Er musikk matematikk eller følelser ?

Hva tror du ?

  • Ja

    Stemmer: 0 0.0%
  • Nei

    Stemmer: 0 0.0%
  • Vet ikke

    Stemmer: 0 0.0%
  • Hører ikk, musikk kun min klasse D ;-)

    Stemmer: 0 0.0%
  • Tenker ikke på hva musikk slik

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Når en ser komplekse musikk stykker og deres oppbygning kan en ofte lure på om den som skrev de var et matematisk geni. Dette fordi stykket er bygd opp med presisjon og nøyaktighet som til forveksling kan ligne matematikk. Det finnes tilogmed de idag som sier de har "formelen" på en hit, og formler er ofte gitt utifra faste parametre.

Er så musikken en matematisk ligning, eller er musikken sjelens "nektar" som vi nyter slik den er.... :)
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
HCS skrev:
Når en ser komplekse musikk stykker og deres oppbygning kan en ofte lure på om den som skrev de var et matematisk geni. Dette fordi stykket er bygd opp med presisjon og nøyaktighet som til forveksling kan ligne matematikk. Det finnes tilogmed de idag som sier de har "formelen" på en hit, og formler er ofte gitt utifra faste parametre.

Er så musikken en matematisk ligning, eller er musikken sjelens "nektar" som vi nyter slik den er.... :)
Da er det i så fall mange som er matematiske genier uten å være klar over det selv..... kansje medfødte mattekunskaper?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg forstår ikke alternativene i forholdet til spørsmålene.
 
K

knutinh

Gjest
Det er gjort utrolig mye arbeid i å analysere musikk ut fra matematiske prinsipper. Og ofte finner man formler og regelmessigheter som går igjen. Men uansett hvor fiffige formler man lager, er det fremdeles ingen som har lagd et dataprogram som autogenererer hits =)

I mine øyne er det som gjør musikk til musikk noe annet. "Alle" kan lage noe Mozart-aktig ved å benytte seg av samme instrumentering og mange av de samme vendingene. Ekte musikk blir det først når man tilfører et "upredikerbart element". Kall det momentan inspirasjon eller noe annet, som gjør at man bryter noen av reglene og overrasker lytteren.

-k
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
knutinh skrev:
Det er gjort utrolig mye arbeid i å analysere musikk ut fra matematiske prinsipper. Og ofte finner man formler og regelmessigheter som går igjen. Men uansett hvor fiffige formler man lager, er det fremdeles ingen som har lagd et dataprogram som autogenererer hits =)

I mine øyne er det som gjør musikk til musikk noe annet. "Alle" kan lage noe Mozart-aktig ved å benytte seg av samme instrumentering og mange av de samme vendingene. Ekte musikk blir det først når man tilfører et "upredikerbart element". Kall det momentan inspirasjon eller noe annet, som gjør at man bryter noen av reglene og overrasker lytteren.

-k
Godt forklart. Helt enig....
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
Det er vel hvor mye artisten, orkesteret eller bandet legger i fremførelsen live som setter graden av følelsen. Eller kanskje bedre "nerven" i låten/fremfølelsen.

Studio innspillt musikk blir vel mer som et lappeteppe av små fremføringer og lyder med varierende grad av følelser og emosjoner..

No sånt ;)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Musikk er utelukkende matematisk i sin grunn og kaotisk i sin natur.
Av en eller annen grunn må den avvike ifra det matematisk dønn korrekte for å låte naturlig.
Hjernen vet når dette er tilfelle.

Det hele er litt morro!

mvh
 
K

knutinh

Gjest
Imperial skrev:
Musikk er utelukkende matematisk i sin grunn og kaotisk i sin natur.
Av en eller annen grunn må den avvike ifra det matematisk dønn korrekte for å låte naturlig.
Hjernen vet når dette er tilfelle.

Det hele er litt morro!

mvh
Jeg så et intervju av en som hadde forsket på regelmessighet i musikk.

Vedkommende hadde analysert et stort antall pop-låter og funnet ut at låtene som var "forutsigbare" i verset og "uforutsigbare" i refrenget hadde betydelig større sjanse for å bli en hit enn de som var motsatt.

Forutsigbar betydde da presumptivt noe sånt som "akkord-progresjoner som følger naturlig ut fra hverandre"

Mennesket liker en miks av regelbundethet og "uromomenter". En perfekt kvinne kan være bra å ha på veggen, men en nært perfekt kvinne med små særegenheter er gjerne den man vil ende opp med.

-k
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
:D Duverden!
Det innlegget var som musikk Knutinh!!! Bra skrevet!!! ;D

mvh
 

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
635
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
En definisjon på musikk er ; organisert lyd, men å dra det helt til matematikken er vel strengt tatt ikke nødvendig?
Svarte ja, det skulle vel favne begge deler?
 
K

knutinh

Gjest
Dr.Evil skrev:
En definisjon på musikk er ; organisert lyd, men å dra det helt til matematikken er vel strengt tatt ikke nødvendig?
Svarte ja, det skulle vel favne begge deler?
Musikk fra andre kulturer høres for mange monotone ut - eller som katzenjammer. Min tolkning av det er at vi mangler de kulturelle kodene ("formlene") som lar oss sette pris på nyansene og regelbruddene.

Bach var i følge mange matematisk anlagt - og en skøyer som satte spesielt pris på sekvenser av notene B, A, C og H...

Uten å kunne sette lydinntrykket inn i en kontekst hvor vi konstant merker oss likheter (og ulikheter) med andre verk eller tidligere partier av samme verk så er det vanskeligere å sette pris på musikk.

12-tone-musikerne prøvde å bryte med reglene men endte opp med at det å bryte reglene i seg selv ble en vel så begrensende regel (foruten musikk som ikke klinger spesielt bra i mine ører).

-k
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
0
Min favoritt komponist Aleksander Borodin var faktisk matematiker, men musikken hans framkaller bare gode følelser og ingen ligninger med tre ukjente!

Jeg tror svaret blir litt Ole Brum, Ja takk begge deler! ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.380
Sted
Østfold
Er ikke musikk kabler?

















;D


Musikk er lyd.

Matematikk er et verktøy for å beskrive enkle og komplekse fysiske fenomener som for eksempel lyd.

Følelser er en sekundær greie som trigges av fenomener vi har ett eller annet forhold til.




Det du her oppfordrer til er at man skal ta et valg og på en måte da også behøve ta avstand fra noe (noe som i hifisentralsammenheng som regel også betyr noen) ved å stille et spørsmål som underforstått påstår at det finnes en motsetning.

"Ah, kan du matte du 'a? Da er du med andre ord ikke i stand til å føle noe!"
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Snickers er inne på noe det er verdt å tenke på. Vi fikk nok musikken før vi fikk matematikken, men vi kan nok også utlede at vi fant viktige matematiske prinsipper vha musikk.

F.eks. når det gjelder frekvenser, harmonier or resonanser. Bl.a. var det nok litt av et gjennombrudd for mennesket å forstå at man kunne få større bølgelengde ved toneproduksjon i et rør ved å lukke ene enden.




 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.069
Antall liker
3.050
Torget vurderinger
2
Jeg forstår ikke spørsmålet i det hele tatt.

All lyd er matematikk. ( all lyd kan beskrives matematisk )

Det må følelser til for å tolke lyd som musikk.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Du kan beskrive lyd med matematikk, men om du skal spille må det følelse til. Et musikkstykke kan spilles på mange måter, selv om alle måtene følger notene på en riktig måte. Musikere bruker ikke matematiske begrep for å fortelle hverandre hvordan det låter, de bruker musikkord og vanlige ord som gir assosiasjoner til andre lyder og fenomener. Om du har hørt studioopptak der musikerene snakker vet du hva jeg mener.
 
Topp Bunn