Diverse Er fokus på måling en hindring for god lyd?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Har ikke helt forståelse for de som setter signaturen på lyden med valg av DAC.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ...hvilket gir en høy utgangsimpedans, som gir dette løftet på et par dB ved ca 2 kHz når det kombineres med en høyttaler med elektrisk udempet resonans fra diskantelementet.
    Stereo har ifølge Shirley et al en subjektiv dip på rundt 1,8 khz sammenlignet med en senterkanal grunnet avstanden mellom ørene våre.
    En god del JBL høyttalere har en peak i dette området nettopp av den grunn.

    Ikke snickers at det bare er dumt :)

    886995645_FundamentalFlawofStereo2kHzdipfromKemarmannequin.thumb.JPG.adc97cbd42574e476ad34fc3d...jpg
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Appros Asbjørn...

    Min første bil var en 1960 2CV, helt lk 1948 modellen men motorkraften var økt fra 9 til 12 hk. Å dra damer var ikke det første man tenkte på med et slikt bilvalg men det skulle vise seg være heeeelt feil.... Studerte og da var det andre faktorer som gjelt.... . Noe av årsaken kan ha vært at citronen gikk, og gikk og gikk... mens de andre gutta skrudde på Cortinaene, Miniene, Boblene, Rekordene sine og Watt nott... Biler som går er uansett mer attraktive enn biler som står...



    Ser ut til å være en deLuxe laget i Belgia, se SWINGEN på bakskermere. Alt var mer påkostet hengekøyene og alt....


    Riktig farge men feil panser og fordører





     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Har ikke helt forståelse for de som setter signaturen på lyden med valg av DAC.
    Trodde det var høyttalerne som gav lydfordkjell, siden elektronikken ikke er hørbart..
    Nå ble jeg litt forvirret 🤔


    Hvilke dac har ikke en signatur da?


    Siden dere var innpå bil, så hadde det vel vert dritkjedelig om alle skulle kjørt Lada siden den gjør nytten og er billig..
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo derfor Toole skriver at den optimale lyden trenger 3 kanaler. høyre-senter-venstre. Stereo har en ibeoende problem med utfasing i senter
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Appros Asbjørn...

    Min første bil var en 1960 2CV, helt lk 1948 modellen men motorkraften var økt fra 9 til 12 hk. Å dra damer var ikke det første man tenkte på med et slikt bilvalg men det skulle vise seg være heeeelt feil.... Studerte og da var det andre faktorer som gjelt.... . Noe av årsaken kan ha vært at citronen gir, og gikk og gikk... mens de andre gutta skrudde på Cortinaene, Miniene, Boblene, Rekordene sine og Watt nytt... Biler som går er uansett mer attraktive enn biler som står...



    Ser ut til å være en deLuxe laget i Belgia, se SWINGEN på bakskermere. Alt var mer påkostet hengekøyene og alt....


    Riktig farge men feil panser og fordører





    Slik er det jo enda.. Difor har jeg forkastet de tyske til fordel for Renault. Ser meg ikke tilbake til problemene.. 😁
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    ???Renault, hvem i allverden kjøper sånt'? Ser knapt de lengre Husker Renault 4 godt
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo derfor Toole skriver at den optimale lyden trenger 3 kanaler. høyre-senter-venstre. Stereo har en ibeoende problem med utfasing i senter
    Ja. Det kan tenkes å ha noe å gjøre med det faktum at jeg har tre JBL 9350 i hytteanlegget. Men to-kanals stereo fungerer uforskammet bra under optimale forhold.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Tror det var en svenske på 60 tallet som skrev det først, før Toole henviste til det og var enig , og nå du , Hvor skal dette ende? Må vi alle ha en 3 kanals Parasound nå?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei. Oppmiksing av to-kanals opptak til trekanals med summert senterkanal og differansesignal på sidene fungerer ikke bra. Tonaliteten utenfor sweet spot blir kanskje riktigere, men det holografiske stereoperspektivet erstattes av noe annet. Mulig det kan optimeres noe med finjustering av løpetidsforskjeller og nivå, men mest sannsynlig vil det forutsette tre-kanals opptak, og det fikk man ikke til på en vinylskive, så det fikk vi aldri.


    Jeg har forresten forsøkt å kompensere for utfasingen i senter ved å legge inn en eq-boost ved 1,8 kHz i hjemmeanlegget. Den gikk fort ut igjen. Det er kanskje mest et eksempel på et problem som eksisterer i teorien, men ikke har så store konsekvenser i praksis.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    ???Renault, hvem i allverden kjøper sånt'? Ser knapt de lengre Husker Renault 4 godt
    Når poenget er å ha noe som bare virker, så må jo det vere mye bedre enn noe design greier som du bare må skru på hele tiden. Tyske biler har vel knapt sett en måling under produksjon?
    Det viser jo egentlig manglende driftsikkerhet..
    Vi snakker jo måling.. Hifi bil blir jo sammenlignet her av de som kan måling.
    Men da kan en ikke snu på flisa og velge at de med minst driftsikkerhet
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Nei. Oppmiksing av to-kanals opptak til trekanals med summert senterkanal og differansesignal på sidene fungerer ikke bra. Tonaliteten utenfor sweet spot blir kanskje riktigere, men det holografiske stereoperspektivet erstattes av noe annet. Det vil forutsette tre-kanals opptak, og det fikk man ikke til på en vinylskive, så det fikk vi aldri.


    Jeg har forresten forsøkt å kompensere for utfasingen i senter ved å legge inn en eq-boost ved 1,8 kHz i hjemmeanlegget. Den gikk fort ut igjen. Det er kanskje mest et eksempel på et problem som eksisterer i teorien, men ikke har så store konsekvenser i praksis.
    Prøvd mange ganger..
    En kinoforsterker..
    Fungerer ikke den da VS noe typisk stereo måling apperat.. Eller er ikke det godt nok heller?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Prøvd mange ganger..
    En kinoforsterker..
    Fungerer ikke den da VS noe typisk stereo måling apperat.. Eller er ikke det godt nok heller?
    Jeg må innrømme at jeg ikke forstår hva du spør om. Sett fra min side er en god forsterker en god forsterker og en god høyttaler er en god høyttaler, uansett om den opprinnelig ble solgt til kino- eller hjemmebruk.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg må innrømme at jeg ikke forstår hva du spør om. Sett fra min side er en god forsterker en god forsterker og en god høyttaler er en god høyttaler, uansett om den opprinnelig ble solgt til kino- eller hjemmebruk.
    Vi snakker målinger..
    Er ikke en kinoforsterker like god eller bedre til å stille inn høyttalerne enn at du og jeg skal sitte med en spesialinnkjøpt mic med mer å justere dette selv?

    En kinoforsterker får en jo for skit og ingenting på finn..
    Var et seriøst spørsmål.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvis høyttalerne låter hoggorm på nøytral elektronikk, hva kan vi da si om høyttalerne?
    Dritthøyttalere.
    Men hva kan en si om f.eks Focal Electra 1037 be som låt nøytralt.. Og gav meg ingenting utenom basstrøkket?

    Hater ordet nøytralt, men i dette spørsmålet var det ment som god gammeldags nøytralt..
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg har kun brukt måling på høyttaler med Clio. Fint å se om man kommer ut med riktig filter deling og impedans. ikke minst virkningen av Zobel filteret. Har ikke turt å brukt måleutstyret etter vannskaden, men fikk dekt prisen for nytt. Kunne tenkt meg Clio Pocket med USB tilkobling. Har lyst å bygge en JBL vintage clone som er sjelden, og vanskelig å få tak i. Har ei full hylle i kjelleren med elementer. Denne modellen var levert m. flere combos. Får begynne med den billigste :) og vil lage avtagbar baffler. Snart bare engelskmennen som lager baffel og stofframme. Blir lei av å se de glatte søylene! More Old school you know... sorry, some off topic;)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi snakker målinger..
    Er ikke en kinoforsterker like god eller bedre til å stille inn høyttalerne enn at du og jeg skal sitte med en spesialinnkjøpt mic med mer å justere dette selv?

    En kinoforsterker får en jo for skit og ingenting på finn..
    Var et seriøst spørsmål.
    Kan ikke nok om kinoforsterkere og innebygde algoritmer i dem til å ha noen fornuftig oppfatning, sorry. Men det vil jo behøves en eller annen mikrofon der også.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Dritthøyttalere.
    Men hva kan en si om f.eks Focal Electra 1037 be som låt nøytralt.. Og gav meg ingenting utenom basstrøkket?

    Hater ordet nøytralt, men i dette spørsmålet var det ment som god gammeldags nøytralt..
    Hvis det var rettet mot meg kan jeg ikke si annet enn at det er umulig for meg å analysere lyden du har hørt.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Hvis høyttalerne låter hoggorm på nøytral elektronikk, hva kan vi da si om høyttalerne?
    Sukk.
    Dette er en åpenbar stråmann, Snickers.

    Dette er et eksempel på sånt jeg bare blir så lei av. Jeg har aldri benyttet begreper som "hoggorm" eller andre negative beskrivelser av lydmessige opplevelser. Jeg har utelukkende snakket om positive verdier, hvorav noen er enda mer positive enn andre.

    Så for n'te gang: De høyttalerne jeg liker best (2-veis med enkle filtre) låter for meg godt på det aller meste av forsterkere, og aller best på gode rørforsterkere. og det må du bare leve med, Snickers.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Så klart at en dakk som måler bra har en lydsignatur, og det samme med forsterkere. Det er noe som en trent lytter hører ;)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Sukk.
    Dette er en åpenbar stråmann, Snickers.

    Dette er et eksempel på sånt jeg bare blir så lei av. Jeg har aldri benyttet begreper som "hoggorm" eller andre negative beskrivelser av lydmessige opplevelser. Jeg har utelukkende snakket om positive verdier, hvorav noen er enda mer positive enn andre.

    Så for n'te gang: De høyttalerne jeg liker best (2-veis med enkle filtre) låter for meg godt på det aller meste av forsterkere, og aller best på gode rørforsterkere. og det må du bare leve med, Snickers.
    Stråmann? Hæ? Altså, Hæ? Det var et spørsmål, må det ikke være en slags påstand for at det skal kunne være stråmannsargumentasjon?

    Og apropos spørsmålet, kan du ikke bare svare på det?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dritthøyttalere.
    Men hva kan en si om f.eks Focal Electra 1037 be som låt nøytralt.. Og gav meg ingenting utenom basstrøkket?

    Hater ordet nøytralt, men i dette spørsmålet var det ment som god gammeldags nøytralt..
    Med gode nok målinger kan vi vurdere om de faktisk er nøytrale eller om du bare har assosiert ordet med en eller annen tonal balanse du ikke liker så godt.

    Focal sopra feks er et stykke unna nøytrale pga ujevn off-axis respons.

    Mitt inntrykk er at folk forbinder for mye energi oppover i frekvens som nøytral, men når man hører på faktiske nøytrale saker opplever mange det gjerne som litt mørk signatur. Iallefall det jeg har lest av anmeldelser av feks Genelec som må sies å være svært nøytrale jevnt over
     
    • Liker
    Reaksjoner: HC

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Når poenget er å ha noe som bare virker, så må jo det vere mye bedre enn noe design greier som du bare må skru på hele tiden. Tyske biler har vel knapt sett en måling under produksjon?
    Det viser jo egentlig manglende driftsikkerhet..
    Vi snakker jo måling.. Hifi bil blir jo sammenlignet her av de som kan måling.
    Men da kan en ikke snu på flisa og velge at de med minst driftsikkerhet
    Skjønner ikke helt hva du sikter til ,eller resonnementet bak det du sier,men jeg kjører altså Toyota. Mercedes er for dårlig kvalitet, Audi har dritvonde seter, BMW står for mye på verksted til ublu priser, Volksvagen sluttet jeg med da 1980 Passaten tok kvelden i 2001. Fransk er upålitelig, Italiensk ubrukelig, Amerikanere er forbigått for 30 år siden. Engelsk uaktuelt. Volvo for dyr og er blittkinesisk... Masse rasjonelle grunner her ser du... ;)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Stråmann? Hæ? Altså, Hæ? Det var et spørsmål, må det ikke være en slags påstand for at det skal kunne være stråmann argumentasjon?

    Og apropos spørsmålet, kan du ikke bare svare på det?
    Da forstår du ikke hva stråmann er, i så fall.

    Det gir ingen mening å besvare hypoteser jeg selv ikke har noe som helst forhold til.

    Jeg har ikke hørt "høggorm-lyd" annet enn fra fullstendig og forferdelig overbelastede anlegg med tonekontrollene vridd til klokka 17 i tenårene, så det gir liten og ingen mening for meg i denne debatten. Så jeg har ingen kommentarer til spørsmålet ditt.

    Jeg har besvart de reelle sidene ved selve diskusjonen i forrige innlegg.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Vi snakker målinger..
    Er ikke en kinoforsterker like god eller bedre til å stille inn høyttalerne enn at du og jeg skal sitte med en spesialinnkjøpt mic med mer å justere dette selv?

    En kinoforsterker får en jo for skit og ingenting på finn..
    Var et seriøst spørsmål.
    De fleste som kjøper slike (ja jeg har flere selv) hiver noen høyttalere sånn passe greit inn i rommet og håper at automatisk romkorreksjon fikser resten. Funker sjelden helt optimalt :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Skjønner ikke helt hva du sikter til ,eller resonnementet bak det du sier,men jeg kjører altså Toyota. Mercedes er for dårlig kvalitet, Audi har dritvonde seter, BMW står for mye på verksted til ublu priser, Volksvagen sluttet jeg med da 1980 Passaten tok kvelden i 2001. Fransk er upålitelig, Italiensk ubrukelig, Amerikanere er forbigått for 30 år siden. Engelsk uaktuelt.
    Kort sagt, du er ikke spesielt bilinteressert og siterer et innlegg du ikke forstår. På tide å knekke en pils, sette på musikk og logge av? 😁
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Med gode nok målinger kan vi vurdere om de faktisk er nøytrale eller om du bare har assosiert ordet med en eller annen tonal balanse du ikke liker så godt.

    Focal sopra feks er et stykke unna nøytrale pga ujevn off-axis respons.

    Mitt inntrykk er at folk forbinder for mye energi oppover i frekvens som nøytral, men når man hører på faktiske nøytrale saker opplever mange det gjerne som litt mørk signatur. Iallefall det jeg har lest av anmeldelser av feks Genelec som må sies å være svært nøytrale jevnt over
    Tror du er inne på noe her. KEF som jo er en beviselig nøytrak høyttaler kan høres litt kjedelig ut.. Spesielt om kan kommer fra å ha hørt Audiovector som har en mer aggresiv og masete topp
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvis det var rettet mot meg kan jeg ikke si annet enn at det er umulig for meg å analysere lyden du har hørt.
    De fleste skjønner hva jeg vil frem til..
    Nøytral, men ikke det som bør være nøytral som er virkelig.
    Nøytral som før i tiden.. Hverken varm eller kald.. Bare kjedelig.. Mulig de ikke er såååå gode.. Eller at jeg ikke er så glad i nøytral lyd?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Så klart at en dakk som måler bra har en lydsignatur, og det samme med forsterkere. Det er noe som en trent lytter hører ;)
    Tja.. Joda jeg hører forskjell.. Men var denne målingen da som sier det ikke er hørbart..
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    En måling der viser en frekvensgang der har pukler og dale er vist meget normalt i en normal stue.
    arbejdet med at rette disse pukler og dale til noget der minder om en ret frekvensgang er nødvendig ikke lighedstegn med god lyd/godt resultat. Nogle gange tværtimod :)
    Jeg selv er ikke den der måler alt muligt (Har ikke udstyret) men har fået hjælp af andre der har styr på alt dette.
    Når man måler er det vel få at få en ret frekvensgang.
    I de digitale filter jeg har kan jeg flytte på frekvensgang i realtime og ved at gøre dette og lytte efter det som lyder godt for mine øre ender det op i en frekvensgang der på ingen måde er ret :)

    I min verden findes der ikke Nøytrale Højttalere Ganske enkelt fordi optagelsen ikke er nøytral
    Alle lyd produkter lige fra mikrofonen til højttaleren har sit præg på lyden der ender op i en stue.

    :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Med gode nok målinger kan vi vurdere om de faktisk er nøytrale eller om du bare har assosiert ordet med en eller annen tonal balanse du ikke liker så godt.

    Focal sopra feks er et stykke unna nøytrale pga ujevn off-axis respons.

    Mitt inntrykk er at folk forbinder for mye energi oppover i frekvens som nøytral, men når man hører på faktiske nøytrale saker opplever mange det gjerne som litt mørk signatur. Iallefall det jeg har lest av anmeldelser av feks Genelec som må sies å være svært nøytrale jevnt over
    Tja.. Hva er nøytral.?
    I dette dømet, mente jeg nøytral som det var før I tiden.. Hverken eller.. Haller det til noen side, må de bli kald. Men usikker.
    Sopra låt bra det lille jeg hørte.
    Så for meg er jeg klar over at jeg nok treng en liten anelse varme.. Vil jeg tro.
    Men jeg har da for faderen hørt mer nøytrale ting som spiller helt topp, når jeg tenker etter. Men kanskje hadde de og en liten varme jeg ikke registrerte?

    Electra ble bare kjedelig.. Ikke minte det om HI-END heller, men misforstå meg riktig. Jeg kunne ikke si at den gjorde noe galt.

    Mørkere lyd nøytralt ja.. Piega har litt av det.. Men ikke funnet målinger der som sier noe.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Tja.. Joda jeg hører forskjell.. Men var denne målingen da som sier det ikke er hørbart..
    Det har jo vært sagt lenge at det ikke hørbare påviker det hørbare. Ser bare DP forsterkerne som blir oppgradert til EBW! Bortklippte motstander osv.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    De fleste som kjøper slike (ja jeg har flere selv) hiver noen høyttalere sånn passe greit inn i rommet og håper at automatisk romkorreksjon fikser resten. Funker sjelden helt optimalt :)
    Ikke? Det betyr lite fremgang siden jeg hadde noe slikt på begynnelsen av 2000 tallet.. Hmm
    Så hva gjør en da med alle høyttalerne?

    Tenkte jeg skulle snike meg til en snarvei som hadde dekket mine behov for flere innganger og flere høyttalere til film 🤔
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det har jo vært sagt lenge at det ikke hørbare påviker det hørbare. Ser bare DP forsterkerne som blir oppgradert til EBW! Bortklippte motstander osv.
    Jamen alt er målbart. Det finnes ikke noe hokus pokus som ikke er hørbart.
    Da innbiller vi oss ting, Sies det..
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Når man måler er det vel få at få en ret frekvensgang.
    Enig i det du sier at mer rett frekvensgang ikke nødvendigvis er noe endelig mål eller nødvendigvis det som låter best. Litt avhengig av hvilket frekvensområde det er snakk om også. Spredningskarakterestikk på høyttalere, tidligrefleksjoer mm gjør dette ganske komplekst. Men jeg måler mye mer enn det, for eksempel timing, fase, etterklang og bruker målinger for å se hvilke tiltak som medfører endringer/forbedringer, inkludert integrasjon sub/høyttalere, høyttalerplassering, lytteposisjon osv. Men jeg bruker også ørene. Det er ingen selvmotsigelse å gjøre begge deler.

    PS: Og så finnes det folk som er flinkere på dette enn jeg er, og som jeg nok skal benytte meg av så snart de siste duppedittene kommer i hus. Tror veldig mange ville hatt stor nytte av det framfor å bytte DAC for å si det slik ;-)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.577
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    En måling der viser en frekvensgang der har pukler og dale er vist meget normalt i en normal stue.
    arbejdet med at rette disse pukler og dale til noget der minder om en ret frekvensgang er nødvendig ikke lighedstegn med god lyd/godt resultat. Nogle gange tværtimod :)
    Jeg selv er ikke den der måler alt muligt (Har ikke udstyret) men har fået hjælp af andre der har styr på alt dette.
    Når man måler er det vel få at få en ret frekvensgang.
    I de digitale filter jeg har kan jeg flytte på frekvensgang i realtime og ved at gøre dette og lytte efter det som lyder godt for mine øre ender det op i en frekvensgang der på ingen måde er ret :)

    I min verden findes der ikke Nøytrale Højttalere Ganske enkelt fordi optagelsen ikke er nøytral
    Alle lyd produkter lige fra mikrofonen til højttaleren har sit præg på lyden der ender op i en stue.

    :)
    Her var det noen misforståelser, kanskje enklest å ta punktvis:

    • Målet er ikke nødvendigvis å rette alle pukler å daler, spesielt ikke oppover i frekvens.
    • Målet er ikke en rett frekvensrespons, men en jevn frekvensrespons, og en svakt fallende frekvensrespons (ca 1dB/Oktav)
    • Nøytral må vurderes med opptaket/kilden du spiller av som referanse. At noe forut for opptaket setter preg på lyden er ikke relevant i din avspillingskjede.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Rett frekvensgang er OK i ekkofritt rom, men ikke i lytterommet. Da ønsker man en naturlig avrulling ved høyere frekvenser. Korrigerer man en jevn frekvensgang fra høyttaler til å være jevn i rommet ved å gjøre høyttalerens direkterespons mere ujevn risikerer man å gjøre vondt verre. Det beste er å starte med en riktig god høyttaler , korrigere feil i den ekkofrie responsen med parametrisk eq, DSP optimalisere romresponsen ved lavere frekvenser hvor plassering og romtiltak ikke kommer i mål ,dvs bassujevnheter , og håpe det beste. Så en lett eq etter smak, Det kan gi en jevn fallende respons , men det er ikke sikkert du liker samme fall som alle andre. Det er altså forbausende hvor jævlig kurvene kan se ut og du fortsatt syns det låter OK. Man må bare prøve og lære og feile og prøve igjen,,,En dag sier man kanskje, jøss dette låter ålreit gitt. Og så måler og lagrer man det det , og tenker jøss er det dette jeg liker? Det gir mening..... eller ikke.. sånn går no dagam
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn