.
Hva mener du med tilbudt? Denne lyttemonitorposisjonen er der mange har hifikomponenter (ikke nødvendigvis hifi) for som du sier få et annet helhetsinntrykk.
He he, fine bilder! ;Dorso skrev:Sikker på det? 800 serien finner du i mange studioer.Trompetnerd skrev:Det finnes sikkert studioer som bruker 801 som monitorer, men det tilhører nok sjeldenhetene.