Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 2

    2xJ

    Gjest
    HFS er som jeg har sagt utallige ganger tidligere; trendbasert.
    Og der ER svarthvitt som gjelder, (ikke mannen og nicket )
    Realiteten er dog Fifty Shades of Grey !!!!!
    Hvilket kompromiss kan enn leve med ?

    Aldersnittet er for høyt til at dem vil dra frem mer og mer moderne teknologi, og dem unge kommer neppe til og bry seg om hifi slik vi/dere gjør.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan du utbrodere det, syns D&D virker spennende, hvor ligger brukerfella?
    Sist jeg sjekket ut D&D måtte man kødde med mobiltelefon-app for å gjøre enkle ting som å justere lyden. Samme med Phantom.
    Det er jo et eventyr når man spiller høy musikk og telefonen ringer. Eller når appen låser seg når man febrilsk forsøker å skru ned når man plutselig blir møtt med et loudnesswar-helvete med 15 dB høyere nivå enn forrige sang.

    Jeg har egentlig bare ett hat her i verden, og det er ingeniører som ikke evner å forstå brukervennlighet i en forbruker sine øyne. Alt bør og skal være enkelt for alle å bruke, hvis ikke er det failure per design.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det gjør vel ingenting. Jeg er i samme båt som deg. Har ikke fulgt boka og er ikke en del av den indre sirkel av profeter og knowitalls.
    Gratulerer begge to :cool:... Tosken, nå som du kommer dukker opp i feeden min på YouTube samt blir profilert i medlems-bladet til "enklere liv" her inne, er jeg litt usikker på hvilken sirkel det snakkes om.. Uansett, en berikelse å se det blyge blikk fra eier omkranset av grom elektronikk og en vims av en journalist..
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Føler meg låst til imaget nå. Får bare håpe Neby tar seg sammen å gir meg litt support fremover. Trenger å få byttet ut de Crownene....
    Ja, nå er det ingen vei tilbake. Heldigvis vil både lydkvalitet og design på forsterkerne holde de neste 50 år også, så det går nok bare godt.
    De Crown-sakene er det siste gjenværende beviset på at det finnes en ingeniør under skallet der et sted. Blir ikke fullverdig medlem av de audiofiles rekker med dem.

    Eller med subber når jeg tenker meg om. :unsure:
    Nei huff, det kan aldri låte bra med PA og subber. Start på nytt!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.332
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    De Crown-sakene er det siste gjenværende beviset på at det finnes en ingeniør under skallet der et sted.
    Er ikke ingeniør, bare husmor. Crown sakene er der for at jeg er nødt til å balansere et husholdningsbudsjett....Slik vi lærte på husmorslinja.
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er ikke ingeniør, bare husmor. Crown sakene er der for at jeg er nødt til å balansere et husholdningsbudsjett....Slik vi lærte på husmorslinja.
    Det siste forklarer ihvertfall det utsøkte bakverket du serverer... At du har innført lungemos-,lever- og blodklubb-uke for å spare inn til grymme saker viser at du har skjønt dette med budsjett som er en storhusholdning verdig... Blir nok snart ut med Crown, inn med anal-view og strøm ifra en ergometer sykkel.. ;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke ingeniør, bare husmor. Crown sakene er der for at jeg er nødt til å balansere et husholdningsbudsjett....Slik vi lærte på husmorslinja.
    Lærte ikke dere å klappe igjen når folk skryter og forærer dere titler på husmorlinja?

    # 1) Det er viktig å korrigere ting som feilaktig setter en i et dårlig lys.
    # 2) Det er viktig å unnlate å korrigere ting som setter en i et godt lys.

    Alle "lønnsforhandlinger" blir bedre med slik fremgangsmåte.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.332
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Lærte ikke dere å klappe igjen når folk skryter og forærer dere titler på husmorlinja?

    # 1) Det er viktig å korrigere ting som feilaktig setter en i et dårlig lys.
    # 2) Det er viktig å unnlate å korrigere ting som setter en i et godt lys.

    Alle "lønnsforhandlinger" blir bedre med slik fremgangsmåte.
    Der setter du vel fingeren på hvorfor jeg har endt opp som jeg har gjort...:cry:
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.593
    Antall liker
    3.705
    Torget vurderinger
    6
    Nå er det vel lyden med rør folk først og fremst syns er attraktivt.
    Det pga lyden det består...og vil bestå.
    Selv John Atkinson kan bli imponert hvordan en meget billig rørforsterker kan måle!
    Viktig med gode utgangstranformatorer!

    I was impressed both by the Cayin A-50T's build quality and by its measured performance, though it definitely works best when the nominal loudspeaker impedance is equal to or greater than the output transformer tap used. Despite its affordable price, it obviously uses well-engineered output transformers. In a sense, it represents what a tube amplifier from the Golden Age would perform like if it were made using modern materials and parts, yet it costs less in today's devalued dollars than classic tube amps cost 40 years ago.—John Atkinson
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Selv John Atkinson kan bli imponert hvordan en meget billig rørforsterker kan måle!
    Viktig med gode utgangstranformatorer!

    I was impressed both by the Cayin A-50T's build quality and by its measured performance, though it definitely works best when the nominal loudspeaker impedance is equal to or greater than the output transformer tap used. Despite its affordable price, it obviously uses well-engineered output transformers. In a sense, it represents what a tube amplifier from the Golden Age would perform like if it were made using modern materials and parts, yet it costs less in today's devalued dollars than classic tube amps cost 40 years ago.—John Atkinson
    Så er det tilbake til lyden💍🎻
    Min erfaring med Cayin (riktignok en nyere modell) var opplevelse av vakker musikk.
    Transparent og oppløst med resultat av gåsehud.
    Prøvde mer kostbar transparent forsterker på samme høyttalere, men fikk ikke samme engasjement.
    Hvis det er pga "farging" så tenker jeg who cares!
    Vi vil begeistres, og rørforsterkere kan skape den begeistringen for mange.
    Hvis noe kan skaper sånne vakre musikkopplevelser, hvorfor skal det på dynga for et ideal om det nøytrale.
    Ingen kritikk av de som sverger til andre løsninger. Jeg bruker selv transistor klasse A/B.
    Men lar denne tråden tenne en ny gnist til å prøve ut flere rørforsterkere.
    Målemafiaen kan drive med sitt, men heldigvis er det et marked de ikke bestemmer utvalget av.
    Så får heller den bevisste forbruker velge selv, og gi faen i hva andre sier og gjør🙂
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Ja, jeg lar meg lett forføre av ting som er bedre enn forventet, ting som skiller seg ut og/eller ting som har spesielle kvaliteter på områder som mangler hos andre. Samtidig har jeg også evnen til å bli sjarmert av noen sider samtidig som jeg misliker andre sider - og føler jeg klarer å skille mellom sånt når ting skal veies opp til en generell vurdering.

    Jeg måtte sende begge Kii til Nederland pga feil på forsterkerne og så at mange erfarte det samme. Fabrikasjonsfeil på forsterkerne i en produksjonsserie sa dem. Likevel var det noen som igjen måtte sende høyttalerne til Nederland etter en periode for nye fiks. Plutselig fikk jeg kalde føtter og så på høyttalerne som en tikkende bombe. På dette tidspunktet eksperimenterte jeg også med noen DIY subber (fattigmanns BXT) for å se om jeg klarte å gjenskape magien til BXT ved å få ned forvrengningen som skyter i taket rundt 200 hz på Kii når spl går opp.
    Det gjorde jeg, vrengen gikk ned, lydkvalitet i form av taktil punch og tyngde gikk opp - og fordelene med å ha små høyttalere for designet sin del i stuen forsvant jo.

    Så jeg tenkte at jeg skulle selge de mens de var verdt noe, spare pengene til huskjøp og heller ha noe ventegreier. Kjøpte ventehøyttalere (Klipsch), hatet livet og kjøpte så M2 klonene til en tredjedel av prisen jeg solgte Kii for. M2 passet designmessig inn og hadde forhåpentligvis fordelen av stor kapasitet slik at jeg slapp å ha de stygge subbene stående. So that's the full story...

    Så mye tekst som dette gidder nok ikke Tosken å lese, men jeg har én ting til jeg vil si;

    Det irriterer meg grenseløst at det har blitt slik at alt skal være enten/eller her på HFS. Hvorfor kan ikke ting være relativt?
    Kii er fantastiske på en relativ skala, ikke en absolutt skala. De er full-range på normale lyttenivåer i mindre rom, men kan ikke konkurrere med OMF sitt DBA.
    De kan spille stort og mektig i forhold til størrelse og konkurrenter rundt den størrelsen, men ikke i forhold til kinohøyttalere som M2.
    Velkonstruert og utnytter driverne sine maksimalt, men vil aldri nå nivået til de beste driverne i en kompetent kasse.

    For meg handler alt dette tekno-greiene om å forstå hvilke valg og avveininger som er tatt, hvorfor og i hvilke situasjoner det kan være lurt å gjøre hva.
    Det gir ingen mening for meg å sammenligne en 20 liters høyttaler med Slukets hornsystem og gulv-til-tak bassmonstre og det gir heller ingen mening å vurdere høyttalerens IMD målinger mot tilsvarende fra M2. Selvsagt suger slike målinger balle i en absolutt skala.

    Takk for det, lærar! Tror du er første lærer som sier det, resten sa jeg var både dum og dårlig. (Ja, jeg skrev bokmål på nynorsk tentamen av ren trass.)
    Her er du inne på et viktig poeng. Kii er kongehøyttalere, i sin klasse. Og hvilken klasse snakker vi om? Vi snakker om klassen på 30 liter basert på utvendige mål. Enkelte handlebagger er støtte en det. Så innenfor denne klassen er Kii en av få som spiller på høyeste nivå.

    Problemet til Kii er at markedsføringen fra selskapet har vært på grensen til det utetiske. De har markedsført høyttaleren på 30 liter som om den har lyden av en stor høyttaler. De innrømmet løgnen da de senere lanserte BXT-modulen som er dobbelt så stor som hovedhøyttaleren, og som er mye dyrere enn selve hovedhøyttaleren.

    Hvis vi gjør regnestykket, er Kii konstruert slik:

    1x1’’ diskant
    1x5’’ mellomtone
    4x6,5’’ woofer
    I boks på 32 liter (20x40x40) til en pris på ca. 170.000 kroner.

    Med BXT blir det nye systemet slik:
    1x1’’ diskant
    1x5’’ mellomtone
    4x6,5’’ woofer
    8X6,5’’ woofer
    I bokser på nesten 100 liter til en samlet pris på ca. 370.000 kroner.

    Det som er verdifullt med Kii-eksemplet, er at man ser hvordan et godt system bygges opp. Man starter med et sett med gode diskanter, mellomtone og bass, før man til sist ender opp med å bygge opp et skikkelig fundament i de laveste oktavene. Å bygge opp et system for de laveste oktavene tar mest plass og koster vel så mye - ofte mer - enn systemet som sørger for oktavene over ca. 200-300 Hz.

    Jeg tror Duet har Kii til utstilling og prøvelytt. For folk som er interessert i hvordan et system bygges opp - og hva som skjer med lyden når man øker kapasiteten i bånn - anbefales å dra til Duet for en prøvelytt av disse høyttalerne. Da vil man sannsynligvis erfare at samme høyttaler kan låte ganske forskjellig bare fordi man legger til eller tar bort et fundament i bånn. Og eksemplet viser hvor meningsløst det er å sammenlikne en boks på 30 liter med en boks på 100 liter. Høyttalere må vurderes ut fra den vektklassen de opererer i. En bokser i fluevekt vil aldri slå en tungvekter.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg tror Duet har Kii til utstilling og prøvelytt. For folk som er interessert i hvordan et system bygges opp - og hva som skjer med lyden når man øker kapasiteten i bånn - anbefales å dra til Duet for en prøvelytt av disse høyttalerne. Da vil man sannsynligvis erfare at samme høyttaler kan låte ganske forskjellig bare fordi man legger til eller tar bort et fundament i bånn. Og eksemplet viser hvor meningsløst det er å sammenlikne en boks på 30 liter med en boks på 100 liter. Høyttalere må vurderes ut fra den vektklassen de opererer i. En bokser i fluevekt vil aldri slå en tungvekter.
    Så bra sagt, svart-hvitt! Vekt er det aller første jeg ser på ved en høyttalerkonstruksjon av tekniske data for den.
    Vekt mener jeg har ufattelig mye å si på helheten i lydbildet, ikke minst roen i lydbildet, uansett hva produsent Y eller X måtte mene.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.009
    Torget vurderinger
    8
    Så er det tilbake til lyden💍🎻
    Min erfaring med Cayin (riktignok en nyere modell) var opplevelse av vakker musikk.
    Transparent og oppløst med resultat av gåsehud.
    Prøvde mer kostbar transparent forsterker på samme høyttalere, men fikk ikke samme engasjement.
    Hvis det er pga "farging" så tenker jeg who cares!
    Vi vil begeistres, og rørforsterkere kan skape den begeistringen for mange.
    Hvis noe kan skaper sånne vakre musikkopplevelser, hvorfor skal det på dynga for et ideal om det nøytrale.
    Ingen kritikk av de som sverger til andre løsninger. Jeg bruker selv transistor klasse A/B.
    Men lar denne tråden tenne en ny gnist til å prøve ut flere rørforsterkere.
    Målemafiaen kan drive med sitt, men heldigvis er det et marked de ikke bestemmer utvalget av.
    Så får heller den bevisste forbruker velge selv, og gi faen i hva andre sier og gjør🙂
    Flott innlegg! de fleste er nok helt enige det så får de 3-5 andre bransjeaktørene ha sin mening.
    Venter forstatt på svar fra snickers-is og et par andre på mine ? stilt for tiende gang men det er vist vanskelig 😱🙈
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Så bra sagt, svart-hvitt! Vekt er det aller første jeg ser på ved en høyttalerkonstruksjon av tekniske data for den.
    Vekt mener jeg har ufattelig mye å si på helheten i lydbildet, ikke minst roen i lydbildet, uansett hva produsent Y eller X måtte mene.
    Ja, størrelse og vekt er kvaliteter i seg selv.

