Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det er igjen tydeleg at "transparens" har to ulike tydingar, alt etter kva stammespråk ein uttrykkjer seg på, og kva objekt ein held på med. Eg forstår det som to metaforar, der den eine kan brukast om elektronikk der eit signal skal forsterkast, og så samanliknast med utgangspunktet. Denne er altså definert, og kan seiast å vere objektiv. Den andre tydinga tek utgangspunkt i ei subjektivt opplevd "klarheit", at lyttar opplever noko liknande det som registerast med synssansen. Hugsar at eg las om Quad ELS 63 då dei vart testa, at allegoriane vart flittig bruk. Trur det var danske High Fidelity som brukte allegorien med ei rein glasrute/fjerne glasruta. Dette er sjølvsagt ikkje målbart, men det er absolutt forståeleg.
    Trur vi må rekne med at begge forståingar av omgrepet vil eksistere. Då er det berre viktig å ha det klart for seg at transparens har ei klar og målbar tyding når ein snakkar om elektronikk, men er subjektivt når vi snakkar om høgtalarar og signalkjelder.

    Når det gjeld krangel mellom "mørkemannssubjektivistane" og "målemafiosoane", er det nok språket og utgangspunktet som er den usynlege elefanten i glasmagasinet. Mørkemennene sitt "blomsterspråk" brukar samanlikningar for å beskrive ei oppleving. Skribentar som har sin empiri (erfaringar) basert på slike opplevingar er subjektive. Dei vil ha ei meir flytande tilnærming til godlyden. Men dei har absolutt rett i sin subjektivitet. Opplevinga skal ein ikkje ta frå folk.
    Mafiaen har kvantifisert ytingane til hifiprodukta, og er meir objektive når dei samanliknar kvaitifiserte data. Veldig greitt når ein skal konstruere noko (som andre har vore inne på, er det veldig greitt å ha med vater og målband når ein skal bygge hus). Men eg trur det er vanskeleg å basere seg utelukkande på anten lytting til musikk, eller utelukkande på målingar. Begge øvingar er nødvendige innimellom.
    Den virkelige elefanten i rommet er vel at det var Jesu oppstandelse som er miraklet, at det er Guds vilje som gir grunn for undring og at påsken har vært en fin tid for å minnes om dette. Lyd av den reproduserte arten, derimot, er verken et mirakel eller gir grunn til undring😂

    Å bruke åndelige ord om det verdslige eller verdslige ord om det åndelige; begge deler blir feil.

    Sånn sett må vi nok måle enda mer hvis vi skal forstå lyden😉 Å måle seg frem til meningen med livet, er mer vrient😥

    Å holde de to atskilt, det verdslige, sekulære fra det åndelige, religiøse er kanskje kilden til mye av det fine i vår del av verden. En flott europeisk tradisjon.

    Sånn sett oppstår nok magien når mennesker med samme interesser treffer hverandre. Ikke når reprodusert lyd treffer vegger, tak, gulv og løsøre.

    Tid for undring?

    😂
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Selv om @MakkinTosken skrev mange nydelige setninger som jeg er helt enig med mener jeg fortsatt at korteste og beste vei til god lyd er via vitenskapen.

    - ca 30 % av vår subjektive opplevelse handler om bassen. Fiks den!

    - tonalitet er viktigst helt til den er god nok, få den god nok.Når den er god nok så er følgende viktigere;

    - spatiale kvaliteter er det mest subjektive, så her må det gjøres detektivarbeid. Handler om hvordan høyttaler og rom interagerer og hvilke egenskaper vi tiltrekkes av.

    En interessant greie på hfs er alle DIYere som mener alle kjøpehøyttalere er juggelbling med manglende kapasitet og kvalitet. Samtidig er det ingen DIYere som kan dokumentere at høyttalerne deres er gode via adekvate målinger... :rolleyes:

    For min del handler dette med målinger og vitenskapen rundt lyd kun om å forstå hvilke data som er relevant og hvorfor slik at jeg får et slags perspektiv over ting. Med perspektiv har man lettere for å identifisere og løse problemer på en systematisk måte.
    Men jeg ser og skjønner at det fort fører til at man uansett bare tenker på neste problem og glemmer å nyte nuet.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Må innrømme at jeg måtte tenke på hvordan man skal svare på et helt meningsløst innlegg. Svaret er med nok et meningsløst innlegg.
    Han snakker om hodetelefoner, jf. bemerkningen om rom og løsøre.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Han snakker om hodetelefoner, jf. bemerkningen om rom og løsøre.
    Aha, det må logisk sett være konklusjonen. Alternativet er at det låter helt likt om man velger å synge i en snøhule eller en kirke. Har prøvd begge deler, og jeg må vel kunne si at det var enkelte forskjeller.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Aha, det må logisk sett være konklusjonen. Alternativet er at det låter helt likt om man velger å synge i en snøhule eller en kirke. Har prøvd begge deler, og jeg må vel kunne si at det var enkelte forskjeller.
    Jeg tror bemerkningen hans var individuell og høyst subjektiv; at han viser til det man ellers kaller «open space» på fagspråket og løsøre med lav massetetthet og høy akustisk koeffisient.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.576
    Antall liker
    27.685
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har prøvd litt, og såpass avslørende som mitt oppsett var og fortsatt er - så hører man veldig fort de negative effektene med ulike plug-ins.
    Men, jeg skulle absolutt ha brukt mer tid på dette....men i en litt travel hverdag så er det stort sett mer spennende å bare sette seg ned og spille musikk.
    IME finnes det både gode og mindre gode emulatorer, og det kan fort bli for mye av det gode.

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Aha, det må logisk sett være konklusjonen. Alternativet er at det låter helt likt om man velger å synge i en snøhule eller en kirke. Har prøvd begge deler, og jeg må vel kunne si at det var enkelte forskjeller.
    Innbilning!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    IME finnes det både gode og mindre gode emulatorer, og det kan fort bli for mye av det gode.

    mvh
    Ja, skulle teste litt her om dagen, men fant ingen som var gode.
    Tar gjerne i mot tips.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Derom er vi enige.
    Fint at du erkjenner at du driver med tullprat.

    Jeg har nemmelig "The Real Stuff" og vet hva jeg snakker om i tillegg til genuin faglig kunnskap og erfaring om hva som rører seg fra sourcefile til øret.

    Så få dere bare fortsette å bore i hver deres blindgate.

    Nuff Said. Toy On...
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fint at du erkjenner at du driver med tullprat.

    Jeg har temmelig "The Real Thing" ogvet hva jeg snakker ogi tillegg til genuin kunnskap om hva som rører seg fra sourcefile til ører.

    Så få dere bare fortsette å stange i hver deres blindgate.

    Nuff Said. Toy On...
    Så du mener det er ett fett om man setter opp anlegget på badet eller i storsalen?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Selv om @MakkinTosken skrev mange nydelige setninger som jeg er helt enig med mener jeg fortsatt at korteste og beste vei til god lyd er via vitenskapen.
    La meg først få takke deg for din hyggelige tilbakemelding. Å skrive mer enn tre setninger i rappen er det sjeldent jeg gjør, ikke bare fordi jeg skriver med skjermtastaturet og trackballmus, men også fordi jeg føler det er perler for svin. 😁

    Så et spørsmål. Hvilken vitenskap? Mener du den som bekrefter dine opplevelser, after the fact?

    Liten anekdote: Jeg visste ikke at jeg var tro mot Tooles "lære" før noen fortalte meg det. Skal Toole likevel da ha æren for at jeg har lykkes med å oppnå hva jeg oppfatter som god lyd? Mulig gutta på Dynaudio hadde lest Toole, men det vet ikke jeg. Evidencene fremviser visst en relativ skoleriktig kurve. Men det visste ikke jeg første gang jeg hørte de. Visste ikke en gang hvilke høyttalere det var, bare at de låt himmelsk i mine den gang unge ører.

    Så ja vitenskapen er beste veien til god lyd, det betyr ikke at en må ta masterstudie ved ASR akademiet for å lykkes, det holder med å være utrustet med sett fungerende ører. IMO
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    ...det låter helt likt om man velger å synge i en snøhule eller en kirke. Har prøvd begge deler, og jeg må vel kunne si at det var enkelte forskjeller.
    Trolig fordi du ikke hadde boblejakke på deg da du sang i kirken, dersom forskjellen til tross for riktig utstyr var det at du eventuelt følte snøhula som kaldere. Uansett; håper det ikke var begravelse du sang til, i snøhula altså. Hvis da ikke kista var utstyrt med temperaturregulerte dempeføtter for ikke å fryse fast. Alltid rom for bedrede resultater. Kanskje også derfor du stadig higer etter bedre lyd, det at din egen samgstemme er referansen på hvordan det bør/ikke bør låte. Begge deler like viktig.
    Amen 😂
    Over til Bergen 😂
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Fint at du erkjenner at du driver med tullprat.

    Jeg har nemmelig "The Real Stuff" og vet hva jeg snakker om i tillegg til genuin faglig kunnskap og erfaring om hva som rører seg fra sourcefile til øret.

    Så få dere bare fortsette å stange i hver deres blindgate.

    Nuff Said. Toy On...
    Bemerkningen min om «open space» og løsøre med lav massetetthet med høy akustisk koeffisient der hvor hodetelefonene dine sitter kunne bli oppfattet som en fornærmelse. Det gleder meg at du tar det som tullprat. Det er ikke alltid man trenger å måle for å bevise ett eller annet.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Og så til vår alles Genelec fanboy nr 1 @svart-hvitt

    Jeg vet hvor du har feilet med ditt oppsett!

    1617616792320.png


    Du har glemt å sette inn en pult og kontorstol på lytterommet ditt! På stua sitter du riktig nok lent over spisestuen, så der er du nok innafor. 😁


    Eller så kan du gjøre som Armand . Mono.

    1617617112534.png
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Så ja vitenskapen er beste veien til god lyd, det betyr ikke at en må ta masterstudie ved ASR akademiet for å lykkes, det holder med å være utrustet med sett fungerende ører. IMO
    Er helt enig dette. Men jeg tror at en titt innom ASR og vitenskap kan spare mange hifi-interesserte for unødig pengebruk (kabler, magiske materialer etc.) og frustrasjon.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hvad betyder et sæt "fungerende ører"? Det er efter min opfatning hjernen man i virkeligheden hører med. Hukommelse og perception.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Og så til vår alles Genelec fanboy nr 1 @svart-hvitt

    Jeg vet hvor du har feilet med ditt oppsett!

    Vis vedlegget 711555

    Du har glemt å sette inn en pult og kontorstol på lytterommet ditt! På stua sitter du riktig nok lent over spisestuen, så der er du nok innafor. 😁


    Eller så kan du gjøre som Armand . Mono.

    Vis vedlegget 711557
    Du har nok rett. Det er riktignok et stuebord foran, men det kan nok heves.

    Faktisk har jeg bare C- og R-kanalene fra et korrekt frontoppsett. L-kanalen mangler for korrekt romsymmetri. Å bruke C-kanalen som L-kanal gir opphav til matematiske floker som selv Alan Blumlein ikke hadde klart å hjelpe meg med. Inntil Blumlein kommer til unnsetning får jeg lukke ørene og innbille meg at rommet mitt er en fin plass for undring.

    89331BDE-23D9-4CEF-A0BF-8EF0003E74A3.jpeg
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar

    Litt om mulighetene teknologien har gitt oss. For et par tusen kan man biampe hva som helst av høyttalere, med automatisk korreksjon av rom og respons, og et resultat som går utenpå det aller meste av hva "vanlige folk" sitter og hører på. Alt med en brukervennlig app og pipeline inn i hva som helst av musikk, radio og podcast...
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    La meg først få takke deg for din hyggelige tilbakemelding. Å skrive mer enn tre setninger i rappen er det sjeldent jeg gjør, ikke bare fordi jeg skriver med skjermtastaturet og trackballmus, men også fordi jeg føler det er perler for svin.

    Så et spørsmål. Hvilken vitenskap? Mener du den som bekrefter dine opplevelser, after the fact?

    Liten anekdote: Jeg visste ikke at jeg var tro mot Tooles "lære" før noen fortalte meg det. Skal Toole likevel da ha æren for at jeg har lykkes med å oppnå hva jeg oppfatter som god lyd? Mulig gutta på Dynaudio hadde lest Toole, men det vet ikke jeg. Evidencene fremviser visst en relativ skoleriktig kurve. Men det visste ikke jeg første gang jeg hørte de. Visste ikke en gang hvilke høyttalere det var, bare at de låt himmelsk i mine den gang unge ører.

