Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det eneste LC har lavet som var fornuftigt var klasse A. Hans The End var den rene elendighed. Jeg husker klubbens Tripath som var aldeles fantastisk i bassen. Steen Duelund lavede selv filteret til udgangen. Tror der var 0.5 F i strømforsyningen. 2 X 70 VDC.
    Har fortsatt den fantastiske, men svært ustabile Patriot V100
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    70-80% av det man hører er refleksjoner? LYL ! det er ikke slik hjernen fungerer i det hele tatt.
    Det er ikke opp til hjernen, men kommer an på høyttaler og rom. Med en normal høyttaler i et normalt reflekterende rom passerer du vel 50 % refleksjoner når du kommer ca 2,5 m fra høyttaleren. 70-80 % virker litt mye, men kanskje i et relativt stort rom med fire meter lytteavstand eller så.

    Og så er det også som Snickers sier, at vi ikke opplever dette som «reflektert lyd», men de tidlige refleksjonene treffer så definitivt innenfor ørets integrasjonstid og tas med i opplevelsen av tonalitet. En høyttaler som måler spikrakt på aksen og har store avvik i retning av tidlige refleksjonspunkter vil låte unaturlig i et rom. Man kan selvsagt dynge ned rommet i Glava, men da er det egentlig høyttaleren det er noe feil med.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.955
    Antall liker
    16.480
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må innrømme en ting. Klasse d fikk ikke det beste ut av høytalerne min. Kanskje ikke andre nøytrale forsterkere hadde gjort en bedre jobb heller. Men er det noe bedre å bruke en nøytral forsterkere som f eks klasse D sammen DSP/Eq til å tune lyden? Ser ikke helt forskjellen. Blir bare litt oppgitt over kommentarer som låte det ikke bra med klasse D så er det høyttaleren det er noe i veien med. Men helt ok å bruke eq.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Skal man inn i krigen (som HIFI er) så må man vurdere om en skal ta med mitraliøse eller en sniperrifle...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må innrømme en ting. Klasse d fikk ikke det beste ut av høytalerne min. Kanskje ikke andre nøytrale forsterkere hadde gjort en bedre jobb heller. Men er det noe bedre å bruke en nøytral forsterkere som f eks klasse D sammen DSP/Eq til å tune lyden? Ser ikke helt forskjellen. Blir bare litt oppgitt over kommentarer som låte det ikke bra med klasse D så er det høyttaleren det er noe i veien med. Men helt ok å bruke eq.
    Du bruker jo eq selv om du gjør det via en effektforsterker med høy utgangsimpedans. Hva er bedre med å bytte rundt på forsterkere inntil du finner en som gir passe mye eq-pådrag langs høyttalerens impedansekurve heller enn å gjøre det samme langt mer presist og forutsigbart i DSP? Og hva om eq-profilen langs impedansekurven uansett ikke passer til ditt rom og din smak? Hva gjør du da - bytter høyttalerkabler i håp om å finne rett eq-profil den veien?

    Poenget er ikke nødvendigvis at det ene er bedre enn det andre, men jeg har noen oppfatninger om hva som er mest forutsigbart, kosteffektivt og treffsikkert.
     
    • Haha
    Reaksjoner: 2xJ

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.955
    Antall liker
    16.480
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Du bruker jo eq selv om du gjør det via en effektforsterker med høy utgangsimpedans. Hva er bedre med å bytte rundt på forsterkere inntil du finner en som gir passe mye eq-pådrag langs høyttalerens impedansekurve heller enn å gjøre det samme langt mer presist og forutsigbart i DSP? Og hva om eq-profilen langs impedansekurven uansett ikke passer til ditt rom og din smak? Hva gjør du da - bytter høyttalerkabler i håp om å finne rett eq-profil den veien?

    Poenget er ikke nødvendigvis at det ene er bedre enn det andre, men jeg har noen oppfatninger om hva som er mest forutsigbart, kosteffektivt og treffsikkert.
    Jo men det er jo mitt poeng og. Forskjellen er at jeg ikke kritisere de som bruker klasse D med DSP, men kritikken går andre veien. Er jo et fett hva en bruker så lenge en kommer i mål.

    Oppsummering din er jeg ikke uenig i.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Du bruker jo eq selv om du gjør det via en effektforsterker med høy utgangsimpedans. Hva er bedre med å bytte rundt på forsterkere inntil du finner en som gir passe mye eq-pådrag langs høyttalerens impedansekurve heller enn å gjøre det samme langt mer presist og forutsigbart i DSP? Og hva om eq-profilen langs impedansekurven uansett ikke passer til ditt rom og din smak? Hva gjør du da - bytter høyttalerkabler i håp om å finne rett eq-profil den veien?

    Poenget er ikke nødvendigvis at det ene er bedre enn det andre, men jeg har noen oppfatninger om hva som er mest forutsigbart, kosteffektivt og treffsikkert.
    Det her kan du gjenta en mill ganger Asbjørn. Du kan like godt prøve å overbevise gråstein. Men du skal ha all honør for forsøket :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Jo men det er jo mitt poeng og. Forskjellen er at jeg ikke kritisere de som bruker klasse D med DSP, men kritikken går andre veien. Er jo et fett hva en bruker så lenge en kommer i mål.

    Nettopp. Dersom det er det subjektive "i mål" som gjelder er det jo samme fan hvordan man havner der. Og trenger man da å konferere med målinger i det hele tatt som audiofil?
    Som før forsøkt sagt så er endel av disse objektivistene akkurat like subjektive.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.291
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke opp til hjernen, men kommer an på høyttaler og rom. Med en normal høyttaler i et normalt reflekterende rom passerer du vel 50 % refleksjoner når du kommer ca 2,5 m fra høyttaleren. 70-80 % virker litt mye, men kanskje i et relativt stort rom med fire meter lytteavstand eller så.

    Og så er det også som Snickers sier, at vi ikke opplever dette som «reflektert lyd», men de tidlige refleksjonene treffer så definitivt innenfor ørets integrasjonstid og tas med i opplevelsen av tonalitet. En høyttaler som måler spikrakt på aksen og har store avvik i retning av tidlige refleksjonspunkter vil låte unaturlig i et rom. Man kan selvsagt dynge ned rommet i Glava, men da er det egentlig høyttaleren det er noe feil med.
    Hva med er rom som reflekterer ujevnt, jeg har dobble fløydører på 3 av veggene og det kan gi ganske morsomme akustiske betrakninger- og effekter- tenker jeg.
    Åpner jeg høye og venstre side forsvinne jo deler av refleksjonene. Faktisk så liker jeg å spille med sidedørene åpne. mindre "innstengt" lyd, mindre gjenklang

    1617122865323.png

    Høytaler målt midt i rommet pekende mot fløydør i ulike vinkler

    1617123797752.png
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Eksempel på hva rørforsterker kan gjøre med frekvensresponsen...

    at man hører nye ting er kanskje ikke så rart?? Typisk at Primaluna er slik, har ikke sett dette i målinger av LM før. Og Cayin tillater aldri slikt...
    Vis vedlegget 709795
    Om de er så himla nedsnødde at de benytter B&W 800 ved test av en LM 34IA for å se hva som skjer med frekvensgjengivelsen, er det vel ikke rart at de hører noe helt utrolig dumt, ja.
    Bevare meg vel.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Du bruker jo eq selv om du gjør det via en effektforsterker med høy utgangsimpedans. Hva er bedre med å bytte rundt på forsterkere inntil du finner en som gir passe mye eq-pådrag langs høyttalerens impedansekurve heller enn å gjøre det samme langt mer presist og forutsigbart i DSP? Og hva om eq-profilen langs impedansekurven uansett ikke passer til ditt rom og din smak? Hva gjør du da - bytter høyttalerkabler i håp om å finne rett eq-profil den veien?

    Poenget er ikke nødvendigvis at det ene er bedre enn det andre, men jeg har noen oppfatninger om hva som er mest forutsigbart, kosteffektivt og treffsikkert.
    Asbjørn, med all respekt (og jeg har virkelig respekt for både din kunnskap, og din vilje til å dele den), jeg tror du har litt i underkant erfaring med SET / lett høyttalerlast. Litt ydmykhet er ikke av veien i sakens anledning. Du har stående invitasjon til å kaste bort en kveld med fullstendig undermåls utstyr. Dessverre blir det timer du aldri får tilbake, men inntil du aksepterer invitasjonen, har jeg lite tro på dine påstander omkring rørforsterkere, dessverre.
    :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Om de er så himla nedsnødde at de benytter B&W 800 ved test av en LM 34IA for å se hva som skjer med frekvensgjengivelsen, er det vel ikke rart at de hører noe helt utrolig dumt, ja.

    Teksten indikerer vel at de vet godt at det er en heller sub-optimal match, så det er vel heller ment som en illustrasjon for den gemene hop. Lytteinntrykkene kommer fra en paring med PMC Twenty5.24, hvor ampen får greit betyg og det bemerkes at mye avhenger av valg av høyttalere.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Teksten indikerer vel at de vet godt at det er en heller sub-optimal match, så det er vel heller ment som en illustrasjon for den gemene hop. Lytteinntrykkene kommer fra en paring med PMC Twenty5.24, hvor ampen får greit betyg og det bemerkes at mye avhenger av valg av høyttalere.
    Enda godt.
    Twenty5.24 er en nydelig høyttaler, men heller ikke den særlig gjennomtenkt mht. optimal tilpasning til aktuell forsterker. Ikke veldig feil, men ikke optimal.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Enda godt.
    Twenty5.24 er en nydelig høyttaler, men heller ikke den særlig gjennomtenkt mht. optimal tilpasning til aktuell forsterker. Ikke veldig feil, men ikke optimal.

    Bare for å gjøre ting mer komplisert - måler ikke de høytalerne langt fra optimalt? :D
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Hei, er SET en type forsterker eller et merke?
    Det betyr Single Ended Triode, og er den "opprinnelige" måten å lage forsterkere på. Man benytter da rørkonstruksjoner fra riktig gamle dager (300B, 2A3 m.fl.), og svært enkle kretsløsninger. Det innebærer lav effekt, og svært lastavhengig oppførsel.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.291
    Torget vurderinger
    2
    Om de er så himla nedsnødde at de benytter B&W 800 ved test av en LM 34IA for å se hva som skjer med frekvensgjengivelsen, er det vel ikke rart at de hører noe helt utrolig dumt, ja.
    Bevare meg vel.
    Tja med en utgangsimpedanse på 6ohm trenger man ikke BW800 for å få slike effekter, det som skjer er en variasjon med høyttalerens impedanse. Jevn impedanse nær 16ohm lettdrevne høyttaler er selvsagt ønskelig for å minimere slike effekter. Men en triodekoblet design med tilbakekoblinger er mye bedre mot frekvensavvik. Hvorfor designe en rørforsterker som bare vil fungere med et fåtall høyttalere? Motehensyn ?
    En litt annen motstandsverdi ville gitt er mye mer fleksibel forsterker
     
    Sist redigert:

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Har brukt 2A3 set forsterker på jbl 2350 horn. Må det brukes eq for å få rett frekvensgang? Ja.
    Har brukt icepower klD på jbl2350 horn. Må det brukes eq for å få rett frekvensgang? Ja.
    Kan de bruke samme eq punkter? Nei.
    Låter de likt når frekvensgangen er rett? Ja. De er så nærme hverandre. At jeg personlig. Kan glemme å plukke ut hvem som er hvem i en blindtest. Så da kan jeg egentlig bare velge hvem jeg synes enten ser best ut. Eller er mest praktisk. Heldig for meg i grunn 😊
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Tja med en utgangsimpedanse på 6ohm trenger man ikke BW800 for å få slike effekter, det som skjer er en variasjon med høyttalerens impedanse. Jevn impedanse nær 16ohm lettdrevne høyttaler er selvsagt ønskelig for å minimere slike effekter. Men en triodekoblet design med tilbakekoblinger er mye bedre mot frekvensavvik. Hvorfor designe en rørforsterker som bare vil fungere med et fåtall høyttalere? Motehensyn ?
    Lydhensyn
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Joda, men for oss som har et avslappet forhold til målinger, så spiller de nydelig. :)
    Får vel stikke innom forhandleren borti høgget her en dag og se lyset, tenker jeg. Hvis jeg synes de låter drit, er det da forsterkeren sin feil?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har brukt 2A3 set forsterker på jbl 2350 horn. Må det brukes eq for å få rett frekvensgang? Ja.
    Har brukt icepower klD på jbl2350 horn. Må det brukes eq for å få rett frekvensgang? Ja.
    Kan de bruke samme eq punkter? Nei.
    Låter de likt når frekvensgangen er rett? Ja. De er så nærme hverandre. At jeg personlig. Kan glemme å plukke ut hvem som er hvem i en blindtest. Så da kan jeg egentlig bare velge hvem jeg synes enten ser best ut. Eller er mest praktisk. Heldig for meg i grunn 😊
    Nå var det ikke meningen at du skulle fortelle den hemmeligheten!
    Det kan jo ende med at folk hører på deg og at tråden blir avsluttet!
    Og at Rognlien kjøper DSP! :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Nå var det ikke meningen at du skulle fortelle den hemmeligheten!
    Det kan jo ende med at folk hører på deg og at tråden blir avsluttet!
    Og at Rognlien kjøper DSP! :)
    Blir nok kun ett lite blaff i denne tråden. Ingen stor fare for at dette rokker ved folks prinsipper 😊😊
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Har du noen erfaring med Audiovalve?
    Positiv?
    Jeg har eid både Sunilda RIAA, RKV hodetelefonforsterker og Eclipse forforsterker fra Audiovalve. I tillegg har jeg hatt i hus både integrerte og effekttrinn.
    De låter i hovedsak alt annet enn SET, sånn sett er de ikke helt det jeg selv søker etter, men bortsett fra det, har jeg hatt stor glede av Sunilda og Eclipse, i det minste! :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Nå var det ikke meningen at du skulle fortelle den hemmeligheten!
    Det kan jo ende med at folk hører på deg og at tråden blir avsluttet!
    Og at Rognlien kjøper DSP! :)
    Har ingen motforestilling mot DSP. Så langt jeg har hørt effekten av DSP, er det min opplevelse at det er absolutt mest effektfullt under omlag 300 Hz. Og at det fort blir problematisk av flere årsaker, om du bruker det for høyt i frekvens.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Har ingen motforestilling mot DSP. Så langt jeg har hørt effekten av DSP, er det min opplevelse at det er absolutt mest effektfullt under omlag 300 Hz. Og at det fort blir problematisk av flere årsaker, om du bruker det for høyt i frekvens.
    Hvis du er oppover til Rjukan. Hadde det vært kult om du svinga innom. Så kunne vi spilt Deep Purple. Drukket halvklein kaffe. Å diskutert problemet med dsp på horn 😊😊
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Skal til Rjukan i de nærmeste månedene, kan du ta deg faan på !!!!! 🤘 :cool: 🤘
    Så skal vi få oppgradert den kaffesmaken din !!! :p
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen av dere med "måleriktig" utstyr i hele linjen som spiller uten å bruke dsp?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må innrømme en ting. Klasse d fikk ikke det beste ut av høytalerne min. Kanskje ikke andre nøytrale forsterkere hadde gjort en bedre jobb heller. Men er det noe bedre å bruke en nøytral forsterkere som f eks klasse D sammen DSP/Eq til å tune lyden? Ser ikke helt forskjellen. Blir bare litt oppgitt over kommentarer som låte det ikke bra med klasse D så er det høyttaleren det er noe i veien med. Men helt ok å bruke eq.
    Det gir muligheten til å endre lyden i den retningen man ønsker og man vet at forsterkeren ikke legger til sin egen "EQ profil". Det gir et forutsigbart resultat med stor fleksibilitet.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.955
    Antall liker
    16.480
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det gir muligheten til å endre lyden i den retningen man ønsker og man vet at forsterkeren ikke legger til sin egen "EQ profil". Det gir et forutsigbart resultat med stor fleksibilitet.
    Der er jeg helt enig. Ikke noe galt i det. Men da må en ikke kritisere høyttalere som ikke yter det beste med en nøytral forsterker.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Joda, men for oss som har et avslappet forhold til målinger, så spiller de nydelig. :)
    @Håkon_Rognlien, det du skriver her gjenspeiler kortslutningen i logikken din: Hvordan kan du på forhånd vite om en høyttaler spiller nydelig «for oss som har et avslappet forhold til målinger»? Det er denne slags nonsens som gjør det vrient å kommunisere.

    På den ene siden insisterer du på at smaken din er sær; du liker ikke utstyr som er lagd etter det 100 år gamle idealet om «flat respons» og lav fordreining for øvrig, et ideal som viser seg å fungere i praksis når man lar lekfolk (som ikke vet hva målinger er) og profesjonelle lytte til slikt utstyr.

    På samme tid som du gang på gang poengterer at du har en smak som avviker betydelig fra det gamle idealet om flat respons og lav fordreining, insisterer du også på at mange andre deler din sære smak. Men hvordan kan du vite det når du har både teorien og empirien mot deg?

    Jeg forstår ikke behovet ditt for å på den ene siden si at nøytral lyd ikke er noe for deg samtidig som du har behov for å si at mange deler din smak. Klarer du ikke å stå alene, og innrømme at din smak avviker fra det gamle lydidealet fra 100 år tilbake og at du tilhører en udefinert gruppe og minoritet i lydspørsmålet?
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.868
    Torget vurderinger
    8
    @Håkon_Rognlien, det du skriver her gjenspeiler kortslutningen i logikken din: Hvordan kan du på forhånd vite om en høyttaler spiller nydelig «for oss som har et avslappet forhold til målinger»? Det er denne slags nonsens som gjør det vrient å kommunisere.

    På den ene siden insisterer du på at smaken din er sær; du liker ikke utstyr som er lagd etter det 100 år gamle idealet om «flat respons» og lav fordreining for øvrig, et ideal som viser seg å fungere i praksis når man lar lekfolk (som ikke vet hva målinger er) og profesjonelle lytte til slikt utstyr.

    På samme tid som du gang på gang poengterer at du har en smak som avviker betydelig fra det gamle idealet om flat respons og lav fordreining, insisterer du også på at mange andre deler din sære smak. Men hvordan kan du vite det når du har både teorien og empirien mot deg?

    Jeg forstår ikke behovet ditt for å på den ene siden si at nøytral lyd ikke er noe for deg samtidig som du har behov for å si at mange deler din smak. Klarer du ikke å stå alene, og innrømme at din smak avviker fra det gamle lydidealet fra 100 år tilbake og at du tilhører en udefinert gruppe og minoritet i lydspørsmålet?
    Nå er det da både erfarne lyttere, musikere, lydteknikkere etc etc etc som sverger til mye av det samme utstyret som Rognlien og det er nok en grunn til at han er en av de mest populære skribentene vi har hatt 😊
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    @Håkon_Rognlien, det du skriver her gjenspeiler kortslutningen i logikken din: Hvordan kan du på forhånd vite om en høyttaler spiller nydelig «for oss som har et avslappet forhold til målinger»? Det er denne slags nonsens som gjør det vrient å kommunisere.

    På den ene siden insisterer du på at smaken din er sær; du liker ikke utstyr som er lagd etter det 100 år gamle idealet om «flat respons» og lav fordreining for øvrig, et ideal som viser seg å fungere i praksis når man lar lekfolk (som ikke vet hva målinger er) og profesjonelle lytte til slikt utstyr.

    På samme tid som du gang på gang poengterer at du har en smak som avviker betydelig fra det gamle idealet om flat respons og lav fordreining, insisterer du også på at mange andre deler din sære smak. Men hvordan kan du vite det når du har både teorien og empirien mot deg?

    Jeg forstår ikke behovet ditt for å på den ene siden si at nøytral lyd ikke er noe for deg samtidig som du har behov for å si at mange deler din smak. Klarer du ikke å stå alene, og innrømme at din smak avviker fra det gamle lydidealet fra 100 år tilbake og at du tilhører en udefinert gruppe og minoritet i lydspørsmålet?
    Nei og atter nei.
    Tror ikke du har lest en dritt av det jeg har skrevet, verken i denne tråden, eller de siste 30 år. Er'e mulig.


    (LES: All god hifi låter godt, til dels veldig godt, enten den er klasse A, B, D, transistor, SET, push-pull og diverse varianter, høyttalere likeså; avanserte, påkostede konstruksjoner, enkle toveis, horn, fulltoner.... Til slutt står det om smak. Selv liker jeg SET / lett last best. Det er IKKE en objektiv beskrivelse av noe som helst)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn