Diverse Er folk med interesse for hifi og god lyd utryddingstruet?

Hvor gammel er du?

  • < 20

    Stemmer: 1 0.2%
  • 20 -30

    Stemmer: 36 7.9%
  • 30 - 40

    Stemmer: 102 22.3%
  • 40-50

    Stemmer: 148 32.3%
  • 50-60

    Stemmer: 136 29.7%
  • 60 -70

    Stemmer: 33 7.2%
  • >70

    Stemmer: 2 0.4%

  • Totalt antall stemmer
    458

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Feil tilnærming. Michell! Galskapen ligger i å ofre lydkvalitet, inngå altfor store kompromisser og holde halve markedet unna godsakene. DET er galskap, det.. Jentene har MASSE å lære bort, men visse generasjoner menn har rett og slett ikke muliggjort sånt. Mye på grunn av et relativt arkaisk, inngrodd syn på hvem kvinner skal være- og ikke minst hvor. Men jeg kan si såpass at jeg har møtt jenter i musikksammenheng som går æresmedlemmene her- og flere av verdens mannlige "veiledere" en høy gang mht forståelse, lydkrav, designkrav og teknisk ekspertise. :cool:
    Ja, kvinner stiller ofte urealistiske krav. Men det mest irriterende i hi-fi sammenheng er at de alltid skal prate så jævla mye. :mad:
    Også er det nesten litt skummelt hvordan de alltid klarer å time skravlinga si til akkurat den delen av sangen du har sittet og ventet på, om det er en fet solo eller et gåsehudfremkallende groovy riff.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Neida,ingen utryddelse truer her hjemme
    Interessen for musikk og ikke minst en så god avspilling som mulig, her uansett, den baler på seg, blir bare større og tyngre. Galskapen lenge leve, håper bare den blir verre med årene som kommer :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Grammofon: Urealistisk? Jenter er ikke urealistiske i forhold til anlegget. Tvert om. Urealistisk er å hardnakka hevde at høyttalerne minst må være en meter høye- stort sett udempede- kabinetter for å spille bra, samtidig som rommet er altfor lite til å gi dem den meteren de skal ha bak bassporten og lommeboka for lita til å -på noen måte- klare å rette på boombassen og maskeringa som blir resultatet av eierens totale fravær av logikk og tanke bak matchen. Fordi vedkommende ikke klarer å innse kvalitative fakta om akustikk, lydteori, fysikk og deres praktiske applikasjon i miljø. Gitt sitt mannlige kjønn og hormonnivå-samt en ofte omnipresent hang til forvokste lyspærer i forsterkeriet. Det er urealistisk.:rolleyes: Der jenter dog kan være svært så urealistiske er i interiørbutikken, klesbutikken, veskebutikken og banken:cool: Ellers elsker vi dem..

    Tommyna: Si bare fra hvis du vil ha den Thorensen opp å spille igjen:cool:
     
    Sist redigert:

    Arild Sk

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2015
    Innlegg
    10
    Antall liker
    3
    Sted
    Fosnavåg
    Hei alle.
    Konfirmantanlegget kom litt uti rekka.
    Starta i 1971 (10 år) gammal med at brodern og eg fikk en ITT SL55 kassettspiller. Opptak fra besta og besten sin mellombølge radio (Radionette) innstilt på Vigra må være starten. Terry Jacks... Separat høyttaler måtte ordnes. En Østfold-radio ble taus, og elementet havna i en 12mm kasse, mål fri fantasi.. Ble hekta på selvbygg, så 12 år gammel stod neste bygg ferdig. 15liter trykk kammer med Phillips 8'' bredbånd element, teak finer og greier. Den fikk jeg blå sløyfe i 4H avd Nordfjordeid for!
    Konfirmasjon: Garrard spiller mottatt. Eltek sin Josty 310 innkjøpt og lodda sammen, samt luksusen: 2 like høttalere bygget. Phillips 2 veis med tilfeldig valgte kassemål. Leste brosjyrer og "High Fidelity" til langt på natt. Første LP: "Phoenix" med Grand Funk Railroad.
    4H oppgaven ble degradert til å skjule Vinamat brygging.....
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg følger meg ung som 38-åring her gitt. Interessant lesning - ikke utforventet og litt trist med tanke på manglende rekruttering på de i 20-årene.

    Musikk har blitt et kommersielt produkt som er tilgjengelig "over alt" om dagen - gjerne med iPhone som hovedavspillingsenhet. I tillegg har Sonos-bølgen kommet - der lyd er bort-prioritert fra interiørarkitektens "estetikk".
    Vel, en iPhone har da ganske kapabel innmat og nye Sonos Play:5 (v2) har en lydkvalitet som er ganske så vellydende. Bare fordi folk ikke har høyttalere store som kjøleskap i furu-finish og spiller av fra vinyl betyr ikke at man ikke nyter musikk i god kvalitet.

    Sonos Play 5 i siste inkarnasjon leverer dyp bass og kontrollert lyd jeg tror lite til pengene kan nærme seg. Og når man legger til brukervennlighet, mulighet for å forbedre lyden via korreksjon osv... så kan ikke jeg se problemet. Verden går videre.
    Hver sin smak. Du er fri til å mene hva du vil selvfølgelig. Jeg bruker selv iPhone form musikk til trening, og det fungerer til det. I sammenlikning med hjemmeanlegget så kan det ikke sammenliknes. At noen ønsker Sonos i sine hjem betyr at de ikke vet bedre - og det er jo en modenhetsfase vi ønsker oss hos den yngre generasjonen her.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg følger meg ung som 38-åring her gitt. Interessant lesning - ikke utforventet og litt trist med tanke på manglende rekruttering på de i 20-årene.

    Musikk har blitt et kommersielt produkt som er tilgjengelig "over alt" om dagen - gjerne med iPhone som hovedavspillingsenhet. I tillegg har Sonos-bølgen kommet - der lyd er bort-prioritert fra interiørarkitektens "estetikk".
    Vel, en iPhone har da ganske kapabel innmat og nye Sonos Play:5 (v2) har en lydkvalitet som er ganske så vellydende. Bare fordi folk ikke har høyttalere store som kjøleskap i furu-finish og spiller av fra vinyl betyr ikke at man ikke nyter musikk i god kvalitet.

    Sonos Play 5 i siste inkarnasjon leverer dyp bass og kontrollert lyd jeg tror lite til pengene kan nærme seg. Og når man legger til brukervennlighet, mulighet for å forbedre lyden via korreksjon osv... så kan ikke jeg se problemet. Verden går videre.
    Hver sin smak. Du er fri til å mene hva du vil selvfølgelig. Jeg bruker selv iPhone form musikk til trening, og det fungerer til det. I sammenlikning med hjemmeanlegget så kan det ikke sammenliknes. At noen ønsker Sonos i sine hjem betyr at de ikke vet bedre - og det er jo en modenhetsfase vi ønsker oss hos den yngre generasjonen her.
    Sonos, Squeezebox etc. etc. i kombinasjon med en god DAC og ellers topp utstyr, er etter min erfaring helt OK - selv for den mest ihuga audiofile.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg følger meg ung som 38-åring her gitt. Interessant lesning - ikke utforventet og litt trist med tanke på manglende rekruttering på de i 20-årene.

    Musikk har blitt et kommersielt produkt som er tilgjengelig "over alt" om dagen - gjerne med iPhone som hovedavspillingsenhet. I tillegg har Sonos-bølgen kommet - der lyd er bort-prioritert fra interiørarkitektens "estetikk".
    Vel, en iPhone har da ganske kapabel innmat og nye Sonos Play:5 (v2) har en lydkvalitet som er ganske så vellydende. Bare fordi folk ikke har høyttalere store som kjøleskap i furu-finish og spiller av fra vinyl betyr ikke at man ikke nyter musikk i god kvalitet.

    Sonos Play 5 i siste inkarnasjon leverer dyp bass og kontrollert lyd jeg tror lite til pengene kan nærme seg. Og når man legger til brukervennlighet, mulighet for å forbedre lyden via korreksjon osv... så kan ikke jeg se problemet. Verden går videre.
    Hver sin smak. Du er fri til å mene hva du vil selvfølgelig. Jeg bruker selv iPhone form musikk til trening, og det fungerer til det. I sammenlikning med hjemmeanlegget så kan det ikke sammenliknes. At noen ønsker Sonos i sine hjem betyr at de ikke vet bedre - og det er jo en modenhetsfase vi ønsker oss hos den yngre generasjonen her.
    Sonos, Squeezebox etc. etc. i kombinasjon med en god DAC og ellers topp utstyr, er etter min erfaring helt OK - selv for den mest ihuga audiofile.
    Jeg tenkte mest på Sonos høyttalere her - trådløse høyttalere i tak osv. musikk som følger deg i huset. Når jeg inviterer venner som har latt seg villede av sin bedre halvdel eller interiørarkitekt - og hører på et godt "gammeldags" stereoanlegg - så får de hakeslep og lurer på hvilken demon som har lurt de til å svi av flere tusen på drittlyd.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hver sin smak. Du er fri til å mene hva du vil selvfølgelig. Jeg bruker selv iPhone form musikk til trening, og det fungerer til det. I sammenlikning med hjemmeanlegget så kan det ikke sammenliknes. At noen ønsker Sonos i sine hjem betyr at de ikke vet bedre - og det er jo en modenhetsfase vi ønsker oss hos den yngre generasjonen her.
    Sonos, Squeezebox etc. etc. i kombinasjon med en god DAC og ellers topp utstyr, er etter min erfaring helt OK - selv for den mest ihuga audiofile.
    Jeg tenkte mest på Sonos høyttalere her.
    Har du hørt siste Play 5?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er vel ikke ungdommen med sin iPhone og Sonos som er trusselen, men heller de audiofile som mener at dette er 'high end' >:D
    Kompisen min brakte med seg en av de siste modellene fra Sonos og den hadde en så anmasende lyd at jeg måtte be ham slå av hele greia etter en kort stund. Makan til stressende lyd!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Det er stressende, ja- hvis du da ikke går litt dypere ned i materien og jobber med forholdene rundt systemet: DAC, speilfrekvenser, støyreduksjon, nivåer, strøm, grensesnitt og komprimering (mangel på..) Det er også en måte å lære matching, da svakheter faktisk ligger enda mer opp i dagen med de digitale formatene av idag. svakheter som påvirker lyden på en helt annen måte enn de tydelige, analoge vi er mer vant til her. Vil du ha high-end-lyd fra filbasert må det altså gripes an på helt eget vis..pga kryssproblemer fra flere domener.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Burde stått 30 - 39 og 40 - 49. Du hører til i kategorien 40 - 49. Beklager!
    Lettere utålmodig som jeg blir av at Good Vibrations girer meg opp i Siris sommerkassetter 1966 på P13 leste jeg ikke tråden før jeg stemte, så jeg har endt opp i feil gruppe (50+ mens jeg faktisk er 50). Men det betyr nok ikke så mye statistisk, siden det er de to dominerende gruppene. Og siden jeg først skriver noe kan jeg også ramse opp starten på galskapen.

    Etter barneår med et grønnbeiset Monarch-anlegg på gutterommet og en kort periode med et Sanyo/Jamo-rack kjøpt for konfirmasjonspengene hadde jeg det året jeg fylte 16 et anlegg bestående av Technics SL-7 platespiller, Technics SU-V4A forsterker og AR 18 (originalen) høyttalere. Den kombinasjonen overlevde et år i kjellerstuen før byttegalskapen satt inn i gymnasårene.

    De fleste på min alder husker vel tenårene som de årene hobbyen tok av. Det gjelder ikke dagens tenåringer, det finnes for mange konkurrerende teknologier å forholde seg til. Siden digital kommunikasjon spiller en så viktig rolle i deres liv, både sosialt og på skole, så er selvfølgelig prioriteringen annerledes. Vi hadde enten musikk eller foto. Og det er det ikke noe galt med. Men jeg ser at interessen hos venner av junior vokser med tiden, blant annet gjennom erfaring med gode hodetelefoner til telefonene deres. Da er veien kort for noen til tokanals hifi med høyttalere.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er vel ikke ungdommen med sin iPhone og Sonos som er trusselen, men heller de audiofile som mener at dette er 'high end' >:D
    Kompisen min brakte med seg en av de siste modellene fra Sonos og den hadde en så anmasende lyd at jeg måtte be ham slå av hele greia etter en kort stund. Makan til stressende lyd!
    Hva er highend? For meg er det lydgjengivelsen. Ikke prisen.

    Siste Play:5 låter ikke nær highend. Men den låter ganske bra, og uten konkurranse til prisen når man benytter innstillingsmuligheten med korreksjon. Veldig godt fundament og ren mellomtone. Låter den stressende er det materialet eller den som besitter ørene som er problemet. Den er lett å bruke, fyller store rom og gjøre veldig lite feil for de skarve 5000 den koster.

    Er det Play:1 du har hørt så er jeg enig i at den ikke er helt på det nivået.

    Jeg har forøvrig lyttet på mangt et dyrt "HIGHEND ULTRA REFERANSE"-oppsett som ikke har forsvart en brøkdel av prisen.

    Det er som om en del "audiofile" er nødt til å ha en viss grad av manglende brukervennlighet og lidelse på veien frem mot lyttingen for at det skal være innafor. Jeg synes det er befriende å ha et rimelig anlegg i stuen som låter bra, er lett å få på og kontrollere. Det gjør at jeg i en travel hverdag lytter mer til musikk.

    Jeg har stor respekt for at mange liker å se på glødende rør, småkjæle litt med membranen og rett og slett nyte byggekvaliteten - det kan jeg også gjøre. Men musikkgleden blir for meg noe på siden av det.

    18767d1432484540-what-drew-me-vinyl-drew-vinyl.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    High-end kan både være intuitivt og kostnadseffektivt. Jeg tror man argumenterer med stråmenn ved å stemple high-end som overpriset utstyr for spesielt interesserte. Det er mye utvikling og bevisste lyttere der ute. Det er en ærlig sak å kjøpe Sonos og annet utstyr som krever mindre investeringer - men selv foretrekker jeg å investere mer for å få enda mer igjen for pengene. Det er "billig" å spise hos Egon - men etter min mening får man mye mer igjen for pengene ved å gå på en michelin-restaurant.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    High-end kan både være intuitivt og kostnadseffektivt. Jeg tror man argumenterer med stråmenn ved å stemple high-end som overpriset utstyr for spesielt interesserte. Det er mye utvikling og bevisste lyttere der ute. Det er en ærlig sak å kjøpe Sonos og annet utstyr som krever mindre investeringer - men selv foretrekker jeg å investere mer for å få enda mer igjen for pengene. Det er "billig" å spise hos Egon - men etter min mening får man mye mer igjen for pengene ved å gå på en michelin-restaurant.
    Selvfølgelig er det mange bevisste lyttere der ute, men at det gir mer for pengene? Da lurer man seg selv. Men det er som de som kjøper bil til 800 tusen. Forskjellene er svært små fra en til halve prisen, men noen ønsker litt mer her og der i form av byggekvalitet og utseende selv om de ellers gjør 90% samme jobben. Fornuft og følelser om hverandre.

    Mine tanker går rundt dette med interesse for god lyd. Et større anlegg låter bra, men er veldig fastlåst. Mange av disse Egon-løsningene trenger kun et støpsel og kan flyttes og dermed lytter man til musikk på flere steder og oftere.

    Jeg synes det er helt topp at det brukes penger på gode anlegg og jeg har ingen kjepphester i så måte - men jeg synes det er fantastisk at det er så mye rimelig utstyr som har blitt så bra.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kjører du to stykker av Play 5 Cyber?
    Rent konstruksjonsmessig og teoretisk er det veldig åpenbart at de besitter store svakheter. Det gjør forsåvidt også mange kommersielle høyttalere i høyere prisklasse.

    Jeg har hørt de forøvrig. For meg går teori og praksis hånd i hånd og opplevde ikke dette som noe unntak.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    1
    Kunne tenke meg høre mer om de konstruksjonsmessige og teoretiske svakheter rundt Sonos Play 5. Vi snakker om en aktiv høyttaler inkl kilde til under 5k. Har en følelse av at man er litt strenge i vurdering av produktet…
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kunne tenke meg høre mer om de konstruksjonsmessige og teoretiske svakheter rundt Sonos Play 5. Vi snakker om en aktiv høyttaler inkl kilde til under 5k. Har en følelse av at man er litt strenge i vurdering av produktet…
    Plasseringen og bruken av elementene fører til store faseproblemer som igjen gir lobeproblematikk og kamfiltereffekt. Man får en veldig rotete powerrespons.
    Verst er det nå de plasseres slik at elementene ligger horisontalt, men det er ikke bra vertikalt heller (høyttaleren kan snus).
    Bruk av mye romkorreksjon vil også innføre faseproblemer.
    zfqkawl9rb5iistn5q95.jpg

    Kompromiss blir det selvsagt uansett til skarve 5k og ikke minst når det også skal være med elektronikk, men personlig ville jeg i alle fall ha gjort helt andre konstruksjonsmessige valg.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Pointet er vel at kundesegmentet for disse ikke er opptatt av om de nevnte konstruksjonsmessige valgene/kompromisser er tilfredstillende utført eller ei.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    1
    sonos play 5.JPG

    Synes man streng i bedømmelsen av lydkvaliteten til Sonos Play 5 - kommentarene ovenfor er i tråd med hvordan magasiner/skribenter oppfatter lyden.
    Åpenbart at det er svakheter i sprednings karakteristikk. Vertikal vs horisontal plassering osv - men den resulterende lydopplevelsen antar jeg er god i forhold til det kundesegmentet den er utviklet for.
    Sonos er i kategorien «god nok for folk flest» - utfordringen er heller at her inne er man ikke som folk flest…
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    3.348
    Torget vurderinger
    49
    Hadde to hi-fi freaks på besøk for og høre på mine den gang nyanskaffede ProAc D2.
    Begge likte lyden veldig godt, til jeg sa det var Bang & Olufsen Beolit12 som sto mellom høyttalerne som Spillte:cool:
    Tipper Sonusen det er snakk om spiller bedre enn mange her inne tror.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    1
    Du var litt slem der E.I.A - smiler.
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Jeg har testet to Play 5 i stereo med Trueplay-justering (flere ganger). Utgangspunktet mitt var at jeg gjerne ville bytte ut mitt eksisterende anlegg (se signatur) med disse.
    Etter å ha testet de på alle typer musikk måtte jeg innse at de måtte gå i retur.

    Eneste hvor de "overgikk" Heresy var at de gikk dypere i bassen. Ellers var Heresy bedre på dette; stram og god bass (om enn ikke like dyp)

    Spesielt mellomtonen var veldig flat. Stemmer var endimensjonale og instrumenter hadde noe entonig over seg.
    Med Klipschene hørtes alle gitardetaljer på Müllers Carmen-Live. På Play 5 hørte man gitaren-punktum.

    Mannsstemmer som eksempelvis Nick Cave og Bjella er fyldige og klart definerte på Heresy, men grunne og tynne på Play 5.

    Rominformasjon etc var heller ikke på høyde med Heresy, og toppen var faktisk mer bitende. Der har jeg kanskje også vært heldig med match og rom hjemme hos meg-jeg finner ikke Klipschene skarpe i toppen.

    Hadde jeg ikke kunne sammenlignet med mitt stående anlegg hadde jeg kanskje vært godt fornøyd, men i direkte sammenligning var det dessverre ingen konkurranse.

    Det var hjemme hos meg, men det kan godt være at andre ville ment helt motsatt (kona var på min side).
    Andre steder hvor man kanskje må inngå større kompromisser med plassering av anlegg (god kone) ville resultatet kanskje blitt annerledes.

    mvh
    KL
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hadde jeg ikke kunne sammenlignet med mitt stående anlegg hadde jeg kanskje vært godt fornøyd, men i direkte sammenligning var det dessverre ingen konkurranse.
    mvh
    KL
    Dette er kanskje også noe av det som kreves for at flere skal legge mer penger i god lyd. Direkte sammenligninger. Audiohukommelsen er kort og mange tilpasser seg nok mye.

    Referanser er viktig. Har man f.eks ikke sammenlignet en høyttaler med typisk delefrekvens i presensområde mot en med delefrekvens godt utenfor, så merker man ikke nødvendigvis oppbrytningen i stemmegjengivelsen til førstnevnte. Men når man hører en høyttaler som ikke har dette, så blir det godt hørbart og man har en ny referanse.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    3.348
    Torget vurderinger
    49
    Du var litt slem der E.I.A - smiler.
    Kanskje det:cool:
    Men vi har hatt anerkjente hi-fi pushere her inne som har brukt høyttalere til flere 100k på messe med defekte mellomtoner uten og merke det.........
     

    mnUnm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    48
    Den oppvoksende slekt er kanskje ikke så kjent med hva god lyd innebærer.
    Dagens musikk kan man jo spille på hva som helst, kvaliteten er jo ikke beregnet for HiFi anlegg.
    At priser på stereoforsterkere har gått opp fordi det er surroundforsterkere som selger for tiden og utvalget er ganske lite innen ren stereo gjør jo noe med interressen for lyd.
    At det snart ikke finnes gode kilder for avspilling av kvalitetslyd i "budsjettklassen" er nok også en grunn til at kvalitets-stereo går nedover med dagens "musikk"-produsenter.
    Unge i dag har nok mest behov for å ha støy på øret for å bli "asosiale" som de fleste er i dag.
    Før kunne man gå på kaffibesøk og snakke sammen og hygge seg med god musikk i bakgrunnen.
    På besøk for tiden får man jo ikke kontakt med folket som sitter og trykker på skjermer og er uoppmerksomme.

    Stereo er nok på vei ut desverre, dyre anlegg blir dyrere pga. produksjonsantall går ned.
    Det vil jo til slutt "kvele" kvalitetsanleggene framover siden avspillingskilder også blir redusert.
    Hva kan man bruke et dyrt anlegg til når det er slutt på kilder som kan serve slike dyre anlegg ?

    Ta godt vare på det du har i dag av stereoutstyr, det kan bli mye verdt framover.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.441
    Antall liker
    17.166
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Dagens musikk kan man jo spille på hva som helst, kvaliteten er jo ikke beregnet for HiFi anlegg.
    Det er jo direkte feil. Det utgis mye musikk i dag med god innspillingskvalitet. Ikke minst på vinyl.

    At priser på stereoforsterkere har gått opp fordi det er surroundforsterkere som selger for tiden og utvalget er ganske lite innen ren stereo gjør jo noe med interressen for lyd.
    At det snart ikke finnes gode kilder for avspilling av kvalitetslyd i "budsjettklassen" er nok også en grunn til at kvalitets-stereo går nedover med dagens "musikk"-produsenter.
    Det er vel også en "sannhet" med visse modifikasjoner. Det finnes mye bra utstyr i dag til fornuftige priser. Og - beveger man seg over på bruktmarkedet kan man virkelig bygge seg et meget godt anlegg for "budsjettpris".
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Interessen for hifi og musikk har falt pga stor konkurranse fra en rekke andre underholdningskanaler som spill, internett, Netflix, Face osv. Ser det på mine egne ungdommer også. De hører forskjell og sier woww, men det fenger ikke i forhold til alt annet. Kanskje kommer det.
    Når det kommer til price / performance så har jo ting blitt mye bedre samt musikken billigere. Ligger ikke der.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn