Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Skjønner, jeg er skeptisk til om det er veldig mye nyttig informasjon der utover å se hva slags egenskaper rommet har ved hver frekvens når man jobber med å få kontroll på problemområder.
    Jeg synes rommet er noe av det viktigste i kjeden så da ser jeg på denne infoen som viktig i søken på bedre lyd.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg synes rommet er noe av det viktigste i kjeden så da ser jeg på denne infoen som viktig i søken på bedre lyd.
    Rommet ditt er så dempet at man kan gå inn i en metafysisk diskusjon om rommet ditt tilfører farging ved å fjerne rommet uten å likevel fjerne det fysisk…😵💫

    😂

    Uansett, lyden din er såpass spesiell på sin…spesielle…måte at man kan begynne å lure på om man bare kan få slik lyd hos @The Shy …og at denne lyden dermed blir et slags bumerke🤔

    Vi er fortsatt inne på det “metafysiske nå”, så vennligst tolk det jeg skriver på en filosofisk måte…

    Det hadde vært veldig spennende å sette opp et par mindre, korrekte monitorer hos deg, få frekvensresponsen målt i rommet og dermed undersøke om rommet påvirker frekvensreponsen i det hele tatt gitt en likesidet trekant på maks 150 cm.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Masse reflekterende flater i rommet mitt. Er nok en del rom som er minst like dempet i øvre del, men ingen som har like god kontroll nedover mot bassen
    Likevel kan det bli ennå bedre nedover.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Masse reflekterende flater i rommet mitt. Er nok en del rom som er minst like dempet i øvre del, men ingen som har like god kontroll nedover mot bassen
    Likevel kan det bli ennå bedre nedover.
    Selvsagt har du reflekterende flater, men med gjenklang på 0,1 sekunder i hele frekvensregisteret blir rommet ditt likevel annerledes enn det meste. Rommet er alltid en “farge” og i ditt tilfelle er denne “fargen” veldig annerledes enn det meste. “Fargen” din er uansett veldig…dempet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Selvsagt har du reflekterende flater, men med gjenklang på 0,1 sekunder i hele frekvensregisteret blir rommet ditt likevel annerledes enn det meste. Rommet er alltid en “farge” og i ditt tilfelle er denne “fargen” veldig annerledes enn det meste. “Fargen” din er uansett veldig…dempet.
    Den minimale og lineære fargen fra rommet, slipper til det som er på platen. Mye av min musikk vinner på dette. Det gjør også troverdig klang og dynamikk.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dette med veldiog dempede rom. Huser demorommet til Dynabel i Østensjøveien, det var skikkelig dempet, samtiig som man nesten ble sliten av å prate i det - akkurat som at man følte prating utendørs bar lyden bedre enn i rommet deres.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Den minimale fargen slipper til det som er på platen. Mye av min musikk vinner på dette. Det gjør også troverdig klang og dynamikk.
    Personlig har jeg troen på at demping eller behandlig gir bedre lyd. Men man sitter uansett igjen med svake(re) refleksjoner fra behandlede flater, og gulv og tak er det mer vrient å gjøre noe med. Og det å behandle et rom er ganske vrient og det hjelper ikke å kjøpe produkter til 50k i butikken og tro at det bare er å slenge opp noe på vegger og tak.

    Så jeg velger å tro at ingen har et 100 prosent ufarget rom, men at fargingen er ulik fra sted til sted, og noen steder er fargen av typen “vannfarge”. Og så er det dette med balansen mellom denne fargingen og direktelyden; det er en liten kunstart i seg selv, og den blir sikkert viktigere når reflektert lyd begynner å nærme seg direktelyden i dominans, styrke.

    Det er ganske åpenbart at troverdig klang og dynamikk kan føles mer naturlig når man sitter med en overvekt av direktelyd.

    Hva angår mitt eget (ett av dem) oppsett, er det klart at en vegg ødelegger noe så sentralt som faseinformasjon på høyresiden. Men jeg flytter ikke til et annet hus av den grunn.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Dette med veldiog dempede rom. Huser demorommet til Dynabel i Østensjøveien, det var skikkelig dempet, samtiig som man nesten ble sliten av å prate i det - akkurat som at man følte prating utendørs bar lyden bedre enn i rommet deres.
    Typisk et ulineært dempet rom. Demper alt i toppen og veldig lite på bryst klang - Helt pyton
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Jeg synes rommet er noe av det viktigste i kjeden så da ser jeg på denne infoen som viktig i søken på bedre lyd.
    Jeg tror nok den mest effektive metoden for å visualisere rommet er å slå av all korreksjon (annet enn evt ren EQ og delefilter så klart). Så gjør du målinger litt rundt omkring der sweetspot befinner seg, også studerer du wavelet (ca 10dB fra topp til bunn, normalisert til maksimalt nivå). Når du slår på normalisering fjerner du i prinsippet høyttalerens frekvensrespons fra regnestykket, selv om høyttaleren primært står for den initielle delen av kurven.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Jeg tror nok den mest effektive metoden for å visualisere rommet er å slå av all korreksjon (annet enn evt ren EQ og delefilter så klart). Så gjør du målinger litt rundt omkring der sweetspot befinner seg, også studerer du wavelet (ca 10dB fra topp til bunn, normalisert til maksimalt nivå). Når du slår på normalisering fjerner du i prinsippet høyttalerens frekvensrespons fra regnestykket, selv om høyttaleren primært står for den initielle delen av kurven.
    Det kan jeg prøve når jeg får tid
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Etter 5k innlegg er det kanskje ikke noe poeng i å legge ut dette. Det ene bildet er lagt ut tidligere, det andre først nå. Bildene viser frekvensresponsen på utgangene til en singelended rørforsterker, og til en Modulus 86, Høyttaleren er lasten her. Impedansen i delefilteret er ned til 3,6 ohm ved ca 200 HZ og dette trekker ned responsen på utgangen til rørforsterkeren. Modulus 86 bryr seg fett lite om dette og responsen er rimelig flat. En grei illustrasjon av at det gjelder å holde tungen rett (ere) i munnen når en "rører". Det planlegges en endring i høyttaler og delefilter.


    4p1l-13e1semed ht somlast .png
    4p1l-modulus86 ht som last.png
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Etter 5k innlegg er det kanskje ikke noe poeng i å legge ut dette. Det ene bildet er lagt ut tidligere, det andre først nå. Bildene viser frekvensresponsen på utgangene til en singelended rørforsterker, og til en Modulus 86, Høyttaleren er lasten her. Impedansen i delefilteret er ned til 3,6 ohm ved ca 200 HZ og dette trekker ned responsen på utgangen til rørforsterkeren. Modulus 86 bryr seg fett lite om dette og responsen er rimelig flat. En grei illustrasjon av at det gjelder å holde tungen rett (ere) i munnen når en "rører". Det planlegges en endring i høyttaler og delefilter.


    Vis vedlegget 719315 Vis vedlegget 719316
    Alltid kjekt at vi kan få en grafisk fremstilling av hva musikalitet faktisk er :geek:
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Er i nerdemodus; her en el34pp. Denne forsterkeren bygget jeg for ca 15 år siden, en variant av en Mullard konstruksjon v Claus Byrith
    Den har noe feedback


    4p1l-el34pp.png
    4p1l-el34ppspectrum.png
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.762
    Antall liker
    715
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg finner musikaliteten i musikken, ikke i forsterkeren. Og jeg tror kanskje ikke jeg er den eneste.
    Ja, enig.
    Det er i hjernen musikken sitter. Musikk skal være behagelig og underholdende å lytte til uten at man blir sliten i hue. Hvis man må slå av for at hodet skal få fred og man føler lettelse av å slå av musikken, da er noe ørlite galt. Man skal ha lyst til å sette på neste plate, neste plate.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ja, enig.
    Det er i hjernen musikken sitter. Musikk skal være behagelig og underholdende å lytte til uten at man blir sliten i hue. Hvis man må slå av for at hodet skal få fred og man føler lettelse av å slå av musikken, da er noe ørlite galt. Man skal ha lyst til å sette på neste plate, neste plate.
    Vel, ein må også utfordre seg sjølv med musikk ein ikkje er sikker på. Og gjerne nye komponentar innimellom også.
     

    Hflatl

    Medlem
    Ble medlem
    01.03.2021
    Innlegg
    8
    Antall liker
    12
    Sted
    Isfjorden
    Hadde rør. Endte opp med dette. Meget fornøgd. DSP er ikkje å forakte når anlegget står i stua. Synes spec har noe av den samme signaturen som primaluna hadde. Men i tilegg bedre kontroll med mine gallo høytalere. C7CE9CEA-4A35-4096-89C8-4638772B4CB6.jpeg 3F23CD29-92F6-488C-84D2-65B042110FD8.jpeg
     

    Gradoman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.04.2008
    Innlegg
    60
    Antall liker
    36
    Det slår meg forresten at Dirac og tilsvarende gir meg en viss mulighet til å velge krydder selv :cool:

    Edit: Jeg har et Fuji-kamera som lar meg velge hvilken filmtype bildene skal ligne på. Kanskje jeg kan få tak i et rør-filter til til NAD?
    Fortell mer om dette! I stedet for å måtte ("måtte") ha multiple forsterkere for å ha hver sin lydsignatur, så hadde sånne filtere vært helt magisk. Og så en rad med små lavalamper for å forsterke den varme rørlyden visuelt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.296
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Slike filtre har da vært tilgjengelig i flere tiår... tidligere ble de gjerne kalt for equalizer.... også finnes det bokser som lager harmoniske... :cool:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Godt å se enda en Puffin i bruk. Har du sjekket Fx Tube settingen?.

    Her er effekten av Tube og Tape distortiortion på CD signal. Oker 2 og 3 ordensforvregning
    1621239943227.png


    Mne på en vinyl plate KANSELLERES en del av 2 harmoniske med Tube filtere inne. Lavere forvregning med rør +vinyl enn transistor+vinyl.

    1621240082296.png
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.559
    Antall liker
    3.094
    Sted
    Oslo
    Fortell mer om dette! I stedet for å måtte ("måtte") ha multiple forsterkere for å ha hver sin lydsignatur, så hadde sånne filtere vært helt magisk. Og så en rad med små lavalamper for å forsterke den varme rørlyden visuelt.
    Som Aurora sier er det jo strengt tatt en equalizer, men med bedre utgangspunkt. Jeg har NAD M33 og målte rommet, og programmet foreslo en ganske nøytralt kurve, litt hellende fra bass til diskant. Hvis man er uenig med den foreslåtte kurven er det bare å heve og senke de forskjellige frekvensene. På M33 kan man lagre forskjellige profiler så jeg kan ha egen versjon for kinolyd og, eventuelt, "rørlyd", basert på de kurvene man har vist her som kjennetegner det. Eller jeg kan forvrenge signalet helt fritt etter egen smak.

    Perfekt er det sikkert ikke, men det gir en del muligheter og i mitt kjellerrom fant jeg ut at det var en nødvendighet å måle litt..
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.423
    Antall liker
    1.973
    Torget vurderinger
    8
    Som Aurora sier er det jo strengt tatt en equalizer, men med bedre utgangspunkt. Jeg har NAD M33 og målte rommet, og programmet foreslo en ganske nøytralt kurve, litt hellende fra bass til diskant. Hvis man er uenig med den foreslåtte kurven er det bare å heve og senke de forskjellige frekvensene. På M33 kan man lagre forskjellige profiler så jeg kan ha egen versjon for kinolyd og, eventuelt, "rørlyd", basert på de kurvene man har vist her som kjennetegner det. Eller jeg kan forvrenge signalet helt fritt etter egen smak.

    Perfekt er det sikkert, men det gir en del muligheter og i mitt kjellerrom fant jeg ut at det var en nødvendighet å måle litt..
    Ja du får nok Nad M33 til og høres ut som min SET forsterker 🥺
     

    Hflatl

    Medlem
    Ble medlem
    01.03.2021
    Innlegg
    8
    Antall liker
    12
    Sted
    Isfjorden
    Godt å se enda en Puffin i bruk. Har du sjekket Fx Tube settingen?.

    Her er effekten av Tube og Tape distortiortion på CD signal. Oker 2 og 3 ordensforvregning
    Vis vedlegget 722757

    Mne på en vinyl plate KANSELLERES en del av 2 harmoniske med Tube filtere inne. Lavere forvregning med rør +vinyl enn transistor+vinyl.

    Vis vedlegget 722758
    Interessant. Skal sjekke ut dette.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.299
    Antall liker
    3.643
    Torget vurderinger
    1
    Ja du får nok Nad M33 til og høres ut som min SET forsterker 🥺
    Problemet med M33, og andre med Dirac er at den korrekterer også fase. Så de fasefeilene man får med SET og høyttalere får man vel ikke gjenskapt like enkelt. :)
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.559
    Antall liker
    3.094
    Sted
    Oslo
    Ja du får nok Nad M33 til og høres ut som min SET forsterker 🥺
    Sikkert, ihvertfall på sikt. På samme måte som du kan få filter til digitale bildefiler som får det til å ligne hvilken filmtype du vil. Hvorfor skulle det ikke det? Er det en åndelighet i forsterkeren som formidles ved siden av musikken? Fra de lysende rørene?

    Det kunne vært morsomt å teste en sånn forsterker, måle oppførselen i mitt rom, og justere M33 til den måler likt. Noen kommer sikkert til å si at det ikke blir det samme, men det får de lov til :cool:
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.559
    Antall liker
    3.094
    Sted
    Oslo
    Problemet med M33, og andre med Dirac er at den korrekterer også fase. Så de fasefeilene man får med SET og høyttalere får man vel ikke gjenskapt like enkelt. :)
    Er markedet stort nok så kommer nok den justeringsmuligheten også. Det kan jo være kjekt å ha rørlyd til utvalgt musikk uten å måtte koble hardware :)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.423
    Antall liker
    1.973
    Torget vurderinger
    8
    Sikkert, ihvertfall på sikt. På samme måte som du kan få filter til digitale bildefiler som får det til å ligne hvilken filmtype du vil. Hvorfor skulle det ikke det? Er det en åndelighet i forsterkeren som formidles ved siden av musikken? Fra de lysende rørene?

    Det kunne vært morsomt å teste en sånn forsterker, måle oppførselen i mitt rom, og justere M33 til den måler likt. Noen kommer sikkert til å si at det ikke blir det samme, men det får de lov til :cool:
    Ja den mellomtonen vil du ikke få med M33 men regner heller ikke med at du har kjøpt M33 for og låte som en SET, da hadde du jo kjøpt en slik isteden, ikke alle klarer seg med 30W
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.299
    Antall liker
    3.643
    Torget vurderinger
    1
    Er markedet stort nok så kommer nok den justeringsmuligheten også. Det kan jo være kjekt å ha rørlyd til utvalgt musikk uten å måtte koble hardware :)
    Jeg ser ikke helt poenget med å manipulere inn feil dog.. Litt over 99,9% av musikken jeg hører på trenger mest sannsynlig ikke flere harmoniske eller å kødde til fase noe mer.
    Vil jeg høre massevis av feil så slår jeg på rørampen og kobler til gitaren, de rørampene får man også for samme prisen som for smågodt for tiden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Oooohhh - smearing in the time domain! Fordi det låter bedre slik, naturligvis.

    1621254390724.png


    Det blir vel for opplagt å ha dette stående som en egen effektboks i racket. Bedre å ha det som en skjult funksjon i noe som egentlig skal gjøre noe helt annet, f eks DAC eller forsterker, og så overbevise seg selv om at den komponenten «avslører nyanser» som ingen andre teknologier er i stand til å fremkalle.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Mye rart en skal koble opp i anlegget for å kompensere for mengden ørevoks og defekte høyttalere. Et så forvrengningsfritt og rent signal er det beste når høyttaleren og rommet leverer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn