Er jeg på villspor.?

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Alle kabler bremser musikken i en eller annen form..
Kabler som låter lyst, har en brems i nedre frekvensområdet..
Kabler som låter mørkt, har en brems i øvre frekvensområdet..
Kabler som har masse "bass" slipper gjennom de nedre frekvensene nesten urørt, men bremser frekvensene oppover..

Er det slik at kabler generelt har en "brems" som gjør at visse frekvenser ikke slipper så lett frem.?

Om jeg har rett i mine påstander, er det slik at alle kabler som finnes på markedet i dag, egentlig er en slags EQ.?
En EQ som bare bremser frekvenser, for du kan vel ikke bruke en kabel, uansett åssen kabel, til å tilføre mer av noe.?
Skal man øke gjennomstrømningen, så trengs det vel en form for forsterkning..
En kabel er normalt sett ganske så passiv..

Jeg setter veldig stor pris på erfaringer og fakta, synsing og overtro trenger vi ikke å ta med her, det er nok av slike tråder her inne..
Ønsker rett å slett å lære noe av dette, ikke krangle eller bråke..
Kjell
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Lille_Adam skrev:
"Emne: Er jeg på villspor.?"

Mest sannsynlig.
Nok en natterangler her ja 8)
Tenker du på topic eller personlig da.? ;D

Sannsynligheten er absolutt til stede for at jeg tar feil, jeg sitter ikke med svarene eller fasiten ;)
Men hva er det som gjør at du tror at sannsyndligheten for at jeg er på villspor, er reell.?
Kan du utdype/forklare dette på noen måte.?
Kjell
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Jeg tror bare at du er på villspor, evt. feil villspor, på en sånn helt generell basis. ;) Eventuelle forsøk på utdypning ville raskt føre helt feil avsted.

Much enlightenment to you Sahib!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.384
Antall liker
20.787
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En fornuftig designet kabel bremser ikke i seg selv, men dens elektriske egenskaper kan være hørbare (bremse) om boksene den står mellom gir den anledning til det.

God morgen! ;D
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Er det ikke slik at kapasitansen i en kabel kan variere med frekvensen. Dermed vil impedansen (motstanden) i en kabel også variere med frekvensen?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.384
Antall liker
20.787
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nesten riktig, limvingen. Kapasitansen er den samme uansett, men hvordan den påvirker signalet kommer an på frekvensen til signalet.

Dette er en kabel:

o---L---R-----o
|
C
|
o-------------o

L og R i serie og C i parallell. "Grunnlinjen" kan være skjerm også.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Rotekroken skrev:
"Er jeg på villspor?"
Siden den tanken har begynt å spire hos deg.........trenger vi egentlig å fortelle deg det?
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Rotekroken skrev:
Alle kabler bremser musikken i en eller annen form..
Kabler som låter lyst, har en brems i nedre frekvensområdet..
Kabler som låter mørkt, har en brems i øvre frekvensområdet..
Kabler som har masse "bass" slipper gjennom de nedre frekvensene nesten urørt, men bremser frekvensene oppover..

Er det slik at kabler generelt har en "brems" som gjør at visse frekvenser ikke slipper så lett frem.?

Om jeg har rett i mine påstander, er det slik at alle kabler som finnes på markedet i dag, egentlig er en slags EQ.?
En EQ som bare bremser frekvenser, for du kan vel ikke bruke en kabel, uansett åssen kabel, til å tilføre mer av noe.?
Skal man øke gjennomstrømningen, så trengs det vel en form for forsterkning..
En kabel er normalt sett ganske så passiv..

Jeg setter veldig stor pris på erfaringer og fakta, synsing og overtro trenger vi ikke å ta med her, det er nok av slike tråder her inne..
Ønsker rett å slett å lære noe av dette, ikke krangle eller bråke..
Kjell
Desverre (for mange) kan en kabel ikke tilføre noe, kun maskere/dempe.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
el_mariachi skrev:
Rotekroken skrev:
Alle kabler bremser musikken i en eller annen form..
Kabler som låter lyst, har en brems i nedre frekvensområdet..
Kabler som låter mørkt, har en brems i øvre frekvensområdet..
Kabler som har masse "bass" slipper gjennom de nedre frekvensene nesten urørt, men bremser frekvensene oppover..

Er det slik at kabler generelt har en "brems" som gjør at visse frekvenser ikke slipper så lett frem.?

Om jeg har rett i mine påstander, er det slik at alle kabler som finnes på markedet i dag, egentlig er en slags EQ.?
En EQ som bare bremser frekvenser, for du kan vel ikke bruke en kabel, uansett åssen kabel, til å tilføre mer av noe.?
Skal man øke gjennomstrømningen, så trengs det vel en form for forsterkning..
En kabel er normalt sett ganske så passiv..

Jeg setter veldig stor pris på erfaringer og fakta, synsing og overtro trenger vi ikke å ta med her, det er nok av slike tråder her inne..
Ønsker rett å slett å lære noe av dette, ikke krangle eller bråke..
Kjell
Desverre (for mange) kan en kabel ikke tilføre noe, kun maskere/dempe.
Dette liker jeg også å tro. Men en kabel som demper enkelte frekvenser må vel da være feilkonstruert? Er det virkelig ingen her som har forsøkt å lodde delefilteret på høytaleren direkte på forsterkerens høyttalerterminaler? Jeg kommer ikke til å gjøre det, bare så det er sagt - men man ville jo da fint finne ut hvordan lyden er UTEN høyttalerkabel. Da først vil man vite om de kablene man bruker (til vanlig) demper enkelte frekvenser.
 
M

musicus

Gjest
Og så har man de kablene (uavhengig av pris) som er så bra (ikke trekker fra/legger til) at du skjønner (eller burde) at det er elektronikken ikke helt henger med som den skulle, da er det mange som "skyter" kabelen (som selvsagt ikke har noen magiske egenskaper eller iboende egenlyd), det tror jeg er vanskelig for mange å svelge, ikke helt lett dette bestandig.

mvh
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
toriamos skrev:
Er det virkelig ingen her som har forsøkt å lodde delefilteret på høytaleren direkte på forsterkerens høyttalerterminaler?
He he...
Interessant tanke.
Hvor skulle forsterkeren få signalet sitt fra?

For å følge denne tanken helt ut på enkleste måte, måtte man hatt en optisk kabel (eller trådløst) fra HD og inn i en DAC-enhet som inneholder mono linjedel m volumkontroll som igjen er koblet til et slutt-trinn som igjen er koblet til delefilteret. Et slik oppsett måtte nødvendigvis vært koblet for å avspille hhv høyre og venste kanal. Slik ville man fått et oppsett tilnærmet fritt for kabelstrekk.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.384
Antall liker
20.787
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Å, man finner alltid en bit ledning å bekymre seg over om man er tilbøyelig til å bekymre seg over dem.
 
M

musicus

Gjest
Valentino skrev:
Å, man finner alltid en bit ledning å bekymre seg over om man er tilbøyelig til å bekymre seg over dem.
;D, mange tilbøyligheter rundt om ja...godt poeng V :).

mvh
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
En skulle tro at en høyttalerprodusent (for eksempel) benytter flere kabler, forsterkere og signalkilder når høyttaleren utvikles. Man oppdager muligens at noen kabler, forsterkere eller signalkilder demper eller forsterker enkelte frekvenser. (ja, jeg forstår at KABLER ikke forsterker enkelte frekvenser) Kanskje er enkelte frekvenser allerede forsterket i signalet? Man har med andre ord et problem når man skal tune høyttaleren. Tror jeg. Fordi en har et hav av forsterkeri og kableri å forholde seg til. At en forsterker eller signalkilde eller høyttaler kan kalles å låte "lystklingende" kan jeg være med på. Dette kan ha med tuning å gjøre. Men en høyttalerkabel (eller signal) skal vel ikke påføre signalet noe som helst. OM den gjør det, så er den feilkonstruert. Hvordan det går an å feilkonstruere et par meter med kobber går forøvrig over min fatteevne.

Men ta min enkle test og finn ut om høyttalerekablene dine (som du sikkert har betalt femti tusen for) er verdt rårvarkostnadene - Koble høyttalerenes delefilter direkte på forsterkerteminalene og lytt. Koble så til kablene og lytt. Om det da ikke høres AKKURAT LIKT UT har du dårlig kabler. Om det høres bedre ut MED kablene, har du for god fantasi. Eller så er høyttalerene dine tunet for å rette opp en frekvensskjevhet, hva vet jeg.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.226
Antall liker
267
"Hvordan det går an å feilkonstruere et par meter med kobber går forøvrig over min fatteevne."

Kan muligens ha noe med pris å gjøre....
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Til tittelen - JA helt klart!

Kabler må som alle annen elektronikk forholde seg til fysikkens lover.
At "subjektivistene" ikke blir litt skeptiske av at det ikke finnes et eneste menneske i hele verden som noensinne har greid å skille to kabler i en blindtest skjønner jeg ikke.

Jeg utelukker ikke at det kan være marginale forskjeller på kabler. Først og fremst på jording, skjerm, kontakter og slikt - derfor har jeg valgt kabler jeg selv har tro på - sølvkabler, individuelt skjermet, teflonisolasjon og meget gode plugger med lav masse. Men når Roy Gregory får et nytt sett med Nordost kabler eller Vadset begynner å spekulere i om full sett med Valhall eller Odin faktisk kan være den mest kosteffektive oppgradering man kan gjøre - da tipper det over i eventyrverden for meg.

Har etterhvert fått et noe mer avslappet forhold til ellevill jubel i pressen - har hatt produkter som AR Ref 3, EMM LABS CD spiller, TA Musiclinc Reference XL SS, osv - og det er ikke så fryktelig mange dag og natt opplevelser jeg har - stort sett så har mine dag/natt opplevelser kommet når jeg har byttet høytalere eller når jeg har gjort teknologiske endringer (aktiv deling, romkorreksjon, osv)...., men det er jo mulig at jeg verken hører godt nok eller har godt nok anlegg......

Det hender forøvrig ganske ofte at jeg setter meg å spiller musikk - også synes jeg anlegget spiller forskjellig....jeg skal ikke være veldig bastant på hva dette kan være -det kan selvsagt være strøm, temperaturen i rommet, bakgrunnstøy og andre ting...., men jeg tror i aller høyeste grad at det skyldes menneskelige forholdt......at folk på tvers av dette greier å høre kabler spille seg inn over flere hundre timer kunne jeg vel sagt at imponerte meg - men det gjør det ikke - jeg tror ikke på det....

Så...dessverre ikke mye støtte å hente hos meg kroken.....man kan sikkert finne kabler som virker som filter også hvis det er det man vil, men finnes det ikke lettere måter å justere lyden på da....

Mvh
OMF
 
S

Storebror

Gjest
O omvendte OMF.
Kan hende vi alle følger i dine fotspor en dag.


R den villfarne
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Erland skrev:
Rotekroken skrev:
"Er jeg på villspor?"
Siden den tanken har begynt å spire hos deg.........trenger vi egentlig å fortelle deg det?
Du da, din ]$}][€£}$]€ ;D ;D ;D
Jeg ER på bedringens vei, så det så ;D ;D ;D
Før jul så er det niks mer flower power og andre slike stygge basilusker krypende rundt her ;D
Kjell
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
OMF skrev:
Hei!

Til tittelen - JA helt klart!

Kabler må som alle annen elektronikk forholde seg til fysikkens lover.
At "subjektivistene" ikke blir litt skeptiske av at det ikke finnes et eneste menneske i hele verden som noensinne har greid å skille to kabler i en blindtest skjønner jeg ikke.

Jeg utelukker ikke at det kan være marginale forskjeller på kabler. Først og fremst på jording, skjerm, kontakter og slikt - derfor har jeg valgt kabler jeg selv har tro på - sølvkabler, individuelt skjermet, teflonisolasjon og meget gode plugger med lav masse. Men når Roy Gregory får et nytt sett med Nordost kabler eller Vadset begynner å spekulere i om full sett med Valhall eller Odin faktisk kan være den mest kosteffektive oppgradering man kan gjøre - da tipper det over i eventyrverden for meg.

Har etterhvert fått et noe mer avslappet forhold til ellevill jubel i pressen - har hatt produkter som AR Ref 3, EMM LABS CD spiller, TA Musiclinc Reference XL SS, osv - og det er ikke så fryktelig mange dag og natt opplevelser jeg har - stort sett så har mine dag/natt opplevelser kommet når jeg har byttet høytalere eller når jeg har gjort teknologiske endringer (aktiv deling, romkorreksjon, osv)...., men det er jo mulig at jeg verken hører godt nok eller har godt nok anlegg......

Det hender forøvrig ganske ofte at jeg setter meg å spiller musikk - også synes jeg anlegget spiller forskjellig....jeg skal ikke være veldig bastant på hva dette kan være -det kan selvsagt være strøm, temperaturen i rommet, bakgrunnstøy og andre ting...., men jeg tror i aller høyeste grad at det skyldes menneskelige forholdt......at folk på tvers av dette greier å høre kabler spille seg inn over flere hundre timer kunne jeg vel sagt at imponerte meg - men det gjør det ikke - jeg tror ikke på det....

Så...dessverre ikke mye støtte å hente hos meg kroken.....man kan sikkert finne kabler som virker som filter også hvis det er det man vil, men finnes det ikke lettere måter å justere lyden på da....

Mvh
OMF
Hei OMF..
Jeg er ikke ute etter noen form for støtte, jeg er ute etter å lære mer om grunnen til at en kabel kan kvele større deler av frekvensområdet og oppleves som mørk og dyster, mens andre har en så hissig fremtoning at det er direkte øre-uvennlig..

Den aller største forskjellen mellom to RCA kabler, har vært mellom Duelund og Kimber..
Det var virkelig STORE forskjeller ute å gikk i eget oppsett.!
Begge kabelprodusentene er gode kabler i de rette oppsettene, så dette handler ikke om å ødelegge rykte eller snakke negativt om noen av dem, det handler om hva som skjedde i mitt eget oppsett, hørt med mine og andres ører..

Alt for mange ganger har jeg hørt egenlyden av kablene, de har maskert musikken slik at det ikke slippes fri..
I mange tilfeller så tar rett å slett kablene kontrollen, høres det ut som..

Så hva kommer det av at Duelund var så mørk og dyster hos meg i mitt oppsett, mens Kimber ga meg "migrene" så fort jeg satte på musikk.?
Jeg overdriver litt her, men det var virkelig store forskjeller ute å gå..
Så store forskjeller at ingen av kablene fikk oppholdstillatelse hos meg..
De som kjøpte kablene av meg fikk akkurat hva de var på jakt etter, så de begge fant seg et trygt og godt hjem ;)

Noen dager låter det veldig annerledes her hos meg også, det er nesten ikke til å leve med..
Det er nok mange faktorer som spiller en vesentlig rolle her, jeg tror alle de du nevner også er tilfelle for meg selv..

At du ikke tror jeg eller andre hører forskjell på kabler som er nye og etter at de har fått en del timer, det må du selvfølgelig tro helt til du evt opplever det motsatte..
Jeg på min side har hørt og erfart dette selv, så jeg vet at det er tilfelle..
Det er ikke bestandig STORE forskjeller ute å går, ofte er det så små forskjeller at man glemmer åssen det låt fra nye og til innspilte kabler..

Jeg har også lest om krangel her inne på HFS om rør, de byttet til andre rør med annen logo, men samma produsent og spec..
"De nye rørene spilte sååååå mye bedre enn det andre merket, ikke tale om jeg skal bruke den dritten en gang til.!"
Det som er realiteten, er at på ca 3-4000 timer så har rørene forandret karakterestikk såpass mye, slik at de trodde de nye rørene var så ekstremt mye bedre..
Nå er 3-4000 timer veldig lang tid, så lang tid krever ikke kabler, men dette sier noe om at vi mennesker forandrer oss i takt med evt forandringer i anlegget over tid..
Kjell
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hva skal en med kabler med mer eller mindre egen-signatur når brukeren uansett justerer lyden slik at den blir slik brukeren vil ved hjelp av EQ ? For brukere med EQ muligheter hadde det optimale kanskje vært trådløs overføring... 8)... Om noen er på villspor vites ikke, men sålenge jeg får hørt litt MUSIKK er det et fett for meg...
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Er den "perfekte" og mest optimale kabelen den som fører signalet raskest.?
Jeg begynner å tenke litt i retning av optisk kabel, det er vel den som fører signalet raskest.?
Er de optiske kablene like påvirket av yttre påkjenninger som metall i alle varianter.?
Om jeg husker riktig, så ble optisk kabel valgt av de aller største produsentene for å føre signalet ekstremt hurtig over kontinenter for en del år siden.?

Kunne vi vært ved veis ende med optiske kabler hele veien.?
Optisk kabel koster lommerusk i forhold til veldig mye annet..
Vi kommer nok aldri til å få optisk strømkabel i huset, ikke tror jeg de er egnet til å føre større mengder med strøm heller..
Jeg hadde vært villig til å byttet ut alt av signal og høyttaler kabel med optisk for å prøve, om jeg hadde hatt anledning til det..
Kjell
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Rotekroken skrev:
men dette sier noe om at vi mennesker forandrer oss i takt med evt forandringer i anlegget over tid..
Kjell
Jeg fant da noe vi kunne være enig om - Min svært begrensede rørerfaring tilsier at det er langt større forksjell mellom slitte og gode rør, enn det det er mellom dyre/billige- så får vi heller være uenig om resten! ;D ;D

Mvh
OMF
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
HCS skrev:
Hva skal en med kabler med mer eller mindre egen-signatur når brukeren uansett justerer lyden slik at den blir slik brukeren vil ved hjelp av EQ ? For brukere med EQ muligheter hadde det optimale kanskje vært trådløs overføring... 8)... Om noen er på villspor vites ikke, men sålenge jeg får hørt litt MUSIKK er det et fett for meg...
Sparker ballen tilbake til deg, HCS..
Finnes det noen kabler som ikke har egensignatur.?
Leser i Fidelity at det er forholdsvis store forskjeller mellom de aller dyreste kablene, regner med at de overdriver litt for å få frem budskapet, men det må til..
Så selv om du har ræva full av penger og kan gå bananas på kabler, så er vi kanskje langt fra i mål pr dags dato.?
Teknologisk sett altså..
Kjell
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Det er vanskelig å forstå om du er seriøs her Rotekroken?

Tips: Om raske kabler er så viktig, kan du jo bare starte CDen litt før?
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
OMF skrev:
Rotekroken skrev:
men dette sier noe om at vi mennesker forandrer oss i takt med evt forandringer i anlegget over tid..
Kjell
Jeg fant da noe vi kunne være enig om - Min svært begrensede rørerfaring tilsier at det er langt større forksjell mellom slitte og gode rør, enn det det er mellom dyre/billige- så får vi heller være uenig om resten! ;D ;D

Mvh
OMF
Brukte du lupe da, OMF.? ;D
Det er selvfølgelig lov å være uenige om ting, noe annet hadde vært å overbevise andre om at du/jeg har feil/rett i noe ;)

Ang dette med rør, så er det litt andre kriterier ute å går..
Rør handler i veldig stor grad om match til elektronikken, det er ikke gitt at dyre rør er best..
(tillater meg å være passiv og negativ til rør)
Kjell
 
B

Back_Door

Gjest
Rotekroken:

Om det virkelig er slik at ingen kabler kan tilføre noe, kun bremse(som jo høres fornuftig ut), hvordan vil du da forklare at noen kabler gir så skjærende lyd at de gir deg migrene? I dette eksempelet høres det jo virkelig ut som om kabelen slipper mer gjennom enn det opprinnelige signal? Betyr det da at du får migrene dersom ikke kabelen bremser litt av diskant og øvre mellomtone? ::)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Rotekroken skrev:
HCS skrev:
Hva skal en med kabler med mer eller mindre egen-signatur når brukeren uansett justerer lyden slik at den blir slik brukeren vil ved hjelp av EQ ? For brukere med EQ muligheter hadde det optimale kanskje vært trådløs overføring... 8)... Om noen er på villspor vites ikke, men sålenge jeg får hørt litt MUSIKK er det et fett for meg...
Sparker ballen tilbake til deg, HCS..
Finnes det noen kabler som ikke har egensignatur.?
Leser i Fidelity at det er forholdsvis store forskjeller mellom de aller dyreste kablene, regner med at de overdriver litt for å få frem budskapet, men det må til..
Så selv om du har ræva full av penger og kan gå bananas på kabler, så er vi kanskje langt fra i mål pr dags dato.?
Teknologisk sett altså..
Kjell
Hehe...Ballen er mottatt...Og sendt videre...Jeg er fornøyd jeg..Med de lissene jeg har...Hvilke kabler som har egensignatur og hvilke som ikke har det vet jeg ærlig talt ikke...Jeg har tross alt begrenset erfaring , lik de fleste her, når det gjelder alle kabler... :)

Bare hevder at til tider kunne det vært fint å kunne JUSTERT seg bort ifra kablens iboende rariteter... ;D
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Greven skrev:
Det er vanskelig å forstå om du er seriøs her Rotekroken?

Tips: Om raske kabler er så viktig, kan du jo bare starte CDen litt før?
Jeg hadde ikke forventet at dette spørsmålet dukket opp, Greven..
Hva er det som får deg til å tro at jeg ikke er seriøs.?

Jo mer kabler jeg tester og prøver, jo mer kommer jeg til at dette "må" handle om mangel på hurtighet og at elektronene? fyker avgårde og lager "torner" på sin vei, i steden for å slippe signalet rett gjennom på en "glatt" måte..

De gangene jeg har brukt optisk kabel, det er noen år siden, så savnet jeg det organiske som coax kabler ga meg..
Men kan jeg ha vært på villspor, og faktisk hørt mer av egenskapene til spilleren den gangen.?
Nærmest non-cable frem til DAC, altså..

Frem til det motsatte er bevist, så velger jeg å tro at alt av kabler som finnes på markedet i dag, teknologisk sett, "kveler" den gode lyden som komponenter og høyttalere besitter..

Hva om løsningen egentlig ligger for dagen, men at det ikke blir utnyttet.?
Tenker da på ex optisk kabel som man kunne brukt hele veien som signal..
Kanskje en vesentlig oppgradering for lommerusk.?
Kjell
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Karma skrev:
Rotekroken:

Om det virkelig er slik at ingen kabler kan tilføre noe, kun bremse(som jo høres fornuftig ut), hvordan vil du da forklare at noen kabler gir så skjærende lyd at de gir deg migrene? I dette eksempelet høres det jo virkelig ut som om kabelen slipper mer gjennom enn det opprinnelige signal? Betyr det da at du får migrene dersom ikke kabelen bremser litt av diskant og øvre mellomtone? ::)
Jeg har ikke svaret på dette, Karma..
Men jeg kan jo tenke litt høyt og kanskje få noen innspill her ;)

I tilfellet Kimber, så tror jeg at frekvensområdene i nedre diskant og mellombassen slippes frem nesten uhindret..
Altså helt opp mot 0-streken..
Mens de øvrige frekvensene ligger et stykke under 0-streken..
Da vil det harmonere med at jeg får "dobbelt" av visse frekvenser og gi meg migrene tendenser..
Tilfellet kunne også ha vært slik at anlegget som en helhet, var overfokusert på de samme frekvensene, og at Kimber hadde vært "perfekt" og jeg bare hørte shiten som komponentene i anlegget fremførte..

Jeg ser ingen stor grunn til å diskutere "bagateller" som hva jeg har opplevd personlig, det er mer en slags begrunnelse for at jeg startet tråden..
Kall det gjerne tilleggs info..

Til alle:
Ikke la dette bli nok en kabelkrig, la oss heller prøve i all vennlighet å se om vi klarer å løse noen av gåtene med kabler.?
Det finnes meget god ekspertise blant de som hører forskjell på kabler, og det finnes meget god ekspertise blant de som ikke hører forskjell på kabler..
Kan vi utnytte begge "leire" til noe positivt.?
Vi har vel alle et felles mål.?
Kjell
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Kun en liten digresjon ...
Rotekroken skrev:
...
Så selv om du har ræva full av penger og kan gå bananas på kabler, så er vi kanskje langt fra i mål pr dags dato.?
Teknologisk sett altså..
...
Hifikabelteknologisk sett så vet vi faktisk ikke helt hvor målet er, ikke en gang om det er noe mål ...

mvh
KJ
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
KJ skrev:
Kun en liten digresjon ...
Rotekroken skrev:
...
Så selv om du har ræva full av penger og kan gå bananas på kabler, så er vi kanskje langt fra i mål pr dags dato.?
Teknologisk sett altså..
...
Hifikabelteknologisk sett så vet vi faktisk ikke helt for målet er, ikke en gang om det er noe mål ...

mvh
KJ
KJ..
Ja, til en viss grad så har du helt rett..
På den andre siden, en total mangel på kabler ville vel vært målet.?
Kjell
 
Ø

ØivindJ

Gjest
Rotekroken skrev:
Om jeg har rett i mine påstander, er det slik at alle kabler som finnes på markedet i dag, egentlig er en slags EQ.?
Tja, kan en kabel forskyve en del av/hele frekvensresponsen, eller bare dempe toppen/bunn?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Rotekroken skrev:
...
På den andre siden, en total mangel på kabler ville vel vært målet.?
Kjell
Trådløs overføring av lyd har ikke akkurat blitt omfavnet av HiFi-nerdene (meg selv inkludert). Det kan muligens endre seg med WiFi-lyd og digitale effekttrinn (dvs «power DA-konvertere»), på den andre siden så blir det ikke en framtid for rørfolket.

mvh
KJ
 
B

Back_Door

Gjest
KJ skrev:
...,på den adndre siden så blir det ikke en framtid for rørfolket.

mvh
KJ
Og dermed er Rotekroken dømt til å rote rundt i fortiden.. ;D
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
NEI, men vil oppfordre alle dere andre til å lese kabel testen i nyeste HIFI NEWS.

Der er det testet ikke mindre enn 32 kabler!

Har ingen særlige hallejulla opplevelser med kabler, men merker renheten ved gode kabler, og støtter opp om at enkelte kabler kan virke dempene, faktisk som et filter. I hvertfall på de anleggene det er hørt på!
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
KJ skrev:
...,på den adndre siden så blir det ikke en framtid for rørfolket.

mvh
KJ
Og dermed er Rotekroken dømt til å rote rundt i fortiden.. ;D
ooops ... sån kan det gå når rekkefølgen på ordene gjør ting litt flertydig. 8)

mvh
KJ
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
ØivindJ skrev:
Rotekroken skrev:
Om jeg har rett i mine påstander, er det slik at alle kabler som finnes på markedet i dag, egentlig er en slags EQ.?
Tja, kan en kabel forskyve en del av/hele frekvensresponsen, eller bare dempe toppen/bunn?
Her er det jeg som stiller spørsmålene, dere skal jo komme med svarene ;D
Kjell
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
KJ skrev:
Rotekroken skrev:
...
På den andre siden, en total mangel på kabler ville vel vært målet.?
Kjell
Trådløs overføring ab lyd har ikke akkurat blitt omfavnet av HiFi-nerdene (meg selv inkludert). Det kan muligens endre seg med WiFi-lyd og digitale effekttrinn (dvs «power DA-konvertere»), på den andre siden så blir det ikke en framtid for rørfolket.

mvh
KJ
I denne tråden så er det ingen som er i båser eller har mindre positive nicknames..
Om det blir godkjent av deg, hvorfor i all verden skal det ikke bli godkjent av alle andre.?
Prøver vi ikke å komme frem til et felles mål, men velger litt forskjellige krøtterstier og veier.?
Men om det er slik at trådløst ikke er et reelt alternativ i dag, så går det uansett å ha det litt i bakhodet for fremtiden ;)
Kjell
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Karma skrev:
KJ skrev:
...,på den adndre siden så blir det ikke en framtid for rørfolket.

mvh
KJ
Og dermed er Rotekroken dømt til å rote rundt i fortiden.. ;D
Du behøver ikke være så åpenlyst misunnelig, på at jeg liker mora som har mest erfaring og som vet å bruke tingene sine ;D
Mimre mimre.. Det ble jaggu laget mye godt før i tiden ja ;D
 
Topp Bunn