Z
Zomby_Woof
Gjest
Jeg vet godt hva jeg selv mener, men av og til føler jeg meg ensom i min villfarelse.
|
Spørs på musikerenZomby_Woof skrev:Jeg vet godt hva jeg selv mener, men av og til føler jeg meg ensom i min villfarelse.
... og konstruktøren, naturligvis. Men sånn generelt?pks skrev:Spørs på musikeren [...]Zomby_Woof skrev:Jeg vet godt hva jeg selv mener, men av og til føler jeg meg ensom i min villfarelse.
Der missforstod jeg denne tråden elegant, men her var min mening om musiker kontra hifinerd.break_out skrev:Dette har forundret meg også til tider. Jeg er på en måte i begge leirer men har lært meg hifi etterhvert tror jeg. Min konklusjon er at musiker delen i meg lytter på helheten i musikken, mens hifi nerden i meg lytter på de små detaljene og nyansene i musikken og enkeltinstrumenter. Men typisk for en trommis er å fokusere på akkurat trommene i en låt, men dog lytter på trommene ikke analyserer dem i senk... noe i den duren trallalla.
Musikalske hifi-komponenter finnes ikke. "Just another word" for subjektivister.Zomby_Woof skrev:... og konstruktøren, naturligvis. Men sånn generelt?pks skrev:Spørs på musikeren [...]Zomby_Woof skrev:Jeg vet godt hva jeg selv mener, men av og til føler jeg meg ensom i min villfarelse.
Jeg blir aldri helt klok på dette med 'musikalske' hifikomponenter.
Derfor lurer jeg på hvis musisering folk egentlig ønsker å fylle stuene sine med.
CDspillern min er musikalsk. Den nekter å spille DDE.pks skrev:Musikalske hifi-komponenter finnes ikke. "Just another word" for subjektivister.Zomby_Woof skrev:... og konstruktøren, naturligvis. Men sånn generelt?pks skrev:Spørs på musikeren [...]Zomby_Woof skrev:Jeg vet godt hva jeg selv mener, men av og til føler jeg meg ensom i min villfarelse.
Derfor lurer jeg på hvis musisering folk egentlig ønsker å fylle stuene sine med.
Derimot musikalske musikere finnes det endel av ;D
PK
Edit: glemte kabler! musikalske kabler finns! stram opp til nødvendig (riktig tone) og bruk den som en hvilken som helst gitarstreng (bare større) ;D
Er ikke så fryktelig lenge siden du var subjektivist selv.pks skrev:Musikalske hifi-komponenter finnes ikke. "Just another word" for subjektivister.Zomby_Woof skrev:... og konstruktøren, naturligvis. Men sånn generelt?pks skrev:Spørs på musikeren [...]Zomby_Woof skrev:Jeg vet godt hva jeg selv mener, men av og til føler jeg meg ensom i min villfarelse.
PK
Edit: glemte kabler! musikalske kabler finns! stram opp til nødvendig (riktig tone) og bruk den som en hvilken som helst gitarstreng (bare større) ;D
hmmm, er jeg litt musiker jeg da? ??? jeg hører mer på helheten enn smådetaljene. (hører selvfølgelig på smådetaljene og det der også, men det er helheten som er viktigst for meg)break_out skrev:Dette har forundret meg også til tider. Jeg er på en måte i begge leirer men har lært meg hifi etterhvert tror jeg. Min konklusjon er at musiker delen i meg lytter på helheten i musikken, mens hifi nerden i meg lytter på de små detaljene og nyansene i musikken og enkeltinstrumenter. Men typisk for en trommis er å fokusere på akkurat trommene i en låt, men dog lytter på trommene ikke analyserer dem i senk... noe i den duren trallalla.
i dette anlegget er det jeg som nekter å spille DDE.Nex skrev:CDspillern min er musikalsk. Den nekter å spille DDE.
Har jeg kalt en forsterker musikalsk? Eller har jeg sagt, bedre enn den på bass. Mer behagelig diskant, eller hva har jeg sagt? Du påstod også for ikke lenge siden at jeg hadde hørt forskjell på kabler.Jurassic skrev:Er ikke så fryktelig lenge siden du var subjektivist selv.pks skrev:Musikalske hifi-komponenter finnes ikke. "Just another word" for subjektivister.Zomby_Woof skrev:... og konstruktøren, naturligvis. Men sånn generelt?pks skrev:Spørs på musikeren [...]Zomby_Woof skrev:Jeg vet godt hva jeg selv mener, men av og til føler jeg meg ensom i min villfarelse.
PK
Men nå har du funnet den "rette" vei, synes det er veldig morsomt å lese uttalelsene dine.
Og med det beviser han etter min mening sin musikalitet.Valentino skrev:Ta Gud selv, Franco Serblin, som prater og skriver en masse om musikalitet og instrumenter og slikt, mens det han faktisk gjør er å lage tonalt presise høyttalere, luringen.
Interessant det med egenlyd. I en live konsertsituasjon i feks. med et symfoniorkester, da er det ikke noe annet enn instrumentets/orkesterets frembringelse av lyd/musikk, og rommets akustikk som er avgjørende for hva en opplever av lyd/musikk som lytter. Spiller vi en CD, har lyden først gått gjennom mikrofoner, mixebord, trykking av CD, som signal fra CD spiller til forsterker, fra forsterker til høyttalere, rundt i rommet og til lytter, og alt gjennom kabler av ymse kvalitet. Kan vi ut i fra dette si at det som er mest nøytralt, altså uten egenlyd, er mest riktig? Eller er det elektronikk/høyttalere med egenlyd, som greier å gjenskape noe av konsertsalens magi som er det mest riktige? For meg er det helt klart det siste. Uansett hvor god elektronikk/høyttalere vi har, så er vi dønn prisgitt lydteknikerens kvalitative arbeid. Det finnes utallige eksempler på at det som låter knall i konsertsalen ikke låter knall på CD. Må vi legge til litt varme for å få tilbake den rike strykerklangen, så gjør vi vel det. Må vi la mellomtonen være litt fremtredende for å få horn og trombone godt frem i lydbildet, så gjør vi vel dette også. Heia egenlyd!Zomby_Woof skrev:Mitt anlegg er musikalsk, det.
Hvis noen (gud forby) legger en Kenny G-CD i skuffa spiller det noe av John Coltrane i stedet. ;D
Men, tilbake til topic.
Jeg føler at mange i menigheten aktivt søker tiltalende egenlyd fra stereokomponenter. Jeg kan godt forstå at det kreves musikalsk fintfølelse og en nennsom hånd når man skal lage god hifi. Man kan ikke ha egenlyd som tramper over musikken med alt for store føtter, ei heller etterlater seg fotefar midt i 'glaninga'.
Men vil vi ha hifikonstruktører som setter seg selv inn i rollen som ''lydtekniker/tonmeister/konsertsalarkitekt/instrumentmaker/dirigent/musiker'', og frekt og freidig modifiserer det innspilte signalet etter eget forgodtbefinnende?
Mine kilder i pro-audio-miljøet synes det er veldig festelig med HiFi-anmeldere som sier at med <fyll inn produkt under test selv> kan man virkelig høre hva som foregikk i studio, det kan man visstnok så godt som aldri. STOR forskjell på hvordan noe låt der og det ferdige produktet på CD låter. Det meste er visstnok spillt inn i mono, og så blir de rattet dit man vil ha det i lydbildet, så å høre "hvordan musikerne var plassert i forholt til hverandre" og slikt er følgelig meningsløse floskler.knuba skrev:Interessant det med egenlyd. I en live konsertsituasjon i feks. med et symfoniorkester, da er det ikke noe annet enn instrumentets/orkesterets frembringelse av lyd/musikk, og rommets akustikk som er avgjørende for hva en opplever av lyd/musikk som lytter. Spiller vi en CD, har lyden først gått gjennom mikrofoner, mixebord, trykking av CD, som signal fra CD spiller til forsterker, fra forsterker til høyttalere, rundt i rommet og til lytter, og alt gjennom kabler av ymse kvalitet. Kan vi ut i fra dette si at det som er mest nøytralt, altså uten egenlyd, er mest riktig? Eller er det elektronikk/høyttalere med egenlyd, som greier å gjenskape noe av konsertsalens magi som er det mest riktige? For meg er det helt klart det siste. Uansett hvor god elektronikk/høyttalere vi har, så er vi dønn prisgitt lydteknikerens kvalitative arbeid. Det finnes utallige eksempler på at det som låter knall i konsertsalen ikke låter knall på CD. Må vi legge til litt varme for å få tilbake den rike strykerklangen, så gjør vi vel det. Må vi la mellomtonen være litt fremtredende for å få horn og trombone godt frem i lydbildet, så gjør vi vel dette også. Heia egenlyd!Zomby_Woof skrev:Mitt anlegg er musikalsk, det.
Hvis noen (gud forby) legger en Kenny G-CD i skuffa spiller det noe av John Coltrane i stedet. ;D
Men, tilbake til topic.
Jeg føler at mange i menigheten aktivt søker tiltalende egenlyd fra stereokomponenter. Jeg kan godt forstå at det kreves musikalsk fintfølelse og en nennsom hånd når man skal lage god hifi. Man kan ikke ha egenlyd som tramper over musikken med alt for store føtter, ei heller etterlater seg fotefar midt i 'glaninga'.
Men vil vi ha hifikonstruktører som setter seg selv inn i rollen som ''lydtekniker/tonmeister/konsertsalarkitekt/instrumentmaker/dirigent/musiker'', og frekt og freidig modifiserer det innspilte signalet etter eget forgodtbefinnende?
Litt off topic dette her, men pytt-pytt!![]()
He,he..nb skrev:Mine kilder i pro-audio-miljøet synes det er veldig festelig med HiFi-anmeldere som sier at med <fyll inn produkt under test selv> kan man virkelig høre hva som foregikk i studio, det kan man visstnok så godt som aldri. STOR forskjell på hvordan noe låt der og det ferdige produktet på CD låter. Det meste er visstnok spillt inn i mono, og så blir de rattet dit man vil ha det i lydbildet, så å høre "hvordan musikerne var plassert i forholt til hverandre" og slikt er følgelig meningsløse floskler.
Det er ein del musikarar ein kan seie det same om.....som lagar brukbar musikk.val skrev:Hvor mange hifi-konstruktører synger eller spiller instrumenter, eller har godt gehør??
Vet om noen meget gode høyttalerkonstruktører som ikke kan noen av delene.....
Men høyttalerne låter likevel meget bra![]()
Man kan være både ingeniør og musiker samtidig.Gjest skrev:Nei, de er mere musikalske! Du kan konstruere hifi uten å være musikalsk. Du kan f.eks være ingeniør.
Der jeg jobber er vi 4 ingeniører som lager audio-utstyr, to er musikere i tillegg. Er dette mulig, eller driver vi rett og slett og halusinerer?roffe skrev:Man kan være både ingeniør og musiker samtidig.Gjest skrev:Nei, de er mere musikalske! Du kan konstruere hifi uten å være musikalsk. Du kan f.eks være ingeniør.
Hear hear...trex/NB skrev:Mine kilder i pro-audio-miljøet synes det er veldig festelig med HiFi-anmeldere som sier at med <fyll inn produkt under test selv> kan man virkelig høre hva som foregikk i studio, det kan man visstnok så godt som aldri. STOR forskjell på hvordan noe låt der og det ferdige produktet på CD låter. Det meste er visstnok spillt inn i mono, og så blir de rattet dit man vil ha det i lydbildet, så å høre "hvordan musikerne var plassert i forholt til hverandre" og slikt er følgelig meningsløse floskler.
Og dette er helt korrekt (med unntak av rene akustiske opptak, altså på location/store studioer), har sett uttalelser om både rom og instrumenter, hvor de i begge tilfeller kun eksisterer inni en datamaskin. Man kan bruke opptak av rom for å lage rom, eller samplede instrumenter som det skal gode ører til for å skille fra virkelige instrumenter på det ferdige produktet. Det er mange ganger det er nødvendig å endre lyden på et instrument fra det optimale til noe som vil passe inn og høres gjennom de andre instrumentene i en bandsetting.
Det eneste riktige på en moderne studioinnspilling, er å ikke tro at noe av det du hører, er det du hører.........
Nei, er det mulig!!!roffe skrev:Man kan være både ingeniør og musiker samtidig.Gjest skrev:Nei, de er mere musikalske! Du kan konstruere hifi uten å være musikalsk. Du kan f.eks være ingeniør.
Der er jeg uenig, BT!BT skrev:Det kommer an på hva slags musikere det er snakk om - regnes rappere og danseband som musikere vil jeg si hifi-konstruktører, ellers vil jeg si musikere.
Jeg vet i det minste hvem som er minst musikalsk av oss alle - de skrotingene som ødelegger lydkvaliteten på vegen fra musiker til lagringsmedium.
Bra innlegg! 8)Sniff skrev:Det finnes musikere som ikke kunne bry seg mindre om lyd og lydutstyr. Mange av disse er strålende utøvere. Det finnes også musikere som har totalt dilla når det gjelder tilbakespillings- og opptaksutstyr. Også mange av disse er stålende utøvere. (For noen av disse igjen blir dette en vei inn i utstyrsutvikling). Et fellestrekk med begge kategoriene er at de MÅ være musikalske, ellers vil ingen høre på dem.
En ingeniør kan godt lage en forsterker og dele Drillos forhold til musikk, men jeg tror ikke vedkommendes kreasjon havner i våre stuer. På meg virker det som om veldig mange hifikonstruktører er genuint musikkinteresserte, og også musikalske. Særlig forsterkere og høytalere kan ha en klanglig signatur som nærmer seg det man hos musikere kaller sound eller (tolkning?), et personlig grep. Men jeg er mer fristet til å si at våre beste konstruktører først og fremst er MUSISKE- skapende: De bruker kreative evner, skapersult og spisskompetanse til å kreere kunstindustri eller kunsthåndtverk som legger ting til rette for musikken. Hifiutstyrsutvikling er kulturarbeid!
Mvh
Sniff