Er rørpre tingen?

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
102
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
For ikke lenge siden byttet jeg ut EC AW100 med Talk Tornado 3.1 i anlegget (se signatur). Resultatet var mer detaljer, *mye* strammere bass og dypere bass. Problemet er jeg savner mellomtonen til EC...

Problemstilligen blir da hvordan jeg kan beholde den stramme bassen og detaljene samtidig som jeg får mer liv i mellomtonen... Har en idé om at en rørpre kan være tingen, men har lite erfaring med rør så det er egentlig bare en gjetning.

Synspunkter og evt. forslag til egnede produkter er velkomne! (Prisklasse rundt 10k+. Gjerne brukt)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Nå har jo i og for seg ikke jeg rør-pre, men kjører dog rør i såvel effekttrinn som cd-spiller, og er ikke fremmed for å oppgradere til rør også i pre`en...........

;D
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
873
Antall liker
127
Sted
Bergen
JA..rørpre er tingen!

men det er jo store forskjeller på rørpre og rørpre ;)

jeg endte opp med Conrad Johnson rørpre... det var bare..YESS! i mitt oppsett
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Proffen skrev:
Rør er kanskje ikke 100% hifi-korrekt, men jeg foretrekker rørklang anytime fremfor transistor.........

Mvh Proffen
I de fleste ører er rør virkelig HiFi :)
MingDa er et bra sted å starte. Mye for pengene. Brukt C-J er et annet alternativ.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Audiomix skrev:
Proffen skrev:
Rør er kanskje ikke 100% hifi-korrekt, men jeg foretrekker rørklang anytime fremfor transistor.........

Mvh Proffen
I de fleste ører er rør virkelig HiFi :)
MingDa er et bra sted å starte. Mye for pengene. Brukt C-J er et annet alternativ.
tenkte nå mest på hifi-politiets målinger og skjema/grafer........ ;D
men som det mange ganger hevdes; det spiller nyydelig, selv om målingene ikke skulle tilsi det, og ingen kan forklare denne motsetningen!

;D
 
O

omholt

Gjest
Slenger på et spørsmål her siden jeg også vurderer rør. Hvordan er rørpre sammen med transistor effekt opp imot rør hele veien? Hva er fordelene og ulempene med de to ulike kombinasjonene?
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Vil i alle tilfelle anbefale å prøve :)

Rør er bare kos, nei det må jeg si :)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Trekk Alteaenen nermere bakvegg. (vil pøse litt på i mellombassen og gi litt mer varme i mellomtonen..kanse?
Vinkle de litt mer utover, du senker direktelyden litt i diskanten... underbygger triks en litt.
Sett subben på myke pads, holfi feet f.eks! (Dette vil koble bassen annerledes til rommet og klarne opp
mellomtonen en smule, fylle inn litt tror jeg..)




Hm... Belles 21A (med auricaps) ... den vøtt! Den tipper jeg blir bra den!
Den koster nok 23 raske. Men det er den også verd!
Den har rørinput steg 12au7/5814 og transistor buffer ut, rca og balansert.
Den er på en måte en enklere "Lamm L2 Ref. kan man si, og er blitt sammenliknet med denne"
Belles 21A nevnes å også likne noe på Supratek sin lyd.
Responderer brukbart på bedre rør. BLACK SABLE RCA 12AU7 Clear Top ville jeg anta blir "Groovy!"

mvh
 
H

hordasped

Gjest
Wodger skrev:
For ikke lenge siden byttet jeg ut EC AW100 med Talk Tornado 3.1 i anlegget (se signatur). Resultatet var mer detaljer, *mye* strammere bass og dypere bass. Problemet er jeg savner mellomtonen til EC...

Problemstilligen blir da hvordan jeg kan beholde den stramme bassen og detaljene samtidig som jeg får mer liv i mellomtonen... Har en idé om at en rørpre kan være tingen, men har lite erfaring med rør så det er egentlig bare en gjetning.

Synspunkter og evt. forslag til egnede produkter er velkomne! (Prisklasse rundt 10k+. Gjerne brukt)



Vet ikke helt hva jeg skal anbefale av rørpre,har jo mye med matching å gjøre,men du er helt klart på riktig spor.

En rørpre vil garantert gi deg et løft,rør i utgang på CD anbefales også.

Noen har rør hele veien.

Kjører selv transistor effekt,rørpre,samt rør utgang CD,detaljer-mellomyone :)
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Heisan Wodger.
Du kan helt sikker teste Rojohs EAR 864 i systemet ditt. EARen er en rørforforsterker med et supert RIAA trinn som har matchet alle transistor trinn jeg har koblet den sammen med. Liker du EAR magien så vil det nok ikke være noen vei tilbake....................

Lf
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Kommer jo litt an på hvor mye du har tenkt å legge i pre'en din da. Jeg kjøpte en Audio Experience fra YS-Audio i Hong Kong. Det er en rimelig gjennomført ekte rørkonstruksjon med fjernkontroll som kom på ca3700kr. med frakt og moms. Den ble kjøpt til anlegg nr. to i stua, men tjenestegjør nå sammen med en transistorforsterker i hovedanlegget i påvente av nytt forsterkersett. Den har imponert meg skikkelig!! Sakset fra produsentens beskrivelse og specs:
Huge dynamic range, both the beautiful tone color and wonderful rhythm ,
ultra linear circuit of the line stage designed for the DVD - Audio and SACD source in the New Century.
uncanny natural flowing heart-stirring sound that matches any other ultra-Fi products on the market .
The Line stage made by Hand built " point to point " on YS-Audio factory.
"point to point" has become more focused, the soundstage is deeper.
Hand built by " point to point ' is very high cost of manufacture !
The installation of the tubes line stage is special designed , it can prevent RF interfere and vibrate interfere,
It has become very clean soundstage and saw the musical instrument hang up in the air.

The 6X4 Tube rectification opens up the soundstage and allows the music to "bloom".
The melody flows naturally, like a river. In contrast, solid state rectifiers emit
electromagnetic pulses that resonate throughout the audio circuit and add an
electronic haze that can be perceived as a highly unnatural noise or grain.
The unnaturalness of the solid state rectifier's turn on/turn off cycle creates a choppy,
edgy feeling that over-emphasizes the leading edge of transients at the expense of a
harmonic completeness and does not allow the individual notes to rise and decay naturally
3 12AX7A vacuum tubes are used in the stage and a one 6X4 for the power supply.
 

Vedlegg

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Uff, bytte ut en AW100? :eek:

Men uansett har jeg en AW100 som jeg bruker Vincents rør-pre på. Det låter fortreffelig. Mellomtonen til denne Vincenten er veldig nøytral og fin.
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
900
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Necroth skrev:
Uff, bytte ut en AW100? :eek:
Skjønner jeg godt, valgte en Talk Electronics integrert foran ECI-4 i sin tid. Har nå TE Tornado 3.1 monoblokker, og har også lekt med tanken på hva en rørpre kan gjøre...
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Når man skal prøve rørpre, så er det også lurt å prøve å få seg en
rørpre som gir max futt i ampen når den (forforsterkeren) har sin volumpot på ca kl 2-3.
Ellers kan man få litt støyproblemer...
Huske på slikt vøtt! Gainmatching...

Det er ofte mulig å opplyse en produsent om hvilket effektrinn som skal brukes og få
sin pre i en bestem gain-range... som passer! Slik er lurt å undersøke!

mvh
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Imperial skrev:
Når man skal prøve rørpre, så er det også lurt å prøve å få seg en
rørpre som gir max futt i ampen når den (forforsterkeren) har sin volumpot på ca kl 2-3.
Ellers kan man få litt støyproblemer...
Huske på slikt vøtt! Gainmatching...

Det er ofte mulig å opplyse en produsent om hvilket effektrinn som skal brukes og få
sin pre i en bestem gain-range... som passer! Slik er lurt å undersøke!

mvh
Veldig klok tanke av imperial her, gainmatching er viktig.
En annen ting er jo spørsmålet om hvilke høyttalere man skal bruke, følsomhet bør man tenke på.
Rør er morsomt, lyder som regel veldig oppløst og luftig.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Necroth skrev:
Uff, bytte ut en AW100? :eek:

Men uansett har jeg en AW100 som jeg bruker Vincents rør-pre på. Det låter fortreffelig. Mellomtonen til denne Vincenten er veldig nøytral og fin.
He he, så har ikke jeg vært oppe hos deg med min Audio Experience heller enda :) Kan bare si at lyden jeg har fra mitt nr. to forsterkersett: AE rør forsterker og Musical Inovations 150w MI5 effekt er en meget god match. Jeg lever lykkelig med denne kombinasjonen etter at Krell KAV400xi fikk et nytt hjem og Rogue Tempest var på besøk her. Lyden fra rør pre og transistor kler faktisk anlegget mitt bedre enn Krell'en som jeg forøvrig har levd lykkelig med i ca 3 år. Rogue og røreffekt gjorde noe fundamentalt riktig i mitt anlegg, og derfor har jeg også gått til anskaffelse av et rørforsterkersett! Rogue Tempest må være noe av den best bevarte hi-fi hemmelighet så langt. Kan ikke få rost denne integrerte godt nok. Hadde ikke drømmeforsterkeren og penger dukket opp, hadde Rogue'n blitt stående i anlegget mitt!! Jeg har i mitt audiofile liv hørt rør-transistor kombinasjoner som har gått helt på trynet, men også hatt en meget positiv opplevelse med en veldig rimelig rør-pre selv. Som det nevnes andre steder i tråden er impedanse matching alfa og omega. Når det gjelder min anbefaling av Audio Experience, husker jeg ikke utgangsimpedansen på denne i farten, men den er i hvertfall nok i haugevis for å drive MI5 effekttrinnet mitt på en fortreffelig måte! Du må nesten ta deg en tur innom å høre en dag Necroth. Til trådstarter; bør du nok forsøke å få lånt/lyttet til en kombinasjon før kjøp. I hvertfall hvis du planlegger kjøp i den høyere prisklasse. En forespørsel om å få prøve forforsterkere tilhørende hifisentralens medlemmer kan gi deg muligheten for å lytte til flere aktuelle alternativer. Utrolig hvor positive folk er til å komme på besøk med utstyret sitt slik at man kan få erfaringer med forskjellige kombinasjoner som ellers ikke ville vært tilgjengelige via vanlig distribusjonsnett. Vi kjøpegale hardcoreaudiofile burde pinadø vært sponset av bransjen!! Hadde det vært legemidler eller medisinskteknisk utstyr vi prøve ut, ville bransjen kastet ustyr etter oss.... Desverre ville det da også vært ulovlig ;D
Til Wodger: hvor bor du? Kan kanskje ta med meg Kineseren på besøk for et forsøk?
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
gut_man skrev:
Vi kjøpegale hardcoreaudiofile burde pinadø vært sponset av bransjen!! Hadde det vært legemidler eller medisinskteknisk utstyr vi prøve ut, ville bransjen kastet ustyr etter oss.... Desverre ville det da også vært ulovlig ;D
;D ;D
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.927
Antall liker
27.630
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vapor skrev:
JA..rørpre er tingen!

men det er jo store forskjeller på rørpre og rørpre ;)
Ja! - og ja!

Her som ellers er matching viktig, men har selv bare gode erfaringer med en slik kombinasjon. En rørpra vil kunne tilføre det der "lille ekstra" som ofte savnes hos transistorer.

Mvh
 
O

omholt

Gjest
Noen som har efaringer hybridforsterkere med rør i forforsterkertrinnet? Skulle tro det har sine fordeler. Da får man kreftene til en transistor og så er man garantert god matching.
 

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
102
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Takker for alle tilbakemeldinger! :)

Jeg har vert litt opptatt i helgen og har derfor ikkke fått anledning til å svare før nå.

Det ser ut som alle er relativt samstemte om at rørpre er vel verdt å teste ut i alle fall. Så da er det vel bare å begynne letingen etter en egnet boks.

Imperial: Jeg har opplevd at jeg får problemer med bassresonanser hvis jeg flytter høytalerne nærmere bakveggen. Men jeg skal eksperimentere litt mer og se om det er noe å hente. (Subben er forresten kun en pyntegjenstand for øyeblikket. Brukte den litt da jeg hadde stativhøytalere, men synes Altea spiller bedre alene.)

Belles blir nok litt for dyr for øyeblikket. Og det spørs jo hvor ofte den dukker opp på bruktmarkedet.

Når det gjelder gainmatching: Hvordan kan jeg lese ut fra dataene om en pre matcher effektforsterkeren?

ELEL6200: Jeg skal sende Rojoh en PM. EAR hadde vært veldig interessant å få testet ut! Siklet faktisk litt på en slik som var på bruktmarkedet for litt tilbake, men bankkontoen var skrapt akkurat da så det passet dårlig.

Necroth: Jeg var veldig fornøyd med AW100, men i det store og hele synes jeg nok Talk'en er en bedre forsterker. Men begge forsterkerne har ting de gjør bedre enn den andre. Talk har sin forse på dyp og stram bass, mens AW100 har en veldig tiltalende mellomtone.

gut_man Jeg bor i St. Olavs-kvartalet i Stavanger sentrum. Har du anledning så er du velkommen innom med kineseren :)
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Wodger skrev:
.
gut_man Jeg bør i St. Olavs-kvartalet i Stavanger sentrum. Har du anledning så er du velkommen innom med kineseren :)
I så fall kaster jeg meg også med på den og tar med SA-T1 om det blir aktuelt
 

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
102
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Necroth skrev:
Wodger skrev:
.
gut_man Jeg bør i St. Olavs-kvartalet i Stavanger sentrum. Har du anledning så er du velkommen innom med kineseren :)
I så fall kaster jeg meg også med på den og tar med SA-T1 om det blir aktuelt
Glimrende! :)
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Necroth har du fått de nye rørene til forforsterkeren din?

Lf
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
ELEL6200: Nei pre-en er akkurat nå i Drammen, kommer en ny i posten grunnet trafostøy. Så forhåpentligvis kommer både rør og pre de nærmeste dagen ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Imperial skrev:
Når man skal prøve rørpre, så er det også lurt å prøve å få seg en
rørpre som gir max futt i ampen når den (forforsterkeren) har sin volumpot på ca kl 2-3.
Ellers kan man få litt støyproblemer...
Huske på slikt vøtt! Gainmatching...

Det er ofte mulig å opplyse en produsent om hvilket effektrinn som skal brukes og få
sin pre i en bestem gain-range... som passer! Slik er lurt å undersøke!

mvh
Mange har opplevd at en rør forforsterker gir i meste laget. Et par grader opp på volumkontrollen er nok til full musikk. For mye er sjelden bra, men samtidig mye enklere å tilpasse enn om det er for lavt nivå ut. Det er altså rimelig greit å tilpasse nivået fra en rør pre dersom det i utgangspunktet er for høyt.
 
R

Rojoh

Gjest
Heisann. Joda, kan alltids prøve ut EARen i anlegget hvis det skulle være ønskelig. EARs effekttrinn ligger på 47Kohm eller deromkring alt etter hvilken modell vi snakker om. Gain oppleves også som nokså standard - på Doxaen og Hammerne er vel mellom 9 og 11 normalt v/cdspiller.

Triangle er dog litt vrient å matche, så jeg vil nok foreslå å taue inn mest mulig forskjellig. ;)

Mvh. Johan
 

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
102
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Rojoh skrev:
Heisann. Joda, kan alltids prøve ut EARen i anlegget hvis det skulle være ønskelig. EARs effekttrinn ligger på 47Kohm eller deromkring alt etter hvilken modell vi snakker om. Gain oppleves også som nokså standard - på Doxaen og Hammerne er vel mellom 9 og 11 normalt v/cdspiller.

Triangle er dog litt vrient å matche, så jeg vil nok foreslå å taue inn mest mulig forskjellig. ;)

Mvh. Johan
Hei Johan,

Dataene til Talk'en sier 22Kohm, 1V for full output. Jeg vet ikke helt hvordan forskjellen fra EAR-effekttrinnet vil gjøre seg utslag?

Det hadde definitivt vært interessant å teste EARen. Siden Necroth og gut_man også har sagt seg villig til å stikke innom med sine forsterkere så kunne vi jo evt. koordinert det slik at vi fikk testet alle tre (evt. fire med min egen Quad) mot hverandre? Går ut fra at dette kunne vært interessant for flere enn meg? Spørsmålet er om det kanskje blir litt mye for én session?
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Vi er jo nærmest naboer Wodger, så jeg slenger meg gjerne med.
Lf
 

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
102
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
ELEL6200 skrev:
Vi er jo nærmest naboer Wodger, så jeg slenger meg gjerne med.
Lf
Du er hjertelig velkommen :)

Spørsmålet som gjenstår da er når... Dere får komme med forslag til tidspunkter som passer dere så får vi se om vi får organisert det slik at det passer alle. Negroth har foreslått førstkommende helg. Jeg må sjekke opp litt før jeg vet sikkert om det passer, men jeg regner med å vite sikkert innen i morgen kveld.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har aldri hatt ein transistorpre i hus som har vore kjekkare å leve med enn min gamle ARC SP10 (bortsett frå manglande fjernkontroll, dyre rørskift og noko meir støy frå dei aldrande komponentane. Feirer 20-årsjubileum til hausten...)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Wodger skrev:
Imperial: Jeg har opplevd at jeg får problemer med bassresonanser hvis jeg flytter høytalerne nærmere bakveggen. Ja, det er ikke alltid dette vil funke nei, kanskje å plugge igjen bassporten hjelper. Er ikke det samme som en rørpre eller en AW100 da! Men jeg skal eksperimentere litt mer og se om det er noe å hente. (Subben er forresten kun en pyntegjenstand for øyeblikket. Brukte den litt da jeg hadde stativhøytalere, men synes Altea spiller bedre alene.) Ok.

Belles blir nok litt for dyr for øyeblikket. Og det spørs jo hvor ofte den dukker opp på bruktmarkedet.
Det er mange ting som koster penger ja, dyrt blir det lell. ;D
Denne kunne kanskje vært av interesse? http://tinyurl.com/yv2sdn
...
Som jeg skjønner det kan denne Quad cdspilleren variere utgangsvolumet?
Da kunne jo en bra rørbuffer også være av interesse vøtt!

mvh
 

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
102
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Skulle akkurat til å spørre om rørbuffer også kunne brukes, men du kom meg i forkjøpet, Imperial :)

Quad'en er en veldig grei boks som jeg liker godt. CD-spiller, 6 digitale innganger og volumkontroll. Og ikke minst god lyd.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Kjører du balansert?

(Og, om du ikke allerede hadde hatt bra saker hadde jeg anbefalt å se på: http://www.crdevelopments.com/woodham_kt88.htm)
Rør: EAT KT-88 Diamond + Bendix 6900 + Black Sable GE 12AX7 long plate, GE Longplate = Mids galore + "uber" bra resten av spektrum..


mvh
 

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
102
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Forresten så har jeg funnet ut at søndag går bra for min del i forhold til å ta et lite rør-treff.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Wodger skrev:
Forresten så har jeg funnet ut at søndag går bra for min del i forhold til å ta et lite rør-treff.
Send en PM til de aktuelle så passer søndag fint for min del....
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Wodger skrev:
Imperial skrev:
Kjører du balansert?

mvh
Bare ubalanserte komponenter i anlegget for øyeblikket.
Ok. Jeg er klar over at du ikke sikter til dette prisnivået, men hvem vet, plutselig har man råd..
First Sound forforsterkere... http://www.firstsoundaudio.com/

Obs disse inverterer = Koble høyttalerkabler motsatt! dvs vanlig på amp, motsatt på høyttaler.

Ifra ca 3500$-4000$ helt til over 20.000$ ca...
Disse slår alle andre forforsterkere når det gjelder dynamikk (Rør). (etter min mening T F)
Toppmodellen er en pre med nesten 800.000 mikrofarrad psu... Konstruktøren til disse ække helt riktig navla han...
Vi snakker SLAM...

Når det gjelder forforsterkere, så er det en regel jeg går etter.
Velge den med best dynamikk! Alltid! Det lønner seg alltid!

mvh
 
Topp Bunn