    Så ja vitenskapen er beste veien til god lyd, det betyr ikke at en må ta masterstudie ved ASR akademiet for å lykkes, det holder med å være utrustet med sett fungerende ører. IMO
    Bare koselig å skrive hyggelige tilbakemeldinger, selv om det stort sett bare skjer med uhell! Flere ord er som regel bare nødvendig fordi folk leser fandenivoldsk..

    Med vitenskap tenker jeg på spesifikke svar på spesifikke spørsmål som er relevant for å holde et visst perspektiv i en bransje som løper sokkene av seg for å lure oss tullinger med alt mulig svada. Hørbarhetsterskler er spesielt interessante, det samme er studier som ser på betydning av individuelle faktorer når de er blandet med andre faktorer slik at vi får bedre forståelse av vekting.
    Om vitenskapen bekrefter, forutser eller rett og slett motstrider mine opplevelser er ikke så viktig, så lenge det bidrar til å gi meg et bedre oversiktsbilde av ting som har, kan ha eller ikke kan ha betydning.

    Spørsmål som varierer fra er det sant at folk foretrekker vilt forskjellig tonal balanse? til hvor lang tidsgap mellom direktelyd og reflektert lyd må det være før det blir degraderende, ubetydelig eller berikelse for opplevelsen? eller til og med er faselinearitet hørbart eller viktig?
    Dette er alle eksempler på ting jeg synes er interessant å få svar på, men hovedmotivasjonen er jo å finne ut av hva som skal til for å få virkelig god lyd uten å bruke år eller millioner på å finne det ut. (Turns out man må bruke millioner likevel på real estate, so epic fail?)

    Forøvrig enig i at man som forbruker ikke trenger noe som helst kunnskap for å vurdere god lyd. Jeg visste ingenting om Toole når jeg ble lamslått av Grimm Ls1 eller når jeg hatet Sonus Faber Olympica og Klipsch RP 280F.
    Man trenger ikke kunnskap om hvordan øret fungerer for å høre på tips om demping av tak eller å vinkle høyttalerne inn mot lytteposisjon. Effekten er jo den samme uansett hva man vet. Fordelen med å vite er bare at man har en viss idé om konsekvensen av å gjøre ting før man gjør dem.

    vet jeg jo hva som er grunnen til at jeg elsket Grimm og hatet Klipsch, frekvensresponsen. Bonusen er jo nå at jeg kan se på frekvensresponsen på et datablad og med stor sannsynlighet forutsi om det er noe jeg vil like eller hate. Fortsatt vet jeg lite eller ingenting om vekting av andre ting, som feks spredningsgrad vs forvrengning, kapasitet vs båndbredde, spredningskontroll vs spredningsgrad osv, så utfyllende svar om lyd og persepsjon har ikke jeg.

    Men jeg vet jo at uansett hva man har så er det bare boss for majoriteten på HFS, så det er jo betryggende å vite at uansett hvilken retning man går så har man en gjeng med likesinnede fehoder som vil nikke anerkjennende. :LOL:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For jungeltelegrafen tikker kontinuerlig og det som det ikke snakkes om åpent på hfs blir tydelig formidlet på bakrommene. Min konklusjon basert på innsamlede inntrykk er at ingen av disse svært kunnskapsrike objektive forkjemperne har fremvist noen form for reel unik teft og har ikke lykkes med å koble sitt objektive virke til noe med reelle unike kvaliteter. Fleste av dem er luftslottsarkitekter og kranglefanter.
    Vet ikke hvor mye jeg burde føle meg truffet av denne, siden det etterlyses å slippe til hobbyistene, og noen bransjeaktør er jeg jo ikke, men det er nå engang slik at jeg vokste opp i en liten bygd med bedehus, menighetsråd og det hele. Dulgte antydninger om anonym baksnakkelse som sanksjon hvis man ikke etterlever påståtte normer imponerer meg ikke så veldig. Argumenter i åpent lende eller hold kjeft, tenker nå jeg.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke hvor mye jeg burde føle meg truffet av denne, siden det etterlyses å slippe til hobbyistene, og noen bransjeaktør er jeg jo ikke, men det er nå engang slik at jeg vokste opp i en liten bygd med bedehus, menighetsråd og det hele. Dulgte antydninger om anonym baksnakkelse som sanksjon hvis man ikke etterlever påståtte normer imponerer meg ikke så veldig. Argumenter i åpent lende eller hold kjeft, tenker nå jeg.
    eleanorroosevelt1-2x.jpg
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Som læreren min referte til... han jobbet for NASA bla ved Apollo 13: Der i lende kaller man mennesket for den egentlige ressurs.....
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Bare koselig å skrive hyggelige tilbakemeldinger, selv om det stort sett bare skjer med uhell! Flere ord er som regel bare nødvendig fordi folk leser fandenivoldsk..

    Med vitenskap tenker jeg på spesifikke svar på spesifikke spørsmål som er relevant for å holde et visst perspektiv i en bransje som løper sokkene av seg for å lure oss tullinger med alt mulig svada. Hørbarhetsterskler er spesielt interessante, det samme er studier som ser på betydning av individuelle faktorer når de er blandet med andre faktorer slik at vi får bedre forståelse av vekting.
    Om vitenskapen bekrefter, forutser eller rett og slett motstrider mine opplevelser er ikke så viktig, så lenge det bidrar til å gi meg et bedre oversiktsbilde av ting som har, kan ha eller ikke kan ha betydning.

    Spørsmål som varierer fra er det sant at folk foretrekker vilt forskjellig tonal balanse? til hvor lang tidsgap mellom direktelyd og reflektert lyd må det være før det blir degraderende, ubetydelig eller berikelse for opplevelsen? eller til og med er faselinearitet hørbart eller viktig?
    Dette er alle eksempler på ting jeg synes er interessant å få svar på, men hovedmotivasjonen er jo å finne ut av hva som skal til for å få virkelig god lyd uten å bruke år eller millioner på å finne det ut. (Turns out man må bruke millioner likevel på real estate, so epic fail?)

    Forøvrig enig i at man som forbruker ikke trenger noe som helst kunnskap for å vurdere god lyd. Jeg visste ingenting om Toole når jeg ble lamslått av Grimm Ls1 eller når jeg hatet Sonus Faber Olympica og Klipsch RP 280F.
    Man trenger ikke kunnskap om hvordan øret fungerer for å høre på tips om demping av tak eller å vinkle høyttalerne inn mot lytteposisjon. Effekten er jo den samme uansett hva man vet. Fordelen med å vite er bare at man har en viss idé om konsekvensen av å gjøre ting før man gjør dem.

    vet jeg jo hva som er grunnen til at jeg elsket Grimm og hatet Klipsch, frekvensresponsen. Bonusen er jo nå at jeg kan se på frekvensresponsen på et datablad og med stor sannsynlighet forutsi om det er noe jeg vil like eller hate. Fortsatt vet jeg lite eller ingenting om vekting av andre ting, som feks spredningsgrad vs forvrengning, kapasitet vs båndbredde, spredningskontroll vs spredningsgrad osv, så utfyllende svar om lyd og persepsjon har ikke jeg.

    Men jeg vet jo at uansett hva man har så er det bare boss for majoriteten på HFS, så det er jo betryggende å vite at uansett hvilken retning man går så har man en gjeng med likesinnede fehoder som vil nikke anerkjennende. :LOL:
    @coolio , du skriver:

    «Forøvrig enig i at man som forbruker ikke trenger noe som helst kunnskap for å vurdere god lyd. Jeg visste ingenting om Toole når jeg ble lamslått av Grimm Ls1 eller når jeg hatet Sonus Faber Olympica og Klipsch RP 280F».

    Det var nøyaktig slik da jeg kjøpte mine Genelec 8351A. Jeg hadde ikke lest noe om lyd, men da jeg hørte disse høyttalerne i et stort lagerrom, visste jeg at disse kunne kjøpes der og da.

    Senere har slow listening bidratt til å fylle på med inntrykk og jeg har lest teori som forklarer det jeg hørte umiddelbart og etter hvert.

    Det å søke å forstå det man opplever, er nok viktig for meg.

    Og så er det veldig fascinerende at noen synes slik lyd er «huggorm». Det gjør det imidlertid bare mer utfordrende og besnærende å komme til bunns i hvordan man forstår verden.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.486
    Torget vurderinger
    2
    Fun Fact: Og onkelen min var forresten lege for Apollo 11 astronautene, og CIA agent viste det seg.... etter hans død kom det altså fram-..Skulle ikke forundre meg om han stelte med U2 pilotene også.. . glemte å spørre han om hifien hans desverre
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Som læreren min referte til... han jobbet for NASA bla ved Apollo 13: Der i lende kaller man mennesket for den egentlige ressurs.....
    Jeg må nok erklære meg selv som allmenngyldig unyttig for menneskeheten ettersom jeg ikke er smart nok til å komme opp med egne tanker og ideer, men heller må inflatere mitt eget ego ved å fungere som en sitatmaskin.
    På den positive siden er jeg ikke helt ubrukelig, jeg kan bli brukt som et dårlig eksempel.

    Også et sitat. Står på et belte jeg har.

    @svart-hvitt er langt skarpere i så måte da hans kreative intelligens utfordrer gamle tankerekker på nye og tankevekkende måter ved å analysere kjent kunnskap på måter som mest minner om hjerne-voodoo for min del.

    Min lærer på mekanisk var en genuin oppfinner og sto bak en god del nyttige oppfinnelser rundt praktiske verktøy på 60 og 70 tallet, som dreiebenk, uten at jeg husker detaljene. Han sa så fint at uansett hva man gjør, prøv å tenk ut en måte for hvordan dette kunne vært gjort enklere. Late mennesker driver verden fremover.

    Jepp, jeg er papegøye. Trykk "liker" hvis du er enig :whistle:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vet ikke hvor mye jeg burde føle meg truffet av denne, siden det etterlyses å slippe til hobbyistene, og noen bransjeaktør er jeg jo ikke, men det er nå engang slik at jeg vokste opp i en liten bygd med bedehus, menighetsråd og det hele. Dulgte antydninger om anonym baksnakkelse som sanksjon hvis man ikke etterlever påståtte normer imponerer meg ikke så veldig. Argumenter i åpent lende eller hold kjeft, tenker nå jeg.
    Pøh! Om vi kommuniserer åpent på hfs eller åpent oss imellom, gruppe eller enkeltvis... Du har jo fått tilbakemelding, ingen hemmelighet der, så hvorfor du føler deg truffet, vet ikke jeg. Tipper de fleste andre som har stukket hodet sitt frem har fått passet påskrevet her inne også. Men det har vel plutselig ikke kommet en regel som sier at alle opplevelser og erfaringer skal deles her?

    Hvorvidt du føler deg truffet av andre ting som jeg har skrevet får du ta med deg selv. Kan hende det ligger selvkritikk i innlegget mitt også...
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Min lærer på mekanisk var en genuin oppfinner og sto bak en god del nyttige oppfinnelser rundt praktiske verktøy på 60 og 70 tallet, som dreiebenk, uten at jeg husker detaljene. Han sa så fint at uansett hva man gjør, prøv å tenk ut en måte for hvordan dette kunne vært gjort enklere. Late mennesker driver verden fremover.

    Jepp, jeg er papegøye. Trykk "liker" hvis du er enig :whistle:
    Har alltid hatt som sidemotto at hadde det ikke vært for oss late hadde det knapt vært funnet opp noe som helst......:)
     

    rørsus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    230
    Antall liker
    334
    Pøh! Om vi kommuniserer åpent på hfs eller åpent oss imellom, gruppe eller enkeltvis... Du har jo fått tilbakemelding, ingen hemmelighet der, så hvorfor du føler deg truffet, vet ikke jeg. Tipper de fleste andre som har stukket hodet sitt frem har fått passet påskrevet her inne også. Men det har vel plutselig ikke kommet en regel som sier at alle opplevelser og erfaringer skal deles her?

    Hvorvidt du føler deg truffet av andre ting som jeg har skrevet får du ta med deg selv. Kan hende det ligger selvkritikk i innlegget mitt også...
    Noen skal jo ha rollen som "pass påskriver" også :rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn