Diverse Er Hegel undervurdert av oss nordmenn?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• H

hifierik

Gjest
    Det har vært fantastisk å følge Hegel de siste 10årene. Bare utviklingen de har hatt i utlandet, har vært fantastisk. Årets forsterker i et av Japans viktigste magasiner for noen år siden. Denne gangen har de fått både EISA og stor pris i USA. USA som man trodde var et svært tungt marked å komme inn i, men nå er et av de store magasinene med på notene, der også! Norske magasiner har jo lenge vært postiive, men føler likevel at utenlandske utmerkelser henger høyere.

Skulle så gjerne hatt plass og litt mer penger, så jeg kunne anskaffet meg en H30 til, men det kan jo være at fremtiden gir meg mer muligheter enn jeg har i dag.

Har vært lykkelig eier av P4AMK2s, CDP2SE, SUPER, H20, H300, HD11, HD20 og HD25. I dag har jeg H30, P30 og venter noe utålmodig på HD30. JA, jeg har jobbet i Soundgarden tidligere, men likevell, med alle de ulike mulighetene har det vært kun Hegel på meg i en rekke år nå.

Kald lyd fra Hegel? H1MK4 står hos broren min og den er det eneste eksemplaret av Hegel som jeg har opplevd som kald...(Rettelse, kombnasjon av HD20 og H20 låt noe kaldt og analytsk sammen med Dynaudio C1 Signature)
    Hej Thomas! Upplevde du några skillnader mellan förstärkaren H300 och slutsteget H20 rent generellt? Provade du att köra H20 med ett dedikerat försteg eller körde du H20 med HD20 endast?

ThomasO

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Antall liker
    300
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde P4AMK2 sammen med H20 og HD20. Ble anbefalt å prøve og spille uten forforsterkeren og da endte jeg etterhvert opp med kun DAC og effekttrinn, da dette låter klarere og åpnere. På lang sikt endte jeg opp med å kun spille referansemusikk fra de beste innspillingene da dette låt veldig klinisk.

H

hifierik

Gjest
    Jeg hadde P4AMK2 sammen med H20 og HD20. Ble anbefalt å prøve og spille uten forforsterkeren og da endte jeg etterhvert opp med kun DAC og effekttrinn, da dette låter klarere og åpnere. På lang sikt endte jeg opp med å kun spille referansemusikk fra de beste innspillingene da dette låt veldig klinisk.
    OK Thomas! Tack för svar. Jag vill gärna prova ett försteg tillsammans med H20, och separat DAC. Nu ser jag i din profil att du har uppdaterat din anläggning :) trevligt för dig.

Sist redigert:
    H

hifierik

Gjest
    Ja, det är det kanske. "Lillebror" (eller är det "storebror" :p) uppskattar Hegels produkter vill jag lova!

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    730
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg anbefaler varmt H160. En integrert løsning som etter mine etterhvert så kresne ører låter ganske behagelig og fint.

Sst

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Antall liker
    471
    Hegel får stort sett toppkarakter i alle tester i Norge. De er overhodet ikke undervurdert, etter mitt skjønn. Men at de ikke er førstevalget til de spesielt interesserte et en annen sak. Det samme gjelder Nad, Dali, B&W og mange andre kjente og kommersielle merker.

I mine ører har tidligere generasjoner av integrerte Hegel - forsterkere fått altfor god kritikk. Det har vært for klinisk og tydelig farget i mine ører. Likevel har de gjerne blir omtalt som referanser i prisklassen.

Men det hadde vært gøy å teste om de nye modellene er så gode som det sies. Jeg har heller ikke hørt H360.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.748
    Sted
    Holmestrand
    Hegel får stort sett toppkarakter i alle tester i Norge. De er overhodet ikke undervurdert, etter mitt skjønn. Men at de ikke er førstevalget til de spesielt interesserte et en annen sak. Det samme gjelder Nad, Dali, B&W og mange andre kjente og kommersielle merker.

I mine ører har tidligere generasjoner av integrerte Hegel - forsterkere fått altfor god kritikk. Det har vært for klinisk og tydelig farget i mine ører. Likevel har de gjerne blir omtalt som referanser i prisklassen.

Men det hadde vært gøy å teste om de nye modellene er så gode som det sies. Jeg har heller ikke hørt H360.
    "...for klinisk og tydelig farget ...."
    Hva betyr egentlig dette?
    Tydelig farget skjønner jeg, ikke enig men det er ikke poenget.
    Hva betyr det når det "er for klinisk"?

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hørte nylig H190 og synes den låt meget bra. Ift pris tipper jeg den er ganske uslåelig.

Det er flere år siden sist jeg hørte en Hegel, husker ikke betegnelsen, men det var en av de første de laget. Jeg synes den låt forferdelig lyst og spisst og var milevis unna noe jeg kunne tenke meg. At den da fikk strålende omtaler i norske hifi-blader gjorde at jeg ikke har interessert meg for merket noen gang etterpå.

Det jeg hørte av H190 gjør at Hegel vil være på radaren ved neste korsvei. Det blir spennende å se hva de utvikler fremover. Jeg synes det ville være overraskende om de ikke ser på streaming. En pre med både analoge og digitale innganger, og innebygd streamer hadde vært saker.

Dharmabum

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.03.2010
    Antall liker
    1.706
    Torget vurderinger
    14

Jeg synes Hegel er overvurdert av oss nordmenn=)

Sst

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Antall liker
    471

"...for klinisk og tydelig farget ...."
    Hva betyr egentlig dette?
    Tydelig farget skjønner jeg, ikke enig men det er ikke poenget.
    Hva betyr det når det "er for klinisk"?
    Klinisk et vel min tolkning av fargingen. Det er vel det samme fenomenet som kalles lyst og spisst i innlegget over her.
    Spesielt litt skitten rock mistet helt særpreget i mine ører.

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    309
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Har hatt flere komponenter fra Hegel som f.eks H300 og H360 men har solgt de ganske raskt igjen. Syns de er lite engasjerende og litt kjedelig. Hadde lest mye om at H360 hadde ekstrem basskontroll og at det var der den hadde sin aller sterkeste side.. Smak og behag her også men hos meg ble det desverre ikke slik og den ble solgt igjen etter kort tid. Men syns det er flotte produkter og eiergleden er stor.

Sikkert bare meg men syns det er litt ugreit at det kommer så ofte nye produkter som skal låte så forskjellig fra den forrige.

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt flere komponenter fra Hegel som f.eks H300 og H360 men har solgt de ganske raskt igjen. Syns de er lite engasjerende og litt kjedelig. Hadde lest mye om at H360 hadde ekstrem basskontroll og at det var der den hadde sin aller sterkeste side.. Smak og behag her også men hos meg ble det desverre ikke slik og den ble solgt igjen etter kort tid. Men syns det er flotte produkter og eiergleden er stor.

Sikkert bare meg men syns det er litt ugreit at det kommer så ofte nye produkter som skal låte så forskjellig fra den forrige.
    Min H360 var veldig kjedelig når jeg kjøpte den.. men nå er den utrolig bra :) trenger en del innspilling.

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    552
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Solgte en Hegel P30for et par år siden. La den ut til litt under halv nypris. Null respons fra Norge, 3 hendvendelser fra Polen hvorav 2 ville kjøpe til annonsert pris pluss frakt til Polen.

M

MusicBear

Gjest
    Solgte en Hegel P30for et par år siden. La den ut til litt under halv nypris. Null respons fra Norge, 3 hendvendelser fra Polen hvorav 2 ville kjøpe til annonsert pris pluss frakt til Polen.

Tror Polen er et stort "hi-fi land" i Europa, har bestemt meg for å dra til messa i Warsawa på slutten av året ( :: Audio Video Show - wystawa sprzętu audio-video ), hadde samme tanker i fjor men ting kom i veien. Etter Munchen tror jeg denne regnes som en av de fineste messene.

M

MarkusH

Gjest
    Fatters kjøpte en Hegel H360 i Oslo i jula, i forhold til min gamle Krell 300il synes jeg den er «tam» og voldsomt overpriset, pen å se på er den og kjekt at alt er i samme boks. I tillegg skal jeg gi den pluss for en grei fjernkontroll, men noe råtass i bunnen er den absolutt ikke i mine ører.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hegel er ikke undervurdert. Jeg vil si den for ofte blir feilvurdert. Jeg har selv eid utallige forskjellige Hegel integrerte de siste årene. De må rett og slett matches med riktige høyttalere til Hegel sounden. For disse forsterkerne passer slett ikke alle høyttalere, dessverre. Men når ting klaffer derimot, så syns jeg de spiller fantastisk bra. Men for dem som har fått demo eller hørt dem på ugunstige høyttalere, så kan jeg skjønne at de ikke har falt i smak. Så derav feilvurderte :)

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Sikker på at den er innspilt? Sånn var min å når jeg fikk den.

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Min var på vei ut den men blei jo lytting mens jeg prøvde å bestemme meg for en annen forsterker. Å plutselig så satt lyden som ett skudd :)

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    45.207
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Det er jo litt rart at ikke butikkene matcher dem riktig når de selger Hegel?

mvh

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Mange ganger vil kunden høre på en spesiell kombinasjon. Forøvrig er det veldig ulik smak når det kommer til musikk og lyd, så det som låter helt ræva for en person er midt i blinken for en annen. :)

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    309
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Jeg kjøpte min brukt så den jeg hadde var ihvertfall innspillt:)

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Spiller i allefall veldig bra her :) er en av mine bedre "investeringer" den H360'n :)

M

MusicBear

Gjest
    Fatters kjøpte en Hegel H360 i Oslo i jula, i forhold til min gamle Krell 300il synes jeg den er «tam» og voldsomt overpriset, pen å se på er den og kjekt at alt er i samme boks. I tillegg skal jeg gi den pluss for en grei fjernkontroll, men noe råtass i bunnen er den absolutt ikke i mine ører.

Well, du er eier av en de fineste Krell som er laget, nesten aldri å se på bruktmarkedet. Kan du fatte at de avsluttet produksjonen av disse fine og relativt fornuftig prisede serier. Nesten merkelig at ikke noen på andre siden av kloden har kopiert disse og satt de i produksjon som kloninger av originalen. Nok om det - ble bare i godt humør av å se du er eier av en sånn MUSIKKFORMIDLER :)

M

MarkusH

Gjest

Well, du er eier av en de fineste Krell som er laget, nesten aldri å se på bruktmarkedet. Kan du fatte at de avsluttet produksjonen av disse fine og relativt fornuftig prisede serier. Nesten merkelig at ikke noen på andre siden av kloden har kopiert disse og satt de i produksjon som kloninger av originalen. Nok om det - ble bare i godt humør av å se du er eier av en sånn MUSIKKFORMIDLER :)
    Krell KAV-300iL er en voldsomt god forsterker, den skal aldri ut av mitt eierskap. Jeg må si Krell surround forsterker frister.
    Litt OT, sorry for det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn