Er norsk ungdom altfor mett og temmelig late?

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
758
Torget vurderinger
1
Ungdommen kan ikke multiplikasjonstabellen eller praktisk regning, langt fra matematikk, men de er interessert i å regne ut hvor mange egenmeldingsdager de "har til gode"!

N

nb

Gjest
Barbaresco skrev:
Ungdommen kan ikke multiplikasjonstabellen eller praktisk regning, langt fra matematikk, men de er interessert i å regne ut hvor mange egenmeldingsdager de "har til gode"!
En av mine tidligere kollektivsamboere regnet konsekvent disponibel ferie som faktisk ferie + egenmeldingsdager.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.276
Pængsjit har ungdommen nok av.

"Lar både utstyret og søppelet ligge
De er fra rike norske hjem, har lommen full av spenn og lar telt og søppel bli igjen.
Røde Kors sikret seg nærmere 450 soveposer, telt, liggeunderlag og annet utstyr som festivaldeltagerne ikke orket å ta med seg hjem fra Hovefestivalen. Da fikk de ikke med seg mer"

- Stress å ta det med
- Vi orker ikke ta de ned. Det er stress og vi vil hjem, sier Lovise Hamre (17) fra Stavanger.

- Men er det ikke for galt å la dem stå igjen?

- Nei, det er veldig billige telt, så det er ikke noe stort poeng å ta de med, sier Patrick Kile.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3719555.ece

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Når 4 halvlitere pils koster mer enn et 3-mannstelt må det være en feil et sted.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Alt var mye bedre før. Sånn har det alltid vært.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.265
Torget vurderinger
1
Alt var mye bedre under krigen, nå er det bare fyll og rør..! -var det ikke noe slikt Ole Paus sang da?

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Espen R skrev:
Pængsjit har ungdommen nok av.

- Stress å ta det med
- Vi orker ikke ta de ned. Det er stress og vi vil hjem, sier Lovise Hamre (17) fra Stavanger.

- Men er det ikke for galt å la dem stå igjen?

- Nei, det er veldig billige telt, så det er ikke noe stort poeng å ta de med, sier Patrick Kile.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3719555.ece
Juling skulle dem hatt!
Men det er godt å se at de har forstått dette med forurensing og forsøpling, slik at de kan ta bedre vare på denne kloden vi bor på, og ikke gi helt f... sånn som de tidligere generasjonene har gjort. ::) :mad:

Z

Zomby_Woof

Gjest
Pussig at det startes en tråd om norsk ungdom.

Det sier muligens noe om alderssammensetningen på hifisentralen. Det sier muligens noe om knapphetsgodet fremfor noe, selvinnsikt.

Og selvsagt treffer det meg like godt som alle andre her inne.  ;)

Edit: Ser nå at finger'n postet samme poenget...

N

nb

Gjest
norcad skrev:
Men det er godt å se at de har forstått dette med forurensing og forsøpling, slik at de kan ta bedre vare på denne kloden vi bor på, og ikke gi helt f... sånn som de tidligere generasjonene har gjort. ::) :mad:
Morsomt at Hove vil ha miljøprofil men flyr inn artister fra hele verden. Jeg skjønner at det er problematisk å arrangere musikkfestival med kun artister som har syklet eller tatt toget, men noen telt til eller fra spiller ingen som helst rolle i denne sammenhengen. Teltene og annet som fortsatt er brukandes går til Røde Kors - noe som er langt bedre enn at det blir liggende innerst i en bod de neste 10 årene, så alle burde være fornøyde når alt kommer til alt. Dette er et tegn på at folk som drar på festival har god råd og at enkelte forbruksvarer har blitt veldig billige, men noe stort problem er dette forsåvidt ikke i seg selv.

FrP har for øvrig de klart mest klimavennlige velgerne i landet, siden de har velgermassen med lavest inntekt og følgelig forbruker minst. Det er ikke enkelt dette med miljøvern.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Hva er pr definisjon ungdom?

Nysgjerrig på om jeg med mine 30 år kommer inn i kategorien med tanke på forumets høye snittalder.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Anonym skrev:
Hva er pr definisjon ungdom?

Nysgjerrig på om jeg med mine 30 år kommer inn i kategorien med tanke på forumets høye snittalder.
Jeg er 45 år og føler det er litt tidlig å diskutere hvor fæl ungdommen er.

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Nja, jeg er 34... men ser helt klart poenget til trådstarter. Det er for ille at folk lar utstyr bli liggende, "fordi det var så billig allikevel". Holdningen til klodens ressurser er sviktende, om det bare gjelder de unge er en annen sak.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Jeg har vært ungdom ganske lenge nå, og synes ikke jeg er så mye værre nå enn før...

V

vredensgnag

Gjest
NHO-sjefen er kommet noen år på vei, Mahboubi regnes vel derimot fortsatt for ung. Begge er opprørt over ungdommers arbeidsmoral, og har selskap fra flere. (Les gjerne trådstarters innlegg en gang til.)

At ungdom er blitt slik skyldes verdiene de har fått overført, og rammene de har fått utøve disse innenfor. Dette er foreldrenes skyld - i noen ledd bakover. Vil vi ha det slik er alt som det skal være og vi kan puste ut. I debatten som Bernanders utspill har vakt andre steder enn på HFS er det mange som påpeker at innvandrerungdom arbeider som jern - slikt liker vi. Ironien blir vel at disse blir arbeidsgivere og nordmenn blir tilfeldige arbeidstakere, men da er det innvandrerne som må slite med norsk-norsk ungdoms arbeidsmoral, og det blir på en måte en veldig gerilja, 5. kolonne måte å "ta dem på." Så det er sikkert også fint.

Alt var ikke bedre før, men det er mulig det er blitt for lett nå. Livsverdier svinger mellom pendelutslag. Utenlandske forbrytere liker å begå sine forbrytelser i Norge, utsiktene til å bli tatt er små og fengselstilværelsen er paradisisk. Nå som dette er gått opp for norske myndigheter har man brukt mye energi på å forsøke å sende disse forbryterne til soning i hjemlandet, men disse hjemlandene protesterer, ved å henvise til at nordmenn er så elendige til å sikre sine verdier og gjør det altfor lett for utenlandske forbrytere. Så hvorfor skal disses hjemland måtte ta kostnaden ved å ha dem i fengsel, når de aldri ville funnet på å begå slike overtramp hjemme?

Som man ser er dette en vanskelig problemstilling, der alt griper inn i alt og blir bare "morsommere og morsommere."

Russefeiringen er roten til alt ondt, selvsagt, For ikke å si vondt, om man tenker på hva den kan påføre av morgenen etter nevroser. Men et land som syns det er helt i orden at siste skoleår brukes til ekstreme russeforberedelser, og at selve russefeiringen prioriteres over eksameninnsats, kan egentlig ikke klage over hva ungdom foretar seg. Vi har selv lagt opp til resultatet og må akseptere utfallet.

Leve ungdommen, så lenge velferdssamfunnet klarer å holde liv i dem til tross for skjørlevnet, latskap, dårlig kosthold, stillstandslidelser, o.a.

Jeg har allerede hatt mitt morgenbad og føler meg veldig ung akkurat nå.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Gnagern har rett i at man får den ungdommen man fortjener. Gi ungdommen ansvar og muligheter og man får høy innsats igjen.

S

Supertramp

Gjest
BT skrev:
Gnagern har rett i at man får den ungdommen man fortjener. Gi ungdommen ansvar og muligheter og man får høy innsats igjen.
+1

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Supertramp skrev:
BT skrev:
+1

Veldig godt poeng.

En kan jo ofte se ungdommen både være målrettet og vise stor innsattsvilje når det gjelder mål de har satt seg selv (f.eks).

N

nb

Gjest
ØivindJ skrev:
En kan jo ofte se ungdommen både være målrettet og vise stor innsattsvilje når det gjelder mål de har satt seg selv (f.eks).
Ja, innsatsen for å få støst mulig russebuss er imponerende.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
nb skrev:
Ja, innsatsen for å få støst mulig russebuss er imponerende.
Det viser at de har det i seg i alle fall.

Det er ikke noe rart med at en ikke ser det samme fra ungdommen i klasserommet, der ting som fremgangsmåte og resultat allerede er bestemt.
(imo)

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.864
Sted
Trondheim
Når jeg retter eksamensoppgaver gir jeg ekstrapoeng til de som viser kreativitet og kommer fram til svaret på uvanlige måter (så lenge det ikke er feil i logikken).
Svaret er ofte gitt, men måten man kommer fram dit kan variere sterkt - noen er bedre enn andre. Det verste jeg vet er "papegøyebesvarelser" der man bare gjengir noe man husker og ikke viser forståelse.

S

Supertramp

Gjest
otare skrev:
Når jeg retter eksamensoppgaver gir jeg ekstrapoeng til de som viser kreativitet og kommer fram til svaret på uvanlige måter (så lenge det ikke er feil i logikken).
Svaret er ofte gitt, men måten man kommer fram dit kan variere sterkt - noen er bedre enn andre. Det verste jeg vet er "papegøyebesvarelser" der man bare gjengir noe man husker og ikke viser forståelse.
Dette er et kreativt svar på en matematikkoppgave:

"finn x"

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Husker en vandrehistorie om en som fikk oppgaven 'Latskap' på norskeksamen, og besvarelsen var 'Dette er latskap', med toppkarakter som resultat.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.550
vredensgnag skrev:
Du kjenner kanskje denne fortellingen, otare?
Versjonen jeg har hørt går ut på at alle svarene dømmes som gale, hvorpå studenten til slutt svarer at han ville truet vaktmesteren med å slå ham ihjel med barometeret om ikke han umiddelbart fortalte ham høyden på bygningen ;D

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.864
Sted
Trondheim
Det er jo noe som kalles kontekst også. Det finnes mange "rette" svar, men bare et (eller noen få) som er riktige gitt den konteksten spørsmålet er stilt i. Det må også tas med i betraktningen.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
otare skrev:
Og min sønn irriterer seg grønn over slike lærere!
Han har nemlig evnen til å pugge, og husker ordrett svarene fra boka, og svarer derfor deretter uten noe form for kreativitet eller utenomsnakk.
Og da blir han dritsur når korrekt svar viser seg å ikke være godt nok til en sekser! ;D

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.864
Sted
Trondheim
Det krever jo at man lager spørsmål der man ikke skal kunne bare "resitere" fra boka. Men det er vanskelig å lage slike spørsmål.

Men slike lærere er fæle, ja. Tenk å forlange at elevene skal skjønne det de skal lære! ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.265
Torget vurderinger
1
norcad skrev:
otare skrev:
Han har nemlig evnen til å pugge, og husker ordrett svarene fra boka, og svarer derfor deretter uten noe form for kreativitet eller utenomsnakk.
Og da blir han dritsur når korrekt svar viser seg å ikke være godt nok til en sekser! ;D
Tenke sjæl.

P

Parelius

Gjest
bjornh skrev:
norcad skrev:
otare skrev:
Tenke sjæl.
Ofte lurt å tenke selv, men av og til blir den kreative egentenkingen ikke annet enn vås. Poenget med læring i slike settinger er vel nettopp at det er noe å lære, og som de fleste av oss ikke greier å tenke frem på egen hånd. Problemet med «puggerne» er ofte det at de ikke forstår hva de selv sier – intensjonsdybden er som kjølen på en pram.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Ofte kan det faktisk være en god ide å "finne opp kruttet på nytt", fordi en lærer så mye annet underveis av å gjøre det.

P

Parelius

Gjest
ØivindJ skrev:
Ofte kan det faktisk være en god ide å "finne opp kruttet på nytt", fordi en lærer så mye annet underveis av å gjøre det.
Vakker tanke, og vi vet jo alle hvor ofte den skjønnheten gir seg tilkjenne.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1

Tenke sjæl, ja. Det gjør i alle fall poden, men ansvarligheten er jeg ikke helt sikker på enda... ::)

Topp Bunn