Er jeg på villspor.?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.143
Antall liker
4.299
Torget vurderinger
1
Rotekroken skrev:
...
I denne tråden så er det ingen som er i båser eller har mindre positive nicknames..
Om det blir godkjent av deg, hvorfor i all verden skal det ikke bli godkjent av alle andre.?
Prøver vi ikke å komme frem til et felles mål, men velger litt forskjellige krøtterstier og veier.?
Men om det er slik at trådløst ikke er et reelt alternativ i dag, så går det uansett å ha det litt i bakhodet for fremtiden ;)
Kjell
Jeg er usikker på hva du egentlig sikter til her, spesielt de to første linjene.

Ut over det helt generiske «god lyd av det hjemmlige husalteret» så tror jeg ikke vi har noe entydig felles mål. Jeg mener forøvrig at trådløs overføring av lyd og bilde i mellom aparater er et reelt alternativ i dag, men de løser et problem som for produsentene og store deler av kundegruppene ikke eksisterer, mens andre deler av kundegruppene vil kunne møte de aktuelle teknologiske løsningene med en ikke ubetydelig skepsis. I de fleste tilfeller er det kort og godt ikke verdt merkostnaden og risikoen ift. løsninger som fungerer i dag - dvs med tråd. Som antyded så virker det som om WiFi kan endre på dette, hvor mye og hvor fort denne endringen evt. kommer gjennstår å se - men jeg tor ikke det bør ta veldig lang tid før vi ser de første aktive HT med innebygd trådløs nettverksmottaker, hvor lang tid det evt. tar for en slik løsning evt. får noe gjennomslag i hifikretser er imidlertid ikke godt å vite.

mvh
KJ
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
KJ skrev:
Rotekroken skrev:
...
I denne tråden så er det ingen som er i båser eller har mindre positive nicknames..
Om det blir godkjent av deg, hvorfor i all verden skal det ikke bli godkjent av alle andre.?
Prøver vi ikke å komme frem til et felles mål, men velger litt forskjellige krøtterstier og veier.?
Men om det er slik at trådløst ikke er et reelt alternativ i dag, så går det uansett å ha det litt i bakhodet for fremtiden ;)
Kjell
Jeg er usikker på hva du egentlig sikter til her, spesielt de to første linjene.

Ut over det helt generiske «god lyd av det hjemmlige husalteret» så tror jeg ikke vi har noe entydig felles mål. Jeg mener forøvrig at trådløs overføring av lyd og bilde i mellom aparater er et reelt alternativ i dag, men de løser et problem som for produsentene og store deler av kundegruppene ikke eksisterer, mens andre deler av kundegruppene vil kunne møte de aktuelle teknologiske løsningene med en ikke ubetydelig skepsis. I de fleste tilfeller er det kort og godt ikke verdt merkostnaden og risikoen ift. løsninger som fungerer i dag - dvs med tråd. Som antyded så virker det som om WiFi kan endre på dette, hvor mye og hvor fort denne endringen evt. kommer gjennstår å se - men jeg tor ikke det bør ta veldig lang tid før vi ser de første aktive HT med innebygd trådløs nettverksmottaker, hvor lang tid det evt. tar for en slik løsning evt. får noe gjennomslag i hifikretser er imidlertid ikke godt å vite.

mvh
KJ
De to første linjene er for at vi ikke skal sette folk i båser..
Vi skal ikke diskutere hva slags spillere man personlig foretrekker, man skal ikke diskutere om folk bruker surroundreceivere, transistor eller rør..
Selv om folk anser meg som en røroman, i positiv eller negativ forstand, så er det dermed ikke sagt at jeg ikke vil ønske å bruke de billigste og beste kablene i mitt oppsett, eller mangel på kabel med trådløst system..

For å ta et eksempel..
Om optiske kabler er veldig mye bedre enn de aller dyreste Nordost og Jorma kablene, så ville jeg solgt mine kabler og brukt de pengene på å bygge om kontaktene til å ta optisk kabel i tillegg til de variantene som finnes på komponentene i dag..
Samme om trådløst WiFi eller lign kommer for full fart en gang i fremtiden og kan "grisebanke" selv de dyreste kablene på markedet..

Grunnen til mine påstander, er for at jeg driter fullstendig i åssen kabler ser ut, hva de koster og hva de er produsert av..
De har en oppgave med å føre signalene mest mulig uhindret fra boks A til boks B, egenklang i kabler vil jeg aller helst ikke ha, det er nok "egenklang" i komponentene (tror jeg)..
Mitt poeng med kabler pr dd er at de jeg bruker selv, er de som gir meg personlig mest musikk i forhold til hva jeg anser som økonomisk forsvarlig..

Jeg personlig har liten tiltro til at trådløst pr dd kan erstatte gode kabler..
En gang i fjern fremtid så kan det kanskje bli aktuelt..
Tiden får vise, rett å slett ;)
Kjell
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.931
Antall liker
584
Siden trådløst kan overføre hva det skal være av lyd og bilder i proffsammenheng fullstendig tapsfritt og uten innvirkning ("egenklang" ;D ), kan jeg ikke forstå hvorfor amatører med langt fremskreden audiophila nervosa er så redd å måtte kassere sine dyre ledningsstumper.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Barbaresco skrev:
Siden trådløst kan overføre hva det skal være av lyd og bilder i proffsammenheng fullstendig tapsfritt og uten innvirkning ("egenklang" ;D ), kan jeg ikke forstå hvorfor amatører med langt fremskreden audiophila nervosa er så redd å måtte kassere sine dyre ledningsstumper.
Proff markedet aner jeg veldig lite om..
Men kanskje du kan opplyse oss utvitende litt.?

Min "beste" erfaring med trådløst er bakhøyttalere i et surrerundt anlegg, det var interferens så det holdt, hørte nesten mer av sus og dus enn den infoen som skulle vært der..
Jeg kan ikke fatte annet enn at hvem som helst gratis kabel som ligger slengene ett eller annet sted, ville "grisebanket" det trådløse systemet..

Jeg har også spurt gutta på Norges største cellulosefabrikk om grunn til at de ikke bruker trådløst til kamera osv, men de påsto at det ikke fantes godt nok utstyr på markedet til at de kunne gå vekk fra kabler..
Kjell
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
ØivindJ skrev:
Rotekroken skrev:
Om jeg har rett i mine påstander, er det slik at alle kabler som finnes på markedet i dag, egentlig er en slags EQ.?
Tja, kan en kabel forskyve en del av/hele frekvensresponsen, eller bare dempe toppen/bunn?

Si meg; fatter noen hva som foregår i en kabel? Det overføres elekrtiske pulser av forskjellig styrke, varighet og frekvens som til slutt skal gjenskape musikk ved å sette dine høyttalermembraner i bevegelse i forhold til elementets magnetsystem. Disse pulsene kan avmattes/miste kraft og forurenses på ymse vis. Kunsten her er å begynne å fatte hvilke tilstander i en leder som kan/vil føre til hva.
I det hele tatt vil enhver elektrisk endring eller påvirkning av det opprinnelige signalet være en degradering, en tilgrising. Derfor vil enhver form for elektrisk kontakt/påvirkning mellom signalhalvdelene ved tvinning/fletting osv. være degraderende, likeså den uungåelige overgangsforvregningen i en flertrådet leder. Dette er grunnleggende latin, dog sliter mange med å se det innlysende i det.
(hvor mange ganger har jeg påpekt dette ???)
Her velger mange villfarne luringer å fokusere på elektriske parametre som kapasitans osv, dem om det.

Begynner man så å fatte hvor sårbar overføringen mellom forsterker og høyttaler er mht. dynamikktap av selv lave verdier av R er det ikke så mye mystikk tilbake.


Mvh. RS
 
Topp Bunn