Er Midgard Audio Oberon 6.1 Bra til prisen?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.891
Sted
Østfold
He he he!

Der tråkket du rett i fella,Snickers ;D

Edit:

Var kansje litt slem når jeg provoserte slik på denne måten.
Men tror Valentino tog`an...
Det var jo en svært uelegant måte å forsøke å unngå å svare på direkte spørsmål på.

B

Back_Door

Gjest
He he he!

Der tråkket du rett i fella,Snickers ;D

Edit:

Var kansje litt slem når jeg provoserte slik på denne måten.
Men tror Valentino tog`an...
Fy så slem du er.. ;D

Et spørsmål som melder seg er: Hva kreves for å bli hifi-journalist?

Jeg har i flere sammenhenger etterlyst en mer verifiserbar testmetodikk, som grunnlag for uttalelser fra de som har posisjon til å forme våre meninger ::)
Sagt på en annen måte: Hvor stor nytte har vi av å lese slike magasiner, dersom innholdet kun er basert på synsing?

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Hvorfor det? Og hvorfor akkurat den ene danske anmelderen?
Hvis du må ha det inn med teskje,så var jeg ikke helt enig med denne dansken... ;)

B

Back_Door

Gjest
Disse små problemene i toppen med ICEpower går det an å løse med modifikasjoner, bare så det er sagt..... noe jeg selvsagt har gjort på mine egne forsterkere, eller hadde jeg ikke kunnet leve med den plastikk-aktige toppen.
Jeg prøver igjen..

Er dine modifikasjoner en forretningshemmelighet?
For forståelse av problematikken, så hadde det jo vært interessant å vite hva du egentlig har gjort?

B

Back_Door

Gjest
Ok.
Kan du likevel utdype noe om hvordan dine modifikasjoner har påvirket de målbare data? Du har jo påpekt hvordan det har subjektivt forbedret lydgjengivelsen. Det interessante er jo da hva som skjedde med det som kan måles objektivt ;)
Blir dette "kjøpbart"?

T

theStig

Gjest
Ja, planen er at det kommer et kommerst produkt. Akkurat når dette skjer er mer usikkert... ting tar tid.

Hvorvidt disse modifikasjonene påvirker de tekniske dataene er egentlig helt uinteressant, for det er jo den subjektive ytelsen som teller, er det ikke?

Ellers kan jeg vel avsløre at de målbare tekniske parametrene påvirkes minimalt.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Ja, planen er at det kommer et kommerst produkt. Akkurat når dette skjer er mer usikkert... ting tar tid.

Hvorvidt disse modifikasjonene påvirker de tekniske dataene er egentlig helt uinteressant, for det er jo den subjektive ytelsen som teller, er det ikke?

Ellers kan jeg vel avsløre at de målbare tekniske parametrene påvirkes minimalt.
Flott å høre at selv om det ikke måles store forskjellene så er de lydmessige forskjellene verdt modifikasjonen :)

T

theStig

Gjest
Hadde man gått dypere inn i materien, så vill mine modifikasjoner vært målbare uten tvil, men ser man på de vanlige parametrene man måler så er det mer usikkert.

B

Back_Door

Gjest

De målbare forandringer kan jo fortelle oss om hva som var problemet rent teknisk, og hva som da løste det..?
Skal man vite hva man må gjøre, er det jo nyttig å kjenne sammenhengen mellom subjektivt inntrykk og objektivt tiltak.
Forståelsen mellom teknikk og subjektive inntrykk, må da dermed være nyttig?
Du har det vel neppe funnet frem til dine modifikasjoner gjennom tilfeldigheter? Går ut fra at du definerte hva som var det sannsynlige tekniske grunnlaget for den lyd du opplevde som dårlig i diskanten, før du begynte dine forsøk på løsninger?
Blir dette noe som enkelt kan implementeres i en hvilken som helst icepower forsterker?

T

theStig

Gjest
Selvsagt er mine modifikasjoner teknisk grunngitt.. noe annet er rett og slett bare humbug!

B

Back_Door

Gjest
Selvsagt er mine modifikasjoner teknisk grunngitt.. noe annet er rett og slett bare humbug!

Det var denne setningen jeg hadde som grunnlag:

"Hvorvidt disse modifikasjonene påvirker de tekniske dataene er egentlig helt uinteressant, for det er jo den subjektive ytelsen som teller, er det ikke? "

Jeg innser selvfølgelig at du vet hva du gjør og jobber systematisk. Jeg forsøkte bare å "lure" deg til å fortelle litt mer ;)

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Nei da, jeg var bare på jakt etter testmetodikken din. Jeg synes det er for mye fokus på konklusjoner uten å legge metodikken til grunn.
Hvis det var høytalerplasseringen min under utprøving som var viktig,så har plasseringen variert fra 10 cm nær bakvegg til over 1 meter ut på gulvet.
Bredden mellom høytalerene har variert fra 2 til 3 meter.
Vinklingen varierer fra beint fram til kraftig vinkling.

Noen endelig konklusjon er ikke tatt enda,siden søndag og mandag skal brukes til siste finlytt.
Men jeg har dannet meg ett godt bilde av hvor disse blokkene ligger klangmessig og hva de sterke og svake sidene er.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.891
Sted
Østfold
Det er godt å høre. Da har du sikkert også lagt merke til hvordan de oppfører seg helt annerledes i bassen også.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
Hvem har blokkene dine i Tromsø, Snickers??

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.891
Sted
Østfold
Som jeg har skrevet til deg på PM Bjornh, så har Bilstereospesialisten dem i Tromsø. :D

B

Back_Door

Gjest
Det var ikke meningen å fornærme deg. Mitt innlegg var ikke ment respektløst, men var som følge av min interesse for dine erfaringer og løsninger.
Jeg skal nemlig implementere 6 X Oberon 6.1 i mitt kommende anlegg.

T

theStig

Gjest
Det var ikke meningen å fornærme deg. Mitt innlegg var ikke ment respektløst, men var som følge av min  interesse for dine erfaringer og løsninger.
Jeg skal nemlig implementere 6 X Oberon 6.1 i mitt kommende anlegg.
Det gjorde du da heller ikke..... :)

Når det gjelder modifikasjoner, så er det flere som har gjort seg erfaringer rundt dette, f.eks Valentino og Lydmekk.... (hint hint)

L

Ludo

Gjest

Steike ;D Artig at flere mener å høre at ting kan låte annerledes/bedre uten at det nødvendigvis gjør de store målbare utslagene ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
Som jeg har skrevet til deg på PM Bjornh, så har Bilstereospesialisten dem i Tromsø. :D
For tiden har jeg hukommelse som en snegle, så det hadde jeg glemt... :-X

Beklager den. Jeg skal ta meg en tur innom der så snart som mulig. Dog syns jeg en gang mitt om kunnskapene til personalet der, men det er basert på Elkjøp VS. Hifi-kløbb/Hifi-Center service og interesse.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
Ja det kan man si...

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
Jeg har kikket litt i siste nummer av TAS, ler The Absolute Sound. Jeg har lest artikkelen om Rotel RB 1091, de klasse D monoblokkene på 1X500watt.

Av artikkelen får jeg det samme intrykket som fra Fidelitys anmeldelse av stereoutgaven, RB 1092 (2X500watt), om enn kanskje ytterligere positivt. I forhold til pris/ytelse så syns jeg TAS<nærmest gir en uforbeholden anbefaling av RB 1091, med sin åpne, ufargede og ytterst hurtige (dynamiske?) lydgjengivelse. Det eneste forbeholdet anmelderen i TAS gjorde, var å påpeke at der var noen "mangler" eller forbedringspotensiale i forhold til forsterkere til mange ganger prisen til RB 1091. Men, til tross for dette, mante altså anmelderen i TAS at dette var en rimelig inngangsbillett til toppklasse lyd (High End, var det ordet han brukte?) -han stilte også spørsmål om klasse D kommer til å føre til en "omlegging" av lydidealer/prioriteringer hos de ulike produsentene før sin anbefaling, nettopp på grunnlag av en mistanke om transistorforsterkernes mulige kolorasjon av lyden.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
Det jeg likte med artikkelen i The Absolute Sund, var viljen til skribenten til å være åpen for at det han hørte ikke var feil, men karakterisstikken ved klasse D.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.891
Sted
Østfold
Det jeg likte med artikkelen i The Absolute Sund, var viljen til skribenten til å være åpen for at det han hørte ikke var feil, men karakterisstikken ved klasse D.
...og dette pleier å være mangelvare? ;D

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
I TAS har de en liten sammenligning på Ice vs Parasound A21.

There was some talk in our Special
Report on Class D in Issue 166 about
how these new-technology amps stomped
comparably priced older-technology
Class AB amps.

Well, if you want to
make an apples-to-apples comparison
between Class D and Class AB, look no
further than the Parasound A 21.

On the other hand,
the A 21 had a high end—and a quite
respectably good one.

Unlike the $4995
Class D Rowland 201 or the $3995 Class
T ARC 300.2, its treble wasn’t rolled off,
airless, bloomless, or dead, nor was
its upper midrange notably bright and
aggressive or caramel-colored.

In the broadest strokes,
and in some of the finer ones, all three
Class AB amps sounded more alike than
different—and to my ear more like the
real thing.

The Class D amps I reviewed were also
remarkable in the bass—with particularly
fine “grip” and power in the bottom
octaves.
That said, I don’t think any of the
ones I auditioned had much of a leg up
on the A 21, which not only had similar
grip and power but also didn’t seem to
store most of its dynamics in the bottom
octaves.

I’m not going to kid you: In spite
of family resemblances, the Parasound
Halo A 21 is not as “good” as either
of the two ten-to-twenty-times-moreexpensive
Class AB super-amps. What
the A 21 is is a very fine amplifier
at an exceptionally fair price—more
lifelike, I think, than much of its more
expensive Class D competition.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
...og dette pleier å være mangelvare? ;D
...samtidig som han trakk fram den mulige fragingen som kan være litt av "kjønnspreget" i klasse AB i mellotonen, slik jeg tolket det. ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.891
Sted
Østfold
its treble wasn’t rolled off,
airless, bloomless, or dead, nor was
its upper midrange notably bright and
aggressive or caramel-colored.
Så kvalitetsforsterkere for TAS er de som har den nøyaktge klangbalansen som den forsterkeren de tilfeldig vis har som referanse?

Hva med å bytte navn til The Equalized Sound? ;D

T

theStig

Gjest
Jeg leste det som kamel-farget mellomtone, men så er jeg lett dyslektisk også da.... ;D

K

kbwh

Gjest
Kanskje det er kamelpukler i mellomtonen? Festlig dempefaktor?

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Så kvalitetsforsterkere for TAS er de som har den nøyaktge klangbalansen som den forsterkeren de tilfeldig vis har som referanse?

Det kan jo faktisk være fordi de mener at det er den klangbalansen som er den riktige da. ;)

Midgard blokkene oppfatter jeg ikke som nøytrale.
De spiller med en slank bass og muligens en heving i øvre mellomtone.
Kvinnestemmer får ihvertfall en skarpere,mer frempå karakter enn hva som er normalt.
På grunn av dette så oppfattes forsterkerene som lyse i lyden,ikke nøytrale.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.891
Sted
Østfold
Er ikke det i direkte sammenlikning med forsterkerne du har fra før? Hvordan vet du at de er nøytrale?

C

cpc

Gjest
Ja, og så kan hifisentralen bytte navn til "her-kan-konstruktører-diskreditere-dårlige-tester-av-produktene-sine-sentralen"
;)

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Er ikke det i direkte sammenlikning med forsterkerne du har fra før? Hvordan vet du at de er nøytrale?
Musical Fidelity forsterkeren er ikke nøytral,den er på den varme siden,spesielt i mellomtonen.
Og Midgard hadde visse likheter med denne ang opplevd varme i lyden,men med en heving av blant annet damestemmer.

Rogue rørforsterkeren jeg prøvde var mer nøytral enn begge disse to forsterkerene,den hadde ikke varmen oppover i registeret men den hadde en helt annen kropp i lyden og en herlig bass.

K

kbwh

Gjest
Midgard blokkene oppfatter jeg ikke som nøytrale.
De spiller med en slank bass og muligens en heving i øvre mellomtone.
Kvinnestemmer får ihvertfall en skarpere,mer frempå karakter enn hva som er normalt.
På grunn av dette så oppfattes forsterkerene som lyse i lyden,ikke nøytrale.
...i forhold til hva du er vant til, ikke sant?

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
...i forhold til hva du er vant til, ikke sant?
I forhold til en jeg er vant med og en rørforsterker på hjemlån.

Topp Bunn