    Men på de beste høyttalerne går ganske mange kroner til en gjennomtenkt design også. Det ligger gjerne tusenvis av timer med måling, testing og panel-basert lytting bak god høyttalerdesign. Dette ses ikke i mål som volum og vekt.
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.150
    Antall liker
    6.634
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Så bra sagt, svart-hvitt! Vekt er det aller første jeg ser på ved en høyttalerkonstruksjon av tekniske data for den.
    Vekt mener jeg har ufattelig mye å si på helheten i lydbildet, ikke minst roen i lydbildet, uansett hva produsent Y eller X måtte mene.
    Her kommer produsent Y, skjønner ikke helt at vekt i seg selv skal være en avgjørende parameter uavhengig av resten. Vekt tillegges jo ofte kunstig ved å bruke fancy materialer eller kunne skryte av tykke kabinetter uten at det i seg selv nødvendigvis løser så mye.

    Utover det er jeg naturligvis enig i at bassfundamentet har veldig mye å si for totalopplevelsen!
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.264
    Så er det tilbake til lyden💍🎻
    Min erfaring med Cayin (riktignok en nyere modell) var opplevelse av vakker musikk.
    Transparent og oppløst med resultat av gåsehud.
    Prøvde mer kostbar transparent forsterker på samme høyttalere, men fikk ikke samme engasjement.
    Hvis det er pga "farging" så tenker jeg who cares!
    Vi vil begeistres, og rørforsterkere kan skape den begeistringen for mange.
    Hvis noe kan skaper sånne vakre musikkopplevelser, hvorfor skal det på dynga for et ideal om det nøytrale.
    Ingen kritikk av de som sverger til andre løsninger. Jeg bruker selv transistor klasse A/B.
    Men lar denne tråden tenne en ny gnist til å prøve ut flere rørforsterkere.
    Målemafiaen kan drive med sitt, men heldigvis er det et marked de ikke bestemmer utvalget av.
    Så får heller den bevisste forbruker velge selv, og gi faen i hva andre sier og gjør🙂
    Ikke ulikt min opplevelse.
    Kjøpte min første rør forsterker ifjor til stue anlegget, Cayin CS 100 A, og ja, det jeg og kona opplever er "vakker musikk".
    Spesielt vokal på gamle pop/rock innspillinger er bra, type Leonard Cohen eller Sandy Denny osv.
    Sånn sett kan en drite i målinger og de 5000 + innleggene i denne tråden... hvorfor det lyder så bra - who cares...

    Så skal det sies at på klassisk musikk - altså uforsterket akustisk musikk - så lyder det klart bedre på hovedanlegget.
    Større høyttalere (samme merke), bedre dempet rom, stor og kraftig transistor forsterker (AB), ...
    Og det er sikkert konsistent med eventuelle målinger...
    Fornøyd med lyden begge plasser, så igjen, who cares...

    PS. Transistorforsterkeren består av 4 tunge bokser. Kan være at vekt er positivt... ?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Vekt er oppskrytt.... Dyrkjøpt erfaring.. Ønsker en vekt har en ikke bært nok..
    I så fall passer systemer som Kii + BXT deg godt. Da kommer høyttaleren i to håndterlige deler i stedet for én koloss.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Noen som noen gang har hørt en høyttaler med dypt og rent bassfundament og med ro i hele lydbildet fra en høyttaler som ikke har vært grisestor & grisetung?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    I så fall passer systemer som Kii + BXT deg godt. Da kommer høyttaleren i to håndterlige deler i stedet for én koloss.
    Har Magnepan.. Det passer meg bedre :LOL:..Men såklart når aldershjemmet lune favn, melk og pepperkaker er på sin plass kan noe slike små leke-klosser være artige å ha... :).. Seriøst, et komplett anlegg på under 10 kg som avga fullfrekvent lyd med 140 SPL ..Jatakk.. Men fysikkens lover gjelder nok så lenge jeg lever..
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Noen som noen gang har hørt en høyttaler med dypt og rent bassfundament og med ro i hele lydbildet fra en høyttaler som ikke har vært grisestor & grisetung?
    Det hjelper å sitte nærmere for da blir lyden sterkere. Å legge til bare 3 eller 6 dB i kapasitet krever mye større høyttalere.

    Hvls 30-35 Hz er lavt nok, er det mange høyttalere som spiller rent og med ro hvis man sitter nærme nok.

    Å trekke bassen ned til 20 Hz krever dessverre store bokser hvis man fortsatt skal spille rent og rolig.

    Liten høyttaler pluss sub (man må nok ha en sub som veier rundt 20 kg for å komme ned mot 20 Hz) er en pragmatisk løsning hvis man lever med kompromisset det er å sitte nær høyttalerne.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.019
    Sted
    Kongsberg
    Ikke ulikt min opplevelse heller. På en del innspillinger med vokal fungerer forsterkere med mye harmoniske overtoner svært bra. Det låter helt annerledes enn forvrengning fri klasse D. På en måte "renere" selv om jeg vet at det ikke er det. Men hvis jeg vil dra på litt eller spille elektronika eller spille en del svært gode innspillinger foretrekker jeg klasse D. Ja takk, begge deler.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ikke ulikt min opplevelse heller. På en del innspillinger med vokal fungerer forsterkere med mye harmoniske overtoner svært bra. Det låter helt annerledes enn forvrengning fri klasse D. På en måte "renere" selv om jeg vet at det ikke er det. Men hvis jeg vil dra på litt eller spille elektronika eller spille en del svært gode innspillinger foretrekker jeg klasse D. Ja takk, begge deler.
    Jo, og denne forvrengningen skapes av rør, men holder det ikke med rør-DAC eller rør-pre for å få denne «rør-klangen» slik at man kan putte på små men sterke klasse D amper for forvrengningsfri stålkontroll?
    Må det virkelig være rør i hele kjeden?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.283
    Antall liker
    9.524
    Torget vurderinger
    2
    Rør dacer er stor sett en bløff. Et buffer trinn som ikke har forsterking, og meget lav dvs uhørlig forvregning.Det største bidraget til rørlyd er litt sus og støy
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.332
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det som er festlig er at rør får tyn av bokormene, snakker da ikke om ingeniørene i tråden, mens halveiskonstruksjoner som kii får pass... Ok, det ene er høyttaler...eller rettere sagt 25% av en høyttaler.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Det som er festlig er at rør får tyn av bokormene, snakker da ikke om ingeniørene i tråden, mens halveiskonstruksjoner som kii får pass... Ok, det ene er høyttaler...eller rettere sagt 25% av en høyttaler.
    Som vi vet er alt i lyd et kompromiss.

    Kii er langt fra en halvveisløsning i klassen «30 liter» for Kii Three og i klassen «100 liter» for Kii+BXT.

    Jeg er spent på hva som klart overgår Kii i disse to klassene.

    For øvrig har jeg hørt både Kii Three og BXT, flere ganger. Kii har kvaliteter som overgår mye annet, ikke minst mht. detaljer og timing. Med BXT kommer også kapasiteten på plass, som gir et mer naturlig lydbilde.

    Anbefaler alle å lytte til disse for å opparbeide lytteerfaring mht. korrekte og moderne høyttalere.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Som vi vet er alt i lyd et kompromiss.

    Kii er langt fra en halvveisløsning i klassen «30 liter» for Kii Three og i klassen «100 liter» for Kii+BXT.

    Jeg er spent på hva som klart overgår Kii i disse to klassene.

    For øvrig har jeg hørt både Kii Three og BXT, flere ganger. Kii har kvaliteter som overgår mye annet, ikke minst mht. detaljer og timing. Med BXT kommer også kapasiteten på plass, som gir et mer naturlig lydbilde.

    Anbefaler alle å lytte til disse for å opparbeide lytteerfaring mht. korrekte og moderne høyttalere.
    Har hørt de, dvs Kii. Og de har noen kompri som jeg foreløpig ikke kan leve med. Mer enn kanskje noe annet er høyttalere en smakssak. Hva som er "korrekt" betyr en rats ass så lenge noe annet kan låte mer slik en vil ha det. Igjen, vi er vår egne fasit, og tidvis verste fiende. Men det er også helt fint, lever godt med den vissheten :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Har hørt de, dvs Kii. Og de har noen kompri som jeg foreløpig ikke kan leve med. Mer enn kanskje noe annet er høyttalere en smakssak. Hva som er "korrekt" betyr en rats ass så lenge noe annet kan låte mer slik en vil ha det. Igjen, vi er vår egne fasit, og tidvis verste fiende. Men det er også helt fint, lever godt med den vissheten :)
    Har du hørt Kii Three eller Kii+BXT, eller begge deler?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.387
    Antall liker
    63.462
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det hjelper å sitte nærmere for da blir lyden sterkere. Å legge til bare 3 eller 6 dB i kapasitet krever mye større høyttalere.

    Hvls 30-35 Hz er lavt nok, er det mange høyttalere som spiller rent og med ro hvis man sitter nærme nok.

    Å trekke bassen ned til 20 Hz krever dessverre store bokser hvis man fortsatt skal spille rent og rolig.

    Liten høyttaler pluss sub (man må nok ha en sub som veier rundt 20 kg for å komme ned mot 20 Hz) er en pragmatisk løsning hvis man lever med kompromisset det er å sitte nær høyttalerne.
    Hvorfor et det et kompromiss å sitte nær høyttalerne. Jeg sitter nært høyttalerne i en stor stue, og bak meg har jeg sofagruppen hvor kona sitter...... Nærfelt er optimalisering 🤪😄 Mer seriøst; hvorfor er den berømte trekanten å betrakte som et kompromiss?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det som er festlig er at rør får tyn av bokormene, snakker da ikke om ingeniørene i tråden, mens halveiskonstruksjoner som kii får pass... Ok, det ene er høyttaler...eller rettere sagt 25% av en høyttaler.
    Kan ikke huske å ha ytret meg negativt til rør på et annet plan enn det rent praktiske. 😁
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.019
    Sted
    Kongsberg
    Jo, og denne forvrengningen skapes av rør, men holder det ikke med rør-DAC eller rør-pre for å få denne «rør-klangen» slik at man kan putte på små men sterke klasse D amper for forvrengningsfri stålkontroll?
    Må det virkelig være rør i hele kjeden?
    Jeg glemte å legge til at dempingsfaktoren også spiller inn og denne har større effekt enn de harmoniske overtonene. Det er i hvert fall slik det slår ut på mine høyttalere.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg glemte å legge til at dempingsfaktoren også spiller inn og denne har større effekt enn de harmoniske overtonene. Det er i hvert fall slik det slår ut på mine høyttalere.
    Anser du dempingsfaktor kun som et gode? Evt hvorfor bortsett ifra det åpenbare "kontroll"
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.593
    Antall liker
    3.705
    Torget vurderinger
    6
    Rør dacer er stor sett en bløff. Et buffer trinn som ikke har forsterking, og meget lav dvs uhørlig forvregning.Det største bidraget til rørlyd er litt sus og støy
    Delvis enig med deg. Mange trur om putter men et rør eller to i DAC så får man det beste av to verdener. Eller en rør pre kombinert med transistor effekt. Desverre ikke så enkelt. De rør dacene jeg har hørt som spiller forrykende bra har kostet ekstremt mye og dem har ivaretatt en av de virkelig viktige spes på en DAC. Signal/støyforhold og dynamikk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn